صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۷۲۳۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4044 یک شنبه 5 بهمن ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، بیش از همه آمریکا ضرر می‌کند نه ما. (6/9/93)

 

سرمقاله

پاسخ قاطع به بازی کنگره!

پاسخ‌های قاطع و هشدارآمیز روز گذشته رؤسای دستگاه‌های قانون‌گذاری و دیپلماسی کشور به رجزخوانی‌های اخیر کنگره آمریکا علیه ایران، هم به‌نوعی تهدید در برابر تهدیدات کنگره آمریکا بود و هم، فرجام هرگونه حماقت احتمالی کنگره آمریکا علیه کشورمان را نشان داد. از سویی، آشکار ساخت که طرف ایرانی، دست آمریکایی‌ها در این‌گونه تهدیدها را نیز به‌خوبی خوانده است و هدف از آن را خوب می‌داند.

چند وقتی است که کنگره آمریکا سخن از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را در بوق و کرنا کرده تا به گمان خود با ترساندن ایران و فشار بر آن، بتواند امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی در مذاکرات بگیرد و ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های آنان تسلیم شود؛ اقدام توهم‌آمیزی که البته با سخنان محکم و تهدیدآمیز آقایان لاریجانی و ظریف به آن، مواجه شد.

آقای لاریجانی روز گذشته در همایش سراسری ستادهای دهه فجر با اشاره به این بازی کنگره گفت: «به‌نظر می‌رسد که آمریکا با استفاده از اهرم کنگره به‌دنبال افزایش فشار بر ایران است؛ اما این اتفاقات و اختلافات داخلی آمریکا به ما مربوط نیست. از طرف دیگر، این موضوع قابل اهمیت است که ایران در مسئله هسته‌ای در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار ایستاده...» و در آخر، فرجام این زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها را چنین عنوان کرد که: «اگر آقای اوباما نمی‌تواند مسائل داخلی خود را حل کند، مسئول اصلی شکست مذاکرات، خود آمریکاست.» و این به این معناست که ایران زیر بار زیاده‌خواهی غرب نخواهد رفت و مذاکراتی که در سایه تهدید ادامه یابد، به شکست خواهد انجامید و مسئول اصلی آن هم آمریکا خواهد بود.

همین پاسخ را آقای ظریف در میزگرد نشست سالانه داووس و در پاسخ به این پرسش که «اگر کنگره آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کند، چه خواهد شد.» داد، آنجا که گفت: تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران، باعث از میان رفتن طرح ادغام مشترک می‌شود...» و در ادامه، پاسخ تهدیدهای کنگره را چنین داد که: «اگر کنگره آمریکا این طرح را تصویب کند، آن‌ها (مجلس ایران) نیز طرحی را تصویب می‌کنند که از دولت خواهد خواست در صورت اجرای عملی تحریم‌ها علیه ایران، ما نیز میزان غنی‌سازی خود را افزایش بدهیم.»

این سخنان عزتمندانه و مقتدرانه این دو مقام ایرانی، پاسخی به جنگ روانی و تهدیدهای روزهای گذشته آمریکایی‌ها بود و آینده مذاکرات 1+5 با ایران را در سایه تهدیدهای کنگره آمریکا به‌خوبی برای طرف‌های مقابل ترسیم کرد و اینکه، هرگونه حماقت جدید کنگره علیه ایران با پاسخ قاطع مجلس و دولت ایران روبه‌رو خواهد شد و ایرانی‌ها هیچ‌گاه زیر بار زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها نخواهند رفت.

ترجمه

برتری منطقه‌ای ایران در برابر رقبا

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی اکونومیست 25 ژانویه 2015 (5 بهمن‌) در مقاله‌ای به موفقیت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه پرداخت و نوشت: ایران در گسترش نفوذ خود در منطقه‌ای بی‌ثبات بهتر از رقبای خود عمل کرده است. مقامات تهران در مورد هدف خود در گسترش نفوذ در خارج یا موفقیت آن‌ها با اعتمادبه‌نفس عمل می‌کنند. حتی به موازات آنکه تلاش‌های غرب و متحدان عرب سنی آن، به‌ویژه در جنگ علیه دولت اسلامی(داعش) با اشتیاق یا جدیت همراه نیست، تهران می‌تواند باغرور سه پایتخت عربی، یعنی بغداد، دمشق و بیروت را مدیریت کند. این هفته چهارمین پایتخت یعنی صنعا (پایتخت یمن) به آن‌ها افزوده شد. 20 ژانویه شورشیان حوثی، کاخ ریاست‌جمهوری را به تصرف خود درآوردند. مقامات آمریکایی و سعودی معتقدند این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایرانی‌هاست؛ هرچند ایران این موضوع را نفی می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: تسلط بر یمن پیش از حمله پهپاد اسرائیلی [رژیم صهیونیستی] صورت گرفت. در واقع، این حمله اسرائیل مداخله ایران در بخش دیگری از خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را برملا کرد. حمله به بخش سوری بلندی‌های جولان به کشته شدن شش عضو حزب‌الله و مهم‌تر از همه، کشته شدن محمدعلی الله‌دادی، ژنرال ایرانی، منجر شد. حضور وی نشان می‌دهد که ایران تلاش می‌کند حضور خود را در منطقه‌ای ایجاد و تقویت کند که از سلطه دولت سوریه خارج شده و به‌دست شورشیانی افتاده که به‌نظر می‌رسد روابط دوستانه‌ای با اسرائیل دارند. از نظر منتقدان ایران، این کشور به‌طور هشدارآمیزی از دریای مدیترانه به هلال حاصلخیز و خلیج عدن خیز برداشته است. بزرگ‌ترین دستاوردهای ایران زمانی محقق شد که آمریکا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 رژیم‌های متخاصم در عراق و افغانستان را کنار زد. ایران نفوذ خود را حتی پس از موج خیزش‌های عربی گسترش داده است. نیروی قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران) از بی‌ثباتی منطقه بهره‌برداری کرده است.»

در پایان مقاله آمده است: خیزش دولت اسلامی (داعش) تنها ایران را تقویت کرده است. نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق و متحد ایران، ماه آگوست کنار رفت و نیروهای آمریکایی به‌منظور نجات عراق از دولت اسلامی (داعش) اقدام کردند. سیاستمداران (ایرانی و عراقی) از تغییر نیافتن در دولت صحبت می‌کنند و تنها به لطف حلقه‌ای تدافعی که قاسم سلیمانی اطراف بغداد ایجاد کرده، برخی وی را ابرمرد می‌نامند. سوریه بیشتر تحت نفوذ ایران درآمده است. نفوذ ایران مایه نگرانی عربستان سعودی و آمریکاست. سعودی‌ها ثروتمند، اما عمدتاً ناکارآمد هستند و آمریکایی‌ها محتاط و اغلب بیگانه تلقی می‌شوند. در حالی که سعودی‌ها دیواری 600 مایلی در طول مرز خود با عراق به‌منظور جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان دولت اسلامی(داعش) ایجاد می‌کنند، ایران نیز برای حمایت از شبه‌نظامیان شیعه عراق، عزم خود را جزم کرده است. با وجود این، دسترسی ایران با محدودیت‌هایی روبه‌روست. یک انگیزه حمله اسرائیل، برملا کردن فعالیت‌های پنهان ایران آن هم در زمانی است که آمریکا ظاهراَ در آستانه رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران است. رشد تهدید دولت اسلامی (داعش) در مرز عراق سبب نگرانی مقامات ایرانی شده است. با وجود این، افراط‌گرایی سنی نتیجه سیاست‌های ایران است.

اخبار و تحلیل‌ها: این پایگاه خبری آمریکایی که از نفوذ گسترده ایران در منطقه- به مانند دیگر سران غربی و صهیونیستی- به‌شدت ناراحت است، سعی دارد تا ظهور داعش را که ساخته و پرداخته خود غرب و به سرکردگی آمریکا و برخی دُوَل مرتجع منطقه است، به ایران نسبت دهد؛ از این‌رو افراط‌گری سنی(داعش) را نتیجه سیاست‌های ایران می‌داند و با این تحریف حقیقت می‌خواهد هم خشم خود را تسکین دهد و هم دامن آلوده غرب و صهیونیست‌ها را در راه‌اندازی گروه‌های تروریستی داعش در سوریه و عراق پاک کند. البته نباید از این گفته صحیح این پایگاه خبری هم گذشت آنجا که حمله آمریکا به عراق و افغانستان را از عوامل اصلی نفوذ امروز ایران در منطقه می‌داند.

 

اخبار

پشت پرده پرتاب نشدن ماهواره شریف‌ست!

 «رضا روستاآزاد» برکنار شده دانشگاه صنعتی شریف در دولت یازدهم، به‌تازگی در مصاحبه‌ای و در پاسخ به پرسشی درباره پرتاب نشدن ماهواره شریف‌ست گفته است: در ابتدا رفتارهایی درباره ماهواره شریف‌ست انجام شد که قدری مبهم و مشکوک بود و ما هم متوجه نشدیم که پرتاب این ماهواره چرا انجام نشد، حتی رونمایی از آن انجام نشد و نگذاشتند که انجام شود. برای ما هم این رفتارها مبهم بود. زمانی که آقای ترکان، رئیس سازمان فضایی بودند، با ایشان و جانشینشان، آقای فاضلی، صحبت کردم؛ اما هیچ‌کدام پاسخ صریحی در این زمینه ندادند. به زبان می‌گفتند اشکال فنی دارد؛ اما در جلسات خصوصی که از آن‌ها می‌پرسیدیم اشکال فنی ماهواره شریف‌ست چیست که ما آن را حل کنیم، حرفی نداشتند. کاملاً مشخص بود که قضیه‌ای پشت این داستان است؛ اینکه آن چیست، باید از سازمان فضایی پرسید. البته گفتنی است به‌تازگی دولت یازدهم، سازمان فضایی کشور را نیز منحل کرده است.

 

اخبار کوتاه          

* کتاب «دیدگاه‌های مقام معظم رهبری» توسط ناشر آمریکایی GLOBAL SCHOLARLY PUBLICATION (GSP)  به زبان انگلیسی و در یک مجلد ۲۰۴ صفحه‌ای در ژانویه ۲۰۱۵ در نیویورک منتشر شد. این کتاب، نخستین اثر انگلیسی معرفی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در آمریکا است که با ویراستاری «پرویز مروج» استاد تمام دانشگاه اولد وست‌بری نیویورک و دارای تألیفات متعدد درباره فلسفه اسلام و غرب منتشر شده است.

* در حالی که در دیدگاه وهابیت، زیارت و خواندن دعا بر سر قبور و اشک بر اهل بیت(علیهم‌السلام) حرام و نشانه شرک است و از این‌رو همواره بسیاری از زائران حرم پیامبر اعظم(ص) و بقیع را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، اما روز گذشته، عکس‌های زیادی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد وهابی‌ها در زیارت قبر عبدالله بن عبدالعزیز، شاه سابق سعودی، اشک ریخته و به خاک قبرش تبرک جسته و بر سر قبرش دست به دعا برداشته‌اند!

* پس از انتشار نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی و با وجود بازتاب گسترده‌ این نامه در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی، جنبشی با عنوان «letter4u» آغاز به‌کار کرده است. این جنبش که هدف خود را استفاده از فرصت استثنایی موج ایجاد شده توسط رهبر ایران و نامه ایشان برای صدور اسلام و انقلاب اسلامی به سراسر دنیا و بیداری اذهان جوانان سایر کشورها عنوان کرده است، از اعضای خود خواسته با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیس‌بوک و توئیتر، کار خود را در مرحله اول با انتشار این جمله که «شخصی برای تو، پیامی نوشته است» آغاز کنند.

* شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت: شکی نیست که «ملک سلمان» سیاست‌های گذشته‌اش را ادامه می‌دهد؛ اما وقتی پای ایران به میان می‌آید، باید تحولی جدید در رویکرد خود ایجاد کند. این گزارش افزود: ملک‌سلمان در نخستین سخنان خود پس از به پادشاهی رسیدن، بر لزوم ادامه سیاست‌های عربستان در حوزه نفت و روابط با واشنگتن تأکید کرد؛ اما گاهی اوقات تغییر در سیاست‌ها ضروری است و این در موضوع روابط با ایران صدق می‌کند.

* «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا، در برنامه صبحگاهی شبکه ZDF آلمان با انتقاد شدید از شلاق زدن یک وبلاگ‌نویس در عربستان گفت: نمی‌توان میان اقدامات عناصر داعش نظیر گردن زدنِ افراد و مجازات‌های دولت عربستان نظیر شلاق زدن و... تفاوت قائل شد. وی در نخستین درخواست از پادشاه جدید عربستان، گفت: فکر می‌کنم عربستان باید درک کند که اگر بخواهد دوستِ ما باقی بماند، باید از این شیوه‌های قرون وسطایی در مجازات دست بکشد.

پیک پژوهشگاه: در دهمین دوره انتخاب کتاب سال سپاه، پژوهشگران پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) خوش درخشیدند. رتبه نخست در بخش فرهنگی و عقیدتی با کتاب «جریان‌شناسی تاریخ اسلام» به دکتر حبیب زمانی محجوب، رتبه دوم در همین بخش به کتاب «کانون آرامش» از محمد شبدینی و جمعی از نویسندگان و رتبه دوم در بخش جنگ نرم به کتاب «قدرت اسلام و جنگ نرم در اندیشه امام خمینی(ره)» از حسین ‎شیدائیان اختصاص یافت. (سامانه پیام کوتاه 1000118259)

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات