صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۷۰۹۰۹

مذاکرات ایران و ۱+۵ پایان یافت/توافق ژنو رسماً تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ تمدید شد

ضرب‌الاجل یک ساله ایران و ۱+۵ برای حل اختلافات بعدازظهر امروز دوشنبه بالاخره پایان یافت‌ و طرفین برتمدید مذاکرات برای حصول توافق جامع موافقت کردند. فارس اخبار و گزارش‌های منتهی به این توافق را در قالب بسته خبری در اختیار مخاطبان گرامی قرار می دهد.

به گزارش گروه بن الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس، شهر وین از روز سه‌شنبه - (27 آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود.

روز گذشته در شرایطی به پایان رسید که هیئت‌های دیپلماتیک مذاکراتی فشرده و سنگین را برگزار کردند و تمام گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از حساسیت بالای این مذاکرات داشت.روز گذشته هیئت ایرانی با هیئت‌های چین، آمریکا و روسیه مذاکراتی را برگزار کرد و نشستی سه جانبه نیز میان هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی با حضور کاترین اشتون برگزار شد.

مهمترین دیدار روز گذشته دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار طی چند روز اخیر بود که به صورت دو جانبه به گفت‌وگو پرداختند. پس از این دیدار یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده به خبرگزاری فارس گفت: در ملاقات ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو و سناریوهای مختلف نیزمورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.

همچنین روز گذشته وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان به گفت‌وگو ‌پرداختند و قرار است امروز ظریف و همتای چینی نیز ساعت 8 صبح دیدار و رایزنی کنند.

دیروز با نزدیک شدن به ساعات پایانی ضرب الاجل چهار ماهه توافق ژنو بازار شایعات هم داغ شد، از یک سو برخی رسانه‌ها از حصول توافق سخن به میان ‌آورند و عده‌ای هم از حضور حسین فریدون در وین خبر دادند.برخی منابع غربی هم گزارش دادند که ایران و گروه 1+5 روز دوشنبه موافقتنامه‌ شفاهی را تحت عنوان «توافق سیاسی» اعلام کرده و سپس زمانی دو ماهه برای تعیین جزئیات توافق جامع، اختصاص می‌دهند.

در این میان انتشار خبر دیدار وزیر خارجه آمریکا در وین با وزیر خارجه عربستان و گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای یکی از مهمترین و جنجالی‌ترین خبرها بود. درهمین حال منابع رسانه‌ای نزدیک به ایران دیدار کری با سعود الفیصل را «غیر سازنده» و در راستای اهداف رژیم صهیونیستی دانستند.

همچنین خوانندگان محترم می‌توانند مهمترین اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و اخبار روز گذشته هسته‌ای را اینجا مشاهده کنند.

اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر ماه را در زیر ملاحظه می‌کنید (با کلیک بر روی ساعت خبر، متن کامل گزارش قابل دسترسی است)

***

19:13 کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تا زمانی که غرب نگاه تهدیدآمیز و بی‌اعتمادی به ایران دارد، حصول نتیجه‌ مرضی‌الطرفین صورت نمی‌گیرد، گفت:‌توافق نهایی باید با ظرافت و مبتنی بر تجارب یکسال اخیر مذاکرات باشد.

19:06 یک دیپلمات ارشد غربی به شبکه بی‌بی‌سی گفته است در صورتی که مذاکرات پیشرفت مناسبی داشته باشد، می‌توان حتی پیش از ضرب‌الاجل جدید، به توافق هسته‌ای جامع دست یافت.

18:56 فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در حال ترک وین تاکید کرد که گروه 1+5 برای حفظ شتاب روند مذاکرات با ایران به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند.

18:44 یک نماینده پارلمان کانادا مدعی شد، ایران باید کلیه فعالیت‌های گذشته هسته‌ای خود را به اطلاع جامعه جهانی برساند.

17:40 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود گزارش داده است که میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران در ماه جاری کاهش یافته است.

17:15 قرار است بیانیه مشترک دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای تا ساعتی دیگر توسط وزیر امور خارجه ایران و هماهنگ کننده 1+5 قرائت شود.

17:08 وزیر خارجه آمریکا در روز پایانی مذاکرات وین قرار است با همتایان روس و ایرانی خود دیدار داشته باشد.

16:56 هفتمین و آخرین روز رایزنی‌های ایران و شش کشور در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای لحظاتی پیش پایان یافت.

16:49 روسای جمهور ایران و روسیه در حالیکه گروه 1+5 در وین در حال مذاکره هستند با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کردند و رئیس‌جمهور روسیه به حسن روحانی اطمینان داد که مذاکرات تا بی‌نهایت ادامه نخواهد داشت.

16:45 وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون امروز در وین توافقنامه ژنو را تا 10 تیر ماه سال آینده تمدید و توافق کردند که مذاکرات برای دستیابی به توافق به زودی برگزار شود.

16:40 مسکو و لندن تایید کردند که مذاکرات ایران و 1+5 تا اول جولای تمدید شده است.

16:26 توافق ژنو تا 10 تیر ماه تمدید شد/مذاکرات برای دستیابی به توافق به زودی آغاز می‌شود/قرار شد 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران طی هشت قسط پرداخت شود.

16:09نشریه فرانسوی «20 مینوت» طی گزارشی با اشاره به زمان محدود باقیمانده تا ضرب‌الاجل تعیین شده، تمدید مجدد مذاکرات هسته‌ای ایران را از لحاظ سیاسی بسیار خطرناک خواند.

16:09 نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور به همراه کاترین اشتون در هتل پله کوبورگ شهر وین پایان یافت.

16:02 خبرنگار بی بی سی گزارش داد که توافق ژنو 3 تا 5 ماه تمدید می‌شود و داراییهای بیشتری از ایران آزاد خواهد شد.

15:48 خبرگزاری شینهوا چین به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تا اول جولای سال 2015 تمدید می‌شود.

15:34 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رسیدن به توافق قابل قبول تا مهلت 24 نوامبر هنوز امکانپذیر است و گفت که هیچ‌کس خواستار از هم پاشیدن شدن مذاکرات نیست.

15:28 نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز دوشنبه همزمان با ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای گفت تمدید گفت‌وگوها گزینه مورد ترجیح تل‌آویو است و این رژیم امیدوار است که فشار بر ایران ادامه یابد.

15:06 در آستانه پایان آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به ضرب‌الاجل توافق میان ایران و 5+1، خبرگزاری فارس با جمعی از کارشناسان و تحلیل‌گران بین‌المللی پیرامون مذاکرات و سرنوشت آن به بحث و گفت‌وگو پرداخته است.

14:52  بعد از نشست دو جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا، نشست وزرای خارجه گروه 1+5 با ریاست «کاترین اشتون» در وین آغاز شد.

14:52  نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 دقایقی پیش در وین آغاز شد.

14:43  یک دیپلمات غربی تمدید توافق ژنو را تایید و گفت که تا ساعات آینده یک بیانیه سیاسی در زمینه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای منتشر خواهد شد.

14:24 طبق یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی در مذاکرات، مهلت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای بیش از چند ساعت یا چند روز تمدید نمی‌شود.

14:14 دومین رایزنی دوجانبه ظریف و کری در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای پایان یافت.

14:10 در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای پیش از ضرب الاجل سوم آذر(امروز) خبرگزاری رویترز از عدم موفقیت طرفین به حصول توافق و احتمال تمدید مذاکرات خبر داد.

14:07 منابع نزدیک به مذاکرات به رویترز اعلام کردند، در حالیکه مذاکرات به روز دوشنبه موکول شده است، احتمالاً هیچ کاهش جدید تحریم‌ها برای ایران نخواهیم داشت.

13:53 شنیده‌ها از تمدید توافق ژنو حکایت دارد ولی هنوز مدت زمان آن در حال رایزنی است.

13:37 العربیه به نقل از خبرگزاری رویترز مدعی شد که دور آینده مذاکرات هسته‌ای در نیمه دوم ماه آینده در مسقط برگزار خواهد شد.

13:22 وزرای خارجه ایران و آمریکا برای بار دوم طی 7 روز گذشته دیدار می‌کنند.

13:21 یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که با رسیدن مهلت 24 نوامبر، رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و 1+5 امکان‌پذیر نیست و احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

12:52 تحلیلگر برجسته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت، نقش ژئواستراتژیک ملت تاریخی و بزرگ ایران در آینده خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، دغدغه غرب است.

12:44 یک شبکه رادیویی فرانسوی طی گزارشی با اشاره به بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه 1+5 در وین اعلام کرد که این مذاکرات راه به جایی نخواهد برد و حصول نتیجه و توافق قابل قبول طرفین همچنان دور از دسترس قرار دارد.

12:31 کنگره آمریکا در اقدامی تازه به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد هرگونه توافق با ایران که به تهران اجازه دهد ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را حفظ کند یا هرگونه تلاش برای لغو تحریم‌های ایران بدون تأیید نمایندگان کنگره را رد می‌کند.

12:17 وزرای خارجه گروه 1+5 درصدد هستند روز سه‌شنبه (امروز) به منظور گفت‌وگوهای بیشتر درباره موضوع هسته ای ایران با وزیر خارجه ایران در «وین» تشکیل جلسه دهند.

12:11 ﺩﻳﺪاﺭ ﻇﺮﻳﻒ و ﺧﺎﻧﻢ اﺷﺘﻮﻥ اﺯ ﺳﺎﻋﺖ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ اﺳﺖ و همچنین وزیر خارجه کشورمان برای دومین بار با همتای آمریکایی خود دیدار خواهد کرد.

12:05 وزیر خارجه چین بعد از دیدار با وزیر خارجه روسیه در «وین» تصریح کرد که به واسطه مشکلات فنی، زمان بیشتری را باید به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تخصیص داد.

11:38 وزرای خارجه چین و روسیه نیز درباره روند مذاکرات هسته‌ای در وین دیدار و گفت‌وگو کردند.

11:25 خبرگزاری رویترز طی گزارشی با اشاره به نقش کلیدی ایران در مبارزه با عناصر داعش و اهمیت این کشور در حفظ ثبات خاورمیانه، اعلام کرد که شکست مجدد مذاکرات عواقب سختی درپی دارد که دیپلماسی فرانسه با آگاهی از آنها نمی‌خواهد بار دیگر مسئول این شکست باشد.

11:13 وزیر خارجه چین که صبح دوشنبه به مذاکرات هسته ای ملحق شده است به خبرنگاران گفت که دو امکان وجود دارد؛ توافق یا تمدید.

11:06 وزیر خارجه آمریکا در توئیتر خود اعلام کرد که با وزیر خارجه چین دیدار می‌کند تا وی را در جریان روند مذاکرات قرار دهد. 

10:50 در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پیش از ضرب‌الاجل سوم آذر، بازارهای اروپایی چشم به نتیجه مذاکرات دوخته‌اند.

10:28 وزیر خارجه چین لحظاتی پیش در محل مذاکرات با وزیر خارجه کشورمان به گفت‌وگو پرداخت.

10:16 در هفتمین روز از مذاکرات راه‌حل جامع هسته‌ای ایران و 1+5، وزیر خارجه چین لحظاتی پیش وارد پایتخت اتریش شد تا به این مذاکرات بپیوندد و هم‌اکنون صبحانه کاری وی با وزیر خارجه ایران در «وین» در حال برگزاری است.

09:08 رئیس اسبق موساد ضمن تهدید خواندن توافق احتمالی هسته‌ای ایران با گروه 5+1 افزود که در صورت توافق اسرائیل مخالفت خود را اعلام خواهد کرد.

05:23  عضو کمیته امور خارجی و دفاعی سنای فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت امیدوار است که این بار اقدامات و تحرکات تل‌آویو بر مواضع پاریس در مذاکرات هسته‌ای، اثر نگذارد.

05:01 تحلیلگر برجسته نشریه «نیویورکر» با بیان اینکه احتمال شکست مذاکرات بسیار اندک است، می‌گوید اثرات توافق احتمالی، هم برای ایران و هم برای غرب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

04:40 وزرات خارجه روسیه در بیانه‌ای تاکید کرد که وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره امکان رسیدن به توافق با ایران گفت‌وگو کردند.

04:25 یک مقام ایرانی به یک خبرگزاری روسیه‌ای گفته که ایران و 5+1 ترجیح می دهند در وین به توافق برسند.  

04:09 یک مقام ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، با بیان اینکه تهران در صورت شکست مذاکرات «طرح جایگزین» دارد، گفته است در آن صورت ایران همکاری‌های خود با روسیه و چین را افزایش می‌دهد.

02:17 یک دیپلمات اروپایی به پایگاه خبری المانیتور گفته است که در جریان دیدارهای روز یکشنبه پیشرفتی صورت نگرفته است.  

02:14 وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص»، مذاکرات را دشوار توصیف کرد، اما گفت طرفین سخت در تلاش هستند تا گفت‌وگوها به نتیجه برسد.

01:56  وزیر خارجه فرانسه پس از پایان روز ماقبل نهایی مذاکرات هسته‌ای در شهر وین اتریش، گفت توافق هسته‌ای با ایران اثرات مثبتی داشته و اجازه رسیدن به صلح را می‌دهد.

00:41  خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «چرا سعود الفیصل را به وین دعوت کردند؟» نوشت: غربی‌ها می‌خواهند بن‌بست در مذاکرات را به سعودی‌ها بفروشند و در این میان این عربستان و دیگر شیخ نشین‌ها خواهند بود که باید هزینه زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات را پرداخت کنند.

00:20 خبرگزاری تاس روسیه به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که مواضع اسرائیل و عربستان بر مذاکرات اثر گذاشته است.

00:17 مذاکرات هسته‌ای وین مانند آب و هوای این روزهای ایران بیشتر نیمه‌ابری است و همچنان خبرهای چندانی از چگونگی پیشرفت آن به گوش نمی‌رسد.

00:15 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس این کشور گفته که امروز ولادیمیر پوتین و حسن روحانی گفت‌وگوی تلفنی خواهند داشت

 00:13 وزیر خارجه انگلیس که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای در وین حضور یافته، گفت طرفین همچنان اختلاف زیادی دارند و در صورتی که صبح فردا نتوانند پیشرفتی داشته باشند،‌گزینه‌های دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 00:06 یک تحلیلگر سیاست خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 گفت نتیجه مذاکرات هرچه باشد نه تنها بر ایران و 1+5 بلکه بر تمام جامعه جهانی اثرگذار است.

 00:03 خبرگزاری فارس در تحلیلی با عنوان «مصاحبه اوباما در کشاکش مذاکرات؛ از تعریف «توافق موفق» تا قانع کردن جمهوری‌خواهان» نوشت: سوال اینجاست که آقای اوباما با چه مکانیزمی جمهوری‌خواهان را در خصوص توافق قانع خواهد کرد؟ جمهوری‌خواهان اصولا حرف‌های اوباما را به‌چیزی حساب نمی‌کنند و از ژانویه، مجلسین کنگره آمریکا را در اختیار خواهند داشت.

23:59 جان کری در پایان مذاکرات روز یکشنبه در توئیتر نوشت: داریم آرام آرام از حجم اختلافات می‌کاهیم. 1+5 متحد است

23:46 یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: در ملاقات ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو و سناریوهای مختلف نیزمورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.

23:43 یک دیپلمات ارشد غربی گفته که توافق بر سر اسناد سیاسی مربوط به توافق ایران و 1+5 از نظر فنی ممکن است ولی با گذشتن زمان لحظه به لحظه غیرممکن‌تر می‌نماید.

23:43 دیپلمات غربی رسیدن به توافق سیاسی را نامحتمل دانست.

23:00 خبرنگاران حاضر در وین می‌گویند که وزیر خارجه آمریکا امشب به محل اقامت سفیر انگلیس در وین می‌رود و در خصوص پرونده هسته‌ای ایران با وی گفت وگو می‌کند.

21:54 وزیر خارجه آلمان می گوید که ایران و قدرت‌های جهانی هنوز بر سر بسیاری از موارد مورد مذاکره با هم اختلاف دارنn./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات