صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۷۰۹۸۲

اخبار ویژه روزنامه های دوشنبه 10 آذر


*کیهان 

روایت مشاور خاتمی از حیات نباتی- انگلی اصلاح‌طلبان

مشاور خاتمی در دولت اصلاحات اصلاح‌طلبان را متهم کرد که زندگی نباتی و نزدیک به انگلی پیدا کرده‌اند.

محمدرضا تاجیک که در دولت اصلاحات مشاور رئیس‌جمهور بود؛ این سخنان را در گفت‌وگو با وبسایت آفتاب (نزدیک به روحانی و حزب حامی وی- اعتدال و توسعه) مطرح کرده است. آفتاب در مقدمه این مصاحبه نوشت: بی‌اغراق حرف‌های محمدرضا تاجیک در این گفت‌وگو، تندترین حرف‌هایی است که در این مدت می‌شد از یک اصلاح‌طلب، آن هم در نقد اصلاحات شنید.

تاجیک در این مصاحبه می‌گوید: متاسفانه در شرایط کنونی شاهد نوعی «اختگی» و «خمودگی آموخته شده» در نزد بسیاری از اصلاح‌طلبان هستیم. به بیان دیگر، انفعال به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به طبیعت اولیه بسیاری از اصلاح‌طلبان است.

وی می‌افزاید: این نوع اصلاح‌طلبان از حیاتی نباتی و موضعی و مقطعی (اگر نگویم انگلی) برخوردار شده‌اند که جز با دم مسیحایی قدرت، فعال نمی‌گردند و جز در ایام چرخش قدرت هوشیار نمی‌گردند. طنز قضیه در اینجاست که این اصلاح‌طلبان سنگین پا و بسته‌‌ذهن، دهان‌های بس گشوده‌ای دارند و هر آن کس را که به مشرب و مکتب انفعال آنان درنیاید و سودای درانداختن طرحی نو در سر باشد، مورد آماج خشونت گفتمانی خود قرار می‌دهند.

وی اصلاح‌طلبان را متهم به بلاتکلیفی نسبت به خود کرد و درباره جایگاه اصلاح‌طلبان در دولت گفت: دولت اعتدال هم به اقتضای طبع و طبیعت درونی‌اش و هم به استلزام حال و احوال بیرونی‌اش در مورد جریان اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان، در نوعی شرایط «فقدان تصمیم و تدبیر» قرار دارد. به بیان دریدایی، از منظر گفتمانی دولت اعتدال، «اصلاح‌طلبی» و «اصلاح‌طلبان» از خانواده «تصمیم‌ناپذیرها» هستند؛ همان‌هایی که باید «با فاصله» از آنان و با آنان سخن گفت، همان‌هایی که باید از مواهبشان بهره برد و از مضارشان در امان ماند، همان‌هایی که باید گاه «خودی» و گاه «دگر» تعریف و تصویر شوند.

اشاره تاجیک به حیات شبه انگلی اصلاح‌طلبان در حالی است که پیش از این ابراهیم اصغرزاده گفته بود اصلاح‌طلبان به دولت به چشم رحم اجاره‌ای نگاه می‌کنند.

خط امام(ره) حاشیه نیست متن انقلاب اسلامی است

روزنامه جمهوری اسلامی پرداختن به اظهارات یک مقام دولت اصلاحات مبنی بر بی‌علاقگی بسیاری از اصلاح‌طلبان به حضرت امام(ره) و تاکید بر ساختار شکنی در پوشش اصلاحات را حاشیه‌پردازی خواند.

این روزنامه می‌نویسد: امروز اگر گرفتار تنگ‌نظری‌ها، فرصت‌طلبی‌ها، قدرت‌طلبی‌ها، بداخلاقی‌ها، تضییع حقوق همدیگر و محروم شدن از مدیران با تجربه و کارآمد هستیم، به این دلیل است که در موارد زیادی از متن فاصله گرفته و خود را گرفتار حاشیه‌ کرده‌ایم.

 دشمنان ملت ایران اگر حتی بدیهی‌ترین حقوق ما را در زمینه هسته‌ای انکار می‌کنند به این دلیل است که به تفرقه‌ای که هر روز عده‌ای به آن دامن می‌زنند امید بسته‌اند و تصورشان این است که می‌توانند با دور ساختن ما از همدیگر و فاصله انداختن میان ما و اصول و ارزش‌ها و حتی اسوه‌های دینی و انقلابی‌مان، راه را برای بازگشت به ایران و برقرار ساختن مجدد سلطه استعماری خود بر این کشور هموار نمایند. اینها همه از رهگذر خروج ما از متن و پرداختن به حواشی میسر می‌شود.

این روزنامه می‌افزاید: تازه‌ترین نمونه فاصله گرفتن از متن و پرداختن به حاشیه، بزرگ‌نمایی سخنان یکی از عناصر معروف به اصلاح‌طلب در مورد امام خمینی و اصول، آرمان‌ها و عملکرد بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است. این سخنان به اندازه کافی فاقد پشتوانه منطقی بود که کسی به آن اعتنا نکند و همگان آن را به حساب گوینده آن بگذارند تا به آیه شریفه «واذا مروا باللفو مرواکراما» (آیه 72 سوره فرقان) عمل کرده باشند. اما متاسفانه عارضه خطرناک فاصله گرفتن از متن و پرداختن به حواشی موجب شد عده‌ای به بزرگ‌نمایی آن بپردازند و آن را به چماقی برای کوبیدن بر سر رقبای خود تبدیل نمایند.

روزنامه مذکور با بیان اینکه اظهارنظر حق همگان است و نباید فضا را برای افرادی که می‌خواهند اظهارنظر کنند تنگ و مسموم کرد،  می‌نویسد: نکته قابل توجه اینکه در این قبیل ماجراها سخنان یک فرد معمولا به جمع و جناح سرایت داده  می‌شود و همین تسری موجب خارج شدن از متن و پرداختن به حاشیه می‌گردد و اصل موضوع در این میان گم می‌شود...

در مواردی هم که رقبا تلاش می‌کنند سخن یک فرد را به یک مجموعه نسبت بدهند، آن مجموعه می‌توانند برای پرهیز از ورود به حواشی، با یک اطلاعیه کوتاه عدم هم‌نظری خود با صاحب آن سخن را اعلام نمایند.

یادآور می‌شود عیسی سحرخیز مدیرکل مطبوعاتی دولت خاتمی اخیرا در مصاحبه با سایت جرس (از حامیان فتنه) گفته بود اکثریت اصلاح‌طلبان دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند. او همچنین خواستار حذف ولایت فقیه شده بود.

درباره یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی شایان ذکر است که سحرخیز هر چند ورشکسته سیاسی و سقوط کرده است اما مدیر ارشد و راهبردی دولت خاتمی بوده که برای چند سال به عنوان جاده صاف کن دشمن و گروهک‌ها برای ایجاد پایگاه مطبوعاتی و بسترسازی فتنه و آشوب فعالیت کرده است و نخستین سؤال همین است که چنین مهره خائنی چگونه مورد اعتماد مرکزیت اصلاح‌طلبان قرار داشته است؟ دیگر اینکه چرا هم‌اکنون مدعیان اصلاح‌طلبی حاضر نیستند به دهان وی بزنند و از او تبری بجویند؟ سوم؛ سحرخیز تنها کسی نیست که از جدایی مدعیان اصلاح‌طلبی با افکار و اندیشه‌ها و مکتب امام خمینی سخن می‌گوید و جمع‌آوری قول و فعل برخی از تندروهای متظاهر به اصلاح‌طلبی در این باره چند جلد کتاب را شامل می‌شود.

موضوع چهارم نسبت این عناصر و خط مشی جمعی آنها با فشارهای دشمن است. بررسی ایجاد التهاب روانی و شایعه پراکنی و تشنج مطبوعاتی در جامعه آن گونه که در سال‌های 78 و88 دیده شد و طبق یک سناریوی از پیش تعیین شده به کلید زدن آشوب خیابانی انجامید، نشان می‌دهد که نقطه اتکای امید و فشار دشمن برای به هم زدن وحدت جامعه کجاست. بنابراین پرداختن به این نقاط طمع دشمن نه تنها حاشیه‌پردازی نیست بلکه توجه دادن به موضوعات مهم جامعه است. آیا غیر از این است که فاصله گرفتن طیف عمده مدعیان اصلاح‌طلبی از خط و مکتب امام -که عصاره آن جمهوری اسلامی و ولایت فقیه است - باعث گردید اوباش تحریک شده توسط همین طیف در خیابان روی نام جمهوری اسلامی خط بکشند و شعار «انتخابات بهانه است- اصل نظام نشانه است» سردهند؟! امام می‌فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد اما برخی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی با معارضان ولایت فقیه ائتلاف کردند. روز قدس میراث راهبردی حضرت امام بود و مدعیان اصلاح‌طلبی حرکتی در مقابل راهپیمایی روز قدس تدارک کردند که در آن عناصر متظاهر به روزه‌خواری، شعار نه غزه نه لبنان سردادند. حضرت امام، آمریکا را شیطان بزرگی که تمام فریادها را باید بر سر او کشید می‌دانستند و مدعیان اصلاح‌طلبی چنان خدماتی به شیطان بزرگ کردند که مقامات آمریکایی بارها گفتند ما از اصلاح‌طلبان در ایران حمایت می‌کنیم. آیا می‌شود همه این انحراف‌ها و خیانت‌ها را دید اما به خاطر تعصبات باندی، شبیخون سیاسی دشمن را به دعواهای جناحی و حاشیه‌ای نسبت داد؟!

ارتباط نزدیک خاتمی با مدعی بی‌علاقگی اصلاح‌طلبان به امام!

برخلاف ادعای برخی اصلاح‌‌طلبان که می‌گویند سحرخیز از ابتدا مورد حمایت اصلاح‌طلبان نبوده نامه خاتمی به سحرخیز نشان از حمایت رئیس دولت اصلاحات از این محکوم فتنه دارد.

به گزارش تسنیم، عیسی سحر‌خیز مدیرکل مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت دوم خرداد طی اظهاراتی، گفته بود خیلی از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند.

سحرخیز همچنین «تغییر قانون اساسی»، «تغییر ساختاری قوه قضائیه» و «حذف نهاد ولایت فقیه» را جزئی از اصلاحات می‌داند و اضافه می‌کند: ما در اول انقلاب اشتباه کردیم که با خوش‌بینی بسیار و اولیه به آیت‌الله خمینی، به ولایت  فقیه هم باور داشتیم.

اما بعد از اظهارات ساختارشکنانه و ضدانقلابی سحرخیز، واکنش‌های متعددی از سوی شخصیت‌های سیاسی مطرح شد. شخصیت‌های مطرح سیاسی در گفت وگوهایی خواستار واکنش اصلاح‌طلبان به اظهارات سحرخیز و برائت این جناح سیاسی از وی شدند؛ اما برخی اصلاح‌طلبان در واکنش به درخواست‌های اصولگرایان از اصلاح‌طلبان برای اعلام برائت از این فرد، اعلام می‌کردند که سحرخیز هیچگاه مورد حمایت اصلاح‌طلبان نبوده است که امروز بخواهند از وی اعلام برائت کنند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که یک سایت ضدانقلاب چندی پیش نامه محمد خاتمی خطاب به عیسی سحرخیز را منتشر کرده که در این نامه، خاتمی به تمجید، دفاع و حمایت از سحرخیز که آن زمان به دلیل اقدامات ضدامنیتی و مشارکت در فتنه 88 محکوم به زندان شده بود، پرداخته است.

خاتمی در این نامه خطاب به سحرخیز نوشته است: جناب آقای سحرخیز! بسیار متاسفم که با وجود بیماری و علی‌رغم مخالفت پزشکان، مجددا به زندان اعزام شده‌اید و این کم‌توجهی مسئولان به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

سیاست تعدیل اقتصادی دردی است که به جای درمان به کار می‌گیریم!

یک اقتصاددان گفت سیاست اقتصادی تعدیل چیزی را می‌خواهد معالجه کند که خود عامل آن است.

دکتر ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: دولت، سیاست تعدیلی که نتایج خوبی را ندارد دنبال می‌کند، این  سیاست‌ها چیزی را می‌خواهد معالجه کند که خودش علت وجود آن است، مثل بیکاری و فقر و اختلاف طبقاتی که معلوم است اینگونه نمی‌شود و نیازمند اصلاح قانون در مجلس است. و مهمتر از همه توجه به توصیه‌های رهبر انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه این کارها را نکردند و دنبالش هم حتی نرفتند.

وی در مصاحبه با شبکه خبر دانشجو اظهار داشت: از طرفی داشتن منابعی مثل نفت سبب شده تا در سال‌های مورد نظر، به جای کاهش وابستگی به نفت، برعکس حجم فروش نفت و استفاده از اقتصاد نفتی ما بالا برود و مهمتر اینکه این را موفقیت قلمداد کنیم، حجم خام‌فروشی ما حدود ده برابر شده منابع معدنی و منابع طبیعی مثل نفت را به کشورهای صنعتی فروختیم.

وی با انتقاد از وابستگی دو سویه به درآمد نفت و واردات گفت: چرا نباید در عرصه اقتصاد مقاوم باشیم. وابستگی به درآمد نفت و واردات ما را آسیب‌پذیر می‌کند.

دکتر رزاقی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای استقلال اقتصادی است، آقای روحانی مرتباً می‌آید می‌گوید که این مدل اقتصادی که ما الان داریم، همان مدل اقتصادی است که آقا گفتند! سؤال اینجاست که اگر این اقتصاد مقاومتی است پس چرا هنوز ما وابسته‌ایم؟ چرا آنقدر ما مصرف‌گرا هستیم؟

نیویورک تایمز: برنامه هسته‌ای را نمی‌توان از چنگ مردم ایران درآورد

روزنامه نیویورک تایمز معتقد است مهارت هسته‌ای را نمی‌توان از چنگ ایران درآورد بنابراین باید این کار را به صورت تدریجی انجام داد.

این روزنامه با سودمند خواندن توافق ژنو برای آمریکا نوشت: توافق موقتی که سال گذشته انجام شد مؤثر بود. همان طور که جان کری گفت، ایران حدود 220 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد داشته ولی امروز آن را در اختیار ندارد. شمار سانتریفیوژهای فعال ایران متوقف و بازرسی‌های بین‌المللی مجدداً دو برابر شده است. در خلال یک دهه گذشته، محدودیتی به این گستردگی برقرار نشده بود. قرار است بخشی از تحریم‌های ایران کاهش یابد و ماهانه حدود 700 میلیون دلار دریافت کند، اما این قضیه مشکل بتواند افت درآمد نفت را جبران کند.

نیویورک تایمز با بررسی این پرسش که چرا درخواست اسرائیل مبنی بر برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران قابل اجرا نیست؟ می‌نویسد: پاسخ این است که این خواسته در دنیای واقعی دست یافتنی نیست. مهارت هسته‌ای ایران را نمی‌توان از چنگ این کشور خارج کرد. دانش فنی ایران منهدم کردنی نیست. دست‌کم برای یک دهه، هدف باید مهار کردن برنامه‌ای کاملاً تحت نظارت، سازگاری آن با استفاده صلح‌آمیز از قدرت هسته‌ای اورانیوم غنی‌شده زیر پنج درصد و این که در کجا باید نگه‌داری شود، باشد. ایران، عضو پیمان ان‌پی‌تی است و به خواست اسرائیل که دارای سلاح هسته‌ای است و از امضاء کنندگان این پیمان نیست، از حق مندرج در این پیمان مبنی بر فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز چشم‌پوشی نخواهد کرد. توافق با این کشور یک واقعیت است؛ برنامه هسته‌ای ایران، طنین پراحساس و مهیج ملی کردن نفت ایران در دهه 1950 بوده است. این برنامه امروز همان حس میهن‌پرستانه را در دل ایرانیان ایجاد کرده است. قضیه ملی شدن و کودتای انگلیسی آمریکایی هرگز از حافظه تاریخی ملت ایران فراموش نمی‌شود. تقاضای برچیده شدن برنامه هسته‌ای از این منظر دیده می‌شود. همان گونه که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، همتای مذاکره کننده جان کری، گفت: «اگر به دنبال بازی برد کامل در برابر باخت کامل باشید، محکوم به شکست هستید.»

به گزارش تیک این روزنامه همچنین نوشت: فشار برای تحریم بیشتر اقدامی کاملاً احمقانه است.

*خراسان 

کشف یک اتفاق جالب در صدور مصوبات دولتی

بر اساس گزارش کارشناسان یک نهاد نظارتی، در حالی که ابلاغیه های مربوط به اختصاص اعتبار به استانداری های برخی مناطق کشور جهت مقابله با خشکسالی مربوط به هفته های جاری است، پس از گذشت چند روز از این ابلاغیه ها، مجددا مصوبات جدیدی برای این استانداری ها ارسال شده است که بر اساس آن، ده ها میلیارد ریال برای مهار آب های سطحی و پیشگیری از وقوع سیلاب در این مناطق اختصاص یافته است که توالی ابلاغیه ها، قابل تامل به نظر می رسد.

مجوز 870 میلیون یوآنی دولت به چیت چیان

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به چیت چیان وزیر نیرو، اعلام شده است که ضمن لغو مصوبه خردادماه سال 92 دولت سابق در خصوص برخی پروژه های نیروگاهی کشور، مجوز استفاده این پروژه ها از تسهیلات خارجی جمعا به مبلغ 870 میلیون یوان شامل اصل تسهیلات و هزینه های تبعی مشتمل بر سود، کارمزد و بیمه صادر شده و وزارت نیرو موظف است با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسهیلات دریافتی را بازپرداخت کند.

*ایران 

اقدام عربستان بدون پاسخ نخواهد ماند

برخی شنیده‌ها حاکی است عربستان در اجلاس اخیر اوپک با لجاجت و به دلایلی که کاملاً متضاد با منافع کلی کشورهای عضو اوپک است، با کاهش تولید نفت مخالفت کرده است. در نتیجه قیمت نفت با کاهش دوباره روبه‌رو شد و در این میان عربستان هم طی یک‌سال  آینده بالغ بر 100 میلیارد دلار زیان خواهد دید اما به خاطر اینکه به ایران و برخی کشورهای دیگر فشار اقتصادی وارد شود، عربستان ضرر و زیان‌های وارده بر خود را هم پذیرفته است. شنیده‌ها حاکی است کشورهایی که زیان دیده‌اند، رفتار عربستان را اقدامی خصمانه بر ضد خود ارزیابی کرده و این پیام را به مقامات سعودی مخابره کرده‌اند که حرکتشان بی‌پاسخ نخواهد ماند. این پیام توسط اعضای اوپک و غیر اوپک به سران عربستان مخابره شده است.

نگرانی سایت احمد توکلی از رد صلاحیت‌ها

سایت الف متعلق به «احمد توکلی» نماینده تهران در یادداشتی با عنوان «لزوم تعیین مرجع تشخیص مصادیق فتنه گر‎» از افرادی که رویدادهای سال 88 را به چماقی برای از میان به در کردن رقیب سیاسی بدل کرده‌اند انتقاد و از اینکه در بررسی صلاحیت‌ها این موضوع لحاظ شود ابراز نگرانی کرد. در این یادداشت آمده: «نزدیک به پنج سال از حوادث غمبار انتخابات دهم ریاست جمهوری می‌گذرد که در به وجود آمدن آن حوادث، عده‌ای اعم از خواص و عوام و اصلاح‌طلب و اصولگرا دخیل بودند. چه آنانی که قواعد قانونی را برنتافتند و چه آن عده‌ای که با در اختیار داشتن مناصب و اختیارات حکومتی، رفتاری نابخردانه انجام دادند و به جای آب، بنزین بر آتش ایجاد شده ریختند. اینکه هر دو طرف ماجرا در ایجاد بلوا سهیم بوده‌اند بعید است که هیچ انسان منصف و عاقلی نداند و تصدیق ننماید. امّا گویی قرار است سایه شوم آن حوادث تلخ، همیشه بر فضای کشورمان گسترده باشد و در این فضا یک گروه، طرف مقابل را در هر بزنگاهی با چماق فتنه، فتنه گر، مفتون و ساکت فتنه و... بنوازد تا که او را از میدان به در کند.»

الف می‌افزاید: «کار به جایی رسیده است که در برخی انتصابات، ملاک‌های دینداری، وفاداری به نظام، ولایتمداری، سوابق مبارزاتی و انقلابی گری و تخصص افراد در درجه چندم ملاحظه قرار می‌گیرد و از همان ابتدا، کارِ فرد را با برچسب فتنه گر، مفتون یا ساکت فتنه یکسره می‌کنند. نکند این بهانه همچون پیراهن عثمان شود که برخی با آن به دنبال تسویه حساب‌های جناحی و حزبی خود باشند؟ نکند خدای ناکرده برخی که اختیار تعیین صلاحیت‌ها را در ید خود دارند، بتوانند با این دستاویز، افراد متدین، انقلابی، ولایی، متعهد و متخصص را از عرصه خدمتگزاری به در کنند؟»

در پایان یادداشت پیشنهاد شده: «نظام جمهوری اسلامی اختیار بررسی و تعیین مصادیق این جرایم و مجرمین آن (فتنه گر، مفتون فتنه و ساکت فتنه) و نیز حدود صلاحیت احراز مشاغل این افراد را به مرجعی مشخص بسپارد تا فضای غبارآلود اتهام زنی موجود، بیش از این کشور را دچار چالش نسازد.»

تجمع سپرده‌گذاران مقابل استانداری ساری

شماری از سپرده‌گذاران مؤسسه قرض‌الحسنه «اعتماد مهر آریا» روز گذشته با تجمع مقابل ساختمان استانداری مازندران در ساری خواستار دریافت سپرده هایشان از این مؤسسه شدند. به گزارش ایرنا، این افراد که تعدادشان به حدود 60 نفر می‌رسد، مدعی شدند پس از چند روز مراجعه به شعب این مؤسسه در ساری برای دریافت سپرده هایشان و پاسخگو نبودن مسئولان مؤسسه مجبور شدند با برگزاری این تجمع از مسئولان استانداری درخواست کمک کنند. به گفته معترضان این مؤسسه از سه هفته پیش دچار مشکل شده و نه تنها وامی پرداخت نمی‌کند، بلکه سپرده آنان را هم باز نمی‌گرداند. گفته می‌شود این مؤسسه دست‌کم هشت هزار مشتری دارد و فاقد مجوز است.

*جمهوری اسلامی 

* مفتی سابق مصر تاکید کرد تکفیر شیعیان جایز نیست و تکفیریها، خوارج قاتل، فاسق، مفسد و جنایتکار هستند. به گزارش شفقنا، "علی جمعه" مفتی سابق مصر در گفتگو با یک روزنامه کویتی با توصیف گروه تروریستی داعش به عنوان گروهی قاتل، فاسق، مفسد و جنایتکار با توجه حمایت بیگانگان از این گروه تکفیری برای اجرای طرح تجزیه جهان عرب، تاکید کرد دعوت برای تشکیل خلافت اسلامی، ادعایی باطل و بی‌اساس است و هیچ ربطی به دین ندارد. این عضو شورای علمای ارشد الازهر در گفتگو با روزنامه الرای کویت تاکید کرد اعضای گروه داعش، القاعده و دیگر گروههایی که اندیشه‌های تکفیری دارند، نسبت به دین و فقه و حقیقت اسلام جهل دارند و فقه شریعت را درک نمی‌کنند و منطق و نگرش افراطی خونریزی دارند و نظر دشمنان اسلام را در اسلام پذیرفته‌اند تا وجهه مسلمانان را مخدوش کنند. وی افزود: این گروه شیطانی از اوضاع بی‌ثبات برخی کشورهای عربی مانند عراق، سوریه و یمن سوء استفاده می‌کند و از دروغ دعوت برای ایجاد مجدد خلافت اسلامی استفاده کرده و به تحریف دین می‌پردازد. علی جمعه گفت: سرکردگان داعش هیچ چیزی از حقیقت اسلام و فقه شریعت نمی‌فهمند، آنها افکار افراطی دارند که خون مردم را در پوشش اسلام می‌ریزند و نظر دشمنان اسلام را درباره اسلام اعمال می‌کنند.

* یک زن 40 ساله اهل زیمبابوه به نام "برکور" در کمال ناباوری قصد دارد با پسر 23 ساله خود ازدواج کند. این زن که 12 سال است همسرش را از دست داده و با پسرش زندگی می‌کند، می‌گوید: طبق رسوم باید با برادر کوچکتر همسر مرده‌ام ازدواج کنم اما من ازدواج با پسرم که فرزندی از او در رحم دارم را ترجیح می‌دهم. او در دادگاه گفت مدت سه سال است با پسر خود رابطه نامشروع دارد و پول زیادی خرج کرده تا بتواند به صورت قانونی با وی ازدواج کند. پسر این زن می‌گوید: طبق رسومات قبیله‌ای پدرم موظف بوده است به خاطر ازدواج با مادرم پولی به خانواده او بپردازد اما قبل از اتمام بدهی‌اش درگذشته و اکنون من می‌خواهم وظایف ناتمام او را به پایان برسانم. قاضی دادگاه محلی که به اتهام این مادر و پسر رسیدگی می‌کند می‌گوید اگر در زمان گذشته چنین چیزی رخ داده بود هر دوی آنها توسط مردم قبیله کشته می‌شدند اما اکنون ترس از پلیس مانع این کار است. چنین رفتاری حتی در فرهنگ سنتی زیمبابوه که مردمانش همانند اغلب افریقائیان انیمیست یا پیرو دین‌های ابتدایی هستند نیز، اقدامی زشت و ناپسند محسوب می‌شود.

* فرماندار کاشمر از کاهش سن مصرف مواد مخدر در کاشمر به 11تا 13سال خبر داد. مهدی فروزان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دو تا سه درصد مصرف کنندگان مواد مخدر را در شهرستان زنان تشکیل می‌دهند، گفت: بیشترین کشفیات مواد مخدر مربوط به تریاک و هروئین است. وی افزود: اگرچه کشفیات مواد مخدر صنعتی در شهرستان بسیار محدود است اما به دلیل اینکه امکان ساخت مواد مخدر صنعتی توسط خود افراد وجود دارد سریعتر دردسترس قرار می‌گیرد. فرماندار کاشمر ضمن اظهار تأسف از اینکه در برخورد با سوداگران مرگ هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، افزود: نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر از آنچه در توان دارند در برخورد با سوداگران مرگ به کار گرفته و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. وی تأکید کرد: براساس نیازسنجی‌هایی که برای جلوگیری از حمل مواد مخدر در جاده‌های شهرستان صورت گرفته نیاز مبرم به ایجاد ایست بازرسی ثابت در روستای اکبرآباد است. این جاده یک راه میانبر از تربت حیدریه به بخش کوهسرخ و البلاغ سبزوار است و چون این جاده کمتر پوشش داده می‌شود بیشتر ترددهای قاچاقچیان از این مسیر انجام می‌گیرد.

* یک تروریست هندی که به تازگی توسط سرویس امنیتی این کشور دستگیر شده اعترافات هولناکی از جنایات گروه تروریستی داعش انجام داده است. این تروریستِ اهل شهر بمبئی در حالی که از مرز سوریه با ترکیه وارد این کشور شده بود پس از ورود دستگیر و تحویل نیروهای امنیتی هندوستان شده است. به گزارش خبرگزاری راشاتودی، این هندی عضو سابق داعش اعتراف کرده دست کم 55 نفر را شخصاً به قتل رسانده و پس از اینکه دیگر هیچ پولی بابت آدمکشی به وی پرداخت نشده، این گروه را رها کرده و به هندوستان برگشته است. گروه‌های تحقیقاتی هندی بلافاصله پس از دستگیری این عضو سابق داعش وارد اسلامبول شده و از آنجا وی را به شهر کالایان که زادگاه وی است، رساندند تا از او بازجویی کنند. مقامات فرودگاهی در شهر کالایان اعلام کرده‌اند نام این تروریست هندی عاریب ماجد است. روزنامه هندوستان تایمز در خبری اعلام کرده خود داعش با پرداخت 2 هزار دلار به ماجد او را به بهانه درمان راهی هند کرده تا به عملیات تروریستی در این شهر دست بزند. خود ماجد می‌گوید با دیدن بیش از 20 هزار وبسایت تروریستی و تکفیری تصمیم گرفته وارد تشکیلات داعش شود. او اعتراف کرده در پوشش زائر وارد عراق شده و هزینه سفرش را هم داعش پرداخت کرده است. وی ابتدا به بغداد و سپس به فلوجه در غرب عراق رفته و سپس در جنایات داعش شرکت کرده است.

*قدس 


 دعوت الازهر مصر از ایران

فارس: «عباس شومان» معاون شیخ الازهر اعلام کرد که چهار دسامبر نشست مبارزه با تروریسم در این دانشگاه در قاهره برگزار خواهد شد که ایران نیز به این نشست دعوت شده است.

اظهارنظرغیرکارشناسی ممنوع!

قدس آنلاین: رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس با تأکید بر لزوم پرهیز از اظهارنظرهای غیرکارشناسی درباره مذاکرات هسته‌ای افزود: مادامی که اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای و توافقها مکتوب نشده، اظهارنظر در مورد آن ذهنها را از مسیر اصلی خود منحرف می‌کند و هرگونه اظهارنظری در این زمینه غیرکارشناسی و غیراصولی خواهد بود.

ادعای توافق پنهان

فارس: پایگاه خبری لبنانی «النشره»در گزارشی مدعی شد که توافق بین ایران و 1+5در مذاکرات اخیر هسته‌ای بدون اینکه اعلام شود، حاصل شده، اما بنا بر دلایلی این توافق علنی نشده است.

اقدام ‌مضحک‌ در ‌وین

فردا:  روز دوشنبه هفته گذشته و در ساعات پایانی نشست نهایی وزیران خارجه ایران و 1+5 هنگام گرفتن عکس یادگاری سران، مسؤولان برگزاری نشست در یک کج سلیقگی به تعیین جایگاه هر فرد هنگام انداختن عکس یادگاری مبادرت کردند.این رفتار به قدری مضحک بود که وزیران خارجه هنگام ورود به اتاق برای گرفتن عکس با دیدن برگه های سفیدی که بر روی زمین جای هر فرد را برای ایستادن مشخص کرده بود، متعجب شدند و حتی ظریف با حرکات دست در حالی که به کاغذهای روی زمین اشاره می کرد، به نحوی به مسخره بازی صورت گرفته، اشاره کرد. سایر وزیران خارجه هم از این اقدام تعجب کردند.

حضور سامی یوسف در ایران

تسنیم: بابک رادمنش(فیروز برنجیان) پدرِ سامی یوسف اعلام کرد که این خواننده بریتانیاییِ ایرانی تبار به احتمال زیاد تا پیش از نوروز امسال، برای برگزاری کنسرتش به ایران می‌آید.

پیش بینی های تخیلی

مهر: بتازگی گروهی از مسیحیان پیش بینی کرده اند که سیلهای سهمگین، زمین لرزه های شدید و بلاهای خانمان برانداز زمین را پیش از سال ۲۰۲۱ از بین خواهد برد. 

دکتر «کنتون بشور» رئیس جامعه مسیحیان، معتقد است که زمان نابودی زمین از امروز تا سال ۲۰۲۱ است و هر لحظه می تواند این اتفاق بیفتد.

فضاسازی جیمز زاگبی

فرارو- جیمز زاگبی، مدیر مؤسسه مطالعات اعراب و آمریکا در گفت وگو باهافینگتون پست مدعی شدکه ناراحتی گسترده ای در پایتخت کشورهای عرب به دلیل کنار گذاشته شدن از سوی دولت اوباما در مذاکرات ایران و گروه 1+5 شکل گرفته است.

تشیی پیکرشهید مدافع حرم در اهواز

ایسنا: پیکر شهید حسن حزباوی از مدافعان حرم حضرت زینب(س)، روز گذشته در اهواز تشییع شد. این شهید خوزستانی که دانشجوی مجتمع آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان بود، چهارم آذر 93 به شهادت رسید.

واردات مارلبرو مشکلی ندارد!؟

فرارو: محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه چرا مجلس در خصوص واردات سیگار مارلبرو (فیلپ‌موریس) وزارت صنعت را تحت فشار قرار داده، گفت: همه باید از قاچاق کالا انتقاد داشته باشیم، زیرا این نوع سیگار یکی از اقلامی بود که چند بار برای نمایندگی آن در ایران درخواست داشتیم، اما این شبهه وجود داشت که شاید ارتباط بین این شرکت و دولت صهیونیستی وجود داشته باشد که در نهایت با حضور دستگاه‌های مختلف در وزارت خارجه بررسی‌های کاملی صورت گرفت و به این جمع‌بندی رسیدیم که مشکلی وجود ندارد اما ظاهراً از نظر وزارت اطلاعات شبهه‌ای وجود دارد.

بازداشت عاملان حمله به زنان جهرمی

ایرنا: در کمتر از 72 ساعت، نیروهای امنیتی و انتظامی عاملان حمله به بانوان در جهرم در استان فارس را دستگیر کردند. خبرها حاکی است که متهمان حمله به چند نفر از بانوان این شهرستان به هیچ نهادی وابسته نیستند و ادعای رسانه های بیگانه در این ارتباط بی اساس و کذب محض است.

دستبوسی ممنوع شد

ایسنا: احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به مقامهای اجرایی این کشور دستور داده تا اجازه ندهند مردم برای قدردانی دستشان را ببوسند.

دستور درباره مضرات پارازیت

جهان: محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی در مورد مضرات پارازیت گفت: رئیس‌جمهور به دو وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی و رؤسای سازمان محیط‌ زیست و انرژی اتمی دستور بررسی این موضوع را داده است.

پیگیری دادگستری لرستان

میزان: جعفر بدری رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: شواهد و قراین نشان می‌دهد دانش آموز ۱۶ ساله لرستانی که معلم خود را به قتل رسانده، هنوز از شهر خارج نشده است.

ویزای عراق رایگان شد

فردا: مرتضی الموسوی مدیر فرودگاه بین‌المللی نجف اعلام کرد: ویزای ورود به عراق برای تمامی زائران اربعین حسینی از این فرودگاه رایگان است.

دعوا برسر لواش!

عصر ایران: نماینده آذربایجان در سازمان یونسکو نسبت به درج نام نان لواش در فهرست میراث فرهنگی ارمنستان در فهرست میراث جهانی یونسکو اعتراض کرد.

انتقاد استاندار تهران از کیفیت پایین آب

مشرق: سید حسین هاشمی استاندار تهران گفت: آب تهران آلودگی ندارد اما کیفیت آن پایین آمده است ودر گذشته ۳۰ درصد آب از چاه‌ها و ۷۰ درصد از سدها تامین می‌شد اما اکنون ۴۵ درصد از چاه‌ها و ۵۵ درصد از سدها تامین می‌شود.

بزودی این افراد را بازداشت می کنیم

مشرق: سردار رضا محمدی‌یگانه رئیس پلیس انتظامی هرمزگان با تکذیب خبر کشتار دسته جمعی دانشجویان در بندرعباس‌ گفت: بزودی عاملان این شایعه دستگیر می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات