صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۱۰۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4009 سه‌شنبه 11 آذرماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جمهوری اسلامی به برکت تفکر، عمل و حرکت بسیجی شکست‌ناپذیراست. (6/9/93)

سرمقاله

مجلس و دولت

رئیس مجلس در گفت‌وگوی تلویزیونی دیشب در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از اینکه اقلیتی در مجلس وجود دارند که سعی دارند مجلس را به تقابل با دولت بکشانند و مجلس را تحت نفوذ خود بکشانند، چیست؟ اظهار داشت: من خیلی به این مسئله باور ندارم و معتقدم که ممکن است عقاید در مجلس متفاوت باشد که این امر طبیعی است. لاریجانی در ادامه پاسخ گفت: «ممکن است برخی از نمایندگان، مسیر دولت را درست ندانند و اعتقاداتی را در عرصه دیپلماسی، فرهنگ و اقتصاد به دولت داشته باشند؛ اما برآیند کل مجلس، حمایت از دولت است و خانه ملت معتقد است که باید به دولت مجال داد و از آن حمایت کرد تا امور دولت به پیش رود...» نگاه مرسوم به دولت و مجلسی که از حیث تقسیم‌بندی سیاسی به یک جناح تعلق ندارند، اختلاف داشتن و مقابله آن‌ها با یکدیگر است. چنین نگاهی اگر غلط هم باشد، واقعیت دارد؛ اما در این میان، تعیین‌کننده سطح اختلاف و روش و میزان تعامل مجلس و دولت است. اهمیت دولت‌ها به این است که بار سنگین اجرا را به دوش دارند و بر اساس قانون، میزان پاسخگویی آن‌ها از دو قوه دیگر بسیار بیشتر و برجسته‌تر است؛ یعنی هم باید تلاش کنند و هم پیوسته باید آماده پاسخگویی باشند. اهمیت اصلی مجالس نیز برآمده از دو ویژگی مهم نظارت و وضع قوانین است. شأن نظارتی و قانون وضع کردن مجلس، مانع از آسودگی دولت و فاصله گرفتن از مردم پس از کسب رأی است. اگر اختلاف و تفاوت نگاه بین دولت و مجلس وجود داشته باشد، مربوط به همین نقطه است و یقیناً تفاوت نگاه سیاسی نمایندگان با نگاه سیاسی دولت می‌تواند منجر به مقابله شود. چنانچه این تفاوت نگاه در رأی‌اعتماد به وزرای پیشنهادی برای وزارت علوم مشاهده شد. تفاوت نگاه و اختلاف تا این میزان هم چندان نگران‌کننده نیست مشروط بر آنکه طرفین، قواعد عبور از اختلاف‌های بزرگ و تعامل لازم را بدانند و به آن عمل کنند؛ اما چنانچه عمق اختلافات فراتر از ظرفیت قواعد باشد و یا از قواعد آگاهی وجود نداشته باشد و یا آگاهی باشد اما تعهد به رعایت آن نباشد، در این زمان است که باید به‌شدت احساس خطر کرد، درست مانند زمانی که مجلس ششم شکل گرفت و به‌ویژه در زمانی که عمرش در حال پایان یافتن بود.

ترجمه

      بمباران مواضع داعش توسط جنگنده‌های ایرانی؟!

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی نشریه دفاعی جینز 1 دسامبر 2014 (۱۰ آذر) در مقاله‌ای به بمباران اهداف داعش توسط جنگنده‌های ایران پرداخت و نوشت: مطابق تصاویر تلویزیون الجزیره، یک جت اف4 ایرانی مواضع دولت اسلامی در استان دیاله (شرق عراق) را هدف قرار داده است. حداقل یک جت اف4 در این تصاویر دیده می‌شود که به‌اشتباه تصور می‌شد جنگنده عراقی است. ایران و ترکیه تنها دارندگان جت‌های اف4 در منطقه هستند. منطقه بمباران نیز از مرز ایران بسیار دور نیست و ترکیه نیز تمایل به دخالت نظامی در این جنگ ندارد. این دو نکته مهم نشان می‌دهد جت جنگنده اف4 متعلق به ایران بوده است. در حالی که گفته می‌شود نیروی هوایی جمهوی اسلامی ایران برای جنگ علیه دولت اسلامی، به عراق جنگنده سوخو25 داده، این تصاویر مربوط به اف4 نخستین شواهد مربوط به مداخله نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در جنگ علیه دولت اسلامی است.

در ادامه مقاله آمده است: تصاویر 30 نوامبر الجزیره نشان می‌دهد هواپیمای اف4 نیروی هوای جمهوری اسلامی ایران از نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری مناطقی در شرق عراق حمایت می‌کند که بزرگ‌ترین عملیات دولت عراق علیه دولت اسلامی از ماه ژوئن به شمار می‌رود. انتشار این تصاویر چند هفته پس از گزارش نشریه جینز صورت می‌گیرد که در آن به وجود شواهد فزاینده در مورد مداخله ایران در جنگ عراق پرداخته شده بود. تصاویر مختلف در مورد سلاح‌های ایرانی در دست شبه‌نظامیان شیعه در عراق نیز منتشر شده است. در حالی که تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با دولت اسلامی در عراق و سوریه با تبلیغات وزارت دفاع آمریکا و متحدان آن همراه است، اخبار مداخله ایران با ابهام همراه است. ایران نخستین کشوری بود که به حمایت نظامی از عراق در زمان حمله دولت اسلامی (اوایل امسال) متهم شد. در آن هنگام (اواخر ژوئن) که نخستین هواپیمای سوخو25 ایران به بغداد رسید، این تصور وجود داشت که ایران و آمریکا ممکن است شکلی از عملیات مشترک علیه دولت اسلامی را اجرا کنند.

در پایان مقاله آمده است: با وجود این، تنش‌زدایی آمریکا و ایران همچنان در مراحل اولیه است و هیچ یک از دوطرف، تمایل چندانی برای همکاری نظامی در چنین سطحی ندارند. بنابراین، به‌نظر می‌رسد دو عملیات نظامی موازی علیه دولت اسلامی صورت می‌گیرد و به‌طوری‌که آمریکا و متحدانش حملات هوایی در عراق و سوریه انجام می‌دهند، ایران نیز دستورکار نظامی خود را همزمان در عراق پیش می‌برد. به‌نظر می‌رسد تاکنون این راهبرد دوگانه مؤثر بوده است (دست‌کم به لحاظ عدم تداخل این دو عملیات نظامی)، اما طی هفته‌ها و ماه‌های آتی در صورتی که آن‌ها به عملیات‌های نظامی خود ادامه دهند، بی‌تردید بر پیچیدگی‌های این کشمکش افزوده خواهد شد.

اخبار و تحلیل‌ها: با اینکه تاکنون هیچ مقام نظامی ایران به چنین خبری اشاره نداشته است، چنانچه ایران تشخیص دهد حمله هوایی به مواضع داعش در زمره مسائل ضروری امنیت ملی کشور قرار گرفته، در حمله به مواضع این گروهک تکفیری درنگ نمی‌کند. خباثت رفتاری این گروهک صهیونیستی و زیر پا گذاشتن تمام اصول اولیه انسانی، آنچنان وقیحانه و جنایتکارانه بوده که افزون‌بر انزجار جهانی از این گروهک، کشورهایی هم که در ایجاد و حمایت و هدایت از آن، نقش اصلی را داشته‌اند، تظاهر می‌کنند داعش منفور و تهدید است و برای مقابله با آن، در قالب یک ائتلاف عمل می‌کنند.

اخبار

مرگ بر عرق سگی...؟!

 پس از اعتراف عیسی سحرخیز،  از طیف اصلاح‌طلبان و از نزدیکان  محمد خاتمی، مبنی بر فاصله گرفتن اصلاح‌طلبان از بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران با این عبارت که «اصلاح‌طلبان از امام خمینی فاصله گرفته‌اند»، «احمد پورنجاتی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و عضو جبهه منحله مشارکت، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «امروز توی صف نانوایی سنگکی محل، در حال و هوای افزایش سی در صدی قیمت نان: تقصیر اون لامروت‌هایی که زمان شاه، با پول یامفتی نفت، خوشی زد زیر دلشون و از سر شکم‌سیری، هی رفتن «عرق سگی» خوردند و عربده کشیدند و آروغ زدند و باعث شدند یه عده عصبانی بشند و راه بیفتند توی خیابون‌ها و شیشه عرق‌فروشی بشکنند و انقلاب شد دیگه. «این جمله دو سه متری را یک‌نفس، مرد سیبیلوی میانسالی گفت که توی صف «یکی‌ها» ایستاده بود! مرگ بر عرق سگی!»

باید به آقای پورنجاتی گفت: در خیابان و حتی آن صف نانوایی که شما می‌روید، مردم حرفای دیگری هم می‌زنند و در دفاع از انقلاب و نظام سخنانی می‌گویند، چرا آن‌ها را منتشر نمی‌کنید؟! آقای پورنجاتی! واکنش شما نسبت به اظهارات «یک‌نفس» آن «مرد سیبیلوی میانسال» علیه انقلاب مردم چه بود؟ شما هم سخنان آن مرد سیبیلو را تأیید یا به او اعتراض کردید؟! آقای پورنجاتی! شما که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 از حامیان میرحسین موسوی و جنبش سبز بودید، گویا یادتان رفته که زمانی نماینده مجلس نظام جمهوری اسلامی ایران بودید، نظامی که به واسطه ریخته شدن خون جوانان همین مملکت تشکیل شد و شاید اگر انقلابی و جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود شما رنگ ساختمان مجلس را هم می‌توانستید ببینید یا خیر؟!

اخبار کوتاه     

 * در پایگاه خبری تحلیلی ندای ایرانیان مطلبی به قلم سجاد سالک با عنوان «اصلاح‌طلبی یا براندازی یواشکی؟» منتشر شده که در آن آمده است «چه اتفاقی افتاده که اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته با این اتهام مواجه شده‌اند که اصلاحات مدنظرشان سمت‌وسویی براندازانه دارد؟»

سالک اعتراف کرده که «در سال‌های گذشته، رفتارهای رادیکالی از افرادی بروز پیدا کرد که خود را اصلاح‌طلب می‌نامیدند؛ اما نتیجه رفتارشان تضعیف نظام بود.» وی همچنین نوشته است: «رودربایستی و ملاحظه بزرگان اصلاح‌طلب مانع از این شد که حساب تحول‌خواهان چارچوب‌گرا از افراد تندرو متمایز شود.»       

* تارنمای «بیبی سنتر»(مرکز نوزاد) اعلام کرد نام «محمد» با صعود 27 رتبه‌ای بالاتر از اسم «اولیور»، در رده نخست یکصد اسم پرطرفدار و محبوب برای نوزادان پسر در انگلیس قرار گرفته است. این گزارش حاکی است که «علی» و «ابراهیم» نیز از جمله نام‌هایی است که برای نخستین‌بار در سال 2014 میلادی در زمره 100 اسم پرطرفدار برای نوزادان پسر در انگلیس قرار گرفته است.

* پس از اعلام خبر حمله عده‌ای از اراذل و اوباش به تعدادی دانشجوی دختر در جهرم که برخی رسانه‌های معاند خارجی و ضدانقلاب سعی کردند این حملات را به بسیج(!) منتسب کنند که با دستگیری این اراذل معلوم شد از اوباش معروف جهرم هستند، خبرهای تکمیلی حاکی از آن است که همه بانوان مورد حمله قرار گرفته، چادری بوده‌اند و دانشجویان آسیب‌دیده، غالباً عضو بسیج دانشگاه خود بوده و از جایگاه مطلوب علمی و دینی برخوردار و متعلق به خانواده‌های مذهبی هستند. یکی از قربانیان حادثه در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با یکی از رسانه‌های استان فارس اعلام کرد: حفظ حریم قربانیان حادثه باعث شده که نتوانیم در رسانه‌ها حاضر شویم و بگوییم که چادر و حجاب ما خیلی‌ها را عصبانی کرده است!

* «دورنلا کانر» دختر سیاه‌پوست آمریکایی، به‌تازگب در جریان تظاهرات علیه تبعیض‌نژادی در آمریکا، هدف گلوله پلاستیکی پلیس آمریکا قرار گرفت و کور شد. ظاهراً کانر و یکی از دوستانش به نام دی‌آنجلس لی در خودروی خود در پمپ بنزینی واقع در جاده «نیو هالز فریِ» شهر سنت لوئیس در شمال فرگوسن نشسته بودند. به محض آنکه لی آغاز به حرکت کرد، چند افسر پلیس، ظاهراً به سبب تیراندازی‌های رخ داده در آن اطراف، سر رسیدند. در حالی که لی سعی داشت از محل دور شود، نیروهای پلیس وی را از همه طرف محاصره کردند. آنگاه یک افسر پلیس یک گلوله‌ به سوی خودروی آن‌ها شلیک کرد که پس از شکستن شیشه جلو، به صورت کانر اصابت کرد و او را کور کرد.

* شاهزاده «ولید بن‌طلال» یکی از شاهزادگان بلندپایه و مهم خاندان پادشاهی عربستان، در نامه سرگشاده‌ای به وزیر نفت این کشور و جمعی دیگر از وزرا، درباره پیامدهای کاهش قیمت نفت هشدار داد و در صفحه توئیتر خود ضمن انتقاد از «کوچک‌‌انگاری آثار منفی این کاهش قیمت نفت بر بودجه و اقتصاد عربستان»، اظهارنظرهای مسئولان عربستانی با این رویکرد را محکوم کرد. گفتنی است عبدالباری عطوان به‌تازگی در روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: عربستان با بازی با قیمت نفت و افزایش تولید، دست به قمار بزرگی در برابر ایران و روسیه می‌زند، که هزینه‌های این تصمیم سیاسی، برای ریاض بسیار بالا خواهد بود.

* رئیس سابق دفتر مرکز امربه‌معروف‌ و نهی‌ازمنکر عربستان در مکه مکرمه مدعی شد که حجاب برای همه زنان واجب نیست و در دوران پیامبر(ص) فقط مختص زنان ایشان بود! احمد الغامدی افزود: علمای اسلام درباره عدم وجوب حجاب برای همه زنان اتفاق نظر دارند و صحابه پیامبر اسلام(ص) نیز حجاب را برای همه زنان واجب نمی‌دانستند. روزنامه الانباء به نقل از الغامدی نوشت: زنان اگر آرایش هم کرده باشند، می‌توانند چهره خود را نشان بدهند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات