صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۷۰۹۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4006 شنبه 8 آذرماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) کسانی که نظام اسلامی را تهدید می‌کنند، بدانند جمهوری اسلامی به برکت تفکر، عمل و حرکت بسیجی شکست‌ناپذیراست.(6/9/93)

سرمقاله

نظام شکست‌ناپذیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمانده معظم کل قوا، در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج و نمایندگان اقشار مختلف بسیج، درباره شکست‌ناپذیر بودن جمهوری اسلامی ایران ابتدا به تفکر بسیجی و وزش نسیم آن در عراق، سوریه، لبنان و غزه اشاره کردند و سپس فرمودند: «بر اساس همین واقعیت‌ها و به برکت تفکر بسیجی، جمهوری اسلامی ایران شکست‌ناپذیر است.» معظم‌له در توضیح موضوع افزودند: «بسیجی بودن اکثریت قاطع ملت ایران، دلیل شکست‌ناپذیری نظام اسلامی است؛ اما این به معنای غفلت از امتحان‌ها و جهت‌گیری‌ حرکت نیست.»

درباره تفکر بسیجی از گذشته بحث‌های زیادی انجام گرفته، لیکن با مصداق یافتن ابعادی از این تفکر در مناطقی که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به آن اشاره کردند، فهم مقوله بسیار مهم و عمیق «تفکر بسیجی» آسان‌تر می‌شود. فهم ابعاد و زوایای مختلف این تفکر، نقش اصلی را در به‌نهایت رساندن ضریب امنیت نظام دارد تا آنجا که فرمانده معظم کل‌قوا «شکست‌ناپذیر بودن ایران» را به برکت این تفکر دانسته‌اند. نکته مهمی که بر قوت و تضمین این نظر می‌افزاید، موضوع کمیت است که رفتار قاطبه ملت ایران درباره مسائل سرنوشت‌ساز گوناگون نشان داده که اکثر آن‌ها بسیجی هستند. این یکپارچگی ملی در بسیجی بودن که اساس شکست‌ناپذیری ایران محسوب می‌شود از چشم دشمن پنهان نمانده و با روش‌های مختلف درصدد دسته‌بندی و ایجاد شکاف در این ید واحد است که ادامه بیان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یعنی: «این به معنای غفلت از امتحان‌ها و جهت‌گیری‌ حرکت نیست»، می‌تواند تعریض و هشداری درباره این موضوع باشد. نتیجه بسیار مهم این بحث که سر‌آغاز حرکت جدیدی در نظام محسوب می‌شود، این است که نسبت  میان دو گزاره «تفکر بسیجی» و «بسیجی بودن اکثریت قاطع ملت ایران»، عالمانه تشریح و تبیین شود تا به‌تبع آن، راه‌ها و روش‌های شکست‌ناپذیری نظام شناخته و به آن بیشتر اهتمام ورزیده شود. ان‌شاء‌الله

ترجمه

تسلط ایران بر دریای سرخ

گروه‌ ترجمه - پایگاه اینترنتی ترامپت 29 نوامبر 2014(8 آذر) در مقاله‌ای به تأثیر قدرت‌یابی شیعیان حوثی در یمن بر جایگاه منطقه‌ای ایران پرداخت و نوشت: قدرت‌یابی حوثی‌ها در یمن سبب شد ایران به مدیریت راهبردی دریای سرخ نزدیک‌تر شود. پس از موفقیت‌های 21 سپتامبر گروه انصار‌الله (شیعیان حوثی)، جمهوری اسلامی ایران، نفوذ در صنعا را گسترش داد. در همان روز، تسلط انصارالله بر بندر الحدیده (تقریباً 100 مایلی جنوب‌غربی صنعا) در کرانه شرقی دریای سرخ، دستاوردهای راهبردی برای ایران داشت. تسلط انصارالله (گروهی مورد حمایت ایران) نشان می‌دهد مطابق پیش‌بینی‌ها، ایران در حال حاضر راهبرد تسلط بر دریای سرخ را اجرایی می‌کند. تمام تجارت دریایی برای انتقال از اقیانوس هند به دریای مدیترانه باید از طریق تنگه باب‌المندب صورت گیرد و از آن بگذرد. این تنگه، نزدیک‌ترین نقطه میان آفریقای مرکزی و شبه‌جزیره عربستان است. لبه شمال شرقی این تنگه تقریباً به‌طور کامل درون سرزمین یمن قرار دارد.

در ادامه مقاله آمده است: اهمیت راهبردی تسلط بر این آبراه برابر با تسلط بر کانال سوئز است؛ زیرا هر دو، بخشی از یک شاهراه هستند. ایران برای مدیریت این مسیر تجاری، به تسلط بر یمن نیاز دارد. به همین دلیل است که حوادث 21 سپتامبر که موجب قدرت‌یابی حوثی‌ها شد، بسیار اهمیت دارد. ایران برای این منظور، نیروهای سپاه پاسداران را به یمن نفرستاد، بلکه از دست‌نشانده خود در یمن همانند آنچه که از طریق حزب‌الله در لبنان صورت می‌دهد، استفاده می‌کند. چنین باید گفت که انصارالله، نسخه یمنی حزب‌الله لبنان است. بیش از 30 درصد جمعیت یمن را شیعیان حوثی تشکیل می‌دهند. ماه‌های پیش از تصرف صنعا از سوی انصارالله، دولت یمن با معترضان ضددولتی اختلاف داشت که افزایش قیمت سوخت، جرقه بی‌ثباتی‌ها را زد و به صنعا کشیده شد. 21 سپتامبر انصارالله به‌سادگی از این وضعیت بهره‌برداری کرد. در آن مقطع، «عرب‌نیوز» در کمال تعجب نوشت: «نیروهای امنیتی در صنعا در حالی عقب نشستند که شورشیان به درگیری‌های خیابانی و برافراشتن پرچم‌های خود بر ساختمان‌های دولتی، بانک‌ها و فرودگاه‌ ادامه دادند؛ ظاهراً به این دلیل که از تلفات غیرنظامیان و آسیب رسیدن به اموال عمومی جلوگیری شود.»

در پایان مقاله آمده است: طی دو ماه پس از تسلط حوثی‌ها بر پایتخت یمن، آن‌ها وارد توافق تقسیم قدرت با دولت یمن شدند. بار دیگر، این نیز شبیه آن چیزی است که حزب‌الله در لبنان انجام داد. در حالی که ایران حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها در این کودتا را نفی می‌کند، بسیاری از شخصیت‌های ایرانی از دستاوردهای حوثی‌ها ابراز شادمانی کردند. محمدصادق الحسینی، مشاور محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، گفت: «ما در محور مقاومت، سلطان‌های جدید مدیترانه و خلیج‌فارس هستیم. ما در تهران، دمشق، جنوب بیروت، بغداد و صنعا منطقه را شکل خواهیم داد. ما سلطان‌های جدید دریای سرخ نیز هستیم.» تقسیم قدرت در یمن تنها تا زمانی دوام دارد که ایران منافع خود را محفوظ ببیند. بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی در سوی دیگر تجارت دریای سرخ، نگران اقدامات ایران در یمن هستند. مایکل سگال در گزارش 4 نوامبر در مورد تسلط ایران بر یمن نوشت: «ایران یمن را عامل مهمی در سیاست اتخاذ حضور فیزیکی (دریایی و زمینی) در کشورها و بنادر اطراف دریای سرخ می‌بیند... در صورتی که شورشیان شیعه بر تنگه باب‌المندب تسلط پیدا کنند، ایران می‌تواند پایگاهی برای خود در این منطقه حساس ایجاد کند و به دریای سرخ و کانال سوئز دسترسی داشته باشد که نه‌تنها برای رقبای جدی ایران یعنی عربستان، مصر و کشورهای خلیج‌فارس، بلکه برای اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و کشورهای اروپایی در کناره مدیترانه نگران‌کننده است. تحلیل‌گران عرب در خلیج‌فارس طی سال‌های اخیر در مورد این تحرکات ایران هشدار داده بودند.

اخبار

افسوس اوباما از  نداشتن فرمانده‌ای چون سردار سلیمانی!

 پایگاه خبری شبکه المنار به‌تازگی طی گزارشی، از حقایق ناشنیده قابل‌توجهی از نقش سردار سلیمانی در عراق، پرده برداشته است. منابع آگاه به شبکه المنار گفته‌اند ساعاتی پس از خبر سقوط موصل، هواپیمایی در فرودگاه بغداد نشست که حامل فردی بود به نام «قاسم سلیمانی» و به همراه وی چندین فرمانده نظامی ایرانی و لبنانی نیز حضور داشتند. پس از رسیدن سلیمانی به بغداد، به‌سرعت مراکزی برای استقبال از داوطلبان مبارزه با تکفیری‌ها شکل گرفت و پایگاه‌هایی برای آموزش آن‌ها آماده شد. ‌مبارزان عراقی به خبرنگار المنار گفته‌اند در جریان آزادسازی مسیر سامرا - بغداد، سردار سلیمانی در کنار ما می‌جنگید و هرچه فرماندهان گردان‌ها از وی خواهش ‌کردند تا مراقب خود باشد و به عقب بازگردد، وی اعتنایی نکرد و مانند یک سرباز در کنار ما بود. در تمام نبردهای سنگین، فرماندهان عراقی به حضور و پشتگرمی سردار سلیمانی احتیاج دارند و تصاویری که از وی در مناطق مختلف درگیری به بیرون درز یافته است، «باراک اواباما» رئیس‌جمهور آمریکا را مجبور کرد تا در دیدار با میهمانان عراقی خود بگوید: «این فرد (اشاره به تصویر سردار سلیمانی) دشمن من است.... اما ای کاش میان افسران خود، فردی شبیه او را داشتم.»

اخبار کوتاه     

* برخی منابع خبری روز جمعه اعلام کردند که گروهک تروریستی - تکفیری داعش با پیشروی نیروهای کرد، از بخش‌های گسترده‌ای از مربع امنیتی شهر کوبانی (عین‌العرب) عقب‌نشینی کرده است. نیروهای کرد مدافع این شهر در حال پاکسازی بخش‌های مختلف این شهر هستند. نیروهای کرد در حال حاضر با احتیاط بسیار زیاد مشغول پاکسازی این مناطقند، زیرا داعشی‌ها بسیاری از خانه‌ها و مناطق این شهر را بمب‌گذاری کرده‌اند.

 *بیش از یک ماه است که رسانه‌های غربی و ضد نظام درباره شخصی به نام «سهیل عربی» جنجال‌به راه انداخته‌اند. پایگاه‌‌های خبری معاند و به‌اصطلاح حقوق بشری با انتشار عکس‌هایی از همسر و دختر پنج‌ساله وی، سعی در تحریک احساسات عمومی دارند به‌طوری‌که در این پایگاه‌‌ها نوشته شده است دختر سهیل عربی منتظر است تا پدرش از مأموریت بازگردد و در جریان نیست که در زندان اوین چه شکنجه‌هایی را تحمل می‌کند! پایگاه‌های ضد انقلاب درحالی حکم اعدام وی را ارتداد اعلام می‌کنند که جرم سهیل عربی ارتداد نبوده، بلکه جرم اصلی وی که به خاطر آن، حکم اعدام برای وی صادر شده است، ‌تجاوز به عنف است.

* رصد روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره جلسه رأی اعتماد مجلس به فرهادی نشان می‌دهد که روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی، تحلیل‌های باسمه‌ای خود را به جای گزارش این جلسه منتشر کردند. این روزنامه‌ها ترجیح دادند اظهارات صریح فرهادی، وزیر پیشنهادی، درباره مرزبندی با فتنه‌گران را کاملاً از متن اخبار و گزارش‌های خود حذف کنند! در همین زمینه، روزنامه‌های اعتماد و شرق در رفتاری عجیب و به دور از اصول روزنامه‌نگاری و خبرنگاری، متن سخنان دکتر فرهادی در جلسه روز چهارشنبه مجلس را از شبه‌گزارش‌های خود حذف کردند!

* بعد از اظهارات ساختارشکنانه و ضدانقلابی سحرخیز، علیه حضرت امام راحل(ره) شخصیت‌های سیاسی واکنش‌های متعددی از خود بروز دادند. شخصیت‌های مطرح سیاسی در گفت‌وگوهایی خواستار واکنش اصلاح‌طلبان به اظهارات سحرخیز و برائت این جناح سیاسی از وی شدند؛ اما برخی اصلاح‌طلبان در واکنش به درخواست‌های اصول‌گرایان از اصلاح‌طلبان برای اعلام برائت از این فرد، اعلام کردند که سحرخیز هیچ‌گاه مورد حمایت اصلاح‌طلبان نبوده است که امروز بخواهند از وی اعلام برائت کنند!

 این ادعا در حالی مطرح می‌شود که یک پایگاه ضدانقلاب چندی پیش نامه‌ای را به نقل از محمد خاتمی، رئیس‌ دولت دوم خرداد، خطاب به عیسی سحرخیز منتشر کرده که در آن، خاتمی به تمجید، دفاع و حمایت از سحرخیز پرداخت که در آن زمان به دلیل اقدامات ضدامنیتی و مشارکت در فتنه 88 محکوم به زندان شده بود.

 * شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد با انتشار گزارشی از خشونت پلیس، نحوه بازجویی‌های سربازان ارتش و وضعیت زندان‌های آمریکا اعلام نگرانی کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته ضدشکنجه سازمان ملل برای اولین‌بار گزارشی منتشر کرده که در آن، وضعیت حقوق‌بشر از سال ۲۰۰۶ بررسی شده است. در این گزارش، درباره خشونت نیروهای پلیس و به‌ویژه رفتار خشونت‌آمیز پلیس با سیاه‌پوستان و هیسپان‌های شیکاگو اظهار نگرانی شده است. این کمیته همچنین در گزارش خود، محدود شدن استفاده از شوکر برقی با توجه به در خطر بودن جان قربانیان را خواستار شده است.         

* لوح‌های فشرده مبتذل و سخیف ظاهراً بدون هیچ‌گونه نظارتی با مجوز وزارت ارشاد در قفسه هر سوپرمارکت و پیشخوان دکه‌های روزنامه‌فروشی در دسترس مردم قرار می‌گیرد؛ اما گویا این قصه پر غصه همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین شاهکار، یک فیلم کاملاً ضدایرانی در یکی از همین مؤسسات شبکه نمایش خانگی دوبله شده و به‌زودی وارد بازار خواهد شد. فیلم «‌ربوکاپ»‌ یا پلیس آهنی، یکی از جدیدترین محصولات سینمای آمریکا است که با یک شکست تجاری محض، تقریباً سه ماه پیش، اکرانش در آمریکا به پایان رسیده است. این فیلم، دنباله‌رو فانتزی «‌آرگو»‌ و در راستای آرزوی دیرینه آمریکایی‌ها برای به ثمر نشاندن عملیات جنگی در پایتخت ایران است!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات