تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۷۱۰۰۸

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در جلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری

فرجاد غلام‌نیا – مقدمه: دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر ضرورت رسیدگی به مطالبات مردم و با تشریح برنامه‌های گسترده دولت برای توسعه این استان ، گفت: دولت باید گوش شنوایی برای شنیدن مطالبات ، هدایت‌ها و انتقادات مردم داشته باشد. متن کامل سخنان رییس جمهوری در جلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

قبل از هر چیز باید از مردم بسیار خوب و خونگرم،دلاور، قهرمان و وطن دوست و عاشقان خاندان رسالت در استان چهارمحال و بختیاری تشکر و سپاسگزاری کنم.استفبال مردم در خیابان ها و در ورزشگاه نشان لطف و محبت پیوستگی مردم با دولت تدبیر و امید است . این را به آن علامت می گیریم که مردم هم به آینده کار دولت امید دارند و هم به گذشته کار دولت رضایت نسبی دارند.

البته حل معضلات جامعه و پاسخ به مطالبات مردم هرگز به نقطه نهایی نمی رسد، آن روزی که بگوییم همه مطالبات امروز حل شده است، اگر این کار بشود خیلی بد است و آن به معنای نابودی حرکت و تحرک مردم است . آن روزی که هر فرد فکر کند به بالاترین مقام رسیده روز مرگ اوست.

همیشه باید در زندگی بدانیم ما راه زیادی پیش رو و فرصت های فراوانی داریم و باید از آن فرصت‌ها استفاده کنیم. شاید یکی از فلسفه‌هایی که خداوند آخرت بی‌پایانی را پیش روی ما قرار داده است و دنیای کوتاه مدتی را در اختیار ما گذاشته است، برای این بوده که نگاه به آن جهانی که همه آن حیات است و حیات مطلق "الدار الآخرة لهی الحیوان" . آنجا مرگی وجود ندارد، حرکت مطلق است و این برای این بوده که مردم جهان دارای حرکت و تحرک باشند.

هیچ وقت حرکت پایان پذیر نیست. هم در علم و در یادگیری از دیگران و تعالی اخلاق و بالاتر هم در خدمت به مردم. اگر انسان در خدمت به مردم سیری و محدودیت نداشته باشد، ذوق و شوق و حرص دایم داشته باشد آن وسیله‌ای است که می‌تواند دنیا و آخرت او را آباد کند.

اینکه ما بگوییم در یک سفر استانی مشکلات مردم استانی حل می شود و در سفر بعدی هم، همه را افتتاح می کنیم، با مردم خداحافظی می کنیم ، مردم می گویند بارک الله ، دولت کارش را تمام کرد ما دیگر مطالبه و مشکلاتی نداریم . بدانید اگر همه ۷۹ طرحی که آقای نوبخت اعلام کردند همه آن امسال و اوایل سال آینده به افتتاح برسد ، ۷۹۰ طرح‌ دیگر نیز در این استان مطالبه می‌شود و باید بشود ، حق مردم است و مردم باید به پیش حرکت کنند و باید تقاضاها و مطالباتشان را بگویند . دولت باید گوش شنوایی را برای سخن مردم ، مطالبات مردم و نقد مردم و هدایت مردم داشته باشد." قل اذن خیر" باید ما گوش شنوای بسیار خوبی را در برابر مردم عزیزمان داشنه باشیم ، مردمی که دوستدار کشورشان هستند و دولت را از خود می‌دانند برای اینکه دولت منتخب رأی مردم است.

کارهایی که دولت انجام می‌دهد به این معنا نیست که دولت مدعی باشد، رییس‌ جمهور یا هیأت وزیران و یا بخش اجرایی به تنهایی آن را انجام می‌دهد. زمانی ما موفق خواهیم بود که همه دست به دست هم دهیم، قوای سه گانه، سایر مسئولین، نیروهای مسلح، هدایت مقام معظم رهبری، حضور و فعالیت مردم، همه در کنار هم قرار بگیرد.

این نکته را از گوش و ذهن برای همیشه دور کنیم که فکر کنیم مسایل کشور را باید دولت حل کند. باید بدانیم و این بار را بر دوش بگیریم که کشور باید توسط مردم در تمام بخش‌ها اداره شود.

انقلاب اسلامی که همه بخش آن فرهنگی و انگیزه دینی و قیام مردم بود، مگر در آن انقلاب از بودجه دولت استفاده می‌کردیم ؟دولت که ضد حرکت مردم بود، همه حرکت رژیم گذشته ضد مردم بود ، نه چیزی می داد اگر هم می داد شلاق، زندان ، تبعید و کشتار و تهدید بود. چطور توانستیم ملت بزرگ را در برابر استبداد و همزمان در برابر استعمار بسیج کنیم؟ امام چطور توانست رهبری کند . نوارهای امام در پاریس چطور به سراسر کشور و مساجد روستاها هم می‌رسید. در آن زمان امکانات جدید امروزی هم وجود نداشت؟

امام پیام و سخنی که می‌گفت ، نه رادیو و تلویزیون، روزنامه و مجله در اختیار داشت و فقط شبکه مساجد، حسینیه ها، روحانیون، فرهیختگان، مردم مبارز، جوانان و دانشجویان در صحنه حضور داشتند و سراسر کشور فرهنگ انقلاب را فرا گرفت، همه بودجه را از جیب خود هزینه می‌کردند. چگونه طلبه ها در ماه محرم و صفر اعزام می شدند ،سیستم اعزامی وجود نداشت. این تشکیلات که امروز درست کردیم (البته من به آن مخالف نیستم) وجود نداشت، معنویت در جامعه در شهرها و روستاها، دانشگاه‌ها در بین همه اقشار مردم وجود داشت. چطور آن موقع در دهه چهل من دانشجو بودم هر وقت ظهر به مسجد دانشگاه تهران می رفتم همیشه در مسجد دانشگاه ۵۰ -۶۰ نفر مشغول نماز بودند .البته با حجاب به معنای چادری در دانشگاه نداشتیم اما صدها دختر می آمدند نماز می خواندند. در ماه رمضان بسیاری از جوانان دانشجو اهل روزه و عبادت بودند و هنگام ظهر مسجد دانشگاه همیشه شلوغ بود.

چه شده که امروز همه چیز را وصل بودجه دولت کرده‌ایم؟ راست و درست که تعداد کارگزاران و اعضای دولت زیاد است اما این کار را که کرده است؟ همه ما. مجلس و دولت این کار را کرده است ، قوانینی که در این مجلس تصویب شده است و دارد تصویب می شود ،کارهایی که دولت کرده و می کند ، همه ما مقصریم ، چه طور حل می شود. کار باید به خود مردم در بخش‌های مختلف و قدم به قدم واگذار شود و دولت کمک می‌کند در زمینه مسایل زیربنایی باید سالها سرمایه‌گذاری کند . اما اصل کار دولت این است که زمینه لازم برای حضور بخش خصوصی برای فعالیت اقتصادی ، علمی و فرهنگی مهیا شود.

در آموزش و پرورش با همه مسئولان شان در دولت صحبت کردم . ما چقدر برای یک دانش آموز پول می‌دهیم برای اینکه این دانش آموز مقاطع مختلف را طی کند. اگر این را به مردم واگذار کنیم و عده ای بیایند مدارسی را اداره کنند و بچه‌های مردم را تربیت کنند و دولت با آنها قرارداد ببندد،هم ارزان‌تر تمام می‌شود و کیفیت بالا می‌رود ،آن وقت رقابت سالم درست می کنیم.

آن مدرسه و معلمی که بهتر درس می‌ دهد و دانش آموز خوبی تربیت می کند و مردودی کمتر دارد، پول و حقوق بیشتری دریافت می کند. آن مدرسه‌ای که وسایل کمک آموزشی بیشتری را فراهم کند و آموزش را مدرن‌تر می‌کند پول بیشتری از دولت دریافت می‌کند.مثل این حرفی که امروز در مورد آب می زنیم . امروز می گوییم بخش خصوصی بیاید آب را از منابع به بخش های مصرف هدایت کند ، ما آب را از او می خریم ، دولت می آید آب را از آن خریداری می کند و تعهد خرید می کند . این کار بهتر انجام می گیرد تا دولت خودش بیاید انجام بدهد.

بخش خصوصی بیاید فرودگاهی را بسازد و تجهیز کند ما به او تعهد می‌کنیم که در طول سال چقدر مسافر از این فرودگاه بهره‌برداری کند، اگر کمتر استفاده کرده پول آن را می دهیم . نخبگان جامعه باید بیایند راه‌حل درست پیش‌بینی کنند.

اینکه ما فکر کنیم نفتی داریم و می فروشیم و پول آن به خزانه می ریزیم و تقسیم می کنیم ، این مقدار پول برای این استان یا برای آن استان ، آخرهم همه ناراضی ، چرا ناراضی ؟ برای اینکه منابع درآمدی با هزینه ما فاصله‌اش بسیار زیاد است، الان درآمد ما در ۴ ماه گذشته با مصوب بودجه ما فاصله زیادی دارد. کمتر از ۷۰ درصد است و ما کسر داریم. وقتی کسر داریم یک جایی کم می‌گذاریم و هرجا که شما کم بگذارید ، داد آنجا در می آید و به هر بخشی و استانی هم ندهید می گویند بی عدالتی است ، ممکن است درست هم بگویند.

ما یک بخش کشاورزی داریم. بخش کشاورزی ما باید متحول شود، نمی‌توانیم با شیوه سابق آبیاری ،کشاورزی را اداره کنیم، شدنی نیست، همین بخش کشاورزی را هم که داریم خشک خواهد شد. در حالی که کشور نیاز دارد بخش کشاورزی توسعه پیدا کند در همه بخش‌ها، دامپروری، آبزیان، زراعت، کشت، باغات، همه اش باید توسعه پیدا کند بخاطر اینکه جمعیت ما در حال زیاد شدن است و در این رابطه اگرتوسعه پیدا نکند یعنی نیاز به خارج داریم.

گندم را شما پارسال دیدید که ما با چه مشکلاتی از خارج وارد کردیم .کالاهای اساسی ما به جایی رسید که یک دفعه ۸۰ الی ۹۰ کشتی در آبهای آزاد پهلو گرفته بودند و همه دموراژ می‌دادند، کالا آمده بود، روی آب بود و بخاطر مشکلات ارزی و ده‌ها مشکلات دیگر خالی نمی شد ، قیمت ارز هم تغییر کرده بود و مشکلات دو برابر شده بود. یک وزارتخانه ما شهامت کرد به یک مجموعه ای گفت اگر بتوانید کشتی ها را خالی کنید با اعتباری که در دنیا دارید من پول دیرتر به شما می دهم حاضر شد. یک عده ای سر و صدا کردند که رانت شد، خوردند، بردند و متاسفانه رسانه‌های گروهی که ان شاء‌الله تعمدی وجود نداشته و از روی کم‌اطلاع بوده است ، اما "وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولـئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً".

به هر چیزی تکیه نکنیم و به هر شایعه ای اعتماد نکنیم، یک نفر از گوشه ای حرفی می‌زند می‌بینید آن حرف ناصواب مداوم دارد در کانال های مختلف تکرار می‌شود، چرا ناصحیح حرف می‌زنیم، مگر بعضی‌ها می‌توانند این دولت پاک را لکه‌دار بکنند؟ مگرفساد غرق شده سال‌های پیش را می‌توان با این سر و صدا شست؟ باید بیایند پاسخ و جواب بدهند.

این دولت اعتقادش بر این است که با رانت و فساد و خویشاوندبازی و جناح‌بازی و حزب‌بازی و طایفه‌بازی ما نمی‌توانیم کشور را به پیش ببریم. باید متحد باشیم. هر کس که شایستگی بیشتری دارد باید کار به او واگذار شود. جناح راست و چپ ندارد. من به استانداران ، فرمانداران ، بخشداران و مدیران کل موکدا می گویم و از آنان می‌خواهم تحت هیچ فشار و حزب و گروهی قرار نگیرند.

هرکس که شایسته‌تر و مفیدتر است او را دعوت به کار بکنید، فرقی هم بین این طایفه‌ و آن طایفه و این مذهب و آن مذهب و بین مرد و زن وجود ندارد و هر کس شایسته تر است باید بیاید کار را به دوش بگیرد.

یک خانم تحصیل‌کرده باسواد مدیر بر چه مبنایی از شخصیت‌ و علم و مدیریت‌اش استفاده نکنیم. چون زن است و یا مرد است به خانه و پشت میز بنشیند، کجای قرآن ، اسلام و قانون و شرع است . هر که شایسته است باید بیاید خدمت کند.

معلم و مدیر و کارشناس و استاد خوب است. شما در مجلس شورای اسلامی مگر نمایندگان مرد در کنار زن ننشسته اند و قانون وضع نمی کنند؟ از مجلس اول بوده ، در خبرگان قانون اساسی زن وجود داشت امام خواست این سنت های حسنه را بنیان‌گذاری کند.مگر می شود ۵۰ درصد جامعه را به بهانه‌های مختلف و حرف‌های قرن قجری طرد کرد. البته زنان ما خودشان اهل عفاف و حجاب هستند و می‌دانند جامعه، جامعه اسلامی و اخلاقی است. خودشان مراعات می کنند و پیشتاز اخلاق‌ اند.

اگر می‌خواهیم پیشرفت بکنیم باید کار به مردم واگذار شود و دولت باید تسهیل کننده باشد. اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید نظام آموزشی ما از یک طرف با تحولات دنیا آشنا و متصل باشد و از یک طرف با نیازهای جامعه آشنا و متصل باشد.

مگر می‌شود استان چهار محال و بختیاری بخواهد مرکز گردشگری باشد و دانشگاه آن در رشته دیگری تحقیق کنند؟این شدنی است؟ مگر می‌شود در چهار محال و بختیاری بهترین عشایر را داشته باشیم و هیچ گوشه‌ای از دانشگاه ما راجع به عشایر کار تحقیقی انجام ندهد و مگر می‌شود مشکل امروز کشور مشکل آب باشد و دانشگاه‌های ما تحرکی برای مقابله با بی ‌آبی و کم آبی نداشته نباشد؟. مگر می‌شود افتخار این استان صنایع دستی باشد هیچ رشته‌ای در این زمینه تحقیق نکند. باید دانشگاه‌های ما با جامعه ارتباط تنگاتنگ برقرار کنند. دانشگاه ما باید طوری باشد که برای جذب آن دعوا باشد. نه تنها شاگرد اولی ها و المپیاد ها که آن هم را دیگران جذب کنند.همه دانشگاه های ما باید دعوا باشد برای جذب شاگردشان، نه فقط دانشگاه تهران، شریف و امیرکبیر آن چنان باشد، بقیه چه؟ کیفیت‌ها را باید بالا ببریم. باید دانشجوی ما جوری فارغ‌التحصیل شود و باید طوری کنیم که محصول دانشگاه ما معضلات جامعه و کشور را حل و فصل کند.

من بسیار خوشحالم که در استان‌های مختلفی که سفر می‌کنم می‌بینم نقد ها، دغدغه و حرف‌های مردم با تهران متفاوت نیست و همه به یک شکل فکر می‌کنند و سخن می‌گویند. بگذریم از یک تعداد و گروه محدود که دغدغه‌های دیگری برای خود دارند که ان شاءالله راست بگویند.

اما دغدغه‌های مردم یکی است. دغدغه مردم ما در سراسر کشور ، دغدغه توسعه است، همه می‌خواهند کشور پیشرفت کند و هر جا می رویم می گویند راه و راه آهن درست شود. هرجا می رویم می گویند دامپروری مدرن و بهره برداری بهینه از آب شود . هرجا می رویم می گویند کمک کنید تا سرمایه داران داخلی و خارجی را خودمان جذب کنیم و بیاوریم ، حرف ها در همه جا یکی می شود و انتقادات ، دغدغه‌ها و مطالبات همه شبیه هم است. این خیر و برکت است. همه به ما می‌گویند ما آرامش می خواهیم و آن کاری که در یک سال برای ما کرده اید و بسیار مهم بود، آرامش بود، جامعه ما نیاز به آرامش دارد و فهمیده است که افراط و دعوا و رو درروی یکدیگر قرار گرفتن و فریاد زدن و شعار دادن مشکلی را حل نمی‌کند .باید آستین‌ها را بالا بزنیم و برای خدمت به مردم به صحنه بیاییم و یکی یکی مشکلات مردم را برشمریم و اولویت‌بندی کنیم و برای حل آنها برنامه‌‌ریزی کنیم.

اساتید دانشگاه، فرهنگیان، نخبگان، صاحبنظران عزیز، انجمن‌هایی تشکیل دهند، یک نفر کاری را نمی تواند پیش ببرد. دور هم جمع شوید و بحث و همفکری، همدلی و هم نظری کنید آن وقت با صدای بلند به آقای استاندار بگویید راه‌حل این مشکل در این استان این است و آقای استاندار به وزیر کشور و دولت بگوید و ما ببینیم که بسیاری از راه‌حل ها در استان‌های مختلف مشابه هم است استفاده کنیم .مگر بناست استان را تهران اداره کند؟ خود استان‌ها باید بار را بر دوش بگیرند.

استان باید روی پای خود بایستد. اولین سخنرانی تبلیغاتی که در این استان بود یکی از نکاتی که بر آن تاکید کردم آن بود که باید وابستگی استان‌ها به مرکز روز به روز تضعیف شود و استان‌ها روی پای خود بایستند. نه اینکه برای یک پروژه کوچک در تسریع و افتتاح آن منتظر آمدن وزیر یا رییس‌ جمهوری باشند، همه تان بزرگ هستید و باید افتتاح کنید . ما الحمدالله خانواده های ایثارگر عزیز زیاد داریم که افتخار ما هستند، آنها می آیند افتتاح می کنند، مسئولین استانی باید تلاش کنند.

در آن سخنرانی گفتم اگر ما بتوانیم استاندار محلی انتخاب کنیم اثرش بیشتر است تا استاندار را از یک استان دیگر بیاوریم . همه قول‌هایی که به مردم در دوران انتخابات گفتم یادم نرفته و آنها را دنبال خواهیم کرد. همه امید من در این سفر آن است که آنچه که در هفته‌های پیش در تهران نشستیم و بحث کردیم با وزرا و کارشناسان که در برخی از جلسات آقای استاندار حضور داشت و در نهایت به تصمیم رسیدیم چه آن تصمیماتی که آقای دکتر نوبخت گفتند ، عملیاتی خواهد شد و چه آن طرح های بزرگی که در سخنرانی اعلام کردم که دولت آن را دنبال خواهد کرد و عمدتاً اجرای آن با بخش خصوصی خواهد بود و این کار انجام می‌گیرد.

ما به قول‌هایی که در این سفر دادیم وفادار خواهیم بود و آنها را دنبال خواهیم کرد، همه این پروژه‌ها در این دولت شروع و آغاز خواهد شد و مردم خواهند دید که اجرا خواهد شد.

نکته دوم، دولت تلاشش این بوده که از همه لحظات برای حل مشکلات مردم استفاده و بهره‌برداری کند. فکر می‌کنم اولین دولتی بود (دولت یازدهم ) همان روزی که رییس‌ جمهوری در حضور نمایندگان عزیز قسم خودش را یاد کرد و مراسم تحلیف انجام شد در همان جلسه لیست وزرای خود را تقدیم کرد. این در تاریخ بعد از انقلاب ما بی‌سابقه بوده است ، نخواستیم ظاهرسازی و تعارف و تبلیغاتی عمل کنیم، شرایط کشور را می‌دیدیم و می‌گفتیم که یک روز زودتر کار را شروع کنیم بهتر می‌توانیم در برابر مردم خوبمان ادای وظیفه کنیم.

در این سال‌های اخیر برای اولین بار بود که بودجه در روز مقرر قانونی تقدیم مجلس کردیم، نگذاشتیم یک روز هم تاخیر بیفتند. نمایندگان مجلس همکاری کردند و به موقع بودجه را تصویب و به ما برگرداندند.

در سال‌های اخیر برای اولین بار بود که اسفند(پارسال) تمام آیین نامه های اجرایی بودجه سال بعد را تصویب کردیم. همه چیز آماده بود البته در تخصیص اعتبارات عمرانی یا تملک سرمایه ای و عملیاتی شدن آنها ذره ای تاخیر در امسال داریم به دلیل اینکه منابع درآمدی ما در حد انتظار ما نبوده است اما در عین حال در روزهای اخیر تا حد زیادی جبران کردیم یعنی بودجه عمرانی که ظرف هفته های اینده تخصیص داده شده و خواهد شد جمعا ۱۲ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده و یک تحول بزرگ است . ما کمی عقب بودیم به دلیل درآمدهای که در این ماهها داشتیم. برخی دستگاهها گله هایی دارند و آن گله ها برخی به حق است این به خاطر این بوده که اینها را حل و فصل کنیم و این کار پیش خواهد رفت.

من بسیار امیدوارم به کارآفرینان و بخش خصوصی و همه کارگزاران نظام که کار پیش برود.

نکته بعدی سیاست خارجی که می‌تواند پشتیبانی خوبی برای اهداف ملی، برنامه‌های اقتصادی و برای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.اگر اقتصاد مقاومتی را در یک جمله تعریف کنیم این است که ما در اقتصاد به نقطه‌‌ای برسیم که دیگران نتوانند به راحتی ما را اذیت کنند.اگر ما در بخش اقتصاد، اتصال ما با دنیا به گونه‌ای شد که این اتصال حلقه‌اش ضعیف نبود که یک ماشین معمولی به زنجیر بزند که این زنجیر پاره شود، زنجیر در همه زمینه ها با دنیا مستحکم شد . دشمن نمی‌تواند به راحتی ما را از پا در بیاورد . دشمن نمی تواند ما را به راحتی تحریم کند و آزار برساند.

یادتان هست که همه دنیای غرب و صنعتی می‌ترسید برای آن روزی که صادرات کنندگان نفت تصمیم بگیرند که صادرات نفت را به آنها تحریم کنند و این وحشت دنیای غرب و صنعتی بود. گفت چه دارد آن کسی که عقل ندارد و چه ندارد آن کسی که عقل دارد، با بی‌عقلی‌ها چه کردیم. آنها بیایند نفت ما را تحریم کنند ما به این نقطه رسیدیم؟ آنها همیشه می ترسیدند که صادرات نفت را به آنها تحریم کنیم.

اقتصاد مقاومتی برای این است که هیچ قدرت و ابرقدرتی هوس تحریم به سرش نزند. این کار شدنی است و باید اقتصادمان را پیش ببریم و قدم به قدم به جلو حرکت کنیم. البته یک حرف های زده شد و گفتند تحریم مهم نیست ، تحریم را دور می زنیم، چیزی نیست ، دور زدن شان را ما هم دیدیم. نفت ها را به عده ای دادند، خوردند، نمی دانیم در این وسط که دور زده شد، ملت ایران را دور زدند و نفت ها را بردند و خوردند و قاپیدند. حالا بعضی ها را گرفتیم و زندان هستند. "ثم ماذا" چقدر پول دادند، آدرس می دادند فلان حساب خارجی این قدر میلیارد است ، میلیارد که نبود ، میلیون که نبود، هزار نبود، یک دلار هم نبود . این بازی‌هایی که بعضی‌ها در می آورند و فلان جا رانت شد برای پوشش آنها است و برای این است که آن رسوایی ها پوشیده شود. ما قصد دعوا با کسی را نداریم باید مردم بدانند که چه در سال‌های گذشته بر آنها گذشته است.

مردم ما باید همه چیز را بدانند . باید اقتصاد،‌سیاست، فرهنگ و امنیت ما مقاومتی و استقامتی شود و روی پای خود بایستیم.

در سیاست خارجی به حول و قوه الهی قدم‌های شایسته‌ای را این دولت به کمک مردم وبا هدایت‌های رهبری برداشته است .امروز رابطه ما با همسایگان‌مان از دیروز بهتر و با بعضی‌ها خیلی بهتر است. یکی دو کشور هستند که به نقطه مطلوب نرسیده است اما با بسیاری از کشورهای همسایه رابطه‌ نزدیک و بهتری داریم. غرب، شمال، شرق ،جنوب کشور و همه جا به همین صورت است.

رابطه ما در سطح جهان نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست. سفر رییس‌ جمهوری به سازمان ملل متحد و داووس را دیدیم که سیاسیون جهان چه جور استقبال کردند، اقتصادی‌های جهان چه جور استقبال کردند. همه قبول دارند یکی دو قدم دیگر در سیاست خارجی برداریم به طور کامل دروازه‌ها گشوده خواهد شد و خواهید دید که ایران یکی از مراکز مهم سرمایه‌گذاری در این منطقه خواهد شد.

به قول یکی از اقتصاد دانان بزرگ در داووس می گفت ایران بکر است و اگر یک مقدار دروازه را بازتر کنید خواهید دید چه استقبال عظیمی برای سرمایه گذاری در ایران خواهد شد.

ما برای اشتغال پایدار و رونق و برای اینکه بتوانیم تورم را به نقطه مطلوب برسانیم راهی جز سرمایه گذاری و تولید نداریم. تولید بدون سرمایه گذاری و تکنولوژی امکان پذیر نیست، با تکنولوژی کهنه نمی شود با دنیا رقابت کرد. دنیای امروز دنیای رقابتی است .اقتصاد،اقتصادی رقابتی است. دنیا توقف نکرده که حرکت ما را سیر کنند. همه در حال پیشرفت و دو هستند، ما اگر عقب باشیم کسی ما را نمی‌بیند.

ما امروز با همه امید و توان و با کمک و حضور شما مردم آینده بهتری را برای این مرز و بوم و این کشور عزیز به حول و قوه الهی خواهیم ساخت.

در زمینه مسایل و مشکلاتی که در بخش سیاست خارجی بوده و هنوز هم کم و بیش وجود دارد با طراحی و برنامه کار را پیش خواهیم برد. همانطور که رهبری فرمودند با نرمش قدرتمندانه، با نرمش قهرمانانه، با نرمش مدبرانه و حکیمانه ما این کار را خواهیم کرد.

دنیای امروز هیچ‌کس در این که ایران به فکر حل مسایل‌اش با دیگران است، هیچ کشوری و رسانه‌ای تردید ندارد و هیچ کشوری نیست که نسبت به اینکه ایران باید غنی سازی داشته باشد هیچ کس تردیدی ندارد، آمریکایش هم تردید ندارد. بحث در این است که سانتریفیوژ ها و تولید ما چه مقدار باشد آن هم برای یک برهه زمانی کوتاه نه برای همیشه.

همه قبول دارند که بعد از یک دوره‌کوتاهی ایران مثل همه کشورهای جهان که عضو ان پی تی است، غنی سازی خواهد کرد، این کار پیروزی بزرگ ملت ایران است.

ملت ایران در این یک سال با حضور و پشتیبانی‌، با اتحاد و وحدت ، بیداری و مقاومت و ایستادگی اش دستاورد های خوبی بدست آورد . چون نمایندگان شما در دنیا می توانند با کشورهای بزرگ بنشینند و حرف بزنند و حرف شان را به کرسی بنشانند، تکیه‌شان به این ملت غیور و بزرگ است.

به حول و قوه الهی معضلات را پشت سر خواهیم گذاشت و با کمک همدیگر آبادانی را به ملت ایران هدیه خواهیم کرد و ان شاء الله سرافرازی و توفیق بیشتر این ملت بزرگ را شاهد خواهیم بود.

در پایان از همه مسئولان و بزرگواران، استاندار، نماینده ولی فقیه در استان،‌صدا و سیما، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و همه نیروهای مسلح که امنیت ما از آن آنهاست سپاسگزاری و تشکر می‌کنم.

همچنین در این روزها خانواده های تعدادی از زندانیان در استان ، بخاطر حادثه ناگواری که پیش آمد و تعدادی از زندانیان فوت کرده و یا مصدوم شدند ، مصیبت زده هستند که به آنان تسلیت می گویم و برای مصدومین آرزوی سلامتی می کنم.

از اینکه بنده شخصا در این سفر نتوانستم به شهرستانهای دیگر استان نیز بروم ناراحت هستم ، گرچه وزرای محترم و معاونین به آنجا رفتند و سر زدند و مطالب و نکات مردم را استماع کردند و تا حدی جبران شد . به آنان عرض می کنم که در کنار نماینده ولی فقیه در استان ، نمایندگان مجلس ، استاندار ، فرمانداران و بخشداران ، دولت تلاش خواهد کرد صدای آنان را به خوبی بشنود و بتواند مشکلات آنان را حل و فصل کند.  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات