تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۷۲۵۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره4053 شنبه 18بهمن ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) وقتى که اینهمه دشمنى با ما می‌شود، باید خودمان را تقویت کنیم و خودمان را به اقتدار لازم برسانیم. (11/11/93)

 

سرمقاله

نمایشگاه ضدانقلابی در آغاز دهه فجر انقلاب

هفته گذشته درست در آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی (12 بهمن)، نمایشگاهی با موضوع مد و فشن در تهران برگزار شد که بسیاری از آگاهان سیاسی را متعجب کرد. مدیریت اصلی این نمایشگاه و آنچه در آن عرضه شد، به عهده نیما بهنود است. نیما بهنود، فرزند مسعود بهنود، ضدانقلاب رسانه‌ای همکار شبکه بی‌بی‌سی است. نیما بهنود دو دهه است که در آمریکا زندگی می‌کند و برای برگزاری این نمایشگاه به تهران نیامده است. وی طراح مد ایرانی است و لباس‌هایی با مهرهای قدیمی و خطوط نستعلیق ایرانی طراحی و تولید می‌کند و در حال حاضر یک گروه هفده نفری را در نیویورک به خدمت گرفته و با طراحی و تولیداتش در داخل و خارج ایران، مخاطبانی پیدا کرده است.

نیما بهنود در برنامه رادیویی ارگان رسمی پنتاگون اذعان می‌کند که تفکراتش به پدرش شبیه است و در گفت‌وگو با رادیو فردا نیز اعتراف می‌کند که فردی سیاسی است و نام پدرش و منش سیاسی او در پیشرفت وی بسیار تأثیر داشته است. نیما بهنود در جریان فتنه 88 تخصصش را در خدمت فتنه قرار داد و با طراحی اثر یک انگشت سبز روی تی‌شرت سفید و طراحی چهره‌های سران فتنه و اصحابشان روی لباس‌ها، به‌وضوح از فتنه‌گران حمایت کرد. با اینکه وی در طراحی‌هایش از نمادهای خاص فرهنگ ایرانی استفاده می‌کند، اما نوع لباس‌هایی که با این نمادها به بازار ارائه می‌کند، لباس‌های نیمه‌عریانی است که به‌وضوح نشان می‌دهد هدف از به‌کارگیری نمادهای فرهنگ ایرانی، ترویج لباس‌های ضدفرهنگی و مخرب فرهنگ پوشش ایرانیان است. با این اوصاف باید پرسید اجازه برگزاری چنین نمایشگاهی را کدام نهاد مسئول به وی داده که تعجب برخی از ضدانقلاب‌ها را نیز برانگیخته است. گفته می‌شود مجوز برپایی این نمایشگاه را وزارت ارشاد صادر کرده است؟ اگر چنین است،‌ باید مسئولان آن توضیح دهند با چه توجیهی در چنین زمان معناداری، به نمایشگاهی مجوز برپایی داده‌اند که دست‌اندرکار آن، مواضع ضدفرهنگی روشن دارد و آنچه را که عرضه کرده، قلب سبک زندگی اسلامی- ایرانی را هدف گرفته است.

ترجمه

    پیروزی‌های انصارالله؛ حرکت یمن در مسیری جدید

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی بیزینس‌اینسایدر 7 فوریه 2015 (18 بهمن) در مقاله‌ای به پیروزی‌های انصارالله در یمن پرداخت و نوشت: شورشیان شیعه مورد حمایت ایران در یمن اعلام کرده‌اند اداره کشور را به‌دست گرفته و پارلمان را منحل کرده‌اند. پارلمان جدید، شورای ریاست‌جمهوری پنج‌نفره را به‌منظور مدیریت امور یمن انتخاب خواهد کرد. حوثی‌ها کمک‌های مختلفی از ایران دریافت کرده‌اند و احتمالاً یمن به صحنه نبرد دیگری میان تهران و کشورهای سنی غرب آسیا تبدیل خواهد شد. یمن تنها یکی از چند کشور غرب آسیا است که در آن، گروه‌های متحد یا تحت هدایت ایران، قدرتمندترین بازیگر سیاسی و نظامی به‌شمار می‌روند. یمن طی ماه گذشته که عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور و خالد بحاح،‌ نخست‌وزیر یمن، به دلیل تصرف کاخ ریاست‌جمهوری توسط حوثی‌ها استعفا دادند، در هرج و مرج سیاسی گرفتار شده است.

در ادامه مقاله آمده است: صالح الجملانی، سرهنگ ارتش یمن، پس از حمله شورشیان به کاخ ریاست‌جمهوری، به آسوشیتدپرس گفت:‌ »این اقدام، کودتاست. واژه دیگری برای توصیف این وضعیت نیست و تنها می‌توان آن را کودتا نامید... شورشیان به احتمال بسیار، از عناصری درون دولت مخلوع کمک گرفته‌اند.» یمن با جمعیت تقریباً 25 میلیونی که در شمال با عربستان مرز مشترک دارد، به‌همراه لیبی، مصر و تونس پس از خیزش‌های بهار عربی با انتقال قدرت و تغییر رهبران سیاسی همراه بود. در حال حاضر، این تهدید وجود دارد که یمن به صحنه بی‌ثباتی و خشونت به دلیل خلأ سیاسی و نظامی بدل شود و تحرکات و اقدامات القاعده بر پیچیدگی‌های اوضاع این کشور بیفزاید. حوثی‌ها از قبایل شیعه یمن هستند. طی یک دهه گذشته، موج شورش‌گری آن‌ها شدت گرفته است. اقدامات دولت مرکزی سنی یمن پس از سال 2000 علیه حکومت‌داری سنتی حوثی‌ها و در عین حال، به حاشیه راندن آن‌ها از صحنه سیاسی، سبب شد این گروه بر اقدامات خود بیفزاید.

در پایان مقاله آمده است: در واقع، ایران مدیریت گروه‌های شیعه در سراسر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را در دست دارد. علی خدری، مشاور ویژه پنج سفیر آمریکا و مشاور ارشد سه تن از رؤسای فرماندهی مرکزی آمریکا از 2003 تا 2009، ماه دسامبر به نیویورک‌تایمز گفت: «عراق مستقل نیست، بلکه توسط سلیمانی و رهبر ایران هدایت می‌شود.» اگرچه حوثی‌ها جایگاهی مانند حزب‌الله لبنان در سیاست‌های ایران ندارند و شاخه‌ای متفاوت از اسلام شیعه هستند؛ اما موفقیت‌های روز جمعه حوثی‌ها همچنان به این معناست که گروهی مورد حمایت ایران موفق شده دولت موقت طرفدار غرب را کنار بزند. همچنین این معنا را نیز دارد که تهران حتی بازیگری قدرتمندتر در کشوری پرجمعیت و پر هرج و مرج است که با کشور نفت‌خیز عربستان هم‌مرز است. در عین حال، تنگه باب‌المندب یمن، گلوگاه مهم جهانی انتقال نفت است که در دهانه دریای سرخ قرار گرفته است.

اخبار و تحلیل‌ها: نگاه نویسنده یادداشت فوق، نمادی دقیق از نگاه غرب و برخی کشورهای عربی به حرکت بیداری اسلامی است که آنچه امروز در یمن دیده می‌شود، بخشی از آن است. این نگاه، معتقد است که حکومت یمن باید زیر سلطه غرب و وابستگان عربی آن، از جمله عربستان باشد؛ حال آنکه مردم یمن خواهان استقلال همه‌جانبه هستند. در حالی که غرب و برخی کشورهای عربی با راه‌انداختن جنگ‌های خونین در مناطقی که حوزه نفوذ ایران محسوب می‌شود، سعی دارند منافع ایران را نابود کنند، چرا ایران نباید در راستای تفکر انقلاب اسلامی از محرومانی که برای نجات از زیر یوغ استعمارگران به‌پا خاسته‌اند، حمایت کند؟!

 

اخبار

استقبال جوانان آلمانی از نامه رهبری

 «محمدمهدی ایمانی‌پور» رایزن فرهنگی ایران در آلمان، در گفت‌وگو با یکی از پایگاه‌های خبری درباره استقبال جوانان آلمانی از نامه اخیر رهبری گفت: پیام مقام معظم رهبری‌ بیشتر در حوزه‌های مجازی گسترش پیدا کرده است و دلیل آن، این است که روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی تلاش کردند به‌صورت هماهنگ از انتشار این نامه جلوگیری کنند. به هر صورت، جوانان اروپایی به‌ویژه در آلمان، استقبال خوبی از این نامه و پیام داشتند. ایده‌های نو و جدید از طرف این جوانان برای انتشار بیشتر این نامه که هر روز شاهد آن‌ها هستیم، نشان می‌دهد این پیام تأثیر خودش را در میان جوانان آلمانی‌زبان گذاشته است. در چند نقطه از شهرهای مختلف، از جوانانی که با ما همکاری می‌کنند، خواسته‌ایم به توزیع فیزیکی این نامه بپردازند. این جوانان در مناطق و محله‌های پر تجمع و پر رفت‌‌وآمد حاضر می‌شوند و نامه را داخل پاکت‌ها و بسته‌هایی قرار می‌دهند که روی آن نوشته شده است: "letter for you" و این نامه‌ها را در اختیار جوانان می‌گذارند.‌

وی افزود: طبق آمار به‌دست آمده، بیش از 100 هزار نفر آن را خواندند، 400 نفر بازنشر دادند، حدود 200 نفر «لایک» کردند و حدود 60 نفر هم درباره آن نظر دادند. برداشت ما این است که در طول یک هفته آینده، حداقل باید 700 هزار نفر این پیام را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنند.

رایزن فرهنگی ایران در آلمان، در زمینه همکاری دانشگاه‌های آلمان هم گفت: دانشگاه‌ها با ما همکاری رسمی نمی‌کنند. با این حال، نامه رهبری به‌صورت فیزیکی در دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های مهم آلمان که رشته‌های مربوط به شرق‌شناسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را دارند، توزیع شده است.

اخبار و تحلیل‌ها: خودداری رسانه‌های غربی از انعکاس در خور پیام امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، تداعی‌کننده روش کفار در جلوگیری از انتشار کلام خدا در آغاز بعثت است.

                       

اخبار کوتاه  

* در حالی که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در تاریخ 20 فروردین‌ماه سال جاری مقرر شده بود صدور احکام بازنشستگی پیش از موعد ممنوع شود و موارد استثنا تنها به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌‌جمهور و با تأیید شخص رئیس‌جمهور قابل اجرایی شدن باشد، دیوان محاسبات کشور از این ابلاغیه حجت‌الاسلام روحانی به دلیل مغایرت آن با قانون بودجه امسال، به دستگاه قضایی شکایت کرده که منجر به ابطال این ابلاغیه طی روزهای اخیر شده است.

   * پایگاه‌های اینترنتی وابسته به داعش از تصمیمات جدید تروریست‌ها در مورد ایجاد تغییراتی در قرآن کریم و تخریب کعبه خبر داد! تروریست‌های داعش معتقدند که علمای دینی ادیان و مذاهب، کافر هستند و قرآن را مطابق خواسته‌ها و اهداف خود تغییر داده‌اند، بنابراین، در آینده نزدیک، سوره‌هایی همچون کافرون و آیه تطهیر را از آن حذف خواهند کرد! طبق مطالب نوشته شده بر روی پروفایل‌های یکی از تروریست‌های داعش در پایگاه ارتباط جمعی توئیتر آمده است که ابوبکر البغدادی در نظر دارد کعبه را ویران کند؛ زیرا حجاج، با دست کشیدن به کعبه، مشرک محسوب می‌شوند و عبادت سنگ از جمله محرمات است. این گروه تروریستی پیش از این نیز به تخریب آثار دینی اسلامی و غیراسلامی در عراق و سوریه اقدام کرده بود.

   * مفتی اعظم عربستان در عقبگردی جدید با تأکید بر اینکه رویکرد و شیوه داعش به دور از تعالیم اسلامی است،‌ گفت: هر کس اندیشه و رویکرد داعش را تأیید می‌کند، ناآگاه و جاهل و دارای ضعف در ایمان است و از خدا نمی‌ترسد. شیخ عبدالعزیز آل‌الشیخ، از خطبای جمعه این کشور خواست در خطبه‌های نماز جمعه، جنایتکار بودن این گروه گمراه را اعلام کنند. گفتنی است شیخ عبدالعزیز آل‌الشیخ، مفتی اعظم عربستان، در ابتدای پیدایش داعش، از این جریان تکفیری حمایت می‌کرد؛ اما پس از زنده سوزاندن خلبان اردنی توسط داعش، این گروهک تروریستی را محکوم کرد!

   * حسین شریعتمداری، مدیرمسئول مؤسسه کیهان، در مراسم جشن دهه انقلاب که به همت شورای هماهنگی اصول‌گرایان استان قم در مسجد چهارمردان برگزار شد، گفت: به‌جرئت می‌گویم که آقای روحانی موافق رفع حصر سران فتنه نیست و خودش از کسانی بوده که به آن حکم داده. برخی این ماجرا را مطرح می‌کنند تا مسئله اصلی فراموش شود.

   * ملاقات نکردن روحانی با اصلاح‌طلبان، با ناخرسندی و گلایه این طیف مواجه شده است. «فضل‌الله صلواتی» با بیان اینکه قبلاً توانسته بود با روحانی در تبریز ملاقات کند، می‌گوید: در این سفر نتوانستم با رئیس‌جمهور دیدار خصوصی داشته باشم. وی از اینکه روحانی سفرش را به خاطر ملاقات با اصلاح‌طلبان به تأخیر نینداخت، ابراز ناخرسندی کرد.

   * یک منبع آگاه اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) طی عملیات اطلاعاتی، چهار تن از عوامل گروهک تروریستی جیش‌الظلم را دستگیر کردند. وی ادامه داد: این عملیات در روستای «آسپیچ» شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان رخ داد که طی آن، مقادیر زیادی مهمات و مواد منفجره از این عوامل کشف و ضبط شد. در نخستین تحقیقات انجام‌شده، این تروریست‌ها به شرکت در شهادت مأموران انتظامی پاسگاه آسپیچ اعتراف کردند. آن‌ها همچنین در حمله به پاسگاه میل 171 مشارکت داشتند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات