به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دکتر عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان با حضور در نشست «نظام اسلامی و فعالان فتنه 88» که ظهر امروز به همت معاونت فرهنگی- دانشجویی دانشکده رسانه فارس در سالن اجتماعات کوثر این دانشکده برگزار شد، اظهار داشت: یکی از آسیبهای نگرشی ما که از اصول انقلاب دفاع میکنیم این است که در صحنه کلیشهای سیاسی کشور اسیر شده ایم و فهم مسئله را از نگاه حقوقی داریم. این در حالی است که فهم ما باید یک فهم معرفتی و علمی از جریانات باشد نه حقوقی صرف و شاخص این فهم نیز امام (ره) است.
وی در ادامه با بیان اینکه گروهبندی اصلاحطلب-اصولگرا را قبول ندارد، گفت: در صحنه واقعی سیاست،اسلامگرایی در مقابل غربگرایی و توسعه خطی در مقابل توسعه ایرانی- اسلامی است.
مدیرمسئول روزنامه جوان با اشاره به وجود سه نوع نگاه به غرب گفت: یک نگاه که همان جریان وادادگی است، همه چیز را در غرب میبیند که این نگاه قدمتی 100 ساله دارد. نگاه دیگر، معتقد به مقاومت مطلق مقابل غرب است و نگاه سوم، نگاه گزینشی به غرب است.
مدیرمسئول روزنامه جوان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: از سال 66 و در آستانه مجلس سوم ، نوعی جناحبندی را شاهد بودیم که عده ای امثال آیتالله مهدوی کنی را اسلام آمریکایی نامیدند اما اکنون همان عده به جایی رسیده اند که غرب و آمریکا برایشان کف میزنند.
گنجی افزود: ما در سال 76 جناحبندی چپ و راست را شاهد بودیم که از دل آن انتخاب خاتمی بیرون آمد. شکلگیری دوم خرداد سه زیرساخت داشت. اولین آن نارضایتی اجتماعی بود آن هم از تورم 49 درصدی دوران هاشمی که مردم به خاطر مسائل صنفی و اقتصادی در برخی شهرها به خیابانها ریختند. زیرساخت بعدی تشکیلاتی بود که به دولت هاشمی اعتراض داشت. زیرساخت آخر نیز فکری است که بعد از فوت امام(ره) کلید خورد و برای اجرای آن ماهنامه کیان را راه انداختند.
وی در ادامه با اشاره به تفاسیری که از انتخابات 76 میشود، گفت: مقام معظم رهبری انتخابات آن سال را حماسه بزرگ عنوان کردند. بعضیها نیز از آن انتخابات چنین تفسیر کردند که جناح راست بد عمل کرد و مردم به جناح دیگر رای دادند. گروه دیگر که متاثر از غرب بودند، دوم خرداد را «نه به جمهوری اسلامی» عنوان کردند و برای آن برنامهریزی نیز کردند و گفتند حاکمیت دوگانه است. آنان معتقد به سکولاریزم بودند و اعتقاد داشتند اسلام باید در حد نظارت باشد.
مدیرمسئول روزنامه جوان با اشاره به سه راهبرد جریان متاثر از غرب برای اجرای اهدافشان گفت: آنان به دنبال استحاله پارلمانی، نفوذ در ارکان حاکمیت و استفاده از جنبشهای اجتماعی بودند و فشار از پایین را از طریق جنبش دانشجویی و مطبوعات دنبال میکردند.
وی افزود: در استحاله پارلمانی نیز به دنبال تصویب قوانینی بودند که بتوانند ماهیت نظام را عضو کنند که نمونههای آن اصلاح قانون انتخابات، اصلاح قانون مطبوعات، افزایش اختیارات ریاست جمهوری، لغو قانون گزینشها و پیوستن به کنوانسیون زنان بود که آنان با این اقدامات به دنبال تشریفاتی کردن نقش رهبری بودند.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در آن دوران به 2 هزار و 500 NGO مجوز دادند که مسئولان ارشد نظام از آنان به هستههای ذینفوذ تعبیر کردند.
گنجی در ادامه سخنان خود با اشاره به فتنه 88 گفت: اولین جلسه برای طراحی انقلاب مخملی با عنوان «بررسی راههای به دست گرفتن قدرت» برگزار شد. در حکم کیفرخواست بازداشتی های فتنه، دیالوگهای آن جلسه پیاده شده است که حجاریان با صراحت میگوید معتقد به نظریه جین شارپ هستم که عدهای مقابل پارک ملت جمع شوند و اعتراض کنند و رهبر این جمعیت با مقامات بالا مذاکره کند. در ادامه این جلسه تاجزاده میگوید معتقد به راه چهارم هستم همان که در اوکراین و یوگسلاوی اجرا شد.
وی اضافه کرد: در همان جلسه محمدرضا خاتمی میگوید علاوه بر حمایت داخلی میتوانیم روی حمایت خارجی حساب کنیم که میردامادی میگوید پس همان انقلاب مخملی را بومی کنیم. در همین خصوص در زمان جلسات تبلیغاتی کروبی ما شاهد بودیم طرفداران موسوی جلسه وی را مختل کردند که کروبی اعلام کرد کاری نکنید که خانههای تیمیتان را لو دهیم.
مدیر مسئول روزنامه جوان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این طراحی باید در متن انتخابات رخ میداد، چرا که غیر از آن مردم انگیزه حضور نداشتند، گفت: آنان در ابتدا گزینهشان خاتمی بود اما وقتی وی در بهمن 87 به 3 سفر میرود و با استقبال مواجه نمیشود در مصاحبهای اعلام میکند که یا من میآیم یا موسوی. برای اصلاحطلبان هم بد بود که خاتمی کمتر از 20 میلیون رای بیاورد. اینگونه بود که خاتمی نجات پیدا کرد.
گنجی پیرامون علت رخ دادن فتنه 88 گفت: یک نگاه مانند علی مطهری میگوید که احمدینژاد در مناظره بد عمل کرد و ما میدانیم علت اصلی آن نبود و نگاه دیگر میگوید که طراحی این فتنه با خاتمی بود و موسوی چه تقصیری دارد؟ نگاه دیگر میگوید موسوی کمظرفیت بود و نتوانست شکست را تحمل کند. در حالی که ما شاهدیم فتنه 88 دارای یک طراحی عمیق بود.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اصلاحطلبان سه دسته هستند، گفت: دسته اول کسانی هستند که داخل نظام قرار میگیرند و معتقد به نظام هستند. دسته دیگر مشروطهخواه هستند که محورشان حجاریان است که اعتقاد دارند در ایران نظام سکولار شکل نمیگیرد و باید نظام ولایت فقیه را بپذیرند اما جایگاه آن را تشریفاتی کنند مانند ملکه انگلیس و به جای ولایت فقیه ،نظارت فقیه داشته باشیم. دسته دیگر جمهوریخواه هستند که به دنبال عبور از نظام اسلامی هستند که امثال اکبر گنجیها در این دسته قرار میگیرند.
مدیر مسئول روزنامه جوان افزود: در انتخاب 88 این نحله مشروطهخواه بود که فعالیت میکردند و به دنبال این بودند که جایگاه مقام معظم را تشریفاتی کنند. برای مثال مهدی هاشمی در انتخابات سال 84 گفته بود اگر پدر من رای بیاورد جایگاه ولایت فقیه را مانند ملکه انگلیس تشریفاتی میکنند. خاتمی در انتخابات 88 نیز گفت که باید احمدینژاد را نماینده رهبری معرفی کنیم تا اگر احمدینژاد زمین خورد، رهبری هم زمین بخورد.
گنجی گفت: موسوی کاملاًدر جریان انقلاب رنگی که برای جمهوری اسلامی طراحی کرده بودند، قرار داشت. موسوی سیاستمدار پیچیدهای نیست اگر اینگونه بود به انتخابات 88 اعتراض قانونی میکرد و با چهرهای عبوس در صحنه میماند و سرلیست انتخابات مجلس میشد و آنگاه مقابل احمدینژاد میایستاد.
وی با بیان اینکه برای من جای سؤال داشت که چطور حزب مشارکت قبول کرد که پشت سر موسوی کار کند،گفت: موسوی زمانی که برای سخنرانی به دانشگاهها میرفت سؤال ثابتی که از وی میشد در خصوص نهضت آزادی بود از اینکه نظرش درباره این گروه چیست که او خیلی مثبت جواب میداد و زمانی بالاخره عصبانی شد و گفت که هر چه هم درباره نهضت آزادی از من سؤال کنید جواب من همین است.
مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به مصاحبه موسوی در تاریخ 21 خرداد 88 با نشریه تایمز گفت: موسوی در آنجا همه چیز را لو میدهد. موسوی در جواب این سؤال که اگر شما پیروز انتخابات شوید برای اجرای دیدگاههایتان با توجه به اختیار رهبری چگونه عمل میکنید، گفت که تجمعات چشمگیر هفتههای گذشته (هفتههای باقیمانده به انتخابات 88) احتمالا ماهیت ساختار قدرت را به نحو بنیادین دگرگون خواهد کرد و این کار با فشار بر رهبری اتفاق خواهد افتاد.
گنجی ادامه داد: موسوی همچنین در جواب به سؤال دیگری که اگر در انتخابات شکست بخورید به هوادارانتان و جوانانی که در خیابانها شاد هستند، چه خواهید گفت، جواب داد پیام من قبلا به آنها رسیده است، تغییری از مدتی قبل آغاز شده است و پیروزی در انتخابات بخشی از تغییر است و بخشهای دیگر ادامه خواهد یافت و هیچ عقبگردی نخواهد بود. این مطالب نشان میدهد موسوی با نیت آلوده وارد انتخابات شده بود.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما در انتخابات 88 چند وجه تمایز نسبت به انتخابات گذشته داشتیم اول آنکه در انتخابات نماد رنگ وجود داشت. همچنین کمیته صیانت آرا بود، 6 ماه قبل از انتخابات القای تقلب کردند. القاء پیروزی چند ماه قبل از انتخابات و آوردن جوانان به خیابانها از دیگر موارد این تمایز بود.
گنجی در ادامه پیرامون چرایی عدم به نتیجه نرسیدن انقلاب رنگی در جمهوری اسلامی گفت: از جمله عوامل آن نقش رهبری دینی. اینان در محاسباتشان جایگاه رهبری را به حساب نیاورده بودند. ما شاهدیم جمعیتی که در 25 خرداد 88 به خیابانها آمده بودند بعد از خطبههای 29 رهبری دیگر در خیابانها حضور نداشتند.
وی همچنین اختلاف بالای رای رئیس جمهور منتخب با موسوی را یادآور شد و گفت:ما در انقلابهای رنگی اروپای شرقی از جمله یوگسلاوی و اوکراین شاهد اختلاف رای بسیار پایین بودیم اما در این انتخابات اختلاف 11 میلیون رای بود.
وی تصریح کرد: ما شاهدیم که مقام معظم رهبری طبق سیره امام (ره) 18 ماه اینان را تحمل کرد. ما شاهد بودیم که موسوی بیانیه میداد و مردم را به خیابانها میآورد و آن خسارات را به نظام وارد میآورد. رهبری خطاب به موسوی گفت شما میخواهید چه چیزی را مقابل نظام قرار دهید. شما شروع کننده هستید اما پایان دهنده اش منافقین هستند.
مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری در شهریور 88 گفت: در آن دیدار دانشجویی از وسط جمعیت بلند شد و خطاب به رهبری گفت آنچه در کهریزک اتفاق افتاد خیانت است که رهبری در جواب او گفت مسئله کهریزک جنایت بود و من خودم مسئول پرونده هستم. اما شما بدانید که مسئله کهریزک تابعی از مسئله اصلی است و شما نباید مسئله اصلی را گم کنید. مسئله اصلی این ود که فردای انتخابات کاری کردند که نظام جمهوری اسلامی با مشارکت 85 درصدی مردم نتوانست سرش را مقابل کشورهای اسلامی بالا بگیرد.
گنجی با اشاره به سخن مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان اصلاحات گفت: این مسئول آمریکایی در زمان اصلاحات گفت ما برای براندازی انقلاب اسلامی از درون به دنبال انقلابیونی میگردیم که در عین ستودن خمینی، بشود آنها را جذب کرد حال این یارگیری حتما تشکیلاتی نیست، اشتراک معرفتی نیز کافی است.
وی افزود: دیگر سخنان آمریکاییها این بود که با روی کار آمدن اصلاحطلبان در ایران روزهای تلخ و سرگردانی آمریکا به پایان رسید و ما شاهدیم در فتنه 88 اوباما میگوید اصلاحطلبان نیروهای بالقوه ما است.
مدیر مسئول روزنامه جوان در واکنش به سخنان عیسی سحرخیز مبنی بر اینکه اصلاحطلبان دیگر هیچ علاقهای به «آیت الله خمینی» ندارند،گفت: سحرخیز با صراحت میگوید اصلاحات برای حذف ولایت فقیه آمده بود. حال آقای جلائیپور در پاسخ به سخنان سحرخیز میگوید اصلا این گونه نیست و امام (ره)خود اصلاحطلب بود اما جلایی پور در ادامه سخنان خود کلمهای از اسلام امام (ره)نمیآورد.
وی افزود:به نظر می رسد عیسی سحرخیز بدون محافظه کاری، واقعیت درونی جریان اصلاحات و دوم خرداد را مبنی بر جدایی این جریان از امام(ره) و خط امام(ره) نشان داده است اما امثال جلایی پور از این که این حقیقت و واقعیت آشکار شود می ترسند.
گنجی در ادامه سخنان خود گفت: حصر سران فتنه در واقع ارفاق به آنهاست چرا که اگر امام (ره) بود موسوی را اعدام میکرد. امام زمانی که زنی در صدا و سیما گفت الگویش اوشین است و حضرت زهرا(س) نمی تواند الگو باشد، نامهای نوشت که اگر آن فرد عمداً اهانت کرده حکم وی اعدام است. مگر امام(ره) اجازه میداد فردی اردوکشی خیابانی کند و آن خسارات را وارد آورد. ما شاهدیم که امام منتظری را که حاصل عمر خود اعلام کرده بود،کنار گذاشت.
وی در ادامه تصریح کرد: ما شاهدیم که امام سال 67 انقلابیتر از امام سال 57 بود. حکم اعدام سلمان رشدی برای سال 67 است. جمله امام که «تا مبارزه هست ما هستیم» برای همین سال است. اما عدهای میخواهند تفسیری از امام(ره) ارائه دهند که مطابق لیبرال دموکراسی غرب باشد.
گنجی در پایان در پاسخ به این سؤال که چرا سران فتنه اعدام نمیشوند، گفت: پاسخ همان سخنی است که مقام معظم رهبری در همین رابطه به علی مطهری گفت که حصر برای آنان تخفیف است.