صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۷۲۴۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4049 یکشنبه 12 بهمن ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اجازه ندهید انگیزه‌های سیاسی به درون فضاهای علمی و تحقیقاتی نفوذ کند. (11/11/93)

سرمقاله

خمینی دیروز، امروز آمد

سی‌وشش سال پیش در چنین روزی، ابرمردی پس از پانزده سال تبعید و دوری از وطن، به خاک ایران پا گذاشت و با کندن ریشه استبداد و وابستگی که عامل همه بدبختی‌های مردم ایران بود، سرنوشت این ملت را تغییر داد و برگ زرینی به تاریخ پرماجرای این سرزمین اضافه کرد و جهان را با تفکری نو و جذاب، آشنا ساخت که برای مستکبران عالم ناخوشایند بود و تهدید جدی محسوب شد. امام خمینی بزرگ، امام خمینی ضداستکبار، امام خمینی حامی محرومان، امام خمینی آزادی‌خواه، امام خمینی عدالت‌جو، امام خمینی... با انقلاب اسلامی و مشیی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در امر حکومت پیش گرفت، از چهره اسلام عزیز که دچار آلودگی جهّال و مغرضان شده بود، غبارزدایی و چهره حقیقی اسلام را به جهان معرفی کرد. ملت ایران برای بازگرداندن امام و پیشوایش به میهن و هموار ساختن این راه، زحمات طاقت‌فرسایی کشید و شهیدان زیادی را تقدیم کرد. چه بجاست در چنین روزی برای عرض ارادت به پیشگاه امامی که سا‌ل‌هاست در بین ما نیست؛ اما ما عاشقانه با تبعیت از خلف صالحش، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وجودش را احساس می‌کنیم و در مسیری که ترسیم کرده، راه می‌سپاریم و نیز برای عرض ارادت به پیشگاه شهیدانی که دیروز، امروز و فردایمان را مدیون آن‌ها هستیم، نثار روح بلندشان صلوات بفرستیم.


ترجمه

اسلام میانه‌رو می‌تواند افراط‌‌گرایی را شکست دهد

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المانیتور 1 فوریه 2015 (۱۲ بهمن) در مقاله‌ای به ناکامی‌های افراط‌گرایی در جهان اسلام پرداخت و نوشت: فعالیت‌های شبه‌نظامی دولت اسلامی و شرکای آن سبب شده در مقابل، اسلام میانه‌رو نیز در جهان اسلام تقویت شود. این واقعیت که مسلمانان تمام فرقه‌ها از این گروه‌های افراطی‌ آسیب دیده‌اند، امری بدیهی است. گزارش مرکز ملی ضدتروریسم آمریکا در سال 2012 فاش کرد که «در مواردی، وابستگی مذهبی تلفات تروریسم مشخص می‌شود به‌طوری که می‌بینیم 82 تا 97 درصد تلفات تروریسم طی پنج سال گذشته مسلمانان بوده‌اند.» خشونت در میان مسلمانان، احساس عمومی وحدت بین اقلیت‌های غیرمسلمان در غرب آسیا و شمال آفریقا و غربی‌های قربانی این گروه‌ها را به‌وجود آورده است. عملیات‌های تروریستی این گروه‌های اسلامی افراط‌گرا در سراسر جهان و غرب آسیا و شمال آفریقا سبب شده بر تقویت اسلام میانه‌رو، به‌ویژه در ایران تأثیری ناخواسته بگذارد. کشتار اخیر روزنامه‌نگاران در دفتر مجله شارلی‌ابدو در پاریس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در ادامه مقاله آمده است: افراط‌گرایان از طریق هدف‌گیری و حمله به شارلی‌ابدو که موضوعی حساس و مناقشه‌برانگیز در میان مسلمانان بود، خواهان رسیدن به هدف خود و جلب حامی بودند؛ اما با وجود مخالفت مسلمانان بسیاری با کاریکاتورهای پیامبر اسلام، نتیجه معکوس شد: جهان اسلام به‌طور گسترده‌ای اقدام تروریستی را محکوم کرد نه کاریکاتورها را. دانشگاه الازهر این حادثه تروریستی را کاملاً محکوم کرد و در عین حال، روحانیان و مقامات نیز به این حمله انتقاد کردند و سیدحسین الصدر، روحانی شیعه، رفتار گروه‌های شبه‌نظامی را که تصویری نامطلوب از پیامبر اسلام ارائه می‌کنند، محکوم کرد. احمد خاتمی، امام جمعه تهران نیز این حمله را محکوم کرد و گفت: «ما این حمله تروریستی را محکوم می‌کنیم و می‌گوییم اسلام اجازه کشتن افراد بی‌گناه را نمی‌دهد.» این موضع‌گیری، تغییر جدی در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بود که فتوای بنیان‌گذار آن، پیش‌تر خواستار مرگ سلمان رشدی رمان‌نویس، شده بود. وزیر خارجه عراق بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام تروریستی صادر کرد. گروهی طرفدار دولت اسلامی (داعش) در غزه علیه سکوت اسلامی در برابر کاریکاتورهای پیامبر اسلام اعتراضاتی صورت داد. این اعتراضات به درگیری با پلیس وابسته به حماس و دستگیری برخی معترضان منجر شد. این جنبش سلفی که از اعتراض حمایت می‌کرد، گفت که اقدامات حماس علیه اصل وفاداری به پیامبر اسلام است.

در پایان مقاله آمده است: در ایران گروه تندروی انصار حزب‌الله، کشته شدن کارمندان شارلی‌ابدو را تبریک گفت و این حمله را پیروزی برای اسلام خواند. در مقاله نشریه این گروه آمده بود عملیات‌های اولیه علیه سلمان رشدی که توسط وفاداران به ایران انجام شد، مشابه حملات علیه شارلی‌ابدو بود. با وجود این، پس از ماجرای رشدی تاکنون ایران فتوایی صادر نکرده است. این روند نشان‌دهنده تقویت اسلام میانه‌رو در جهان اسلام است. این وضعیت می‌تواند فرصتی برای غربی‌ها باشد تا مواضع خردمندانه و هوشمندانه اتخاذ کنند و بدانند که بی‌ثباتی در جهان اسلام، خطر خیزش شبه‌نظامیان و رشد آن‌ها و تضعیف اسلام میانه‌رو را در پی دارد. تجربه دهه‌های گذشته نشان داده که برخی معتقدند دشمنی تمدن‌های غربی و اسلامی، قابل مدیریت و اجتناب است.

اخبار و تحلیل‌ها: با وجود آنکه جهان اسلام هم حمله به دفتر شارلی‌ابدو و کشتن کارکنان آن و نیز کاریکاتورهای موهن آن را محکوم کرد، نویسنده به بهانه جاانداختن بحث اسلام میانه‌رو که تعریفی ساختگی و نامأنوس از اسلام حقیقی است، با تحریف واقعیت، موضوع محکوم کردن حمله به شارلی‌ابدو را سنگین‌تر کرده است. واقعیت این است که اهانت شارلی‌ابدو به پیامبر اعظم(ص) و نیز حمله به دفتر آن، هر دو کاملاً مشکوکند و نوع نگاه نویسنده متن فوق به موضوع، این تشکیک را تقویت می‌کند.

   

اخبار

احضار و بازجویی به دلیل نقد توافق‌نامه ژنو!

 پس از انتشار خبر لغو سخنرانی دکتر فریدون عباسی، دانشمند هسته‌ای و حجت‌الاسلام نبویان، نماینده تهران در مجلس در دانشگاه شهید بهشتی، دکتر سعید زیباکلام، استاد برجسته دانشگاه تهران، دوباره به دادگاه فراخوانده شد. سعید زیباکلام در این‌باره گفته است: در بهار و تابستان سال جاری چندین نوبت به دلیل نقد توافق ژنو احضار شدم و مورد بازجویی قرار گرفتم و حالا بعد از چندماه مشخص شده که بازپرس پرونده، مرا به خاطر نقد توافق ژنو «مجرم» تشخیص داده و اکنون به من اعلام شده که صبح روز یکشنبه 12 بهمن‌ماه باید در دادسرای کارکنان دولت حاضر شوم تا جلسه دادگاهم برگزار شود. وی از جمله استادان دانشگاهی است که طی ماه‌های گذشته با حضور در دانشگاه‌ها و همایش‌های متعدد، دیدگاه‌های خود را درباره این توافق‌نامه اعلام کرده است و جلسات وی البته بدون حاشیه هم نبوده و در برخی از برنامه‌ها، افرادی مانع سخنرانی وی شدند.

همچنین برخی از جلسات سعید زیباکلام در شهرهایی مثل بندر دیر، جهرم، لار، فسا و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه امیرکبیر شده لغو مجوز شده بود.

 

اخبار کوتاه     

* مدیرکل کوی دانشگاه تهران در زمان اصلاحات که به زندان محکوم شده بود، با نامه سرپرست دانشگاه تهران به کار خود بازگشت. «سلیمانی» مدیرکل کوی دانشگاه تهران در زمان اصلاحات که به دو سال زندان محکوم شده بود، امروز با نامه محمود نیلی‌احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران، به کار خود بازگشت. وی همچنین عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران شده است!

* براساس اخبار دریافتی، قرار است «اورهان پاموک»- نویسنده ترکیه‌ای برنده جایزه نوبل ادبیات- اوایل اسفندماه همراه با همسرش به تهران سفر کند. سفر این نویسنده به ایران در حالی رخ می‌دهد که او نه‌تنها سابقه مثبت و موضع درستی درباره انقلاب اسلامی ندارد، بلکه یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های او که در تمام سرگذشت‌هایش به آن اشاره شده، مخالفت علنی با حکم امام خمینی(ره) درباره ارتداد سلمان رشدی است. اورهان پاموک اولین کسی است که در جهان اسلام با فتوای مرگ سلمان رشدی مخالفت کرد و پشت این نویسنده مرتد که آیات قرآن را تمسخر کرده و مورد وهن قرار داده، ایستاد.

* پلیس دریایی ترکمنستان، اواخر آذرماه امسال، تعدادی از ماهیگیران ترکمن ساکن روستاهای خواجه‌نفس و چیقلی استان گلستان را که با قایق‌های خود برای صید ماهی به دریا رفته بودند، در یک عملیات غافلگیرانه در کمین خود قرار داد و به‌سمت آنان، گلوله‌های جنگی شلیک کرد. منابع آگاه افزودند: یکی از قایق‌ها با شلیک گلوله پلیس ترکمنستان غرق شد و متأسفانه از سرنوشت سرنشینان آن اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما براساس اظهارات شاهدان، یک ماهیگیر کشته شده و بقیه به اسارت پلیس دریایی عشق‌آباد درآمده‌اند. رفتارهای خصمانه ترکمنستان علیه ایران در ماه‌های اخیر تشدید شده و گفته می‌شود تنها مسجد شیعیان در عشق‌آباد نیز در آستانه تخریب قرار گرفته است!

* یک خاخام صهیونیست، داعش را حامی رژیم صهیونیستی در منطقه عربی دانست و گفت: «خداوند داعش را بر ملت‌هایی مسلط کرده که خواهان نابودی اسرائیل هستند.» «نیر بن ارتسی» خاخام صهیونیست، در سخنان هفتگی‌ خود اظهار داشت: «گسترش داعش در منطقه عربی و پیوستن اروپایی‌ها به آن و اقدامات این گروه در ضربه زدن به اروپایی‌ها با هدف اساسی صورت می‌گیرد؛ که همان مهاجرت دادن یهودیان به اسرائیل است، به این علت، داعش حامی اسرائیل به‌شمار می‌رود.»

* روزنامه فارین پالیسی درباره انتخاب «غلامعلی خوشرو» نماینده جدید ایران در سازمان ملل، نوشت: «بیش از یک سال پس از آنکه باراک اوباما لایحه ممنوعیت ورود سفیر جدید ایران در سازمان ملل به آمریکا را امضا کرد، تهران، غلامعلی خوشرو را برای تصدی این سمت انتخاب کرد. خوشرو، دیپلمات ایرانی است که روابط شخصی نزدیکی با برخی از رهبران اصلاح‌طلب پرنفوذ در ایران دارد.»! فارین پالیسی افزود: «این انتصاب موجب شد که یک دیپلمات ایرانی که روابط نزدیکی با محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، دارد و از طرف دیگر، روابط نزدیک خانوادگی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی ایران دارد، در یکی از مهم‌ترین پست‌های دیپلماتیک ایران قرار بگیرد.»!

اخبار و تحلیل‌ها: گفتنی است پس از آنکه آمریکا در اقدامی غیرقانونی و زورگویانه از پذیرفتن آقای حمید ابوطالبی به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل سر باز زد، دولت یازدهم در عقب‌نشینی‌ای آشکار و خلاف عزت و غرور ملی، آقای خوشرو را به‌جای وی برای تصدی نمایندگی ایران در سازمان ملل معرفی کرد!

* وزارت فرهنگ مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مؤسسه انتشاراتی «دارالشروق» به درخواست‌ها در زمینه جمع‌آوری کتاب‌های «یوسف قرضاوی» از غرفه خود، پاسخ داد و این کتاب‌ها را جمع‌آوری کرد. در این بیانیه آمده است: عرضه این کتاب‌ها در غرفه مؤسسه انتشاراتی «دارالشروق» با خشم و ناراحتی بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره مواجه شد، زیرا بازدیدکنندگان معتقدند که یوسف قرضاوی به‌صراحت با مصر، ارتش و مردم آن دشمنی می‌کند.

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات