تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۷۳۰۰۹

اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4062- شنبه 2 اسفندماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ما می‌توانیم علیه تحریم ایستادگی کنیم و هدف‌های دشمنان را ناکام بگذاریم. (29/11/93)

 

سرمقاله
توانمندی اقتصادی و چرخش وارونه تحریم‌ها

محور اصلی بیانات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) چهارشنبه هفته گذشته در دیدار اقشار مختلف آذربایجان‌شرقی، مسائل اقتصادی بود که ایشان در دو بُعد خارجی و داخلی مرتبط با یکدیگر مطرح ساختند. بعد خارجی این بیانات بر اقداماتی از دشمن متمرکز بود که به روش‌های مختلف، از سال‌ها پیش آغاز شد و در سال‌های اخیر به شکل تحریم‌های جدید ادامه یافت. ایشان در بعد داخلی مسائل اقتصادی بر دو اشکال مهم تأکید داشتند: «نفتی بودن» و «دولتی بودن» اقتصاد که خوشبختانه از سال‌ها پیش، این اشکال بزرگ شناخته شده؛ اما متأسفانه برای رفع آن، چاره‌جویی دقیقی نشده و اگر هم شده، به آن عمل نشده است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز یادآور شدند، علت دوام این اشکال بزرگ، تحصیل پول آسان از صادرات نفت خام بوده و است. در حال حاضر که گسترش تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی، تحصیل پول آسان فروش نفت خام را با مشکل جدی مواجه ساخته، فرصت استثنایی را برای برگرفتن تکیه از درآمدهای نفتی فراهم آورده که لازم است به میزان افزایش تنفر از دشمن، از فرصت قهری پیش‌آمده برای جایگزینی درآمدهای نفتی چاره‌جویی کرد و در برخورد با آن، به تغییر رفتار دشمن و رفع تحریم‌ها دل نبست که قطعاً فرصت‌سوز و بی‌ثمرند. یادآوری‌های امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگرچه برای همه، حسرت زمان‌های ارزشمند از دست‌رفته را به همراه داشت، این نوید را نیز دارد که باید در فرصت حساس پیش‌آمده به‌گونه‌ای عمل کرد که سال‌ها بعد با یادآوری این زمان به‌جای حسرت خوردن، از تجربه شیرین و موفق یاد شود. برجای گذاشتن چنین خاطره خوش و غرور‌آفرینی در گرو همت والایی است که به اتکای شناخت دقیق وضع حاضر بتواند طرحی نو برای بی‌حاصل کردن ترفندهای دشمن دراندازد و در نگاهی فراتر از آن، به زمانی بیندیشد که برای تنبیه اروپا، متحد آمریکا در دشمنی با ایران، این اتحادیه را تحریم کند. اروپا و آمریکا بدانند که چنین روزی دور نیست و به‌زودی شاهد چرخش حرکت وارونه تحریم‌ها خواهند بود. ان‌شاءالله


ترجمه
تضمین‌های امنیتی آمریکا به متحدان عربی

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 21 فوریه 2015 (۲ اسفند) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و راهبردهای آمریکا پرداخت و نوشت: به گفته مقامات آمریکایی‌ آگاه از جزئیات توافق‌نامه احتمالی، دولت‌های عربی به‌طور غیرعلنی نگرانی خود را درباره مفاد جدید توافق احتمالی، به واشنگتن گوشزد می‌کنند. مسیر دیپلماسی آمریکا با تهران بر هراس برخی کشورهای عربی از آغاز مسابقه هسته‌ی در منطقه و احیای گفت‌وگو برای گسترش احتمالی چتر هسته‌ای آمریکا برای متحدان آمریکا در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] به‌منظور مقابله با تهدید ایران، افزوده است. کشورهای سنی مهم از جمله عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و قطر گفته‌اند توافق نهایی می‌تواند به ایران تحت تسلط شیعیان اجازه دهد که فناوری‌های مورد نیاز خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را حفظ کند و در عین حال، بسیاری از تحریم‌هایی که طی سال‌های اخیر اقتصادش را فلج کرده، برداشته شود.

در ادامه مقاله آمده است: مقامات عرب گفته‌اند یک توافق احتمالی می‌تواند عربستان سعودی را به سوی متوازن‌سازی توانمندی‌های هسته‌ای با ایران هدایت کند. یک مقام عربی که طی هفته‌های اخیر با دولت اوباما و عربستان سعودی بحث کرده، گفته است: «در این مرحله، ترجیح می‌دهیم روندی که به سوی توافق‌نامه بد حرکت می‌کند، متوقف شود.» دولت اوباما در درجه اول گفته که سیاستش برچیدن کامل زیرساخت‌های هسته‌ای ایران به‌منظور حفاظت از متحدان خاورمیانه‌ای واشنگتن است. با وجود این، اکنون مقامات آمریکایی می‌گویند دیگر ریشه‌کنی تمام زیرساخت‌های هسته‌ای ایران ممکن نیست و گفته‌اند هر گونه توافق نهایی، برخی از توانمندی‌های هسته‌ای را برای ایران حفظ خواهد کرد. ایران ادعای آن‌ها را درباره اینکه که به‌دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است، نفی می‌کند؛ اما توافقی نهایی که توانمندی غنی‌سازی هسته‌ای را برای ایران حفظ کند، می‌تواند به رقابت منجر شود. مقامات عربی به‌طور فزاینده‌ای از وقوع مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در غرب آسیا و شمال آفریقا ابراز ناخشنودی و هراس کرده‌اند. مقامات آمریکایی از افشای مفاد توافق امتناع کرده‌اند، اما تأکید می‌کنند مشاوره نزدیکی با متحدان عرب واشنگتن در این باره داشته‌اند. دولت آمریکا معتقد است که توافق با ایران می‌تواند توان مسابقه هسته‌ای در خاورمیانه را مهار کند و به شعله‌ور شدن آن منجر نمی‌شود.

در پایان مقاله آمده است: یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید: «تنها یک راه‌حل خوب و مورد مذاکره می‌تواند به اعتمادسازی بلندمدت منجر شود که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت... با توجه به اینکه ایران تاکنون توانمندی فنی داشته، هدف ما همواره رسیدن به زمان گریز یک‌ساله بوده است.» جان کری، وزیر خارجه آمریکا، قرار است برای مذاکرات مستقیم به ژنو سفر کند و در روزهای یکشنبه و دوشنبه با جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، گفت‌وگو کند که هدف آن، هدایت دیپلماسی به مسیری رو به جلو است. برای نخستین‌بار دومین عضو کابینه آمریکا یعنی ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، به هیئت آمریکایی خواهد پیوست تا مشاوره‌های لازم را در مورد مسائل فنی ارائه کند. مقامات آمریکایی و ایرانی، ضرب‌الاجل اواخر ماه مارس را برای رسیدن به توافق مشخص کرده‌اند و گفته‌اند تمدید گفت‌وگوها به دلیل مخالفت‌های بالقوه در تهران و واشنگتن دشوار خواهد بود. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، آشکارا شانس رسیدن به توافق را پنجاه- پنجاه اعلام کرده است. با توجه به نگرانی‌های متحدان عربی واشنگتن، کاخ سفید احتمالاً باید به آن‌ها تضمین‌های امنیتی بیشتری بدهد که در صورت توافق، بدون برچیده شدن توانمندی ایران در تولید سوخت هسته‌ای، امنیت کشورهای عربی تضمین خواهد شد.

   

اخبار
تحریف صهیونیستی از گزارش آژانس!

 «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بار دیگر مدعی شد گزارش آژانس نشان می‌دهد ایران فعالیت‌های خود را در ساخت سلاح هسته‌ای پنهان می‌کند! این در حالی است که رویترز روز گذشته اعلام کرد: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ایران براساس یک توافق‌نامه هسته‌ای با شش قدرت جهان (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌اضافه آلمان) از توسعه آزمایش نمونه‌های کارآمدتر دستگاهی که از آن برای تصفیه اورانیوم استفاده می‌شود، خودداری کرده است. در توافق‌نامه موقت سال 2013 بین ایران و شش قدرت جهان (آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان) آمده است: تهران می‌تواند فعالیت‌های تحقیق و توسعه فعلی خود را در زمینه غنی‌سازی ادامه دهد، اما با این حال اشاره شده است آن‌ها نباید فعالیت‌های خود را در این زمینه تقویت کنند.

                     

اخبار کوتاه

* «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه «نیروهای امنیتی ایران توانستند یک انبار مواد منفجره تروریست‌ها را در شهر سراوان کشف کنند»، به شبکه تلویزیونی «المیادین» گفت: «بحرین برای خرید این تسلیحات به تروریست‌ها پول داده بود.»

* گردش مالی بازار مواد مخدر شیشه در کشور در حالی سالانه 8/6 هزار میلیارد تومان است که با این رقم می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را در کشور سامان داد و مثلاً ۴۳ هزار شغل در کشور ایجاد کرد. همچنین این میزان پول، معادل ۴۵ درصد بودجه سالانه شهرداری تهران است. بنا بر آنچه قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است، معتادان ایرانی سالانه ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می‌کنند و ۸۰ درصد این میزان را شیشه تشکیل می‌دهد. در حال حاضر هر کیلو شیشه به مبلغ ۱۷ میلیون تومان فروخته می‌شود، یعنی معتادان ایرانی سالانه حداقل 8/6 هزار میلیارد تومان تنها برای کشیدن شیشه هزینه می‌کنند!

* کُردها می‌گویند ترکیه به داعش کمک تسلیحاتی می‌کند. خبرگزاری دجله عراق با استناد به منابع امنیتی کُردی اعلام کرده است: فرمانداری شهر اورفای ترکیه به بهانه وقوع یک انفجار در اطراف چادرهای پناهندگان جنگ‌زده کُرد سوری در منطقه مرزی، این منطقه را منطقه نظامی و امنیتی دانست و هرگونه عبور و مرور در مناطق مرزی ترکیه را ممنوع اعلام کرد. منابع امنیتی کُرد اعلام کرده‌اند که نگهبان‌ها و نیروهای دیده‌بان کُرد در روستاهای اطراف شهر کوبانی در اطراف روستای تل‌الابیض که از جمله نقاط تحت اشغال داعش است، کامیون‌های متعلق به سازمان امنیت ترکیه را که برای انتقال مهمات از آن‌ها استفاده می‌کند، مشاهده کرده‌اند. همچنین برخی گزارش‌ها علاوه بر حضور کامیون حامل سلاح از حضور برخی ماشین‌های پلاک ترکیه در منطقه خبر داده‌اند.

* شنیده شده که اکبر عبدی درباره پرهیزش از حضور در آموزشگاه‌های بازیگری به‌عنوان مدرس، توجیه جالبی دارد. وی دستمزد آموزش بازیگری را حرام می‌داند و می‌گوید: من درآمد حاصل از شغل آموزش بازیگری را حلال نمی‌دانم، به این دلیل که نمی‌توان در کار خدا دست برد. من می‌خواهم ظرف شش ماه، یک خانم یا آقا را به یک هنرپیشه معروف تبدیل کنم؛ این دست بردن در سرنوشت است. الآن می‌بینیم که جوان نمی‌تواند درس بخواند و به معضل محل تبدیل شده و خانواده با این استدلال که جوک می‌گوید و می‌خنداند، این شخص را به کلاس بازیگری می‌فرستد. عبدی با اشاره به پیشنهادهایی که برای حضور در فعالیت‌های سیاسی داشته است، بیان می‌کند: بارها پیشنهاد فعالیت‌های سیاسی داشته‌ام، حتی پیشنهاد شده که برای شورای شهر و مجلس کاندیدا شوم؛ اما من فقط متعلق به قاب تصویر هستم.

* «امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» نماینده مردم مشهد در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی، با رد حذف بودجه ریزگردها توسط مجلس گفت: سازمان محیط زیست در نظر داشت ۶۰ میلیارد تومان از بودجه روستاها و شهرهای کوچک را بردارد و به NGO هایی اختصاص دهد که به اسم محیط زیست کار سیاسی می‌کنند؛ اما مجلس با این اقدام مخالفت کرد. وی افزود: از آن گذشته، بودجه‌ای که دیروز مجلس به حذف آن رأی داد، مربوط به سال بعد است و سؤال اینجاست که چرا سازمان محیط زیست منابعی را که امسال در اختیار دارد، صرف مقابله با ریزگردها نمی‌کند و از انجام وظیفه شانه خالی می‌کند؟         

* روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی با عنوان «خودرو، مواد مخدر و تجردگرایی، جشنواره فیلم فجر امسال را احاطه کردند»، فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر را بررسی کرد و نوشت: طلاق، سقط جنین، خیانت و تجمل‌گرایی، اصلی‌ترین تم جشنواره فیلم فجر امسال را تشکیل دادند و می‌توان گفت فیلم‌های امسال از ضعیف‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر به حساب می‌آیند. گاردین نوشت: فیلم‌های امسال و برندگان آن را می‌توان گفت تنها به فکر فروش بوده‌اند و در این فیلم‌ها بسیاری از چهره‌های معروف و داستان‌های تکراری بدون مفهوم، از جمله مواد مخدر و اعتیاد و خیانت دیده می‌شوند.

* هفته‌نامه صدا در مصاحبه با وکیل مهدی هاشمی، نمایندگانی را که خواهان علنی بودن رسیدگی به اتهامات مهدی‌ هاشمی‌رفسنجانی بودند‌ تلویحاً «دزد» خواند! محمود علیزاده‌طباطبایی در این مصاحبه گفت: «ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید دزدها راه می‌افتند و فریاد می‌زنند:‌ »آی دزد، آی دزد» شما می‌دانید بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس به دادگاه نامه نوشتند و درخواست برگزاری علنی آن را اعلام کردند...!»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات