تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۷۱۰۰۵

متن سخنان رییس‌جمهوری در اجتماع بزرگ مردم استان اردبیل

مهدی شیردلیان - اشاره: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز چهارشنبه در دیدار عمومی با مردم استان اردبیل تصریح کرد: دولت ثبات و آرامش را در صحنه اقتصاد و در بازار بوجود آورده و اقتصاد ما کاملا متحول شده و خواهد شد.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

یاشاسین اردبیل. سلام بر اردبیل قهرمان و بزرگ. سلام بر همه مردان و زنان باوفا به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران. بسیار خوشحالم که در شروع دومین سال از دولت تدبیر و امید در محضر شما مردم شریف و غیور و وفادار به انقلاب اسلامی و رهبری، اردبیل عزیز و مردم عزیز این سرزمین هستم.

از آغاز شروع فعالیت انتخاباتی، سه وعده را به مردم دادم، نجات اقتصاد، احیای اخلاق وتعامل سازنده با جهان.

در آغاز صحبتم به تحقق این سه وعده بزرگی که به ملت قهرمان ایران دادم،اشاره ای می کنم و سپس به اردبیل عزیز و برنامه‌هایی که دولت برای این استان مد نظر دارد، می پردازم.

می‌دانید که در سال گذشته، دولت یازدهم در شرایطی کار را آغاز کرد که کشور با تورم بسیار شدید و سرسام‌آور بالای ۴۰ درصد و رکود عمیق مواجه بود. در آغاز دولت در برنامه‌ای که برای مردم در صدا و سیما تشریح کردم گفتم تا پایان سال ۹۲ ما تورم را به ۳۵ درصد خواهیم رساند.این کار به حول و قوه الهی انجام شد. تورم به ۳۴ درصد رسید، کمتر از معیار و شاخصی که اعلام شده بود و در آغاز امسال اعلام کردم که پایان سال ۹۳ تورم ما به ۲۵ درصد خواهد رسید.

امروز در محضر مردم شریف اردبیل اعلام می‌کنم که پایان سال ۹۳ ،تورم ما به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید دولت در تمام فراز و نشیب ها، یک ثبات و آرامشی را در صحنه اقتصاد و در بازار در این کشور بوجود آورده، امروز مردم می توانند نسبت به آینده اقتصاد کشور امیدوار باشند.

اگر رشد اقتصادی در سال ۹۱ منهای ۶.۸ درصد بود، در پایان سال ۹۲ منهای ۱.۱ درصد رسید، این به معنای یک حرکت مثبت در صحنه اقتصاد است و در پایان سال ۹۳ رشد اقتصادی ما به حول و قوه الهی مثبت خواهد بود.

مردم مخصوصاً تحصیلکردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی،از لحاظ اشتغال در فشار شدیدی هستند، دولت موظف است شرایط لازم برای اشتغال جوانان عزیز را فراهم کند.امسال به حول و قوه الهی قدم‌های اولیه در این زمینه برداشته خواهد شد.

در طرح‌هایی که برای استان اردبیل داریم خواهید دید حرکتی هم برای توسعه استان و هم برای اشتغال مردم بوجود خواهد آمد.

ما در کنار حرکت‌های مهم اقتصادی در زمینه مسایل اجتماعی و بویژه سلامت، قدم‌های مهمی را در یک سال گذشته برای مردم ایران در خصوص تحت پوشش قراردادن بیمه سلامت برداشته ایم.

تمام مردم در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی شاهد خواهند بود که شرایط امروز با سال گذشته زمین تا آسمان متفاوت است، هرکس در بیمارستان بستری می‌شود، فقط ۷.۵ درصد مخارج را در شهر و ۵ درصد را در روستاها پرداخت خواهد کرد در حالی که در سال گذشته بالای ۳۷ درصد ناچار بود پرداخت کند. برای اینکه مردم از لحاظ زندگی بتوانند زندگی آرام‌تر و راحت‌تری را پیش رو داشته باشند، اقتصاد ما نسبت شرایط گذشته، کاملاً متحول شده است.

گرچه هنوز در شرایط تحریم هستیم و در زمینه سیاست خارجی خواهم گفت، قدم‌های مهمی پیش‌رو داریم که باید برداریم اما در عین حال سازمان تحریم غیر قانونی علیه ملت ایران دچار ترک شده است. تا پایان آذرماه امسال ۷ میلیارد دلار از پول ایران را که تحت تحریم قدرت‌های بزرگ بوده است، آزاد کرده‌ و آزاد خواهیم کرد.

در زمینه خودرو و قطعات آن و همچنین در زمینه پتروشیمی تحریم را برداشته‌ایم. در زمینه صادرات و واردات و مسایل بانکی، شرایط تحریم با پارسال کاملاً متفاوت است اما در عین حال باید قدم‌های بیشتری را برای رفع تحریم برداریم.

در زمینه احیای اخلاق امروز در کشورمان شاهد ادب و احترام بخش‌های مختلف مردم با یکدیگر هستیم.

امروز لحن روزنامه‌ها و رسانه‌های ما متفاوت شده است، گروه‌های سیاسی نسبت به یکدیگر با لحن آرام‌تری سخن می‌گویند، قوای سه‌گانه در کنار یکدیگر با ادب و احترام و تعامل بیشتری با یکدیگر زندگی می‌کنند. بزرگان این جامعه امروز مورد احترام هستند. من از یک عده محدودی که هنوز از اخلاق گذشته دست برنداشته‌اند، خواهش می‌کنم آنها هم افراط را کنار بگذارند، ما همه برادریم. ما همه ایرانی، برادر، مسلمان و عاشق خاندان رسالت هستیم، باید همه ادب، احترام، اخوت، مروت و برادری را از پیامبر بزرگ اسلام و خاندان رسالت بیاموزیم. روز به روز صمیمی‌تر باشیم.

مردم عزیز اردبیل! امروز شرایط منطقه، شرایط بی‌ثبات و ناآرامی است. شما می‌بینید در عراق مردم مظلومانه زیر تیغ جلادانی هستند که متأسفانه به دروغ ادعای اسلام می‌کنند اما مزدور صهیونیزم می‌باشند. امروز شما می‌بینید میلیون‌ها عراقی اعم از کرد، شیعه و سنی آواره‌ و از خانه ها رانده شده اند.

امروز شما می‌بینید که مردم در سوریه از خانه خود آواره‌اند، امروز می‌بینید که جلادان، مردم مظلوم فلسطین و غزه را زیر بمب‌ها و آتش گلوله‌ها و موشک‌های خود قرار داده‌اند در این شرایط حساس، ما باید ید واحده باشیم.

ما همه باید دست به دست هم بدهیم، به دنیا بگوییم، ایران با ثبات و آرام است . امروز مردم عراق چشم‌شان به دست کمک شما مردم ایران است، مردم سوریه چشم‌ کمک‌شان به شما مردم عزیز ایران است .مردم فلسطین چشم کمک‌شان به دست غیور شما مردم رشید ایران زمین است.

ما باید خودمان اتحاد را حفظ کنیم . من امروز در شرایطی خدمت شما آمدم چون قول داده بودم به محضر شما مردم بیایم و از نزدیک شما را زیارت کنم و سخنان و مطالبات شما را بشنوم و تا جایی که دولت در توان دارد برای حل مشکلات شما مردم عزیز و شریف و غیور اردبیل قدم بردارد.

گرچه دلم می‌خواست در شرایطی که امروز وزیر دانشمند و مؤدب علوم ما در مجلس شورای اسلامی به عنوان استیضاح برخی از نمایندگان حضور پیدا کرده است، من هم دلم می‌خواست در کنار وزیر علوم باشم و با زبان صریح از این دانشمند خدوم حمایت کنم.

از نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری می‌کنم جایشان امروز اینجا خالی است که بخاطر حمایت از دولت در مجلس شورای اسلامی ماندند. ان‌شاء‌الله عصر به این استان باز خواهند گشت. دولت البته به رأی مجلس شورای اسلامی هر چه باشد احترام خواهد گذاشت. اما به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همین‌جا اعلام می‌کنم، امروز در دنیای پرآشوب، هر چه وحدت و اتحاد سه قوه بیشتر باشد، دشمنان ما ناراحت و دوستان ما در جهان خوشحال خواهند شد.

امیدوارم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل کنند. درست در آستانه هفته دولت و نزدیک بازگشایی دانشگاه‌ها ان شاء‌الله با رای قاطع خود شاهد حضور وزیر علوم با رایی قاطع‌تر در صحنه دانشگاه‌های کشور باشیم.

بنابراین امروز روز احیای ‌اخلاق است. من به شما مردم قول دادم که در این دولت ما با جهان تعامل خواهیم کرد. هر کشور و دولتی که با ملت ایران دوست باشد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد، ما هم دست دوستی به سوی او دراز می‌کنیم. اگر دولتی بخواهد به حقوق ملت ایران تعرض کند، به مسلمان‌های منطقه تعرض کند پیداست که مردم مسلمان ایران قاطعانه در برابر متجاوزین ایستادگی خواهند کرد. این ملت متحد و یکپارچه تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری به رسالت و وظایف تاریخی خود عمل خواهد کرد.

ما امروز با دنیا بویژه با همسایگان روابط بسیار خوب و نزدیکی داریم . ما از حقوق ملت ایران دفاع کرده و دفاع خواهیم کرد . ما ساختمان تحریم غلط غیرقانونی و این بنای ظالمانه را که دشمنان به پا و بنا کردند به همت مردم ، با هدایت رهبری‌های رهبر معظم انقلاب و با حمایت یکپارچه ملت ایران تخریب خواهیم کرد.

ما با دیپلمات های برجسته که تجربه کافی در این کار دارند در برابر قدرتهای جهان پای میز مذاکره می نشینیم ، از حقوق ملت دفاع می کنیم، ان شاءالله هم حق هسته ای خودمان را حفظ خواهیم کرد و هم رفاه را به زندگی مردم باز خواهیم گرداند.

اما اردبیل. استان اردبیل، آیت الله مقدس اردبیلی بزرگ، فقیه نامدار شیعه در قرن ۱۰ هجری که همه به تربت پاکش التجا می جویند. استان اردبیل صاحب فقیه و مرجع تقلید آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی است. استان اردبیل که صاحب فقیه و استاد اخلاق نام آور مرحوم آیت الله مشکینی (ره) بود و استان اردبیلی که شاهد عالم والامقامی چون مرحوم آیت الله مروج بود. من در اولین سفری که بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ به اردبیل آمدم، میهمان این عالم انقلابی بودم و دیدم تا چه اندازه خدوم ، فعال، مخلص و انقلابی است . الحمدالله این استان عالمان بزرگان طلاب، مخلصین و ایثارگران بزرگی داشته و دارد.

یاد مرحوم موذن زاده اردبیلی که صدایش هنوز هم در موقع اذان به ویژه در ماه رمضان گوشها را می نوازد و بسیاری از مداحان خوش صدای بزرگی از این دیار هستند. ورزشکاران مطرح و معروفی که از دیار شما هستند و سرداران بزرگ و نامی که از این دیار به پا خاسته اند و در راه شرف و دفاع از کشور به شهادت رسیدندو یادی از شهید دادمان، وزیر راه و ترابری و همه شهدای این استان.

اما طرح های دولت برای استان اردبیل، البته مجموعا ۶۷ طرح در سال ۹۳ و ۹ طرح در سال ۹۴ در این استان اجرایی خواهد شد که به تفصیل، در شورای اداری استان توضیح داده می‌شود.

اما چند طرح مهم را من می خواهم به عرض شما برسانم و انشاالله این دولت، یعنی دولت یازدهم دنبال خواهد کرد، یا به اتمام خواهد رساند، یا در حد توانش پروژه را به پیش خواهد برد.

اول، مسئله شبکه های آبیاری و زهکشی برای این استان است . بزرگترین طرحی که این دولت برای این استان ظرف سه و چهار سال آینده دارد و عملیاتی خواهد کرد، مسئله شبکه های آبیاری است. امسال حدود ۱۷ هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت. سال آینده حدود ۱۷ هزار هکتار، سال بعد ۲۳ هزار هکتار، سال بعد ۲۶ هزار هکتار و مجموعا بیش از ۸۳ هزار هکتار در این استان تحت پوشش شبکه های آبیاری قرار خواهد گرفت. مجموعا ما برای کشور برای شبکه های آبیاری به ویژه در مناطق مرزی ۸ میلیارد دلار در این دولت مدنظر قرار دادیم.

البته طرح های دیگری هم هست که مجموعا سالانه چند میلیارد دلار برای این طرح‌ها برای کشور، دولت اقدام و عملیاتی خواهد کرد . این طرح ۸۳ هزار هکتار حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی مستقیم برای مردم استان درست خواهد کرد و البته با صنایع جانبی مقدار اشتغال بسیار بیشتر خواهد شد. طرح‌ دوم به پایان رساندن سد و شبکه گیوی خواهد بود، هم برای آب شرب و هم برای آب زراعی که این طرح را انشاالله با بودجه ای که امسال می گذاریم و سال آینده، قبل از پایان سال آینده انشاالله در شش ماهه دوم سال ۹۴ به بهره برداری خواهد رسید که این طرح هم ۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

موضوع دوم آبرسانی به شهر اردبیل است .اجرای طرح از سد یامچی که انشاءالله این طرح امسال و سال آینده و در سال ۹۵ به بهره برداری و اتمام خواهد رسید . طرح بعدی نیروگاه سبلان است که بخش بخار آن انشاءالله در همین امروز آغاز خواهد شد و ۴۸۰ مگاوات به برق اضافه خواهد شد. این طرح هم با تامین اعتبارات لازمی که دولت باید تامین کند و عملا در اختیار بخش خصوصی است انشاءلله اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

طرح بعد که طرح مهمی است، راه آهن میانه به اردبیل است. این طرح راه آهن که البته نیاز به بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار و هزینه دارد و بخشی از آن ارزی خواهد بود و طول راه آن ۱۷۵ کیلومتر خواهد بود در این دولت در سال جاری و سال آتی و تا پایان این دولت انشاءالله اجرایی و برنامه ریزی خواهد کرد.

من امیدوارم این طرح ظرف ۴ تا ۵ سال آینده به اتمام برسد اما کار را به شدت از امسال شروع می کنیم و این طرح بزرگ می تواند برای توسعه استان بسیار مهم باشد همانطور که گفتم طرح های فراوانی برای این استان داریم که مجموعا ۷۶ طرح است که در شورای اداری استان تبیین خواهد شد.

مسئله آخر مسئله طرح گردشگری در این استان است این استان زمینه برای گردشگری های طبیعی و سلامت دارد. من به معاونت مربوطه در زمینه گردشگری اعلام کردم که طرح جامع گردشگری را به دولت بیاورد و آن را تصویب کنیم و دولت در حد توانش سرمایه گذاری برای کار زیربنایی انجام خواهد داد و بخش خصوصی را دعوت می کند در این زمینه می تواند طرح های باشد برای استان، توسعه آفرین باشد و هم برای آنها سودآور باشد.

در زمینه بیمارستان، ایجاد و تکمیل بیمارستان، طرح هایی است که در شورای اداری استان تبیین و تشریح خواهد شد.

از این که مردم شریف استان اردبیل در استقبال بسیار گرم و حضورشان در این روز و در این استادیوم اجتماع کردند از میهمان نوازی شان بسیار متشکرم، همچنین از استاندار و امام جمعه محترم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان یاشاسین اردبیل
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات