صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۷۱۶۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4024 یک‌شنبه 7 دی ماه سال 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مسئله‌ اصلی در فتنه 88 این است كه یك جماعتی در مقابل جریان قانونی كشور، به شكل غیر‌قانونی ایستادگی كردند و به كشور لطمه وارد كردند. (6/5/92)

سرمقاله

«مردم امروز» با سخنی از دیروز!

روزنامه «مردم امروز» روز گذشته پس از چند روز تأخیر به روی دکه روزنامه‌‌فروشی‌ها آمد. محمد قوچانی، سردبیر این روزنامه، در اولین سرمقاله‌اش باعنوان «بحران جامعه‌نشناسی» برخلاف اولین سرمقاله‌اش در روزنامه آسمان که خیلی زود توقیف شد و در آن، بحث سیاسی حکومتی ارائه کرده بود، در سرمقاله این روزنامه از منظر اجتماعی با گریزها و اشارات سیاسی با مخاطب صحبت کرد. اینکه چرا قوچانی در اولین شماره روزنامه‌اش، خط‌مشی و اهداف روزنامه را با خواننده در میان نگذاشت، پرسش‌برانگیز است. پرسش موازی این پرسش، این است که چرا کار را با یک موضوع اجتماعی دارای حاشیه‌های سیاسی آغاز کرد؟ احتمالاً قوچانی قصد داشت با این سرمقاله به‌گمان خود و با قرائت خود به بحران مهم پیش‌روی جامعه که در حال شکل‌گیری است، بپردازد؛ از این رو دیرهنگام به درگذشت مرحوم مرتضی پاشایی، سخنان دکتر اباذری درباره واکنش مردم به درگذشت پاشایی، مواجهه مردم با فوت این خواننده و... پرداخت تا با طعنه‌زدن به برخی ارزش‌های جامعه دینی که به برهه‌ای از تاریخ غرور‌انگیز ملی تبدیل شده (مسائل انقلاب و دفاع مقدس) نتیجه بگیرد: «تبدیل فردیت از یک هویت شخصی به یک ایدئولوژی سیاسی (فردگرایی یا شکل حاد آن، عوام‌گرایی‌)، بحران جدی جامعه سیاسی ایران در دهه آینده خواهد بود.» با اینکه فلسفه سیاسی ذهنی قوچانی و ادبیات سیاسی که به آن تمسک می‌جوید و در این سرمقاله هم از آن بهره گرفته، رویکرد چپ‌گرایانه دارد - البته به دلایلی شاید تا حدی نو شده - مردم را آن‌گونه که هستند، برنمی‌تابد و بیشتر مایل است آن‌ها را قالب‌بندی کند تا حرف‌زدن از آن‌ها و تفسیر رفتارشان آسان‌تر باشد حال آنکه باید اجازه داد مردم، آزاد و طبیعی زندگی کنند تا در مدار رابطه با خالق هستی باقی بمانند. نزاع اصلی جهان امروز که ریشه در گذشته‌های دور دارد، همین مسئله است. آینده‌نگری و مسئله‌یابی خوب است؛ اما این خوبی تا زمانی باقی است که تفسیر و تحلیل مسئله نیز دارای منطق و حجت قوی باشد که قوچانی در بخش اول باسلیقه عمل کرده؛ اما در بخش دوم، اسیر کلیشه‌ای شده که در این یادداشت منتقد آن بوده است. شاید انتخاب موضوعی دیگر برای اولین سرمقاله، مناسب‌تر از موضوع درج شده در اولین شماره این روزنامه می‌بود، شاید؟!

ترجمه

نظریه‌های توطئه؛ عربستان و کاهش قیمت نفت

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی عرب‌نیوز 28 دسامبر 2014 (۷ دی) در مقاله‌ای به کاهش قیمت نفت و دیدگاه‌های مربوط به نقش‌آفرینی عربستان در این روند پرداخت و نوشت: اغلب دلیل کاهش مداوم قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی طی چهار ماه گذشته را عربستان سعودی می‌دانند که سطح تولید خود را تقریباً 5/10 میلیون بشکه در روز نگه داشته است. عربستان سعودی در دهه 1990 هنگامی که قیمت نفت سقوط کرد، به این نتیجه رسید که نمی‌تواند با کاهش تولید، قیمت نفت را بالا ببرد. البته سهم سعودی‌ها از بازار با چالش نیز روبه‌رو شد؛ زیرا سایر تولیدکنندگان داخل و خارج اوپک برای جبران کاهش تولید عربستان اقدام کردند.

در ادامه مقاله آمده است: قیمت پایین نفت سبب  افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها شده است. این مسئله سبب شد از اکتبر 2014 روبل روسیه 45 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست بدهد. روس‌ها مجبور شدند میزان سود سالانه بانکی خود را از 10 درصد به 17 درصد افزایش دهند تا از سقوط ارزش پول ملی خود جلوگیری کنند. نظریه‌های توطئه بسیاری ظهور کرده است؛ یکی اینکه عربستان سعودی با آمریکا برای ضربه اقتصادی به روسیه و ایران از طریق کاهش قیمت نفت همدست شده است. نظریه توطئه دیگری که مطرح شده، این است که سعودی‌ها خواهان ضربه به تولیدکنندگان نفت شل آمریکای شمالی بودند که طی پنج سال گذشته منابع نفتی جدید در آمریکا یافته‌اند و بنابراین، وابستگی آمریکا به واردات نفتی کاهش یافته است. این نظریه محتمل به نظر می‌رسید؛ اما به این دلیل تردید کردم که پرهزینه‌ترین بخش سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان نفت شل آمریکا (جست‌وجو برای یافتن مناطق غنی از نفت شل) تاکنون انجام شده و این تولیدکنندگان قیمت60 دلار را برای هر بشکه قابل تحمل می‌دانند و همچنان هزینه‌های آن‌ها را پوشش می‌دهد و سود اندکی نیز حاصل می‌شود.

در پایان مقاله آمده است: علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، در مصاحبه 22 دسامبر با سی‌ان‌ان گفت که عربستان سعودی برای فشار بر سایر تولیدکنندگان نفت در بازار توطئه نکرده است: «هیچ تلاشی علیه کسی در بازار بین‌المللی نفت صورت نگرفته است. علیه سایر کشورها توطئه‌ای در جریان نیست.» وی تأکید کرد: عربستان سعودی سطح تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد و «سایر تولیدکنندگان در صورت تمایل می‌توانند تولید خود را کاهش دهند، اما قطعاً عربستان چنین نخواهد کرد. این موضع‌گیری نه‌تنها در سال 2015 بلکه برای همیشه حفظ خواهد شد.» برآورد می‌شود عربستان سعودی ذخایر ارزی خارجی معادل 750 میلیارد دلار دارد که این رقم به عربستان سعودی اجازه می‌دهد حداقل برای مدت دو سال در برابر قیمت پایین نفت ایستادگی کند. روسیه ذخایر ارزی خارجی معادل 450 میلیارد دلار دارد. در واقع، کشوری مانند روسیه که خود تمایلی به کاهش تولید نشان نداده، تلاش می‌کند تقصیرها را به گردن عربستان سعودی بیندازد و خود را قربانی نشان دهد. 

اخبار و تحلیل‌ها: نویسنده یادداشت فوق در حالی رفتار نفتی عربستان را توجیه می‌کند که شواهد و اخبار معتبری، خیانت این کشور به کشورهای تولیدکننده نفت را ثابت می‌کند که تشکر برخی از مقامات آمریکا از این اقدام عربستان، از جمله آن است.

اخبار

حمله خانواده کروبی به دولت؟!

 خانواده مهدی کروبی، از سران فتنه 88 و مطرودان امت، با صدور بیانیه‌ای، به مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری علیه فتنه واکنش نشان داد. خانواده مهدی کروبی در بیانیه‌ای که در پایگاه فیلتر شده سحام‌نیوز قرار گرفت، خشم خود را به این اظهارات ابراز کرد. در گزارش پایگاه سحام‌نیوز آمده است: طی هفته‌های اخیر برخی چهره‌های نزدیک به حکومت از جمله مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار؛ کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان و همچنین سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری؛ با اظهارات خود حملات تندی را علیه آقایان کروبی و موسوی و نیز حرکت‌های اعتراضی مردم در واکنش به انتصابات(!) سال ۸۸ داشته‌اند. خانواده کروبی در پاسخ به اظهارات این عضو نهاد ریاست‌جمهوری ضمن «تکرار بی‌ارزش جبهه دروغ و تزویر» خواندن آن سخنان، در ادامه این بیانیه آورده‌ است:‌ «اگر در ۱۷ ماه گذشته دولت به هر دلیلی حقوق و آزادی‌های مردم را دغدغه خود ندانسته و نخواسته قدم مؤثری در جهت رفع ظلم و تعدی دستگاه‌های امنیتی بردارد، حداقل انتظار است که اجازه ندهد رئیس شورای فرهنگی‌اش به بوق تبلیغاتی جریان سرکوب‌گر تبدیل شود.»!

اخبار کوتاه      

* در سالگرد حماسه 9 دی، یکی از سران فتنه با تکرار صحبت‌های گذشته خود، اغتشاش و بی‌حرمتی آشوب‌طلبان در روز عاشورا را نشانه «رشد و بلوغ یک ملت» خواند! پایگاه ضدانقلابی کلمه که در خارج از کشور مدیریت می‌شود، با انتشار خبری مدعی شد میرحسین موسوی طی پیامی از درون حصر، اتفاقات روز عاشورای سال 88 را «رشد و بلوغ یک ملت» خوانده است! این در حالی است که این عنصر متوهم، در بیانیه‌ای که دو روز بعد از راهپیمایی بی‌سابقه مردم تهران در 9 دی سال 88 منتشر کرده بود نیز بدون توجه به پیام ملت ایران، هتاكان و حرمت‌شكنان در روز عاشوراي حسيني را كه در اين روز به جشن و هلهله پرداخته بودند، «مردان خداجو» نامیده بود.

اخبار و تحلیل‌ها: اصرار بر ادعاهای باطل گذشته نشانه استقامت نیست، دلیل قوی بر باقی‌ماندن در توهماتی است که گذشت زمان، حقیقت مقابل آن را روشن کرده است.

 یکی از استادان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، در کلاس درسی خود با زیر سؤال بردن نص صریح قرآن، برخی از داستان‌های قرآنی را افسانه دانست! این استاد در ادامه کلاس خود که ربطی به تفسیر و ترجمه قرآن نداشت، اظهار کرد که در قرآن هیچ نکته علمی وجود ندارد و آن، تنها یک کتاب اخلاقی است. وی در پایان کلاس خود به دانشجویان گفت؛ دست از عقاید خرافی و سنتی دینی بردارند تا بتوانند فرد بزرگی در جامعه خود شوند!

 شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت معارض الوفاق بحرین، بعد از دریافت احضاریه از وزارت کشور بحرین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین تأکید کرد که معارضان بحرینی با قدرت تمام به جنبش مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهند تا به خواسته‌های خود دست پیدا کنند. وی افزود: احضار من در جهت فشار حکومت برای محدود کردن آزادی‌بیان است.

 براساس یک پژوهش جدید رژیم صهیونیستی، توانمندی حزب‌الله در شناسایی شبکه‌های جاسوسی، ضربه سهمگینی به سازمان اطلاعات این رژیم وارد کرده است، به‌گونه‌ای که «ردیابی تحرکات حزب‌الله در لبنان و سوریه و تمام جهان را برای این رژیم دشوار ساخته است.» مرکز پژوهش‌های امنیت قومی دانشگاه تل‌آویو چنین گفته است: شناسایی شبکه‌های جاسوسی، باعث بالارفتن روحیه حزب‌الله خواهد شد و همچنین کشف اخیر موجب شکست تلاش‌های سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی در جمع‌آوری اطلاعات درباره حزب‌الله می‌شود. بر اساس این پژوهش جدید، شناسایی جاسوسان بزرگ که به نفع این رژیم فعالیت می‌کردند، کار سازمان اطلاعات آن را در حال و آینده، برای شکست عملیات‌های نظامی حزب‌الله دشوار خواهد کرد.

 مقامات قضایی شهر الاحساء واقع در منطقه الشرقیه عربستان، پرونده دو فعال حقوقی زن این کشور را به دادگاه ویژه مسائل تروریستی ارجاع دادند. یکی از این فعالان «لجین هذلول» 25 ساله است. وی هنگامی که در حال رانندگی تلاش داشت از امارات وارد خاک عربستان شود، بازداشت شد. همچنین گارد مرزی عربستان، «میساء‌ العمودی» 33 ساله را که یک روزنامه‌نگار است، به دلیل تلاش برای کمک به هذلول بازداشت کردند. ناظران حقوق بشری معتقدند که ریاض از برچسب «تروریسم» برای سرکوب فعالیت‌های مدنی سوء‌استفاده می‌کند.

 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با ابراز نگرانی از پهپاد انتحاری ایران، خواستار تشدید تحریم‌ها شد. نتانیاهو در ادامه گفت: ایران، امروز رزمایشی با هواپیمای بدون سرنشین انتحاری انجام داد. من نباید سناتورهای شما را قانع کنم که مهم‌ترین وظیفه در مقابل ما، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است. من معتقدم چیزی که مورد نیاز است، تحریم‌های بیشتر و تحریم‌های قوی‌تر است.

 برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی، یک نهاد رسمی(دانشگاه آزاد اسلامی) اعلام کرده است که کنسرتی به‌منظور رقص برگزار خواهد کرد! بر اساس آنچه در پایگاه بلیت‌فروشی این کنسرت اعلام شده، گروهی موسوم به «ژوانا و هرنگ» کنسرت «به‌یاد ماندنی» «رقص» و «موسیقی» ویژه خانم‌ها برگزار خواهد کرد! بر اساس اعلام این گروه، قیمت بلیت کنسرت مذکور، ۵۰ هزار تومان بوده که با ۵۰ درصد تخفیف، ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات