تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۱۸۲۵

هشت توصیه برای بهبود عملکرد رهبران احزاب سیاسی


حامد دهخدا

مردم ما، در فعالیت‌های سیاسی حزبی اهتمام و سرمایه‌گذاری لازم را صورت نمی‌دهند، و این به اشکالات ساختاری در احزاب ما باز می‌گردد.

در ذیل، به شرایط و ضوابط و تکالیف مهم رهبران حزبی اشاره می‌کنیم؛ شرایطی که کمک می‌کنند تا مردم را به سمت اعتماد به احزاب و فعالیت سیاسی حزبی جلب نماییم:

1. راهبران تشکل‌های سیاسی باید در دسترس مردم باشند

زمانی که راهبر ارشد حزب، از مردم و فعالان حزبی انتظار حمایت درست و حسابی دارد، باید در دسترس هم باشد. مسلماً این کار از لحاظ حرفه‌ای، به صلاح خود رهبر حزب هم هست. در بسیاری از موارد رهبران حزب، اطلاعات حساس برای تصمیم‌گیری سیاسی را از قعر جامعه به دست می‌آورند. اگر بین مردم نباشد، خیلی دیر به این اطلاعات و حکمت‌های مندرج در فرهنگ مردم دست می‌یابد، در حالی که اگر زودتر اطلاع بیابد، می‌تواند تصمیم به‌موقع را صورت دهد.

2. راهبران تشکل‌های سیاسی باید سر وقت موضع بگیرند

از این  حیث، راهبران ارشد احزاب ما خصوصاً در شرایط بحرانی عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

باید همیشه تصمیمات را در زمان لازم گرفت، و در عین حال، نباید تصمیمات را بدون گذاشتن وقت و انرژی لازم و مطلع بودن از اخبار صحیح اخذ کرد. تنها مصمم بودن بدون سر وقت بودن، کافی نیست.

3. راهبران تشکل‌های سیاسی باید اخبار درست را به دست آورند

راهبران تشکل‌های سیاسی باید ساز و کارهای تعریف شده و مطمئن برای آگاهی + تفسیر + تحقیق از اخبار روز فراهم کنند. همه اتفاقاتی که در دنیا روی می‌دهد، مستقیم و غیرمستقیم روی تشکل تأثیر می‌گذارند. تشکل‌های سیاسی در دنیا فعالیت می‌کنند و تصمیماتشان را بر اساس رویدادهای دنیا شکل می‌دهند، پس، باید بدانند که چه اتفاقاتی در حال روی دادن است.

علاوه بر این، فعالان سیاسی باید در مورد مردم هم اطلاعات کافی داشته باشند. موضوعاتی از این قبیل که مردم چه تغییراتی می‌کنند، رویدادهای دنیا چه تأثیری روی آنها می‌گذارد، و موضوعاتی از این قبیل.

4. راهبران تشکل‌های سیاسی باید بتوانند روندها را پیش‌بینی کنند

یکی از نتایج در جریان اخبار دنیا نبودن، این است که تشکل‌های سیاسی ما دچار مشکلاتی می‌شوند که می‌توانستند رخ دادن آنها را پیش‌بینی کنند. مشکلاتی که در این صورت، یا دیرتر از زمان لازم موفق به حل کردن آنها می‌شوند یا اینکه هرگز نمی‌توانند آنها را حل کنند.

راهبران ارشد تشکل‌های سیاسی، باید همیشه مواظب باشند که به صورت عکس‌العملی کار نکنند، و کمی پیشتر از جلوی پایشان را هم ببینند. افرادی که همیشه حواسشان به دور و برشان هست، بهترین گزینه‌های رهبری احزاب هستند.

5. راهبران تشکل‌های سیاسی باید جهت درست را به مردم و فعالان حزب ارائه کنند

امروز، با پیچیده شدن شرایط سیاسی، توقع از راهبران ارشد تشکل‌های سیاسی آن است که در موضوعات مهم فارغ از موضع‌گیری دقیق، صریح، روشن، و قابل درک نباشند.

راهبر ارشد حزب، وظیفه دارد جهت تشکل را به‌وضوح مشخص کند، و در این زمینه حاشیه نرود. اینکه چرا این جهت و هدف برای ما مهم است را به روشنی بیان کند، و بگوید که در صورتی که به این هدف برسیم، چه مزایایی به دست می‌آوریم.

6. راهبران تشکل‌های سیاسی باید بازخوردهای دقیق، زیاد و سریع به مردم و فعالان سیاسی حزب بدهند

مردم، نباید برای گرفتن بازخورد و آخرین تحلیل‌های سیاسی منتظر انتخابات شوند. رهبران حزب با بازخورد دادن به مردم و سایر فعالان سیاسی، نشان می‌دهند که به پیشرفت کشور اهمیت می‌دهند و می‌خواهند که مردم آینده درخشانی داشته باشند.

باید تحلیلگران حزب، به مردم ارزیابی دقیقی از کارهایشان ارائه دهند. تنها گفتن آفرین و احسنت کافی نیست. مردمی که تکلیف را خوب به جا می‌آورند، مسلماً با گرفتن یک ارزیابی دقیق می‌توانند، حتی، بهتر از این هم عمل کنند.

7. راهبران تشکل‌های سیاسی باید ایده پردازی را در تشکل سیاسی متبوع خود فعال کنند

بسیاری از مردم و فعالان بدنه تشکل‌های سیاسی، ایده‌های بسیار خوبی به ذهنشان می‌رسد، ولی، آنها را بیان نمی‌کنند. معمولاً، ایده‌پردازها در تشکل‌ها تشویق نمی‌شوند، ولی، همین ایده‌های نوآورانه هستند که ضامن موفقیت تشکل سیاسی خواهند بود.

رهبران احزاب، باید شرایطی را فراهم کنند که کوچک‌ترین ایده‌ها فرصت طرح، جدی گرفته شدن + مورد بحث واقع شدن + عملیاتی شدن را بیابند.

8. راهبران تشکل‌های سیاسی باید نوآوری را در سرتاسر تشکل سیاسی تقویت کنند

هیچ وقت نتیجه یک کار جدید از پیش مشخص نیست، به همین دلیل افراد معمولاً، مایل به اقدام در کارهای جدید نیستند، مخصوصاً زمانی که این کار جدید از مرزهای بخش یا تشکل خودشان فراتر برود. ولی، رهبران احزاب، همیشه باید شرایطی را فراهم آورند، که فعالان سیاسی جرأت لازم را برای ریسک کردن داشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات