تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۷۲۶۷۳
اختلافات داخلی تروریست‌ها پس از شکست در عراق و سوریه تشدید شد

شورش داعش علیه داعش


نویسنده: محمد بابایی‌نساز

سختی‌های داعش طی روزهای اخیر سرعت بیشتری یافته است. این گروه تروریستی از یک طرف شکست‌های سنگین از نیروهای مردمی و دولتی در عراق و سوریه، از جمله در منطقه سنجار و کوبانی متحمل شده و از طرف دیگر درگیری‌های داخلی بین اعضای این گروه تشدید شده است.

به گزارش جوان، پس از پنج روز درگیری‌های شدید در شمال عراق، نیروهای پیشمرگه کرد شنبه همین هفته موفق شدند محاصره تروریست‌های وابسته به داعش در کوه سنجار را بشکنند و روز دوشنبه توانستند آنها را عقب رانده و کنترل کامل این منطقه را به دست بگیرند. عمده ساکنین این شهر از اقلیت ایزدی هستند که اوایل تابستان به اشغال داعش در آمد. از آن زمان تاکنون این منطقه شاهد درگیری‌های مداوم بین پیشمرگه‌های کرد و تروریست‌ها بود.

روز یکشنبه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق پس از شکستن محاصره سنجاردر جریان بازدید از کوه‌های اطراف سنجار با اعلام شکسته شدن کامل محاصره این منطقه گفت که در عرض ۴۸ ساعت گذشته، نیروهای کرد کنترل دو مسیر اصلی کوهستانی را در اختیار گرفته‌اند. اما حضور بارزانی در سنجار بنابر گزارش منابع خبری با خشم کردهای ایزدی مواجه شد.

خبرگزاری کردپرس به نقل از شبکه تلویزیونی روناهی تی وی متعلق به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوره گزارش داد، آوارگان کرد ایزدی شنگال، در تظاهراتی گسترده، رئیس اقلیم کردستان، مسعود بارزانی را به اتهام «فروختن شنگال و معامله با گروه تکفیری داعش در قبال عدم اشغال شهر اربیل» به شدت محکوم کردند.

اهمیت سنجار

تسلط نیروهای کرد بر سنجار شکست سنگینی برای داعش و پیروزی استراتژیکی برای کردهای عراق و دولت مرکزی این کشور در بغداد خواهد بود، چراکه یک خط ارتباطی مهم میان سرزمین‌های تحت اشغال داعش در سوریه و موصل عراق مرکز خلافت خوانده داعش را قطع می‌کند. گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که در شکست محاصره سنجار نیروی هوایی عراق نقش مهمی داشته است. وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه اعلام کرد که نیروی هوایی عراق به پیشمرگه‌های کرد کمک کرد تا داعش از کوه سنجار عقب رانده شود. بر اساس گزارش پایگاه الکترونیکی «بیزنس‌اسنایدر» حملات هوایی جنگنده‌های عراق در این سطح برای اولین بار است که علیه داعش صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد، تروریست‌های داعش ایست‌های بازرسی و پایگاه‌های اصلی خود در شهر قائم، واقع در غرب استان الانبار و در مرز عراق با سوریه را جمع کرده‌اند و از بیم حملات قریب الوقوع ارتش و نیروهای مردمی، قصد عقب‌نشینی کامل از این شهر استراتژیک مرزی را دارند. در همین حال، وزارت دفاع عراق روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دو منطقه الوفاء و الجبه در الرمادی استان الانبار از کنترل عناصر تکفیری داعش خارج شده و نیروهای امنیتی به پاکسازی دو منطقه از مواد منفجره و بمب اقدام کردند.

شکست همزمان داعش در شمال سوریه

همزمان با شکست در شمال عراق، داعش در شمال سوریه نیز تلفات سنگینی را متحمل شد. آسوشیتدپرس به نقل از نواف خلیل یکی از سخنگویان حزب اتحاد دموکراتیک گزارش داد، نیروهای کرد در شش منطقه پیشروی و یک مرکز فرهنگی را که در کنترل داعش قرار دارد محاصره کرده‌‌اند. مصطفی بالی، یکی از فعالان شهر کوبانی درباره اهمیت مرکز فرهنگی شهر کوبانی به آسوشیتدپرس گفت: این مرکز از نظر نظامی بسیار اهمیت دارد چون روی تپه‌ای قرار گرفته که به قسمت‌های زیادی از جنوب و شرق کوبانی مشرف است. وی افزود: تصرف این مرکز توسط نیروهای کرد، موقعیت جنگ را در این شهر تغییر خواهد داد. پیشروی کردها در کوبانی پس از آن صورت گرفت که رزمندگان «یگان‌های مدافع خلق» مسیری را بین مواضع خود در شمال شرقی سوریه با کوه سنجار در عراق ایجاد کردند. یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک محسوب می‌شوند و نقش مهمی در شکست محاصره شهر سنجار داشتند.

تشدید درگیری‌های داخلی داعش

شکست‌های پی در پی داعش در شمال عراق و سوریه باعث شده است تا همان طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند اختلافات داخلی بین اعضای این گروه تشدید شود. رسانه‌ها روز دوشنبه در گزارشی از بیروت، از بازداشت یک گروه ترک زبان به اتهام کودتای درون گروهی در داعش خبر دادند. در ویدئویی که روز سه‌شنبه در وب‌سایت متلعق به داعش منتشر شده است یک عضو این گروه تروریستی اعلام کرد که چهار نفر از اعضای داعش دستگیر شده‌اند که دارای طرز فکر دینی تندرو غیر از اندیشه اصلی این گروه هستند که حتی برای انجام یک کودتای مسلحانه علیه داعش در درون آن برنامه‌ریزی کرده بودند. به گفته این عضو داعش، فعالیت این دسته ترک و بالکانی زبان می‌توانست موجب بی‌ثباتی امنیتی در قلمرو داعش شود. براساس این گزارش، افراد دستگیر شده در اعترافات خود داعش را سازمانی کافر فرض و اعلام کردند از آنجایی که داعش مردم سوریه و عراق را کافر نمی‌داند و ابوبکر البغدادی هم از این مردم کافر، پول و مال می‌گیرد از این رو داعش و البغدادی نیز کافر بوده و باید علیه آنها خروج کرد. اعلام خبر کودتاه در درون داعش پس از آن صورت می‌گیرد که نشریه امریکایی فایننشال تایمز گزارش داد داعش 100 نفر از اعضای خود را به دلیل ترک مواضع خود در شهر رقه سوریه اعدام کرده است.

توطئه موساد برای اسکان 2 هزار یهودی

منابع محلی خبر دادند املاک اقلیت‌های آواره در استان نینوا در شمال عراق که تحت اشغال داعش است به قیمت‌های جذابی خریداری و به تاجران صهیونیست فروخته می‌شود تا زمینه اسکان 2 هزار یهودی در شمال عراق فراهم شود. به گزارش فارس یک منبع محلی در شهر موصل مرکز استان نینوا تأکید کرد: شماری از صاحبان دفاتر املاک و مستغلات در مناطقی از شهر موصل و دیگر شهرهای استان نینوا اقدام به خرید املاک آوارگان این شهرها و به خصوص مسیحیان، ایزدی‌ها و دیگر اقلیت‌ها با قیمت‌های جذاب و به نفع تاجرانی می‌کنند که اسرائیلی هستند. این منبع افزود: حدود 2 هزار یهودی کرد در برهه اخیر به اقلیم کردستان عراق بازگشته‌اند تا در مناطقی خارج از این اقلیم در شمال عراق که آن را یهودی می‌شمرند سکونت گزینند. این منبع که خواست نامش فاش نشود تأکید کرد: خانه‌ها و دیگر املاک آوارگان مسیحی، ایزدی، شبکیه‌ای‌ها، ترکمان‌ها یا دیگر اقلیت‌ها در موصل که در پی حمله داعش به دیگر استان‌ها پناه برده‌اند به دو برابر بهای اصلی خریداری می‌شوند و این در حالی است که به خاطر شرایط امنیتی و سیطره داعش قیمت املاک در نینوا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. 

این منبع گفت: عمده فروش املاک و مستغلات مربوط به مناطقی است که یهود آن را میراث تاریخی خود برمی‌شمرد و در محدود بین قره قوش، تل اسقف، عقره و الحمدانیه است و این علاوه بر املاکی است که در داخل شهر موصل یا در حوزه استحفاظی اربیل در کردستان و الانبار تا جنوب نینوا به فروش می‌رسد. گزارش‌های امریکایی و منطقه‌ای طی چند سال اخیر هم از طرح اسرائیل برای افزایش حضورش در عراق و سیطره بر بخش‌هایی از عراق برای تحقق رویای «اسرائیل بزرگ» با حمایت امریکا خبر داده‌اند. مبنای این طرح اسکان یهودیان کرد در شهر موصل و استان نینوا در شمال عراق تحت پوشش سفرهای زیارتی و دینی از قبور قدیمی یهودیان بوده است.  بر اساس این گزارش، یهودیان کرد از زمان حمله امریکا به عراق در سال 2003، به خرید زمین‌هایی که آنها تحت تملک تاریخی قوم یهود می‌دانند، اقدام کردند. اسرائیلی‌ها همچنین به مقبره‌های انبیا از جمله «ناحوم»، «یونس» و «دانیال» یا آرامگاه‌های «عزرا»، «حزقیل» و سایر بزرگان یهود اهتمام ویژه‌ای دارند و رژیم صهیونیستی آنها را به چشم بخشی از اسرائیل همانند کرانه باختری و قدس می‌نگرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات