صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۷۱۷۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4027 چهارشنبه 10 دی ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) همراهی دشمنان و فتنه‌گران به تجلی عظمت پرشکوه ملت ایران در 9 دی 88 منجر شد. (14/3/89)

سرمقاله

اصل از قلم افتاده!

حضور رئیس‌جمهور در چابهار با سالگرد حماسه 9 دی همراه شد و دکتر روحانی به همین مناسبت، در خلال صحبت در جمع مسئولان چابهار به این موضوع پرداخت و گفت: «باید از حماسه حضور مردم در نهم دی در مسیر تحکیم وحدت، همدلی و قانون‌گرایی استفاده کنیم، باید راه و مسیر واحدی را که مسیر توسعه، تعالی، آبادانی، رفاه جامعه و کشور و ایجاد اشتغال پایدار و گسترده برای نسل جوان و پیشرفت مملکت است، دنبال کنیم.» دکتر روحانی در این راستا افزود: «9 دی به معنای بیعت مجدد با جمهوری اسلامی ایران، اصل ولایت فقیه و خاندان امامت و روز همدلی، اتحاد، انسجام و وحدت ملی است. پیام این حماسه بزرگ و حضور مردم در این روز آن بود که هر فردی حرف، نقد و یا اعتراضی دارد، باید در چارچوب قانون و مقررات، آن را بیان کند، پیام 9 دی برای مردم و جامعه، وابستگی و عشق به خاندان رسالت و دلدادگی و وفاداری به انقلاب، خط و راه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بود.»

آنچه که در سخنان دکتر روحانی درباره 9 دی آمده، به‌درستی معطوف به این روز جاودانه است و در صورت توجه عملی به آن، با همان توضیحاتی که رئیس‌جمهور داده، به‌خوبی به‌کار نظام می‌آید؛ اما قطعاً انتظار بیشتر مردم و نظام از دکتر روحانی این بود که به اتفاقات منجر به این حماسه نیز می‌پرداخت و عملکرد کسانی را که در پیوند و هم‌مشربی با اجانب و دشمنان، موجودیت نظام را به چالش کشیدند و خون مردم را به جوش آوردند، تشریح می‌کرد. اهمیت این بخش از موضوع که هیچ نشانه‌ای از آن در سخنان دکتر روحانی نبود، با وجود تمام اظهارات منطقی وی درباره 9 دی پوشیده نماند و غیبت این بحث در سخنان رئیس‌جمهور اجازه نداد آن اظهارات، نیک توازن یابد و این بخش مهم ناگفته همچنان مطالبه عمومی از رئیس‌جمهور است تا هر چه زودتر ادا شود. ان‌شاءالله

ترجمه

راهبردهای مؤثر ایران در عراق و سوریه

گروه ترجمه- نشریه اکونومیست 31 دسامبر 2014 (10 دی) در مقاله‌ای به راهبردهای ایران در عراق و سوریه علیه داعش پرداخت و نوشت: برخلاف ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه دولت اسلامی (داعش) که نقش خود را به حملات هوایی محدود کرده و نیز برخلاف روسیه یا کشورهای عربی که مخالفان سوریه را مسلح کرده‌اند، ایران عملاً خود را درگیر جنگ‌های درهم‌پیچیده کرده است. ایران نه‌تنها تسلیحات و تجهیزات، بلکه صدها مشاور سپاه پاسداران و هزاران شبه‌نظامی شیعه عراقی را فرستاده که در لبنان و عراق آموزش دیده‌اند. روز 29 دسامبر سیاستمداران و مقامات ارشد نظامی در مراسم تشییع‌جنازه حمید تقوی شرکت کردند. این سرتیپ سپاه که توسط یک تک‌تیرانداز در شهر سامرا کشته شد [به شهادت رسید]، کهنه‌سرباز و قهرمان جنگ ایران و عراق در دهه 80 و بلندپایه‌ترین مقام نظامی ایران بود که در عراق کشته شد.

در ادامه مقاله آمده است: اندکی پس از آن، حسین دهقان، وزیر دفاع، به‌طور رسمی، خالد العبیدی، همتای عراقی خود را به حضور پذیرفت و در نشست مطبوعاتی، آقای دهقان متعهد شد ایران با کمک‌های خود اقدامات مشترکی به‌منظور پاکسازی عراق از تروریسم صورت دهد. موفقیت‌های ایران در کمک به حزب‌الله لبنان و پایان اشغال جنوب این کشور از سوی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] سبب شد ایران تلاش مشابهی در عراق انجام دهد و سبب خروج نیروهای آمریکایی از عراق شود. ابزار ایران در عراق شبه‌نظامیان شیعه بودند که هزاران حمله مرگبار علیه نیروهای آمریکایی صورت دادند. بدون کمک ایران، رژیم اسد قطعاً سقوط می‌کرد؛ بیش از هزار شبه‌نظامی شیعه از سال 2012 برای جلوگیری از سقوط رژیم سوریه کشته شده‌اند. ایران نیز حداقل سه تن از مقامات بلندپایه نظامی خود را در سوریه از دست داده است.

در پایان مقاله آمده است: گرفتاری ایران مانند آمریکا با تناقض‌هایی پیچیده شده است. سیاستمداران تندروی ایران به‌طور سنتی آمریکا را مقصر ایجاد دولت اسلامی (داعش) می‌دانند؛ حتی اگر سپاه پاسداران و آمریکا بار سنگین ریشه‌کنی این گروه تروریستی را بر دوش بکشند. شبه‌نظامیان شیعه عراق تهدید کرده‌اند به مهاجمان متحد یا آمریکایی حتی اگر از پوشش هوایی ائتلاف برخوردار باشند، حمله خواهند کرد. در سوریه، ایران ایده چندانی در مورد نحوه پایان جنگ ندارد. بشار اسد با وجود حمایت ایران در زمین و قدرت هوایی مؤثر آمریکا، دیگر قدرت یا اعتبار حاکمیت بر کشوری ویران را ندارد.

اخبار و تحلیل‌ها: این نشریه آمریکایی در حالی سعی دارد دامن آلوده آمریکا را از حمایت و راه‌اندازی داعش پاک کند که دیگر برای کمتر کسی تردید وجود دارد که آمریکا و برخی دول مرتجع منطقه و ترکیه، از حامیان تروریست‌های داعش هستند، حتی امروز که حملات هوایی علیه داعش عراق انجام می‌دهند؛ اما از داعش سوریه حمایت می‌کنند!

   

اخبار

کشف سند همکاری یکی از سران فتنه با دشمنان؟!

 حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات، در مراسم گرامیداشت حماسه 9 دی در اهواز گفت: در فتنه 88 چه تعداد شخصیتها با سوابق بسیار روشن، درخشان و حتی زیبا بودند که کم آوردند و نتوانستند انقلاب را همراهی کنند و با کمال تأسف در بسیاری از جلسات خصوصی خود نیز محرک حرکت‌های مقابله با انقلاب اسلامی بودند. چنان‌که یک روز پس از انتخابات، در جلسهای که در منزل یکی از این آقایان با حضور چند نفر تشکیل شد، تصمیمگیری در ابعاد مختلف در جهت مقابله با حرکت انقلاب صورت گرفت و یکی از موضوعات جدی که یکی از سران فتنه مطرح کرد، این بود که باید تا انتها مقابل رهبری و قانون بایستد؛ این در حالی است که نظام قانون دارد و باید در چارچوب این ضوابط و قوانین حرکت کنیم.

مصلحی اظهار کرد: نکته قابل توجه در این میان، این است که آیا این حرکتها و مسیرهای راهبردی که دشمنان برای مقابله با انقلاب اسلامی طی کردهاند، پشتوانه خارجی هم داشت یا خیر؟ که وی در این زمینه به بستن دفتر یکی از سران فتنه پس از اتمام حجت مقام معظم رهبری با وی اشاره کرد و گفت: وقتی دفتر این فرد را جمع کردیم، سندی آنجا به‌دست آمد که بسیار گویای این بود که دشمن در این زمینه چگونه طراحی کرده و عقبه این حرکت چگونه به خارج از کشور و سرویسهای اطلاعاتی بیگانه و کشورهای مختلف می‌رسید.

 

اخبار کوتاه

* وزارت خزانه‌داری آمریکا 9 شخص و نهاد را به‌دلیل ارتباط با ایران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد! گفته می‌شود این 9 شخص و نهاد به‌دلیل حمایت از تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها و آنچه نقض حقوق بشر از جمله سانسور خوانده، تحریم‌ کرده است.

*  در حالی که روز گذشته بسیاری از روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری به مناسبت 9 دی مطالبی را به این روز اختصاص دادند، روزنامه‌های اصلاح‌طلب اعتماد، شرق، مردم امروز، فرهیختگان (دانشگاه آزاد) و شهروند (هلال‌احمر) دیروز هیچ عنوانی را در صفحه اول خود به سالگرد یوم‌الله 9 دی که روز بصیرت و کوبیدن پتک جمهوریت بر سر اشرافیت قانون‌شکن بود، اختصاص ندادند. روزنامه‌های اطلاعات، جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری نیز در اقدامی عجیب با نشریات زنجیره‌ای همراهی کردند. اغلب این روزنامه‌ها حتی در صفحات داخلی نیز کمترین اشاره‌ای به قیام 9 دی 1388 نکرده‌اند.

*  یک شرکت واردات و صادرات میوه در عربستان برای بسته‌بندی میوه‌هایش از برگه‌های قرآن کریم استفاده می‌کند. این شرکت سعودی در بسته‌بندی میوه انبه، از برگه‌های پاره‌شده قرآن کریم استفاده و آن را در میان فروشگاه‌های میوه در مرکز العالیه در استان صبیا واقع در منطقه جازان توزیع کرد.

*  روزنامه عربستانی «مکه» روز گذشته به نقل از یک منبع آگاه تأکید کرد که وزارت حج این کشور از همه شرکت‌ها و مؤسسات عمره خواسته است که حجاج را به مسجدالرحمه نبرند! روزنامه «مکه» تأکید کرد که نهادهای امنیتی در عربستان متوجه شده‌اند که رانندگان کاروان‌های حج و عمره، برخی زائران را به مسجدالرحمه منتقل می‌کنند و برخی از زائران فکر می‌کنند که این مسجد که قبلاً «مسجد فاطمه(س)»(!) نام داشته، قدیمی است و آن را مانند یک زیارتگاه می‌دانند.

*  یک نماینده پارلمان عراق تأکید کرد که گروه تروریستی داعش ۸۶ تن از سرکردگان خارجی خود را اعدام کرده است. «موفق الربیعی» نماینده ائتلاف دولت قانون، گفته است: داعش از تمایل این افراد برای بازگشت به کشورهایشان مطلع شده بود، چرا که این سرکردگان داعش در تماس با خانواده‌هایشان خواسته بودند به کشورهایشان بازگردند.    

* علی مطهری، با رد دعوت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) برای مناظره درباره وقایع فتنه ۸۸ با یکی از استادان دانشگاه، در جواب دعوت‌نامه ارسالی برای وی نوشت: بهتر است این مناظره با خود آقای موسوی یا آقای کروبی که اطلاعات بیشتری دارند، صورت بگیرد. گفتنی است مطهری طی ماه‌های اخیر برای خروج سران داخلی فتنه از حصر، تلاش زیادی کرده و تقریباً در تمامی سخنرانی‌هایش، به این موضوع اشاره داشته است. با این حال، باید از او پرسید چرا بنابر اعتراف خودش، با اطلاعات کمی که در مورد فتنه دارد، تا این اندازه در مورد آن اظهارنظر می‌کند؟

* محمد قوچانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سردبیر روزنامه مردم امروز، به‌تازگی در مناظره با ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه، مدعی شد که «داعش و القاعده و بن‌لادن روشنفکر هستند.» وی در این رابطه گفت: «شما در القاعده مهندس هم می‌بینید و به نظرم، این خیانت ژورنال است که کسی اگر دستار به سر بست، بگوییم آخوند است. من می‌خواهم بگویم که دوگانه ما این بوده است که آخوند، ضدآزادی و روشنفکر، آزادی‌خواه است. من می‌خواهم بگویم که داعش و القاعده و بن‌لادن روشنفکر هستند.»(!)

* بر اساس گزارش‌های رسیده، انجمن حجتیه فعالیت خود را در حوزه نخبگان گسترش داده و درصدد است با تقویت شاخه دانشجویی محافل این انجمن را در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی کند. عمده اقدامات عناصر انجمن حجتیه در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی، شناسایى استادان و دانشجویان مستعد براى جذب و به‏کارگیرى ارزیابى مى‌‏شود. این طرح هم‌‏اکنون در برخى از خوابگاه‏هاى دانشجویى استان تهران ازجمله دانشگاه علامه طباطبایى به بهانه برگزارى اعیاد، مجالس عزادارى و تشکیل برخى از کلاس‏هاى معارفى انجمن در حال پیگیرى است.

اطلاعیه پذیرش دانشجوی علمی- کاربردی

دانشگاه علمی- کاربردی سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرد. مهلت ثبت‌نام دوره کاردانی تا دهم دی‌ماه سال جاری تمدید شده است و پس از آن، قابل تمدید نخواهد بود. رشته‌های کاردانی این مرکز عبارتند از: کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی قرآن کریم، تربیت مروج سیاسی، کاردانی حرفه‌ای حقوق، امور ضابطین قضایی، کاردانی فنی شبکه‌های کامپیوتری، کاردانی حرفه‌ای حسابداری مالی و کاردانی حرفه‌ای تکنولوژی آموزشی. گفتنی است کلیه کلاس‌های آقایان و خانم‌ها از یکدیگر جداست. ضمناً ساعات تشکیل کلاس‌ها، بعدازظهرها خواهد بود، به‌جز روزهای پنج‌شنبه و جمعه که هم صبح و هم بعدازظهر کلاس تشکیل خواهد شد.

تلفن: 33075331- 33075330

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و انتخاب رشته به پایگاه سنجش به آدرس http://www.sanjesh.org/ مراجعه کنند.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات