تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۳۰۹۸

نيروي دريايي؛ تجلي شعار "ما مي‌توانيم" / مصطفي قرباني

عزم راسخ و روحيه ي جهادي فرزندان اين ملت نه تنها تحريم شدني نيست، بلکه حتي در شرايط تحريم،‌ فشار و کمبود نيز مي تواند شکوفا و موفق باشد و نمايشگاه عظيمي از باور و اعتقاد به شعار «ما مي توانيم» و اثبات آن در حوزه ي عمل را به نمايش بگذارد.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ رزمايش بزرگ پيامبر اعظم ۹ نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تنگه هرمز و خليج فارس، با رمز محمد رسول الله (ص) و با شعار "نمايش اقتدار و امنيت پايدار در سايه عزم ملي و مديريت جهادي" امروز در حال برگزاري است.

در همين ارتباط بايد گفت که بدون شک، تقويت توان نظامي به طور اعم و تقويت نيروي دريايي و رساندن توان آن به سطح راهبردي به طور خاص براي جمهوري اسلامي ايران اهميت دارد. زيرا در شرايطي که 31 درصد از مرزهاي کشور را مرزهاي دريايي و حدود 93 درصد تجارت خارجي کشور از طريق دريا صورت مي گيرد، طبيعي است که توجه به دريا ها و آب هاي آزاد براي جمهوري اسلامي ايران از لحاظ اقتصادي و امنيتي - سياسي اهميت داشته باشند و مسلم است که ايران براي حفظ و بهره برداري از اين موقعيت مي بايست توان نيروي دريايي خود را به سطح راهبردي ارتقا دهد. همچنين با توجه به حضور ناوگان هاي نظامي بيگانه و فعاليت هاي دزدان دريايي در مناطق پيراموني دريايي ايران، اهميت نيروي دريايي قدرتمند براي جمهوري اسلامي ايران خود را بيشتر نشان مي دهد.

از سوي ديگر، براساس سند چشم انداز توسعه کشور، جمهوري اسلامي ايران بايد در سال 1404 قدرت اول منطقه باشد و اين يعني ايران در افق تعيين شده از نظر همه مولفه هاي قدرت ملي مي بايست بالاتر از همه کشورهاي منطقه باشد و براي تحقق اين مهم ايران نيازمند گسترش روابط اقتصادي خود با دنيا مي باشد که براي اين منظور و با توجه به وضعيت منطقه، بايستي قدرت دريايي خود را تا حد راهبردي ارتقا دهد و اين بدين معناست که افزايش توان راهبردي نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران براي کشورهاي منطقه هيچگونه تهديدي در پي نخواهد داشت و اتفاقا مي تواند زمينه ي افزايش و تقويت مناسبات دو يا چند جانبه اقتصادي، سياسي و... با کشورهاي منطقه را فراهم سازد و در مجموع براي آنان حامل پيام صلح و دوستي و همکاري باشد.  از اين رو مي توان گفت که نيروي دريايي از دو جهت؛

 1- تأمين منافع اقتصادي، امنيتي - سياسي

 2- مقابله با نفوذ بيگانگان در منطقه

براي جمهوري اسلامي ايران حائز اهميت است. در صورت اول، از جمله ظرفيت هاي درونزاي داخلي و پايه اي براي تقويت ساخت دروني نظام اسلامي و در صورت دوم، نشانگر اقتدار نظامي جمهوري اسلامي ايران است و در مجموع باعث افزايش اقتدار بين المللي نظام اسلامي و همچنين افزايش قدرت چانه زني آن مي شود.

از اين جهت،‌ تقويت نيروي دريايي در طي سال هاي اخير در دستور کار جمهوري اسلامي قرار گرفت و با روحيه ي جهادي‌ و اعتقاد راسخ و التزام عملي به شعار ما مي توانيم،‌ بدون وابستگي به ديگران و نگاه به بيرون،‌ دستاوردهاي عظيمي را براي نظام اسلامي به ارمغان آورد. به گونه اي که اين نيرو علاوه بر حفاظت مقتدرانه از مرزهاي آبي و دريايي کشور با تأمين امنيت کشتيراني جمهوري اسلامي در آب هاي آزاد در سرتاسر دنيا کارنامه موفقي از عم��کرد خود به نمايش گذاشته است.

نکته مهم در اين ارتباط اين است که رزمايش کنوني و رسيدن به اين حد از توان و اقتدار در حوزه ي نيروي دريايي،‌ امروز در حالي عملياتي شده و صورت مي گيرد که کشور با تحريم و تهديد مواجه بوده است. از اين رو، ‌مي توان گفت که عزم راسخ و روحيه ي جهادي فرزندان اين ملت نه تنها تحريم شدني نيست، بلکه حتي در شرايط تحريم،‌ فشار و کمبود نيز مي تواند شکوفا و موفق باشد و نمايشگاه عظيمي از باور و اعتقاد به شعار «ما مي توانيم» و اثبات آن در حوزه ي عمل را به نمايش بگذارد. بنابراين توانمندي هاي راهبردي نيروي دريايي سپاه و ارتش جمهوري اسلامي ايران مي تواند الگويي براي ساير بخش ها و دستگاه هاي کشور در اتکا به درون و اعتقاد و باور به «ما مي توانيم» باشد و اين نکته مهم را گوشزد مي کند که تنها با همين روحيات و باورهاست که مي توان به قله هاي افتخار و صلابت نائل آمد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات