صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۷۲۴۰۴

جاسوسی که توطئه هسته‌ای سیا علیه ایران را فاش کرد

دادگاه آمریکایی کارمند سابق سیا را به اتهام افشای اطلاعات مرتبط با عملیات خرابکارانه این سازمان در برنامه هسته‌ای ایران گناهکار شناخت.

به گزارش گروه بین‌المل بصیرت به نقل از خبرگزاری تسینم، جفری الکساندر استرلینگ (Jeffrey Alexander Sterling)، یک وکیل آمریکایی و کارمند سابق سازمان سیا است که به اتهام نقض "قانون جاسوسی" (Espionage Act) و افشای اطلاعات اقدامات سازمان سیا علیه ایران با عنوان "عملیات مرلین" دستگیر شد. دادگاه استرلینگ در ایالت ویرجینیای آمریکا روز گذشته اعلام کرد وی به جرم نقض قانونی که تقریبا 100 سال پیش تصویب شده و بر اساس آن افشای اسرار محرمانه جاسوسی خیانت به کشور قلمداد می‌شود، محکوم شناخته شده و تا چند روز دیگر مجازات وی تعیین خواهد شد.

 

فعالیت در سازمان سیا

استرلینگ در 14 می 1993 به سازمان سیا پیوست. وی در سال 1995 افسر عملیاتی در کارگروه ویژه ایران در بخش شرق نزدیک و جنوب آسیا شد. استرلینگ دارای یک دسترسی محرمانه درجه بالا بوده و به اطلاعات محرمانه حساس، شامل مکاتبات محرمانه، خبرچین‌ها و عملیات‌های سیا دسترسی داشت.

جفری الکساندر استرلینگ، افشاگر توطئه‌های سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران

وی پس از اینکه در سال 1997 زبان فارسی را یاد گرفت، به بن، آلمان، و دو سال بعد به نیویورک‌ اعزام شد تا ایرانی‌ها را به عنوان عوامل سازمان سیا و بخشی از یک عملیات اطلاعاتی محرمانه شامل جاسوسی از توانمندی‌های تسلیحاتی ایران استخدام کند. استرلینگ در آوریل سال 2000، شکایتی را علیه سازمان سیا در "دفتر استخدام برابر" ارائه کرده و مدیریت سیا را متهم به تبعیض نژادی کرد. متعاقب این امر مقامات سیا دسترسی استرلینگ به اطلاعات و اسناد محرمانه را متوقف کرده و در مارس سال 2001 وی را اخراج کردند.

دادگاه‌های آمریکا اعلام کردند استرلینگ نمی‌تواند ادعایش مبنی بر تبعیض نژادی در سازمان سیا را اثبات کند زیرا این امر مستلزم افشای برخی مسائل محرمانه است و دادگاه اجازه چنین کاری را به وی نخواهد داد.

 

جیمز رایزن و وضعیت جنگی

جیمز رایزن (متولد 1955) یک روزنامه‌نگار آمریکایی است که برای نیویورک تایمز و پیش از آن لوس‌آنجلس‌تایمز فعالیت می‌کرد. وی مقاله‌های زیادی درباره فعالیت‌های دولت آمریکا نگاشته و دو کتاب نیز درباره سازمان سیا و کتاب دیگری درباره گفتمان عمومی آمریکا در موضوع سقط جنین به رشته تحریر در آورده است. رایزن تاکنون دوبار برنده جایزه پولیتزر شده است.

رایزن مؤلف کتاب "وضعیت جنگی: تاریخ محرمانه سیا و دولت بوش" (ژانویه 2006) است. در این کتاب پرده از بسیاری فعالیت‌های سازمان سیا برداشته شده، برای نمونه در آن اعلام شده که در سال 2000، سازمان سیا عملیاتی را برای تأخیر در آنچه ادعا می‌شد برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران است انجام داده است.

رایزن، روزنامه‌نگاری که فعالیت‌های پنهانی سیا در دوران کلینتون و بوش را فاش ساخت

زمانی که رایزن تحقیقاتش را برای این کتاب انجام می‌داد ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی وی با استرلینگ، کارمند سابق سیا، توسط دولت آمریکا مورد استراق سمع قرار می‌گرفت. دولت فدرال به سوابق بانکی رایزن نیز دست یافته بود. سازمان سیا بعدها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کتاب رایزن دارای اشتباهات بسیاری است.

رایزن در کتاب وضعیت جنگی می‌نویسد پس از اینکه یک مقام سازمان سیا در سال 2004 یک پیام الکترونیکی رمز‌گذاری شده، شامل اطلاعاتی که می‌توانستند تمام جاسوس‌های سیا در ایران را لو دهند، به یک مأمور ایرانی فرستاد، چندین نفر از عاملین سیا در ایران دستگیر و زندانی شدند. این مأمور ایرانی به صورت دو طرفه کار می کرده و اطلاعات را به سازمان‌های اطلاعاتی ایران تحویل داده بود.

رایزن همچنین در این کتاب مدعی شده است که دولت بوش افغانستان را تبدیل به "دولت مواد مخدری" کرده، دولتی که 80 درصد از هروئین مورد نیاز جهان را تهیه می‌کند.

وی پس از انتشار این کتاب بارها اعلام کرد که منبع اطلاعاتی خود را فاش نخواهد کرد. این در حالی است که در آن زمان جودیث میلر، گزارشگر سابق نیویورک‌تایمز، به دلیل اجتناب از افشای هویت منبع یکی از گزارش‌هایش دستگر و روانه زندان شد.

 

عملیات مارلین

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد یکی از مسائل مطروحه در کتاب "وضعیت جنگی" عملیات ماریلین بود این عملیات آنگونه که ادعا می‌شود یک برنامه پنهانی دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون است و طی آن قرار بودطرح‌هایی ناقص و اشتباه برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار ایران قرار گیرد تا برنامه ادعایی هسته‌ای تسلیحاتی ایران کند شود.

رایزن در کتاب "وضعیت جنگی" می‌نویسد که سیا سعی داشته ایران را در دام ساخت بمبی هسته‌ای با نقشه‌ای غلط اندازد

جیمز رایزن (James Risen)، مؤلف و روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز، در کتابی به عنوان "وضعیت جنگی" مدعی شده است که سیا یک دانشمند هسته‌ای را استخدام کرد تا طرح‌های ناقص و اشتباه کلاهک هسته‌ای را در فوریه سال 2000 به ایرانی‌ها ارائه کند. رایزن در کتابش می‌نویسد که کلینتون این عملیات را تأیید کرده بود و دولت بوش نیز آن را ادامه داد.

رایزن در کتابش مدعی می‌شود که عملیات مرلین با افشای آن توسط دانشمند روسی به مقامات ایرانی به شکست می‌انجامد. به گفته نویسنده کتاب "وضعیت جنگی" این دانشمند روس که هویتش مشخص نیست برای اعتبار افزایی نزد ایرانی‌های و مصونیت از تلافی‌جویی احتمالی آنها دست به این کار زده بود. رایزن می‌گوید که عملیات مارلین شاید به نوعی با ارائه اطلاعاتی مفید، پس از مشخص شدن اشتباهات و نقایص و نیز مقایسه آنها با سایر طرح، به مانند طرح‌هایی که ادعا می‌شود توسط عبدالقدیر خان در اختیار ایران قرار گرفته، برنامه هسته‌ای ایران را تقویت کرده باشد.

 

دستگیری استرلینگ بر اساس قانون جاسوسی

دولت فدرال آمریکا از سال 2002 تا 2004 ایمیل‌هایی را که استرلینگ فرستاده یا دریافت می‌کرد، تحت نظر قرار داد. مقامات همچنین تماس‌های تلفنی بین استرلینگ و جیمز رایزن را نیز استراق سمع می‌کردند. مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند که وی در این تماس‌های تلفنی اطلاعات مرتبط با دفاع ملی را به فردی بدون برخورداری از صلاحیت لازم فاش می‌کرد.

نیل مک‌براید، دادستان آمریکا، در 22 دسامبر 2010، دادخواستی را علیه استرلینگ با اتهاماتی چون نگهدای و افشای غیر قانونی اطلاعات دفاع ملی، کلاهبرداری ایمیلی، انتقال غیرقانونی دارایی‌های دولتی، و ممانعت از اجرای عدالت، تنظیم کرد. استرلینگ در 6 ژانویه 2011 بازداشت شد. وی پنجمین فرد در تاریخ آمریکا است که بر اساس "قانون جاسوسی" و به دلیل افشای اطلاعات دفاع ملی بازداشت می‌شود.

ادوارد مک‌موهان، وکیل مدافع استرلینگ، در یکی از جلسات دادگاه در 14 ژانویه 2011، خواهان تبرئه وی از تمام اتهامات شد. وی به دادگاه اعلام کرد که هنوز منتظر دریافت مجوز لازم برای گفتگو درباره جزئیات پرونده با موکلش است. دادستانی علاوه بر استناد به مکاتبات الکترونیک برای اثبات ارتباط بین رایزن و استرلینگ، خود رایزن را نیز به دادگاه احضار کرد تا وی مجبور به فاش کردن منابع اطلاعاتی‌اش شود.

 

رایزن و محاکمه استرلینگ

رایزن نیز در ارتباط با پرونده استرلینگ در سال 2008 احضار شد. وی از پذیرش این امر اجتناب کرده و احضاریه در تابستان سال 2009 منقضی شد. دولت اوباما نیز در اقدامی که روزنامه نیویورک‌تایمز آن را بسیار نادر نامید این احضاریه را در سال 2010 تجدید کرد. رایزن در سال 2011 یک پاسخ مشروح به احضاریه داده و دلایل خود - تأثیر عمومی کارش و نیز تجربه‌ای که با دولت بوش داشت - برای عدم افشای منابعش را برشمرد.

استرلینگ و همسرش در حال خروج از دادگاهی که وی را گناهکار اعلام کرد

دادگاه عالی آمریکا در جولای 2013 اعلام کرد که رایزن باید در محاکمه جفری استرلینگ حضور یابد. دادگاه عالی در ژوئن 2014 درخواست تجدید نظر رایزن را رد کرده و وی با خطر زندان در صورت اجتناب از شهادت مواجه شد. وی بار دیگر تأکید کرد که در این دادگاه شرکت نخواهد کرد و ترجیح می‌دهد که به زندان برود.

در اکتبر 2014، اریک هولدر، دادستان کل آمریکا، اعلام کرد که "هیچ روزنامه‌نگاری تا زمانی که من دادستان هستم زندان نخواهد رفت." وی همچنین تأکید کرد که از رایزن درباره مشخصات کسانی که اطلاعات را افشاء کرده‌اند سوالی نخواهند پرسید.

رایزن در 5 ژانویه (15 دی) در دادگاه ویرجینیا حاضر شد اما حاضر نشد که منابع اطلاعاتی و محرمانه کتابش، زمان و مکان ملاقات با آنها، یا کسانی که به عنوان منبع فعالیت نکرده‌‌اند را فاش سازد.

 

دادگاه استرلینگ را مجرم شناخت

هیأت منصفه دادگاه ویرجینیا 6 بهمن (26 ژانویه) اعلام کرد که استرلینگ را در 9 مورد گناهکار است. قاضی پرونده استرلینگ به وی اجازه داده است تا به قید وثیقه آزاد شود و تا اعلام رای نهایی دادگاه تا 24 آوریل، خارج از زندان باشد.

استرلینگ در حکم نهایی ممکن است با ده‌ها سال زندان رویارو شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات