تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۳۰۰۴

اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4063- یکشنبه 3 اسفندماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بنده عقیده‌ام این است اگر مسئله هسته‌ای همان‌طور که آن‌ها دیکته می‌کنند هم پیش برود، باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. (29/11/93)

 

سرمقاله

فعال شدن دوباره منصور هادی در یمن

«عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، روز گذشته از حصر خانگی در صنعا گریخت و به عدن در جنوب یمن رفت. گفته می‌شد «هادی» از یک ماه پیش، زیر نظر واحدهای نظامی حوثی‌ها در صنعا در حصر خانگی به‌سر می‌برد. پس از فرار «هادی» به عدن، «ضیف‌الله الشامی» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن، گفت: گریختن منصور هادی به عدن، نشان داد که وی در حصر خانگی کمیته‌های مردمی نبوده است. درباره چگونگی فرار «هادی» به عدن، یک مقام سیاسی عالی‌رتبه اعلام کرد سازمان ملل به «منصور هادی» کمک کرد و برخی رسانه‌ها هم گفته‌اند «هادی» به کمک «نادیه السقاف» وزیر اطلاع‌رسانی یمن و با هماهنگی‌های وی با حوثی‌ها، توانست صنعا را ترک کند. در میان پیامدهای فرار «هادی» به عدن، دو موضوع اهمیت ویژه دارد: یکی به تعلیق درآمدن مذاکرات طرف‌های سیاسی یمن درباره توافق جدیدی درباره تقسیم قدرت میان گروه‌های سیاسی است که زیر نظر جمال بن‌عمر، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن، جریان داشت و دیگری، دیدار «منصور هادی» با نمایندگان آمریکا در عدن است که گفته می‌شود وی پس از این دیدار، استعفای خود را پس گرفت و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما همچنان به عملیات سیاسی بر مبنای طرح شورای همکاری خلیج‌فارس پایبند هستیم.» همزمان با فرار «منصور هادی» از حصر خانگی، کمیته انقلابی یمن نیز با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرد: «هدف عبدربه منصور هادی از استعفا از سمت ریاست‌جمهوری و فرار از صنعا، کشاندن کشور به مرز فروپاشی و در جهت منافع قدرت‌های خارجی بوده که این مسئله، درستی اقدامات کمیته انقلابی و در صدر آن‌ها، اعلامیه قانون اساسی را نشان می‌دهد.»

دو دلیل بسیار مهم فراری دادن «منصور هادی» عبارت است از:

1- پس از استعفای هدفمند «منصور هادی» حوثی‌ها با درایت و هوشمندی توانستند مانع فروپاشی سیاسی اجتماعی یمن و دامنه یافتن هرج‌ومرج شوند و با صدور بیانیه قانون اساسی و ادامه گفت‌وگوها با سایر گروه‌های سیاسی، توانایی خود را در مدیریت اوضاع نشان دادند و عملاً اثبات کردند توطئه فروپاشی یمن با استعفای «منصور هادی» را خنثی کرده‌اند.

2- مخالفان حوثی‌ها که وابسته به عربستان هستند و عربستان آن‌ها را تجهیز و از آن‌ها حمایت می‌کند و نیز طرفداران «منصور هادی» پس از استعفای وی نتوانستند اظهار وجود چندانی بکنند و مانع اجرای برنامه حوثی‌ها شوند؛ ظاهراً تحلیل آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها از این ناکامی این است که در میان آن‌ها، شخصیت مطرحی که آن‌ها را رهبری کند، وجود ندارد؛ از این‌رو با بازگرداندن «منصور هادی» به عرصه مبارزه، خواستند این خلأ مهم را پر کنند و جناح قدرتمندی را در برابر حوثی‌ها ایجاد کنند.


ترجمه

آیا گره هسته‌ای ایران باز خواهد شد؟

گروه ترجمه- روزنامه گاردین 22 فوریه 2015 (3 اسفند) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: روز شنبه مقامات هسته‌ای ارشد ایران و آمریکا به گفت‌وگوهای هسته‌ای پیوستند تا به حل‌وفصل اختلاف‌های فنی به‌منظور رسیدن به توافق هسته‌ای دائم کمک کنند. این توافق می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مهار کند و در مقابل تحریم‌های ضدایرانی لغو شود. کارشناسان فنی ایران و گروه 1+5 به موازات نشست مقامات سیاسی، سرگرم بحث هستند؛ اما روز شنبه برای نخستین‌بار علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، به این گفت‌وگوها پیوستند. مقامات غربی می‌گویند آمریکا تنها زمانی تصمیم به فرستادن مونیز کرد که ایران از آمدن صالحی خبر داد.

در ادامه مقاله آمده است: با وجود این، حضور صالحی و مونیز می‌تواند شانس یک توافق را از طریق بررسی جزئیات فنی پیچیده و مسائل مربوط به آن افزایش دهد؛ به‌طوری که شرایطی حاصل شود که مورد پذیرش ایران نیز باشد. در عین حال، انتظار می‌رود در مورد شمار سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند برای غنی‌سازی در اختیار داشته باشد، حجم ذخایر غنی‌سازی شده، نوع تحقیق و توسعه هسته‌ای و آینده رآکتور آب سنگین هسته‌ای و حجم تولید پولوتونیوم، بحث شود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه گفت‌وگوها را با جان کری، وزیر خارجه آمریکا ادامه دهد. ماه‌ها گفت‌وگو عمدتاً میان تهران و واشنگتن بوده است؛ اما در لندن، کری ضمن بیان اینکه در صورتی که ایران شرایط را نپذیرد، حاضر به ترک مذاکرات هستیم، تأکید کرد که «قطعاً میان آمریکا و پنج قدرت دیگر اختلافی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت اثبات صلح‌آمیز بودن آن توسط ایران، وجود ندارد.» قدرت‌های جهانی و ایران، ضرب‌الاجل ماه مارس را برای چارچوب توافق مشخص کرده‌اند و چهار ماه نیز برای حل‌وفصل مسائل فنی فرصت داده شده است. در این گفت‌وگوها دو ضرب‌الاجل قبلی به سرانجام نرسید و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت تمدید مجدد گفت‌وگوها بدون رسیدن به پایه‌ای برای ادامه بحث‌ها بی‌معناست.

در پایان مقاله آمده است: در صورتی که گفت‌وگوها شکست بخورد، اوباما ممکن است نتواند از تصویب تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران جلوگیری کند. این مسئله می‌تواند پیشرفت در حل‌وفصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای را با مشکل روبه‌رو کند. تا به امروز نیز ایران فعالیت هسته‌ای خود را صلح‌آمیز اعلام کرده است. تردید تندروهای کنگره آمریکا، متحدان عربی آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد گفت‌وگوها شدید است. نتانیاهو قرار است در سخنرانی خود در کنگره در اوایل ماه مارس، به‌شدت به این سیاست‌های اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کند.

اخبار و تحلیل‌ها: مقامات آمریکایی درباره وضعیت حاضر توافقات هسته‌ای به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا آن‌ها امتیاز بیشتری گرفته و دست برتر را دارند، اگر واقعاً چنین باشد، به‌هم خوردن مذاکرات به معنای از دست دادن این موقعیت و امتیازها است که معنای آن در حوزه مذاکرات طرف ایرانی این است که طرف ایرانی با به‌هم خوردن مذاکرات موقعیتش بهتر می‌شود و امتیازهایش را بازپس می‌گیرد؛ با وجود این آیا آمریکایی‌ها مایل به برهم خوردن مذاکرات هستند؟ طرف ایران چطور؟ ظاهراً طرف آمریکایی به ادامه مذاکرات دلبستگی بیشتری دارد و این می‌تواند نقطه قوت ایران باشد که باید از آن بیشتر استفاده کند.

       

اخبار
هاشمی تمایلی به حضور در انتخابات خبرگان ندارد

 هاشمی‌رفسنجانی به‌تازگی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر اعلام کرده است تمایلی به حضور در انتخابات خبرگان ندارد. وی در باره فعالیت‌های سیاسی‌اش می‌گوید: فکر می‌کنم نیروهای داخل انقلاب و آن‌هایی که نسبت به انقلاب مخلص هستند، نباید با هم سر جنگ و دعوا داشته باشند. اختلاف سلیقه، در یک حزب هم هست که راه‌حل خودش را دارد، لذا خودم تا به‌حال از حزبی حمایت نکردم. البته اگر برای انتخاب یک فرد باشد، مثل انتخابات اخیر، وقتی نتوانستم بیایم، از آقای روحانی حمایت کردم. همان موقع هم گفتم که آقای دکتر ولایتی هم فرد صالحی است، ولی من فعلاً از آقای دکتر روحانی حمایت می‌کنم. خودم هم سال‌هاست که تمایل ندارم وارد انتخابات شوم. قطعاً بنای من این بود که بعد از ریاست‌جمهوری، کاری این‌گونه انجام ندهم. چون کارهای زیادی در مجمع تشخیص مصلحت هست و به آن‌ها و به کارهای علمی و فکری بپردازم؛ اما نشد. مثلاً در انتخابات هشت سال قبل خبرگان، نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست؛ اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الآن هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم.

                               

اخبار کوتاه

* وکیل مهدی هاشمی در مصاحبه‌ای، نمایندگان مجلس را دزد دانست! محمود علیزاده‌طباطبایی در این‌باره گفت: «ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید دزدها راه می‌افتند و فریاد می‌زنند:‌ «آی دزد، ‌آی دزد!» شما می‌دانید بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس به دادگاه نامه نوشتند و درخواست برگزاری علنی آن را اعلام کردند در حالی که خود ما بودیم که نخستین‌بار این درخواست را مطرح کردیم که با آن مخالفت شد. ‫جالب است که من بررسی کردم و دیدم بسیاری از همان نمایندگانی که مورد حمایت آقای رحیمی بودند، این نامه را امضا کردند و بسیاری از طومارها و بیانیه‌ها را در مورد دادگاه مهدی هاشمی امضا کردند.»

اخبار و تحلیل‌ها: آقای طباطبایی وظیفه‌اش را روشن بیان کند؛ دفاع از موکل یا اتهام به منتقدان موکل؟!

* گفته می‌شود چندی پیش یک عضو ارشد جبهه پایداری با محمود احمدی‌نژاد، دیدار و به وی یادآوری کرده است: برای شخص شما هیچ آینده سیاسی متصور نیست، چرا که سازوکارهای نظام از جمله شورای نگهبان شما را رد صلاحیت خواهد کرد. محمود احمدی‌نژاد هم در پاسخ، درباره عملکرد دولت روحانی در یک سال‌ونیم گذشته و ناکارآمدی و فساد در این دولت صحبت کرده و با تأکید بر اینکه نمی‌توانند با افکار عمومی ارتباط برقرار کنند، گفته است: شما هیچ نگران نباشید. همه چیز درست می‌شود و نظام میدان بیشتری برای ما و دوستانمان ایجاد می‌کند. احمدی‌نژاد تأکید کرد: بحث رد صلاحیت را هم که شما می‌گویید، صحبت کرده‌ایم و قابل حل است... آنقدر بگویم که پرونده هسته‌ای به ما سپرده می‌شود و مشکل حل می‌شود.[!!!]

اخبار و تحلیل‌ها: اگر این اعتمادبه‌نفس در یازده روز خانه‌نشینی به کار می‌آمد، می‌شد در صحبت‌های امروز تأملی کرد.

* جشنواره رقص و حرکات موزون در تهران برگزار می‌گردد. یک پایگاه تخفیف اینترنتی با انتشار بلیط‌های تخفیف‌دار این جشنواره، در توضیح محتوای آورده است که آن شامل حرکات موزون در فرهنگ‌های مختلف آذری، فارسی، کردی، ایرانی اصیل، شمالی، اسپانیایی، لبنانی و... می‌شود. این پایگاه اینترنتی با انتشار تصاویری، بلیت‌های هفتاد هزار تومانی این جشنواره را به فروش می‌رسانند.

* اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست، که چندی پیش به وزیر بهداشت درباره سفر به خوزستان انتقاد کرده بود بار دیگر دکتر هاشمی را به سیاسی‌کاری متهم کرد. وی گفت: وزیر بهداشت ما درباره آلودگی هوا جوسازی می‌کند و محیط زیست را زیر سؤال می‌برد و همین کار او در رسانه‌ها منعکس می‌شود و نمایندگان از چپ و راست در یک موضوع علمی مغلطه می‌کنند! وی درباره آلودگی هوا هم پس از آنهمه جنجال‌آفرینی علیه بنزین تولید داخل افزود: کشور فرانسه با اینهمه پیشرفت و برخورداری از تکنولوژی‌های مختلف، سال گذشته یک طرح ترافیکی با عنوان زوج و فرد اجرا کرد. به خاطر چه؟ آیا به‌خاطر غیراستاندارد بودن بنزین یا معیوب بودن خودروها از نظر فنی این کار را کرد؟ آن‌ها که کیفیت خودروهایشان خیلی بهتر از خودروهای ما است؛ یعنی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، طبیعی است. حالا چه در پاریس باشد چه در تهران پس نباید به آن دامن زد و نگاه سیاسی به آلودگی هوا داشت.

اخبار و تحلیل‌ها: لطفاً آقای کهرم به این دو پرسش پاسخ دهد: 1- الآن نباید به آلودگی هوا نگاه سیاسی داشت یا قبلاً هم نمی‌بایست داشت؟! 2- پس از این صحبت‌ها، بالاخره تکلیف آلودگی هوا چه می‌شود؟! 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات