صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۷۱۶۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4025 دوشنبه 8دی ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آن حوادثی که در سال88 پیش آمد، همه از این ناشی شد که کسانی نخواستند به قانون تمکین کنند؛ نخواستند به رأی مردم تمکین کنند. (1/1/92)

سرمقاله

درباره دستگیری شیخ‌علی سلمان

احضار روز گذشته «شیخ‌علی سلمان» دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین، به مقر تحقیقات جنایی منامه برای تحقیق و بازجویی، در نهایت به بازداشت وی منجر شد. در پی این اقدام حکومت پادشاهی بحرین، صدها تن از مردم منطقه «سار» بحرین به خیابان‌ها ریختند و با برگزاری راهپیمایی، درباره هرگونه حماقتی از سوی رژیم علیه شیخ‌علی سلمان هشدار دادند. آیت‌الله عیسی ‌قاسم، مرجع شیعیان بحرین نیز این اقدام رژیم را «توهین بزرگی به همه ملت بحرین» توصیف کرد و علمای بحرینی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت بازداشت دبیر کل جمعیت الوفاق، آزادی فوری وی را خواستار شدند. در این میان، آنچه مهم است، علت این اقدام غیرقانونی و توهین‌آمیز حکومت بحرین است که جمعیت الوفاق آن را چنین بیان کرده است: «موفقیت مردم بحرین در برگزاری تظاهرات میلیونی عصر جمعه و تأکید مجدد آن‌ها بر خواسته‌هایشان و موفقیت برگزاری کنفرانس ملی الوفاق که با مشارکت هزاران نفر برگزار شد، خشم رژیم آل‌خلیفه را برانگیخته است.» حکومت بحرین که پس از حدود چهار سال سرکوب‌گری، مخالفان را در موقعیت محکم و برتر می‌بیند و راهپیمایی بزرگ روز جمعه، نشانه آن است، تداوم مبارزه حق‌طلبانه مردم را ناشی از عملکرد هوشمندانه روحانیان بحرینی به‌ویژه آیت‌الله شیخ‌عیسی قاسم و شیخ‌علی سلمان و جمعیت سیاسی مطبوع وی- الوفاق- می‌داند و به‌گمان خود با دستگیری شیخ‌علی سلمان انتظار دارد اعتراضات فروکش کند که یقیناً این محاسبه نیز مانند محاسبات گذشته، غلط از آب درمی‌آید و حرکت انقلابی مردم بحرین تندتر خواهد شد حتی اگر مدعیان دروغین حقوق بشر همچون گذشته چشم خود را بر روی ظلم‌هایی که به مردم بحرین می‌شود، ببندند.

ترجمه

ضرورت گرم شدن روابط ایران و آمریکا

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی آتلانتیک 29 دسامبر 2014 (۸ دی) در مقاله‌ای به پیچیدگی‌های روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: روابط آمریکا و ایران به نفع دو طرف است؛ اما نیازی نیست برای تحقق این روابط، به روابط ویژه آمریکا و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] آسیب زده شود. سیاست خارجی به ضرورت‌ها مربوط می‌شود و نه مطلوبیت‌ها. ضرورت‌های مختلف، آمریکا و ایران را به‌سوی نزدیکی روابط هدایت کرده است. در واقع، ایران و آمریکا منافع ژئوپلیتیک مشترک بسیاری دارند. این عقیده که منافع اسرائیل و حتی عربستان سعودی می‌تواند به‌طور نامحدودی یا حتی دائمی به روابط ایران و آمریکا آسیب بزند، مسئله‌ساز است. لابی اسرائیل در آمریکا فعال است و نخست‌وزیر این کشور نیز علیه ایران اقدام می‌کند؛ اما قطعاً این مسائل نمی‌تواند دولت آمریکا را از بهره‌برداری از فرصت‌هایی که تنها چند بار طی یک قرن به‌وجود می‌آید، بازدارد.

در ادامه مقاله آمده است: نتیجه نهایی گفت‌وگوهای هسته‌ای هر آنچه که باشد، منافع اسرائیل نمی‌تواند از گرم شدن روابط ایران و آمریکا در سال‌های آتی جلوگیری کند. تنش در روابط دولت اوباما و اسرائیل تنها بازتابی از ژئوپلیتیک نوظهور اوایل قرن 21 است که فرهنگ، جغرافیا، اقتصاد، زنجیره‌های عرضه منافع طبیعی و قدرت نظامی، شاخه‌های اثرگذار آن هستند. جهانی شدن، نقشه جهانی را تحت تأثیر قرار داده و هر بخش آن به‌ویژه خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است. در واقع، اولویت‌دهی و حرکت دولت آمریکا به‌سوی آسیا و گشایش روابط با ایران ذاتاً به هم مرتبط هستند. منطقه هند- اقیانوسیه با وجود کاهش رشد، همچنان قلب اقتصاد جهان و مرکز مهم‌ترین خطوط ارتباط دریایی و بسیاری از کانون‌های اقتصادی مانند کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی است که متحدان آمریکا هستند و سایر کشورها از جمله ویتنام و مالزی که متحدان دوفاکتوی آمریکا به‌شمار می‌روند، نیز در این زمره محسوب می‌شوند. از زمان به‌قدرت رسیدن اوباما، دولت وی به‌درستی برای تمرکز بیشتر بر آسیا تصمیم قاطع گرفته تا از متحدان آمریکا علیه توسعه‌ دریایی چین و نیز تجارت جهانی حفاظت کند.

در پایان مقاله آمده است: بی‌ثباتی خاورمیانه نیز تأثیرگذار بوده است؛ اما تشدید بن‌بست نظامی حوزه دریایی آسیا مستلزم این موضوع است که آمریکا راهی بیابد تا از مداخله‌های خود در خاورمیانه بکاهد. این اقدام راهبردی آمریکا بدون ورود به تفاهم راهبردی با ایران، کمتر امکان‌پذیر به‌نظر می‌رسد. آمریکا به ایران شیعه برای جنگ علیه سنی‌های افراط‌گرای دولت اسلامی (داعش) نیازمند است و در عین حال، ایران می‌تواند به دولت شیعه بغداد فشار آورد مواضع خود در برابر سنی‌ها را برای ثبات داخلی عراق منعطف کند. در وضعیتی که دولت ترکیه برای مبارزه با دولت اسلامی (داعش) همکاری نمی‌کند، ایران می‌تواند نقش مؤثر خود در برابر این گروه را اثبات کند. به‌علاوه، ایران و آمریکا می‌توانند به‌طور بالقوه به همراه سوریه به‌منظور حفظ قدرت سیاسی علوی‌های حاکم بر این کشور همکاری کنند. ایران در آستانه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند و در برابر عناصر پاکستانی و سعودی طرفدار طالبان، دژ محکمی باشد. ارتش آمریکا بدون سر و صدا، ایران را به نقش‌آفرینی مثبت در افغانستان تشویق کرده‌ که در واقع، تأمین‌کننده منافع دو طرف است. راهکار عملی برای مقابله با تروریسم اسلامی، همواره مبارزه با تروریسم نیست، بلکه بسته به شرایط استفاده از شیعیان علیه سنی‌ها و برعکس نیز می‌تواند کارساز باشد. پایان دادن به دشمنی با ایران شیعه، لزوماً به معنای تنش در روابط با عربستان، مصر و کشورهای خلیج‌فارس نیست؛ بلکه کافی است به این کشورها تضمین‌های لازم داده شود.

اخبار و تحلیل‌ها: نویسنده یادداشت فوق برای اثبات دیدگاهش ناخواسته به بخشی از نقاط قوت ایران اشاره داشت که ایران با استفاده از آن و سایر توانایی‌هایش می‌تواند در مسائل مهم منطقه آن‌گونه که خود صلاح می‌داند، عمل کند نه آن‌طور که مدنظر نویسنده است و یا آمریکا در نظر دارد.

   

اخبار

پی‌گیر نظرات نتانیاهو هستیم...؟!

 یک سناتور تندرو آمریکایی با تأکید بر اینکه کنگره آمریکا پیگیر نظرات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، از رأی‌گیری سنای آمریکا درباره تحریم‌های ایران در ماه ژانویه خبر داد. به گزارش «هیل»، سناتور «لیندسی گراهام» از به رأی گذاشتن لایحه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در ماه ژانویه خبر داد. وی که در سرزمین‌های اشغالی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دیدار می‌کرد، گفت: در ماه ژانویه سنای آمریکا پیش‌نویسی را که «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی و سناتور «مارک کرک» تهیه کرده‌اند، به رأی‌گیری خواهد گذاشت. وی افزود: بر اساس این طرح جدید در صورتی‌که ایران از مذاکرات هسته‌ای عقب بکشد و به تعهدات خود در توافق هسته‌ای موقت، عمل نکند، دور جدیدی از تحریم‌ها علیه آن، اعمال خواهد شد. وی خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: جناب نخست‌وزیر، من اینجا هستم تا به شما بگویم کنگره، راهنمایی‌های شما را پیگیری خواهد کرد. این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، رأی به این لایحه را امتحانی برای دموکرات‌ها خواند.

اخبار کوتاه

* پیکر پاک سردار شهید حمید تقوی که در جریان انجام مأموریت مستشاری در سامرای عراق به شهادت رسیده بود، صبح امروز در حسینیه ثارالله فرماندهی کل سپاه تشییع شد. امیر دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ سردار احمد وحیدی، وزیر سابق دفاع؛ سردار غلامپور و سردار قاآنی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح در این مراسم حضور داشتند. روحش شاد و راهش مستدام

* «قاسم الاعرجی» رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق، به‌تازگی گفته است: آمریکا، تا دیروز حامی داعش در عراق و سوریه بود و امروز هم در مبارزه با این گروه تروریستی جدی نیست. وی افزود: آمریکا به‌طور آشکاری در مبارزه با داعش دچار دوگانگی است؛ مثلاً وقتی که خطر، کردستان عراق را تهدید می‌کند؛ از این منطقه حمایت می‌کند و با داعش می‌جنگد؛ اما از نیروهای ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی، در مبارزه با داعش حمایت نمی‌کند.

* بیش از یک‌سال پیش بود که دو مجموعه دولتی دست به دست هم دادند تا وضعیت آب و هوایی تهران را که در معرض آلودگی شدید هواست، بهبود بخشند. وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست، این مسئولیت را بر عهده گرفتند و با حمله به دولت سابق مبنی بر آلوده بودن بنزین‌های پتروشیمی، از لزوم واردات بنزین‌های پاک یورو4 خبر دادند. میلیاردها تومان صرف واردات بنزین شد؛ اما با ورود به فصل سرما، مشخص شد نه‌تنها بنزین‌های وارداتی، پاک‌کننده هوا نبودند، بلکه موجبات آلوده‌تر شدن هوای تهران و کلان‌شهرها را نیز فراهم ساختند!

 * یکی از تروریست‌های دستگیرشده در دیالی عراق، در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرده است که یکی از اعضای داعش که مجبور شده بود یکی از بستگان و دوست دوران کودکی خود را بکشد، پس از این اقدام، برایش گریه کرد و همین، بهانه‌ای شد تا گروه تروریستی داعش این عضو خود را به‌دلیل گریستن برای کشتن دوستش اعدام کند! ظاهراً او پس از کشتن فامیلش بر جسد وی افتاده و شروع به گریه کرده است که مسئول داعشی با شلیک گلوله به سرش، او را هم اعدام می‌کند.        

* چند روز پس‌ از رهاسازی محموله‌های امدادی آمریکایی‌ها با چتر در مناطق تحت سلطه تکفیری‌ها، تروریست‌های داعش نخستین فروشگاه پوشاک و ملزومات خود را افتتاح کردند! در این فروشگاه، انواع و اقسام لباس‌ها و تجهیزات تروریستی ساخت آمریکا به فروش می‌رسد! در تصاویر چند روز اخیر، تروریست‌های داعش، سلاح‌های کاملاً نو و جدید در دست دارند و حتی از لباس‌های سنتی و کهنه و متفرقه نیز دیگر خبری نیست و هر گروه، به فراخور جایگاه و مأموریتش، از پوششی ویژه و حرفه‌ای با تمام جزئیات و امکانات بهره می‌برد!

 *سال 2006 دولت «جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، طرح براندازی نرم دولت ایران را آغاز کرد و در این سال، «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه وقت آمریکا، با معرفی طرح «دیپلماسی تحولآفرین» از تغییراتی گسترده در رویکرد واشنگتن نسبت به تهران خبر داد. راه‌اندازی دفتری به‌نام «دفتر امور ایرانیان» اولین تحرک جدی دولت آمریکا در آن سال برای حمایت از مخالفان داخلی در ایران بود. گفته می‌شود اکثر کسانی که بین سال‌های 2001 تا 2009 در قالب برنامه‌های Exchange به آمریکا دعوت شدند، در فتنه 1388 دخیل بوده‌اند! رئیس اسبق عملیات ک.گ.‌ب. برنامه Exchange را «اسب تروا»یی می‌داند که سبب نابودی نظام شوروی شد.

 * طی چند روز اخیر، گروهک تروریستی جیش‌الظلم به‌طرز کم‌سابقه‌ای تلاش می‌کند در اطراف مرزهای شرقی حملاتی را به برخی پاسگاه‌های مرزی سپاه انجام دهد. پیش از این، اخباری مبنی بر وجود یک دستور ویژه برای خرابکاری امنیتی در مرزهای شرقی و همچنین تلاش جیش‌الظلم برای جذب پول بیشتر در رسانه‌ها منتشر شده بود. گفتنی است گسترده‌‌تر شدن فعالیت تروریستی جیش‌الظلم در آستانه ۹دی برای این گروه بسیار مهم است. در چنین ایامی بود که عبدالمالک رسماً با حمایت از فتنه سبز برای آموزش بمب‌گذاری به فتنه‌گران اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است عصر روز گذشته سه تن از نیروهای سپاه  حوالی میل مرزی ۱۹۰ و ۱۹۱ سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات