تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۷۱۰۱۲

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در اجتماع بزرگ مردم زنجان

مقدمه: رییس جمهوری با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی و عمل متقابل است، اظهار داشت: بسیار علاقمند هستم که پایان کار مجلس شورای اسلامی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر، موجب انسجام و وحدت بیشتر و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد. مشروح سخنان دکتر حسن روحانی در اجتماع بزرگ مردم زنجان به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

بسیار خوشحال هستم که خداوند این توفیق را به من و هیأت همراه داد که امروز میهمان مردم شجاع و دلاور زنجان باشیم. شهر انقلابی، شهر ایمان ،دارالعلم، ‌شهر شور و شعور حسینی و من خوشحالم که در آستانه ماه قیام ابی عبدالله الحسین(ع) امروز در خدمت شما هستم. سخن را از نکته‌ای که باید از قیام ابی عبدالله(ع) بیاموزیم آغاز می‌کنم و آنگاه به مسایل مهم استان زنجان اشاره خواهم کرد.

پیام کربلا و ابی عبدالله الحسین(ع)، پیام امر به معروف و نهی از منکر است ،که فرمود انی احب ان آمر بالمعروف و نهی ان المنکر. مسیر، مسیر دعوت جامعه به خیر و صلاح و سعادت و نجات جامعه بود و آنچه که ما باید از کربلا بیاموزیم آنکه، همه یکدیگر را به خیر و صلاح و معروف و عمل صالح و شایسته دعوت کنیم و اگر فردی و جمعی خدای ناکرده از مسیر هدایت فاصله گرفتند، آنها را از منکر و منکرات نهی کنیم.

یک نکته بسیار مهم که ما باید بر آن توجه کنیم و من می‌خواهم بر آن تأکید کنم و آن اینکه امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد، جناح و دسته‌ای ندارد، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من آمر به معروف و ناهی از منکرم. و هیچ کس نمی‌تواند جناح، دسته و گروهی را به عنوان عمل کننده به منکر متهم نماید.

اصل قانون اساسی ما راجع به امر به معروف و نهی از منکر آن است که ما باید همه را به خیر و نیکی دعوت کنیم، امر به معروف و نهی از منکر طبق آموزه‌های اسلام و طبق نص قانون اساسی ما یک عمل همگانی و متقابل است یعنی باید شما بنده را به معروف دعوت کنید و نهی کنید از منکر و من هم باید در برابر شما همین تقاضا را داشته باشم.

عمل متقابل و عمل همگانی، این نکته به خوبی بر ذهن‌ها سپرده شود. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است. یعنی ۷۷ میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود و به یاد داشته باشیم عمل متقابل است،من شما را به خیر دعوت می‌کنم و شما بنده را به خیر و صلاح و شایستگی دعوت می‌کنید. مبادا یک روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر جامعه به یکدیگر باشد و وسیله‌ای باشد برای اینکه همگان یکدیگر را به خیر و نیکی دعوت کنند، وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی باشد.

قرآن مجید چنین می‌گوید والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف وینهون عن المنکر قبل از مسأله امر به معروف و نهی از منکر قرآن به ما می‌گوید که والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولیاء بعض. اول باید پیوند ولایت، پیوند محبت، پیوند اخوت و اینکه هرکس نسبت به دیگری حالت سرپرستی دلسوزانه را داشته باشد، همه نسبت به هم احساس پیوند ولایت کنیم و آنگاه امر به معروف و نهی از منکر. در اصل قانون اساسی هم در پایان این اصل به همین آیه شریفه اشاره شده است.

من خیلی دوست دارم که پایان کار مجلس شورای اسلامی در مسأله امر به معروف و نهی از منکر انسجام بیشتر جامعه، وحدت بیشتر جامعه و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد. از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند. همه مردم و همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند، مباد فردا که نخواهد بود تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ناامنی آغاز شود.

اساس معروف امنیت، برادری، کرامت انسانی و احترام به یکدیگر است و مباد که منکر را تنها به یک مسأله خلاصه کنیم. دروغ، تهمت، رشوه‌خواری، بورسیه‌های تقلبی را منکر نپنداریم. از صبح تا شب فقط یک مسأله و آن بدحجابی را به عنوان منکر مطلق تلقی کنیم.

زنان ایران، زنانی مسلمان، باعفت و همه آنها طرفدار حجاب هستند. چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق مپندارند. درس عاشورا برای ما آن است، همه باید دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم که قیام امام حسین(ع) برای همین بود و بدانیم باید کاری کنیم. جوان‌های ما شغل داشته باشند. به اعتقاد من طلبه، در حدی که در آموزه‌های اسلام می‌فهمم منکری بالاتر از بیکاری و فقر نیست.

بیاییم دست به دست هم دهیم با فقر مبارزه کنیم. به زندگی مردم توجه کنیم، برای جوانان عزیز ما که فردا از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند به عنوان جوانان اندیشمند و صاحب‌نظر و متخصص شغل و کار فراهم کنیم. اگر می‌خواهیم معروف را ترویج بدهیم، اولین معروف توسعه در این کشور است.

کشور ما باید در مسیر توسعه قرار گیرد، چرا ایرانی مسلمان به یک کشور صنعتی، غربی برود و حسرت زندگی آنها را داشته باشد. چه چیز ما کمتر از آنهاست؟ ایرانی دارای استعداد، هوش، محیط علم و دانش و سرزمین ما، سرزمین معادن، برکت، توسعه انسانی ما در این کشور توسعه فیزیکی ما همه چیز در کنار هم قرار گرفته است.

چرا به اختلاف دامن می‌زنیم. یکی از بالاترین منکرات، اختلاف و تفرقه است. نگذاریم در جامعه ما تفرقه و اختلاف رخنه کند، نگذارید شکاف در جامعه ما ایجاد شود. یک عده ،گویی زندگی‌شان تنها در شکاف است، شکاف تفرقه بین مردم و دولت، بین مردم با مردم، بین این جناح و آن جناح، بگذریم اگر اشکال و گناهی بوده، به تفرقه دامن نزنیم. ما تابع همان حسین بن علی(ع) هستیم که توبه حر را هم قبول کرد و پذیرفت.

من در جامعه کسی را نمی‌یابم که گناهی بالاتر از گناه حر در روز اول و دوم محرم سال ۶۱ هجری قمری مرتکب شده باشد. و عظیم‌الشأنی را در تاریخ بعد از پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین حضرت علی(ع)، چون حسین بن علی(ع) نمی‌یابم. این حسین بزرگ تاریخ در برابر سری که حر خم کرد گذشت و او را در آغوش کشید و به او در نهایت گفت: انت حر فی الدنیا انت حر فی الاخره کَما سَمَّتکَ اُمُّکَ حُرُّ ما درس برادری، محبت، اتحاد و وفاق را از حسین بن علی(ع) بیاموزیم، به هم نزدیک‌تر شویم و دست به دست هم دهیم. دنیای امروز در این منطقه، شما شاهد هستید که تفرقه در میان مسلمان‌ها چه می‌کند، ببینید یک عده ناآگاه را به توحش دعوت کردند و در منطقه ما در عراق، شام، لبنان، افغانستان و یمن یک عده هر روز آدم‌کشی به نام جهاد و اسلام به ناروا به راه انداخته‌اند.

درس ابی عبدالله(ع) به ما درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است. درس کربلا برای ما، درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است. شما می‌دانید که شب تاسوعا، همان شب تاسوعایی که بزرگترین مراسم را شما در زنجان بپا می‌کنید که مایه غرور و افتخار همه ایرانیان است.

یا ابوالفضل(ع) شما ایران را به حرکت وا می‌دارد، یا قمر بنی هاشم(ع) شما در دل‌ها آشوب عشق بپا می‌کند در همان شب تاسوعایی که مورد تکریم شماست، شما می‌دانید که امام حسین(ع) خیمه‌ای را بپا کرد و عمر سعد را دعوت به مذاکره کرد.

امام حسینی که آگاه است و می‌داند فردا و پس‌فردا ایام شهادت او و یارانش است. امام حسین می‌داند خون او و یارانش توسط همین عمر سعد و یاران نادانش ریخته می‌شود، اما با دنیا اتمام حجت کرد.

شب تاسوعا ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد تا مسأله به جنگ پایان نیابد. نه امام حسین(ع) از جنگ می ترسید و نه از شهادت که به استقبال شهادت می‌شتافت، اما به ما یاد داد که حتی با دشمن، حتی با خصم ما باید به گونه‌ای رفتار بکنیم که منطق دنیا، ما را پیروز در صحنه مذاکره بداند. ما امروز در سایه تعامل سازنده، با قدرت‌های بزرگ مذاکره می‌کنیم. در اولین قدم‌ها در سال گذشته ما به پیروزی‌های قدم اول دست یافته‌ایم.

امید ما به خداوند است اتکاء ما به ارواح طیبه ائمه هدی(ع) و توسل به حضرت ولی عصر(عج) است. اما پشتیبانی شما مردم، هدایت مقام معظم رهبری به عنوان پشتوانه اصلی مذاکرات ما است ما به تعامل سازنده با جهان و به مذاکره برای حل مشکلات مردم به حول قوه الهی ادامه خواهیم داد.

ملت بزرگ ایران بداند ما از حق و حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد اما در عین حال با همه قدرت در پی آنیم تا دیوار ظالمانه تحریم را برای همیشه از میان برداریم.

مردم بزرگ و غیور زنجان گرچه دولت به عنوان خادمان شما هر قدمی بردارد در برابرایثار وکرامت و در صحنه بودن شما کاری انجام نداده است. ما به زنجان آمده‌ایم تا چهره نورانی ولایتمدار شما را زیارت کنیم. ما به زنجان آمدیم تا پیشنهادات شما و مطالبات شما را بشنویم. ما به زنجان آمدیم تا با هم بنشینیم و برای توسعه فردای زنجان با هم همفکری کنیم.

ان‌شاء الله به حول و قوه الهی، با تصمیماتی که در شورای اداری فردا جزئیاتش اعلام خواهد شد ۷۱ پروژه برای استان زنجان، ظرف سال ۹۳ و ۹۴ اجرایی و به اتمام خواهد رسید.

مبلغ ۳۸۷ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مدنظر قرار دادیم. بخاطر وضع هوا است که به شما قول نمی‌دهیم امسال {این پروژه‌ها} را تمام می‌کنیم. لذا قول ما این است که در سال ۹۳ و ۹۴ همه این طرح‌ها به اتمام خواهد رسید و مردم استان زنجان از این طرح‌ها استفاده خواهند کرد.

چند طرح مهم دیگر هم هست که انشاءالله و به حول قوه الهی در طول مدت دولت یازدهم که کمتر از ۳ سال از عمر این دولت باقیمانده در سه سال آینده آنها را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد.

اولین طرح دو خطه کردن راه‌آهن استان زنجان – قزوین خواهد بود. در تهران در جمع وزرا این طرح را به عنوان طرح اولویت‌دار اعلام کردم و وزارت راه را مکلف کردم که کار این پروژه را شروع و آغاز کند و ان شاء‌الله استاندار و مسئولین این طرح را دنبال خواهند کرد.

مورد دوم و مسأله دوم توسعه دانشکده‌های صنعتی در استان زنجان است. برخی از رشته‌های مهندسی در این استان وجود دارد، ولی برخی از رشته‌های مهندسی مهم که مورد نیاز این استان است در این استان نیست. کرسی آن وجود ندارد و دانشکده‌های لازم در این استان طراحی خواهد شد و ظرف سه سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

طرح سوم، گازرسانی به روستاهایی است که امروز از نعمت گاز برخوردار نیستند، ۳۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان وجود دارد که لوله‌کشی گاز به آنها نرسیده برنامه‌ریزی و طراحی شده است از همین امروز ان شاء‌الله آغاز و شروع می‌شود و ما ان شاء الله این پروژه را ظرف سه سال اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد. ان شاء‌الله استان زنجان جزو اولین استان‌هایی خواهد بود که از نعمت گاز همه مناطق آن برخوردار خواهند بود.

مسأله چهارم اینکه این استان چهارراه است که چهار استان را به یکدیگر متصل می‌کند، مخصوصاً مرکز کشور را به غرب کشور متصل می‌کند و دارای استعدادهای فراوان از جمله در زمینه انرژی است.

ان شاء الله پتروشیمی این استان را توسعه خواهیم داد. ما مشکلاتی که در این زمینه بود بحث کردیم مشکلات اجرای این برنامه تقریباً حل و فصل شده نیاز به فاینانس دارد. ۲۶۵ میلیون یورو نیاز به فاینانس دارد، که مسأله فاینانس آن حل و فصل شده ان شاء‌الله این پروژه بزرگ به حول قوه الهی ادامه پیدا خواهد کرد.

طرح بعدی که برای استان زنجان مدنظر است، البته این طرح‌هایی که می‌گویم غیر از ۷۱ پروژه‌ای است که برای سال ۹۳ و ۹۴ است. اینها پروژه‌های بزرگی است که ظرف سه سال آینده یکی پس از دیگری اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

طرح بعدی این است که استان زنجان به عنوان یکی از قطب‌های الکترونیک و آی‌تی کشور باشد. مسأله بعدی اینکه در استان زنجان برای آبیاری تحت فشار در سال‌های گذشته قدم‌هایی برداشته شده اما در این دولت ظرف امسال تا پایان سال آینده یعنی سال ۹۴، ان‌شاء الله ۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی تحت برنامه آبیاری مدرن و تحت فشار قرار خواهد گرفت.

مسأله بعد اینکه ان شاء الله برای زنجان منطقه ویژه اقتصادی دولت مدنظر قرار داده و لایحه آن به مجلس و شورای اسلامی داده شده که ان شاء‌الله مجلس تصویب می‌کند. از هم‌اکنون به مسئولین و استاندار محترم اعلام می‌کنم که این طرح را در استان زنجان آغار و شروع کنند.

مسأله آخر که البته مسایل دیگری هم هست و بعداً در شورای اداری مورد بحث قرار می‌گیرد اینکه استان زنجان تبدیل شود به نقطه آماد برای کشور مخصوصاً مناطق مرکزی و غربی کشور.

ان شاء الله همه این طرح‌ها به حول قوه الهی که در محضرتان اعلام کردم در تهران در سطح وزرا در جمع وزرا مورد بحث قراردادیم و تصویب کردیم و همه اینها را شروع می‌کنیم و به کمک شما مردم و مسئولین استان ظرف سه سال پیش رو همه آنها به اتمام خواهد رسید، عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات