تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۷۳۰۱۰

اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4061- چهارشنبه 29 بهمن ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمنی آمریکا و قدرت‌های استکباری با اشخاص نیست، آن‌ها با اصل حرکت و جهت‌گیری توأم با ایستادگی و استقلال‌طلبی و عزت‌خواهی ملت ایران دشمن هستند. (19/11/93)

 

سرمقاله
خطای آموزش و پرورش، عذرخواهی شرکت مسافرتی!

ورودی خبر، شوک‌آور و باورنکردنی بود: «برگزاری تور آنتالیا» برای فرهنگیان. روزنامه کیهان دوشنبه (26/11/93) خبر را چنین بازتاب داد: «در بخشنامه مورخ 19/11/93 اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد، نمایندگی صندوق ذخیره فرهنگیان استان، از متقاضیان فرهنگی درخواست شده برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برگزاری تور آنتالیا (ترکیه) به کانون بازنشستگان آموزش‌وپرورش مراجعه نمایند!» در گزارش کیهان درباره تسهیلات اختصاص داده شده به برگزاری تور مذکور آمده بود: در پیوست نامه مذکور نیز تفاهم‌نامه فی‌مابین شرکت خدمات مسافرتی زاگرس با معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش به پیوست نامه تورهای نوروزی 94 خارج از کشور اشاره شده که در آن، تسهیلات فرهنگیان و افراد درجه یک خانواده آن‌ها با تسهیلات 80 درصد 10 ماهه با نرخ 5 درصد ذکر گردیده است.» برنامه «پیک بامدادی» ضمیمه خبر هشت صبح رادیو ایران نیز به این موضوع پرداخت با این تفاوت که اعلام کرد این تور به همه فرهنگیان اختصاص دارد و افزون بر آنتالیا می‌توانند از تور تایلند، شهرهای پاتایا و بانکوک و... نیز استفاده کنند. پس از انتشار این خبر و انتقاد رسانه‌ها و برخی از فرهنگیان به آن، پایگاه اینترنتی وزارت آموزش‌وپرورش، مطلبی را با عنوان «عذرخواهی شرکت مسافرتی زاگرس از فرهنگیان و لغو تور آنتالیا» منتشر کرد. در بخشی از این مطلب آمده است: «...بسته تورهای خارجی شرکت زاگرس همانند سایر شرکت‌های گردشگری و مسافرتی، به‌طور معمول شامل مقاصدی از کشورهای مختلف است؛ با این حال، اگر قرار داشتن یک مقصد خاص در بین این تورها موجب آزرده شدن خاطر فرهنگیان گرانمایه شده است، شرکت زاگرس با احترام به جامعه شریف فرهنگیان، ضمن عذرخواهی از این عزیزان، تور مذکور را لغو و فرایند ثبت‌نام و اجرای آن را کان‌لم‌یکن اعلام می‌کند.»

مهم‌ترین نکته در این اقدام ضدفرهنگی آموزش‌وپرورش، انگیزه و هدف برنامه‌ریزان و طراحان آن است. چرا باید با دادن تسهیلات جذاب و اغواگر، قشر فرهنگی را مشتاق سفر به سرزمینی کرد که به فساد و عیاشی شهرت دارد؟ وظیفه ذاتی آموزش‌وپرورش، شکل دادن به شاکله دانش‌آموزان، یعنی جامعه فردای ایران است؛ شاکله‌ای که خمیرمایه آن را فرهنگ تشکیل می‌دهد و کارسازی این امر عظیم را نیز فرهنگیان نجیب و شریف به عهده دارند. سوغات فرهنگی‌ای که به آنتالیا، پاتایا، بانکوک و... می‌رود، برای دانش‌آموزان معصوم چیست؟! حتی اگر از آن محیط فاسد و مختص خوش‌گذرانی آزاد از هر قید و بندی، چیزی هم بر زبان نیاورد، آیا آثار آن در رفتارش بروز پیدا نمی‌کند و عوارضش دامان دانش‌آموزان و اولیای مدارس را نمی‌گیرد؟ واقعاً اگر اعتراض آگاهانه و هوشمندانه رسانه‌ها و فرهنگیان متدین و دغدغه‌مند و متعهد به امر فرهنگی و آموزشی نبود، محیط‌های فرهنگی و دانش‌آموزی آموزش‌وپرورش که با تلاش دلسوزانه فرهنگیان دینمدار تا حد زیادی از هجمه‌های سنگین فرهنگی دشمنان مصون مانده، با چه حوادثی مواجه می‌شد؟! با اینکه به‌راحتی نمی‌توان این برنامه‌ریزی را اشتباه سهوی دانست، اما اگر قرار باشد کاملاً خوشبینانه به آن نگاه کرد و آن را اشتباه سهوی دانست، وجود عبارت «با این حال، اگر قرار داشتن یک مقصد خاص در بین تورها موجب آزرده شدن خاطر فرهنگیان محترم شده است...»، اجازه نگاه خوشبینانه را سلب و این بعد قضیه را تقویت می‌کند که اراده جدی و هدفمندی پشت این برنامه‌ریزی بوده است. نکته مهم دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، شانه خالی کردن آموزش‌وپرورش از زیر بار مسئولیت عذرخواهی و محول ساختن آن به شرکت مسافرتی زاگرس است که کارگزار است، نه برنامه‌ریز و تصمیم‌گیر. بنابراین اگر آموزش‌وپرورش، این اقدام را اشتباه می‌داند که حداقل نام که کم‌ظرفیت‌ترین واژه برای آن است، باید خودش مستقیماً از جامعه فرهنگی و عموم مردم عذرخواهی کند.
 

ترجمه
ضرورت تظاهرات صهیونیست‌ها مقابل سفارت آمریکا؟

گروه ترجمه- روزنامه جروزالم‌پست 18 فوریه 2015 (29 بهمن) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: یوسی کوپرواسر، دبیرکل سابق وزارت امور راهبردی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] روز سه‌شنبه گفت «مردم اسرائیل باید به خیابان‌ها بریزند و در مقابل سفارت آمریکا در تل‌آویو علیه توافق‌ هسته‌ای احتمالی ایران تظاهرات کنند. وی که پیش از ترک پست وزارت در سال 2014، مقام ارشد اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل بوده، به برنامه‌ریزی سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، کمک بسیاری کرده است. کوپرواسر در نشست سالانه مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در تل‌آویو گفت «همه گوش خواهند داد و این پرسش را مطرح خواهند کرد که چرا این توافق خطرناک است و چرا باید در برابر رژیمی به‌شدت افراطی مانند ایران مقاومت کنیم تا از دستیابی به توان داشتن تسلیحات هسته‌ای ناکام بماند.»

در ادامه مقاله آمده است: با وجود این، کوپرواسر گفت تنها نباید نتانیاهو علیه این توافق بجنگد. «این شبیه جنگیدن با فلسطینی‌ها در تورات و فرستادن داوود به‌منظور تشریح ماجرا نیست... مردم اسرائیل باید اعتراض کنند. ما باید به مقابل سفارت آمریکا برویم و علیه این اقدام خطرناک اعتراض کنیم... این سرنوشت ماست. چرا باید این وظیفه را تنها به نخست‌وزیر واگذار کنیم؟..» مطابق گزارش‌ها، آمریکا با تداوم فعالیت بیش از شش هزار سانتریفیوژ در ایران موافقت کرده است. وی می‌گوید: مسئله تنها تعداد نیست که غیرقابل باور است و کسی تا یک سال پیش اجازه این تعداد را اصلاً مطرح نمی‌کرد. همچنین سرنوشت سایر 14 هزار سانتریفیوژ چه می‌شود؟ «اگر آن‌ها به‌طور کامل برچیده نشوند، آن‌ها طی چند هفته نصبشان خواهند کرد. در این‌صورت، چه اتفاقی می‌افتد؟... مسئله موشک‌های بالستیک ایران یا ذخایر اورانیوم غنی‌شده این کشور یا تحقیق و توسعه هسته‌ای چه می‌شود؟»

در پایان مقاله آمده است: کوپرواسر تشریح کرد «فهرستی طولانی از مسائلی وجود دارد که در مورد رفع آن‌ها چیزی نشنیده‌ایم... ولی می‌خواهیم بدانیم آیا در پایان، آستانه هسته‌ای به‌شدت بالا خواهد بود یا خیر؟» وی گفت: اگرچه واشنگتن به‌طور واضح خواهان دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای نیست، ولی به این مسئله به‌طور متفاوت می‌نگرد.» آمریکا می‌تواند با شرایطی کنار بیاید که در آن، ایران با ساخت تسلیحات هسته‌ای یک سال فاصله داشته باشد؛ زیرا معتقد است این، آنقدرها هم وحشتناک نیست. آمریکا خواهان تمرکز بر دولت اسلامی (داعش) است. از نظر آمریکا، آستانه هسته‌ای یک‌ساله برای ایران «پایان جهان نیست.»

اخبار و تحلیل‌ها: موقعیت و حقوق مسلم هسته‌ای ایران، در حال حاضر از چنان اهمیت و برجستگی مقتدرانه‌ای برخوردار است که چنین جزع و فزع‌های تبلیغاتی و مظلوم‌نمایی‌های صهیونیستی نمی‌تواند آن را مخدوش و پنهان سازد؛ حتی اوباما هم نمی‌تواند از آن برای فشار بر ایران استفاده کند؛ چرا که فاقد هرگونه نو‌آوری ناشناخته‌ای است که دشمن نیازموده باشد.

   

اخبار
نقض حقوق بشر در سرزمین مدعی حقوق بشر!

 اندیشکده روسی «دموکراسی و تعاون» طی گزارشی تحلیلی به وضعیت اسفناک حقوق بشر در آمریکا در سال 2014 میلادی و پیش از آن پرداخته است. یافته‌های مستند این اندیشکده نشان می‌دهد وضعیت واقعی حقوق بشر آمریکا در زمینه اجرای قانون، سیاست، امور رسانه‌ای‌ و موارد دیگر، بسیار بدتر از معیارهای اعلام شده است. بنا بر این گزارش، این یافته‌ها به تأیید سازمان‌های فعال حقوق بشری، سیاستمداران، اصحاب رسانه و کارشناسان آمریکا رسیده است. با وجود فعالیت سازمان‌های حقوق بشر که سعی داشته‌اند بدرفتاری‌های موجود در این زمینه را اصلاح کنند، هنوز مشکلات ساختاری زیادی چون وضعیت نگران‌کننده در زندان‌ها، اعدام‌ها، فساد قانونی و تخلف‌های بسیار در آژانس‌های اطلاعاتی، امنیتی مشاهده می‌شود.

 این اندیشکده در ادامه نوشت: نگرانی عمده در زمینه حقوق بشر این است که مقام‌های آمریکایی نه‌تنها حقوق شهروندان اصیل آمریکایی، بلکه حقوق افراد دیگر کشورها را که مقیم این کشور هستند نیز رعایت نمی‌کنند.

 اندیشکده تعاون و دموکراسی نوشت: با توجه به موارد گفته‌شده از نقض حقوق بشر در آمریکا، سخنرانی‌های مداوم مقام‌های آمریکایی درباره وضعیت حقوق بشر دیگر کشورها به‌شدت مضحک به‌نظر می‌سد. همچنین طی سه دهه گذشته بیش از 24 خبرنگار و روزنامه‌نگار به دلیل امتناع از افشای منابع گزارش‌هایشان در زندان افتاده‌اند. دولت اوباما همچنین به حذف روزنامه‌نگار منتقد به دولت خود در پوشش دیدارهایش با مقام‌های جهانی متهم است. «سیمور هرش» روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی، در این‌باره معتقد است که کاخ سفید همواره دروغ می‌گوید؛ اما اصحاب رسانه‌ها جرئت ندارند کلامی در این‌باره بگویند.

 
اخبار کوتاه                         

* اداره آموزش و پرورش سروستان فارس، چند روز پیش، طی بخشنامه‌ای خطاب به مدیران کلیه واحدهای آموزش ابتدایی و استثنایی، خواستار أخذ تعهد کتبی آنان از همکاران آموزشی خویش در خصوص سلامت جسمی و روحی آنان در سال تحصیلی آینده شده است! در این بخشنامه عجیب در واقع به‌نوعی از کادر آموزشی مدارس خواسته شده ضمن پیشگویی از وضعیت جسمی و روحی خویش در سال آینده، تعهد کتبی بدهند تا سال تحصیلی 95-94 هیچ کدام از آنان مشکلی (روحی و جسمی) در زمان پست‌بندی نداشته باشند!

* جلسه پرسش و پاسخ روز گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور، با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان خوزستان در اهواز، در حالی برگزار شد که گفته می‌شود نام خبرنگار خبرگزاری فارس از سوی لابی رسانه‌های زنجیره‌ای به‌صورت تعمدی از لیست حذف شد! این در حالی است که ترافیک حضور متولیان پایگاه‌های بی‌نام و نشان و غیرقانونی در نشست خبری رئیس سازمان محیط زیست بیداد می‌کرد. اقدامات سیاسی‌کارانه خانم ابتکار در سازمان محیط زیست، اعتراضات بسیاری را در میان رسانه‌ها و مردم این استان به‌دنبال داشت و حذف خبرگزاری فارس، به دلیل انتقادات آن به اقدامات جناحی و سیاسی خانم ابتکار بوده است.

* یک مقام سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی گفت: سازمان «موساد»؛ نام داعش را برای گروه‌های تکفیری انتخاب کرده که کلمه اختصاری اصطلاح «خدمات سرّّی سازمان اطلاعات اسرائیل» است. وی که نامش فاش نشده؛ با بیان اینکه داعش، ساخته و پرداخته سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی است، افزود: اسرائیلی‌ها نتوانستند نامی مانند موساد برای داعش بیابند به همین سبب، نام عربی برای آن انتخاب شد که بیانگر تبعیت این شبکه از اسرائیل است. این مقام صهیونیست گفت: موساد این اسم را طی نامه‌ای به سازمان اطلاعات انگلیس پیشنهاد کرد.

* خبرهای موثق حاکی از آن است که حرکت سازمان‌یافته و تقسیم کار‌ شده برای اثرگذاری بر روند صدور حکم در پرونده اتهامات «م.ه» شدت یافته است و برخی چهره‌های سیاسی که به تمکین درباره حکم قاضی متعهد شده بودند، اکنون سعی می‌کنند به انحای مختلف، مانع از محکومیت متهم شوند.

* به گزارش «الغد پرس» روز گذشته یک منبع امنیتی در استان الانبار عراق گزارش داد: گروه تروریستی داعش 90 تن از اعضای قبیله «بوعبید» را ربود و در مناطق تحت سیطره خود در ناحیه البغدادی واقع در غرب الانبار، پس از اعدام، اجساد آنان را به آتش کشید. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات