تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۱۶۰۳
دانشجویان 16 آذر را گرامی داشتند

جنبش دانشجویی جان گرفت


در کنار حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری در دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز دانشجو، فعالان سیاسی از طیف‌های مختلف کشور نیز از این مناسبت برای قرار گرفتن در میان دانشجویان و بیان مواضع خود استفاده کردند.

نکته جالب در مراسم‌های برگزار شده امسال نسبت به سال‌های گذشته، دعوت برخی تشکل‌های دانشجویی اصلاح‌طلب از شخصیت‌های اصولگرا برای سخنرانی و مناظره با فعالان اصلاح‌طلب بود.

گذشته از علی مطهری نماینده مردم تهران در دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت نیز دیروز میزبان مناظره مهرداد بذرپاش، نماینده اصولگرای مجلس با علی شکوری‌راد بود.

محمدرضا عارف: انتخابات 88 باخت باخت بود

رئیس بنیاد امید ایرانیان در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: انتخابات سال 88 یک انتخابات باخت باخت و انتخابات سال 92 یک انتخابات برد برد بود.

به گزارش ایلنا، دکتر محمدرضا عارف طی سخنرانی به مناسبت مراسم روز دانشجو و 16 آذر در دانشگاه شهید بهشتی گفت: معتقدم دیگر نمی‌توانیم انتخاباتی مانند سال 88 برگزار کنیم و دیگر انتخاباتی مانند آن برگزاری نمی‌شود.

عارف با اشاره به لزوم ورود اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: از ماه‌ها قبل اعلام کردیم اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شرکت کنند و ما اصلا نگران بعضی رد صلاحیت‌ها که امکان دارد درباره انتخابات مجلس سال آینده انجام شود نیستیم زیرا اصلاح‌طلبان آنقدر نیرو دارند که جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه باید اصلاح‌طلبان به دنبال مشارکت حداکثری و همچنین جذب طیف خاکستری جامعه برای رای دادن باشند، گفت: معتقدم طیف اصلاحات باید با یک لیست سیصد نفره در کشور شرکت کند و همچنین این شرکت نیز باید براساس خرد جمعی باشد. وی درباره شرکت خود در انتخابات گفت: نظر من نظر تابع جمع است و اگر جمع خردورزان اصلاح‌طلبان تایید کنند که من باید در انتخابات شرکت کنم، حتی اگر خودم علاقه نداشته باشم باز هم به نظر جمع اهمیت می‌دهم.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با مروری بر دوره‌های مختلف فعالیت جنبش دانشجویی تصریح کرد: در دهه سوم و در میانه دهه 80 رکود نسبی بر دانشگاه حاکم شد و فضای امنیتی به وجود آمد و امکانات در دست یک گروه خاص قرار گرفت.

عارف با اشاره به اینکه امروز از هر صدهزار نفر، شش هزار نفر در کشور دانشجو هستند گفت: دانشجویان سرمایه عظیمی هستند که آرمان‌گرایی و عدالت‌خواهی اصلی‌ترین محور آنهاست. اما باید متوجه باشند که در این راه اخلاق را مدنظر قرار داشته باشند و تندروی نکنند. زیرا شاید تندروی در کوتاه‌مدت نتایجی برای آنها به دنبال داشته باشد اما در بلندمدت به ضرر آنهاست.

وی ادامه داد: ما باید به دنبال تعامل با گروه‌های مختلف و به خصوص تعامل با مردم باشیم و با جذب حداکثری باید به دنبال گفتگو باشیم و هیچ کدام از ما نباید دیگری را تمسخر و هو کنیم و فضا هو کردن باید در کشور از بین برود.

عارف در پاسخ به سوالی پیرامون نظرش در رابطه با آمریکا گفت: نظر من در رابطه با آمریکا همان نظر قانون اساسی و تصمیم مقام معظم رهبری است و هرچه تصمیم ایشان باشد دولت عمل می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با وزیر جدید علوم گفت: من فرهادی را از ابتدا می‌شناختم و تفکر ایشان برگرفته از تفکر اصلاحات است و همین که ایشان با رای بالایی انتخاب شد بسیار جای خوشبختی دارد.

عارف در پاسخ به انتقاداتی پیرامون عملکرد دولت روحانی گفت: اگر می‌خواهید فضا باز شود باید همدیگر را تحمل کنیم و انتظاراتمان از دولت باید منطقی باشد. دولت در راه خواسته‌های مردم هزینه‌های زیادی داده است و یکی از این هزینه‌ها برکناری فرجی‌دانا و رای نیاوردن 5 نامزد وزارت علوم است.

یکی از نکات بحث برانگیز در این مراسم، جلوگیری از پخش پیام تصویری سیدمحمد خاتمی از سوی هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی بود.

مطهری: برخی ولایتمداران مشکل دارند نه ولایت فقیه

علی مطهری نماینده مردم تهران نیز در مراسم روز دانشجو که در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران به همت انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد ضمن تبریک این روز به دانشجویان گفت: دانشجو نه عوام است و نه صاحب نظر و در جایگاهی میان این دو وجود دارد و ممکن است دچار جهل مرکب شود. البته می‌تواند نقش مصلح اجتماعی را ایفا کند که به دلیل روح پاک مجاهدی اوست.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه دانشجو رصدکننده اوضاع اجتماعی است خاطرنشان کرد: هیچ تصمیمی نیست که انقلاب ما را از مسیر خود خارج کند، البته وجود ولی‌فقیه بسیار کمک‌کننده است اما ولی‌فقیه وظیفه ما را کم نمی‌کند و هرکس وقتی ظلمی دید باید امر به معروف و نهی از منکر کند.

به گزارش ایسنا، این نماینده مردم تهران همچنین با اعتقاد به این‌که «در حال حاضر سه آسیب به انقلاب وارد شده و سه برداشت غلط به وجود آمده است» خاطرنشان کرد: اولین برداشت اشتباه این است که برخی اصل ولایت فقیه را محصورکننده آزادی بیان می‌دانند در حالی که باید بگویم مشکل در برخی افراد است و نه ولایت فقیه؛ چرا که بعضا ولی فقیه چنین اعتقاداتی ندارد و این اطرافیان هستند که می‌خواهند محدودیت ایجاد کنند و آن‌ها کار را خراب می‌کنند و باید بگویم ایده مقام معظم رهبری نیز این‌گونه نیست. مطهری با ذکر خاطره‌ای از مقام معظم رهبری و این که ایشان از انتقاد به خود استقبال می‌کنند، گفت: البته در انتقاد باید جایگاه ولایت فقیه را حفظ کرد؛ چرا که ولایت فقیه ولایت مکتب است و ولایت فقه حاکم است و نه ولایت شخص.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: برداشت اشتباه دوم برداشت ما از حفظ نظام است که متاسفانه این نگاه در برخی مسئولین وجود دارد و برخی به دنبال حفظ نظام برخی اصول را نیز زیرپا می‌گذارند و فکر می‌کنند برای حفظ نظام می‌توانند هر کاری بکنند. در حالی که در قانون اساسی نیز اصل آزادی افراد مطرح شده و آمده که کسی حق بازداشت فردی را ندارد مگر این که سریعا کیفرخواست او تهیه شده و دادگاهی برایش برگزار شود. وی تصریح کرد: البته اوضاع خیلی بهتر شده و بسیاری از افراد با نظام آشتی کرده‌اند و در عین حال که انتقادات شدیدی بیان می‌کنند در راهپیمایی 22 بهمن نیز حاضر می‌شوند.

مطهری در عین حال با بیان این که «گویا اصل برای برخی براندازی و فتنه‌گری است مگر خلاف آن ثابت شود.» ادامه داد: این‌ها آفاتی است که نظام را تهدید می‌کند. باید نگاه‌مان را به حفظ نظام تغییر دهیم؛ چرا که معتقدم اکثریت شما دانشجویان نظام را دوست دارید و فقط می‌خواهید اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی افزود: برداشت غلط از آزادی بیان مشکل دیگری است و برخی ارزش کافی برای آزادی بیان قائل نمی‌شوند. مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است و می‌تواند مانع بسیاری از تخلفات شود در صورتی که بسیاری از خط قرمزها برداشته شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رای اعتماد به وزیر علوم گفت: ما نمی‌گوییم معامله انجام شده اما در جلسه‌ای که نمایندگان با وزیر پیشنهادی داشتند خیال‌شان راحت شد که معاونان و مسئولین وزارتخانه بدون نظر نمایندگان انتخاب نمی‌شوند و چنین قول‌هایی به آنها داده شد که من گفتم اگر این طور بوده معامله است و معنای معامله به آن معنا که در ذهن شماست وجود نداشته است.

مصطفی معین: دفاع از حقوق بشر از اهداف وزارتم بود!

همچنین وزیر علوم دولت اصلاحات نیز پس از سخنان علی مطهری گفت: من افق آینده جنبش دانشجویی کشور را به دلیل وجود نسل جدید و خردمندی و آگاهی این نسل روشن و امیدبخش ارزیابی می‌کنم و فکر می‌کنم این نسل بتوانند در آینده کمتر دچار افراط و تفریط شوند.

به گزارش ایسنا، مصطفی معین در مراسمی که به عنوان «استاده‌ایم چو شمع ز آتش مترسانم» که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سالن شهید چمران دانشگاه تهران، برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روز 16 آذر با بیان این که من هنوز خودم را یک دانشجو می‌دانم و جوانان و دانشجویان کشور دوستان من هستند اظهار کرد: از سال 48 و زمانی که من وارد فضای دانشگاه شدم در مراحل مختلف چه دانشجویی، معلمی و چه ریاست در دانشگاه و وزارت در وزارت علوم همواره احساس می‌کردم که نسبت به مردم مظلوم و بی‌پناه و جوانان و دانشجویان ما کم‌لطفی شده است. وی با اشاره به دوران حضور خود در وزارت علوم اظهار کرد: من در زمان مسئولیت در وزارت علوم دفاع از کیان دانشجویان را جز اولویت خود و وظیفه مهمی برای خود قرار داده‌ام.

معین در ادامه با بیان  این که آنچه دیروز ما را به امروز پیوند می‌دهد توجه به اهداف و آرمان‌های دانشجویان است، آزادی، نفی زور و سلطه، مردم‌سالاری، دفاع از حقوق شهروندی و حقوق بشر، دفاع از حقوق مظلومان و تاکید بر کرامت اسلامی آحاد جامعه و استقلال دانشگاه‌ها را از جمله این اهداف دانست.

وزیر علوم دوره اصلاحات با بیان این‌که متاسفانه امروز جامعه به شدت آسیب‌پذیر است به استعفای خود از سمت وزارت در وزارت علوم اشاره کرد و در بیان علل این اقدام، بی‌حرمتی، وجود تداخل جدی میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخص وزیر علوم و ایجاد مانع به واسطه این تداخل در رشد کشور در جهت قرار گرفتن آموزش عالی در محور توسعه و همچنین ایجاد موانع مختلف در ایجاد تحول در ساختار اداری و اجرایی کشور را از جمله دلایل خود برای استعفا از سمت وزارت دانست.

وی با تاکید بر این‌که یکی از مواضع مهم رئیس‌جمهور وقت آقای خاتمی ایجاد تحول در ساختار اداری و اجرایی کشور بود خاطرنشان کرد: ما در وزارت علوم از ابتدا این تحول را در دستور کار خود قرار دادیم و پس از دو سال که این طرح به نتیجه رسید و از سوی دولت و مجلس نیز تصویب شد، شورای نگهبان با طرح مطالبی علیه این موضوع باعث توقف این طرح و تحول شد و با وجود تمام تلاش‌ها این طرح به نتیجه نرسید.

معین با تاکید بر این‌که استعفا گناه کبیره نیست، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما و در عرف سیاست و مدیریت و افکار عمومی چنانچه در جهت دفاع از فضای ملی و پاسداری از نظام استعفا دهید یا به دلیل مناسب نبودن فضا استعفا دهید تا فرد بعدی بیاید و در فضای بهتر مسئولیت را برعهده بگیرد، اینگونه بیان می‌شود که استعفا جزو گناهان کبیره است اما شما بدانید که استعفا گناه کبیره نیست و عدم استعفا و چسبیدن به میز و صندلی در شرایطی که شما توانایی بر عهده گرفتن مسئولیت را ندارید یک خیانت محسوب می‌شود.

وزیر علوم دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: تا زمانی که افراد جامعه ما از آگاهی کافی و لازم نسبت به حقوق خود از جمله آموزش و پرورش رایگان، بهداشت و درمان رایگان، پوشاک، مسکن، برخوردار نباشند پیشرفتی نخواهند داشت.

وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در فضای دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در یکی دو دهه اخیر رسالت‌های بسیاری را داشته‌اند. رسالت آموزشی رسالت کلاسیک ما محسوب می‌شد، اما بعدها مواردی از جمله فرهنگی نیز به رسالت‌های دانشگاه‌های ما اضافه شد. بعدها و پس از سال 2000 میلادی نیز رسالت اجتماعی در کنار رسالت‌های دیگر دانشگاه‌های کشور ما قرار گرفت.

شکوری‌راد: امنیت در دانشگاه با دستگیر کردن دانشجو محقق نمی‌شود

دانشگاه علم و صنعت نیز دیروز به مناسبت روز دانشجو میزبان مناظره دو نماینده از دو طیف سیاسی کاملاً متفاوت بود؛ از سوی علی شکوری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از دیگر سو مهرداد بذرپاش، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس نهم، فعالان سیاسی بودند که در مورد جنبش دانشجویی به مناظره نشستند.

شکوری‌راد با تبریک روز دانشجو به روح شهدای بزرگ قندچی، بزرگ‌نیا و شریعت‌رضوی و همچنین همه شهدای راه آزادی از جمله شهدای سبز درود فرستادند.

بذرپاش: اگر ما 5 سال بر سر کار بودیم، شما 16 سال هر کاری خواستید کردید

در ادامه مناظره مهرداد بذرپاش با گفتن این موضوع که اگر ما 5 سال بر سر کار بوده‌ایم شما 16 سال آن طرف بوده‌اید و هر کاری که خواستید کرده‌اید، بحث را آغاز کرد.

بذرپاش در ادامه افزود: جنبش دانشجویی شاخصه‌ای دارد مانند آرمان‌گرایی که نشانه این شاخصه، ناراضی بودن از وضعیت موجود است که از اندیشه شیعی سرچشمه می‌گیرد که این ناراضی بودن از شرایط موجود فقط مختص شرایط داخلی نیست بلکه می‌تواند ناراضی بودن از شرایط بین‌المللی و خارجی را هم شامل شود که آن به استکبارستیزی جنبش دانشجویی باز می‌گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از شاخصه‌های جنبش دانشجویی استقلال‌خواهی است و اگر آنها امروز ایستاده‌اند خواسته‌اند که تجربه‌های تاریخی مانند عهدنامه گلستان ترکمنچای و پاریس‌ها تکرار نشود. وی گفت: ما به دولت آمریکا اعتماد نداریم چون آنها شهید قندچی‌ها، علم‌الهدی‌ها را شهید کردند. آنها دولتی هستند که امام ما را تبعید کردند 200 و سی و چهل هزار از ما شهید گرفتند تحریم‌های چند نسلی را به ما تحمیل کردند آنها همان‌هایی هستند که مردم و مسئولان ما را در خیابان‌های این شهر شهید کردند.

شکوری‌راد: آزادی و عدالت در مصداق بین‌المللی و داخلی آرمان اصلی دانشجویان است

شکوری‌راد در ادامه گفت: همان‌طور که گفتم پیامد جنبش دانشجو ضداستبدادی و ضداستکباری بودن آن است که این دو با یکدیگر هستند و باعث شدند که این جنبش ماندگار شود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های جنبش دانشجویی جوان بودن است که این جوان بودن باعث انرژی و تحرک می‌شود و آنها در راه اعتقاد خود حاضر باشند فداکاری کنند. و آرمان‌گرایی ویژگی دیگر دانشجو است این آرمان‌گرایی فضیلت دانشجو است و به آن قدرت عمل و انرژی می‌دهد.

شکوری‌راد یکی دیگر از ویژگی‌های جنبش دانشجویی را مطلق‌انگاری دانست و گفت: این مطلق‌انگاری در جهت آرمان‌گرایی، هم فضیلت است، هم آفت. آنجایی که در جهت آرمان‌گرایی مطالبه‌ها را طلب می‌کند فضیلت است اما هنگامی که این مطلق‌انگاری به آرمان‌ها دست پیدا نمی‌کنند باعث سرخوردگی می‌شوند.

شکوری‌راد اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز دانشجویان در جنبش دانشجویی مجتمع است که باعث هم‌افزایی می‌گردد همانطور که ما دیدیم همین هم‌افزایی دانشجویان موتور محرک جامعه است که توانست در سال 1376 دوم خرداد را خلق کند و باعث تحول شود.

وی با طرح این سوال که آرمان دانشجویان چیست تصریح کرد: آزادی و عدالت در مصداق بین‌المللی و داخلی آرمان اصلی دانشجویان می‌باشد که این موضوع در سطح بین‌المللی با قدرت‌هایی که می‌خواهند منافع ملت‌ها را ضایع کنند مبارزه می‌کند و به وجه استکبارستیزی دانشجویان باز می‌گردد.

شکوری‌راد گفت: در سطح داخلی، آرمان‌گرایی دانشجویی از آن بعد به مبارزه با بی‌عدالتی فرهنگی سیاسی و اجتماعی که در هر کجا وجود دارد با آنها به مقابله می‌پردازد.

وی تاکید کرد: به نظر من بزرگترین بی‌عدالتی که جنبش دانشجویی به آن تاکید دارد قانون‌گریزی و زیر پا گذاشتن قانون است و هر کسی و هر قدرتی و در هر جایگاهی که بخواهد آن را زیر پا بگذارد با آن مبارزه می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آزادی‌خواهی نکته متمایز‌کننده انسان و حیوان است و اگر انسان دارای آزادی نباشد با حیوان هیچ فرقی نمی‌کند.

شکوری‌راد خاطرنشان کرد: بنابراین مبارزه دانشجو در وجه بین‌المللی و داخلی آرمان‌گرایی و پیگیری این دو موضوع که در تاریخ و امروز مصداق‌های گوناگونی دارند.

بذرپاش: ما هم باید بتوانیم حرف‌هایمان را بزنیم

مهرداد بذرپاش دیگر طرف مناظره گفت: به نکته خوبی اشاره شد که همان آزادی است. اگر ما این موضوع را اصل بدانیم بنابراین باید در جامعه نقدپذیری وجود داشته باشد و نه اینطور که اگر اتفاقی در صحنه بین‌الملل می‌افتد و ما انتقادی نسبت به آن داریم وجه درست باشد چه نباشد، کسی حق ندارد به ما بگوید بی‌سواد. همانطور که الان شما دارید به راحتی حرف می‌زنید ما هم باید بتوانیم حرف‌هایمان را بزنیم. چرا دانشجویی امروز نتوانست جلوی رئیس‌جمهور بلند شود و حرف‌های خودش را بزند؟

وی گفت: به نظر من این کار بسیار بدی است که بخواهیم کسانی را با حرف‌هایی تخطئه کنیم.

شکوری‌راد: اگر در مذاکرات همه تحریم‌ها لغو شود تازه به سال 88 بازمی‌گردیم

شکوری‌راد درباره شعار مرگ بر فتنه گفت: ما باید ابتدا بتوانیم فتنه و فتنه‌گران را تعریف کنیم و من مانند نماینده واقعی مردم جناب آقای مطهری، معتقدم که در سال 88 فتنه رخ داده است اما اگر قبل از انتخابات برخی طرفداران نامزد خاصی را در فشار نمی‌گذاشتند، فتنه ایجاد نمی‌شد.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در دانشگاه امنیت باشد امنیت با سیاست‌های تدریجی نه با دستگیر کردن دانشجویان ایجاد می‌شود. من مطمئنم که امروز در جمع این دانشجویان هیچ جاسوس خارجی یا کسی که مخالف استقلال و قانون اساسی باشد وجود ندارد.

بذرپاش تاکید کرد: من 88 را فتنه می‌دانم. قبل از فتنه، در سال 1387 خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمد و طرح فریز را مطرح کرد و تقریبا ایران آن را پذیرفت اما با ورود به سال 88 و آن اتفاقات بزرگ کل مذاکرات متوقف شد و اوباما رئیس‌جمهور آمریکا ایران را متهم و همه مذاکرات را لغو کرد.

وی گفت: ما شاهد بودیم که قطعنامه جامع علیه ایران تصویب شد و تحریم‌هایی علیه ایران صورت گرفت که به نظر من فتنه‌گران در سال 88 باعث شدند نسل سوم تحریم‌ها علیه مردم ایران وضع شود و اگر امروز در مذاکرات همه تحریم‌ها لغو شود ما تازه به سال 88 بازمی‌گردیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات