تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۳۲۵۳

چگونگی صدور انقلاب اسلامی به ملت‌های آزادیخواه جهان (بخش پایانی)


گالیا توانگر

از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دغدغه صدور انقلاب در راس سیاست های خارجی کشورمان قرار گرفت. این اولویت به معنای این نبود که چیزی به زوربه سایر ملل تحمیل شود، بلکه چون اساس و شالوده انقلابمان فرهنگی بود و روح انقلاب با مطالبات آحاد مردم ستمدیده و مظلوم جهان همخوانی داشت،لذا بیشتر منظور از صدور انقلاب روشنگری ها و فعالیت های فرهنگی است تا ذهن تشنه عدالتخواه جهان برای پذیرش حق و کنار زدن استکبار آمادگی هایی به دست آورد.

وقتی ذهن ملل مختلف برای پذیرش حق و حقیقت آماده شد،دیگر ظلم و وابستگی را بر نمی تابند ودرصدد به ثمر نشاندن انقلاب بر ضد استکبار بر می آیند.آنچنان که شاهد بیداری اسلامی در بین ملل خاورمیانه هستیم وهر روز هم دامنه این خورشید گسترده تر می گردد. در این بین سخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری و قلم پر برکتشان همیشه چراغ راه تغییرات بزرگ  در قالبِ معنای ژرف صدور انقلاب بوده است.

در نامه اخیر ایشان به جوانان آمریکایی و اروپایی می بینیم که بدون هیچ پیشداوری معظم له تنها جوانان را -که قلب تغییرات در هر جامعه ای هستند- به خواندن قرآن و کاوش در ابعاد مختلف دین اسلام دعوت می کنند تا جوانان غربی، خود به قضاوت بنشینند و به دور از تبلیغات سوء غربی علیه اسلام و انقلاب به نتایج درست و روشنی از انقلاب اسلامی ایران دست یابند.

این نامه  و دعوت بسیار مهم گام بلندی برای صدور انقلاب و مبانی اسلامی اش به حساب می آید و هم به روشنی شیوه صحیح محقق شدن صدور انقلاب را یادآوری می کند. بی شک چون در مقوله صدور انقلاب با افکار عمومی جهانیان روبه‌رو هستیم هیچ سلاحی برنده تر از اندیشه و قلم نخواهد بود که مقام معظم رهبری نیز با اشراف به این مهم برای دعوت به اسلام و انقلاب از همین جنس ابزار بهره برده اند.

بنابراین برای صدور انقلاب به صورت اکمل بهره گیری از امکانات نرم افزاری و فضای مجازی نیز ضروری به نظر می رسد. هر چه قدر بکوشیم در فضای مجازی ابعاد بیشتر و در خفا مانده حقیقت انقلاب اسلامی مان را مطرح سازیم در مسیر روشنگری افکار عمومی جهان موفق‌تر خواهیم بود.

هدف از طرح صدور انقلاب اسلامی چه بوده است؟

سیما روحبخش کارشناس ارشد تاریخ انقلاب اسلامی  با اشاره به اینکه تلاش برای صدور انقلاب را می توان معطوف به دو دوره تاریخی در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن دانست برایمان توضیح می دهد:« در مجموع میتوان گفت که صدرو انقلاب فرآیندی برای معرفی نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان یک الگوی نظام حکومت اسلامی نمونه در جهان معاصر است. در حقیقت صدور انقلاب ماهیتی نرمافزاری و بینالاذهانی دارد نه سختافزاری و فیزیکی.

آرمانها و اندیشه‌های انقلاب اسلامی که در قالب عدالتخواهی، آزادی‌طلبی، مردم‌سالاری، صلح‌طلبی و... تجلی و نمود پیدا می‌کند، نیازی به صدور فیزیکی ندارد، بلکه در چارچوب مردم‌سالاری دینی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده و می‌توانند آزادانه از سوی سایر ملل مورد پذیرش قرار گیرد. بنابراین مسئله صدور انقلاب در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب مقررات، هنجارها، قواعد و سازمان‌های بین‌المللی و با ابزارهای مسالمت‌آمیز صورت گرفته است.»

وی ادامه می دهد:« در مورد انقلاب اسلامی ایران، طرح نظریه‌ صدور انقلاب اساسا به ماهیت انقلاب اسلامی ایران باز می‌گردد. ماهیت مکتب اسلام جهانی است و نمی‌توان آن‌را در کشور و یا نژادی خاص محصور کرد. آیات و روایات متعدد و سیره پیامبر(ص) گواه بر جهانی بودن رسالت نبوی است. حضرت امام(ره) با تأکید بر همین موضوع به‌طور خاص به طرح بحث صدور انقلاب پرداختند، چرا که انقلاب اسلامی نیز به‌دلیل برخورداری از ماهیت اسلامی رسالتی جهانی دارد.امام‌خمینی‌(ره) ضمن این که اقدام برای صدور انقلاب را تکلیف شرعی قلمداد کردند، تداوم و کارآمدی و تحقق اهداف انقلاب را وابسته به‌ صدور آن دانستند. در صورت غفلت از این مهم ومحصور ماندن انقلاب در مرزهای ایران، شکست آن را قطعی دانستند.»

بنا به نظر این کارشناس هدف از طرح این نظریه را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد:« ایجاد یکپارچگی فکری و سیاسی در بین ملل اسلامی(هم‌صدایی یا وحدت کلمه)، اعمال نظر بیشتر و کاراتر در عرصه موضوعات مهم بین‌المللی(برای مثال دارا بودن حق وتوی مشترک برای کشورهای اسلامی)، ایجاد هویت یکپارچه به منظور تحقق اهداف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی مشترک و...»

حمایت انقلاب اسلامی از شیعیان مظلوم جهان

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد،تیران و کرون درمجلس شورای اسلامی در باب جهانی شدن مبانی انقلاب اسلامی می گوید:« انقلاب و شعار جمهوری اسلامی ایران در جهان طنین‌انداز شده و دشمنان شیعیان در هراسند و این انقلاب در کشورهای عراق، سوریه،یمن و بحرین صادر شده است. با حمله داعش به عراق و سوریه نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی در منطقه بیشتر مشخص شد.بنابراین همواره دغدغه اصلی مان صدور انقلاب و حمایت ازانقلابیون ستمدیده جهان بوده است.»

ابوترابی در مورد پیشنهاد عربستان در مورد یمن و هراس استکبار و ایادی اش از حمایت های جمهوری اسلامی ایران در قبال شیعیان مظلوم  جهان می گوید:«عربستان با پیشنهاد به جمهوری اسلامی ایران خواستار شد که در مقابل افزایش قیمت نفت، ایران دست از حمایت شیعیان یمن بردارد.

عربستان از ترس قدرت گرفتن شیعیان یمن هر کاری را انجام می‌دهد،ولی هنوز سران عربستان در خواب غفلت هستند که این سرزمین از مکتب امام حسین (ع) و امام خمینی (ره) درس گرفته‌اند. این موضوع به خوبی گواه این حقیقت است که ایران اسلامی معادلات بین‌المللی را به نفع خود قرار داده و موجبات  نابودی داعش و دشمنان شیعیان در جهان را رقم زده است.

شباهت نامه رهبر انقلاب با پیام امام(ره) به گورباچف

فرهاد تجری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی، درباره ابعاد و تأثیرات نامه رهبر مظعم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی  می گوید:«با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت و مقطع زمانی، از جهاتی پیام رهبر معظم انقلاب شبیه به پیام حضرت امام(ره) به گورباچف بود.در آن زمان نیز امام(ره) در یک مقطع تاریخ‌ساز این پیام را به دنیای سوسیالیسم دادند و فرمودند که این مکتب و نظام سیاسی پاسخگوی همه نیازهای بشر نیست و از طرفی تعارضات درونی آنها و تمایل یافتن آنها به سرمایه‌داری را یادآور شدند. امروز نیز دنیای استکبار و صهیونیسم جهانی با نقش‌آفرینی آمریکا و اسرائیل و همراهی دولت‌های سرسپرده منطقه در یک مقطع ایران‌هراسی را دنبال کردند و سپس با گسترش این پروژه به اسلام هراسی و شیعه هراسی روی آوردند.»

وی ادامه می دهد:«لذا آنها خدشه دار کردن چهره اسلام را به عنوان یک استراتژی و برنامه مدون مد نظر قرارداده‌اند و سناریوهای مربوط به آن را گام به گام به پیش می‌بردند. در یک زمان با هزینه‌های میلیاردی و استفاده از ظرفیت‌های هالیوود به دنبال این بودند که در قالب فیلم‌های مختلف چهره‌ای خشن از اسلام را در افکار عمومی جهان به تصویر بکشند تا یک ذهنیت منفی در مردم خود و به ویژه جوانان از اسلام ایجاد کنند.

در گام بعد با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی خود و همچنین با همکاری دولت‌های مرتجع منطقه و بهره‌گیری از جهل و تعصبات برخی افراد در جهان اسلام، گروه‌های تروریستی به ظاهر مدعی اسلام را تربیت و حمایت کردند و در سوریه و عراق آنان را به کار گرفتند و به دنبال ایجاد جنگ شیعه و سنی از این طریق بودند.اما طراحان این سناریو با تدابیر مراجع و بزرگان شیعی و سنی و اثرگذاری رهبر معظم انقلاب توفیق چندانی در ایجاد جنگ مذهبی نیافتند آنها در گام بعد حوزه جنایات خود را بر اصل اسلام متمرکز کردند و با این اقدام ماهیت واقعی خودشان را نشان دادند و بدون توجه به شیعه و سنی، سایر مذاهب اسلامی را نیز مورد هدف جنایات فجیع خود قرار دادند. این گروه‌ها برای تخریب بیشتر چهره اسلام عنوان خود را دولت اسلامی نام نهادند و دولت‌های غربی نیز از این مسئله برای سیاه نشان دادن چهره اسلام با تبلیغات رسانه‌ای خود پرداختند.»

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی  درتکمیل صحبت هایش می گوید:«در این فضا و شرایط لازم بود که یک روشنگری صورت بگیرد،زیرا جریان استکبار در کشورهای مختلف مسلمان حوزه نفوذ گسترده‌ای دارد و نمی‌گذارد صدای حقیقی از اسلام به گوش غرب برسد. مقام معظم رهبری به عنوان یک شخصیت اثرگذار دینی و بین‌المللی با این اقدام نقش ولایی خود در جهان اسلام را ایفا کردند و به عنوان رهبر یک جامعه اسلامی با این پیام روشنگری کردند و مرز اسلام واقعی با اسلام ساختگی و دست‌ساز غرب را بیان کردند.

به اعتقاد من به مرور زمان آثار و نتایج ارزشمند این پیام مهم مشخص خواهد شد و هر کسی که اهل تحقیق و مطالعه باشد نقطه نظرات مقام معظم رهبری می‌تواند به عنوان چراغ راه برای شناخت صحیح‌تر اسلام مورد استفاده قرار بگیرد. این پیام می‌تواند جوانان غربی را که از عدم پاسخگویی نظام سیاسی، عقیدنی و ارزشی غرب به نیارهای خود دچار سردرگمی هویتی شده‌اند به سمت اسلام واقعی گرایش دهد و شاهد افزایش گرایش به اسلام اصیل در آینده باشیم.»

ویژگی‌هایی که انقلاب اسلامی‌مان را در جهان برجسته کرده است

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی توضیح می دهد:«انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تاکنون دستاوردهای زیادی داشته و باعث شده ملت ایران از زیر یوغ استکبار جهانی نجات پیدا کند.در گذشته ملت ایران آنچنان تحت فشار استکبار جهانی قرار داشت که یک گروهبان آمریکایی می توانست به یک ارتشبد ایرانی زور بگوید و خود را ارجح بداند.

عزتی که اکنون ملت ایران به دست آورده قابل قیاس با گذشته نیست.اکنون در هر کشوری که انقلاب یا جنبشی انجام می شود سخن از این است که این انقلاب متصل و متاثر از جان فشانی های مردم ایران بوده است.»

وی از نظر وابستگی های اقتصادی به بیگانگان قبل و بعد انقلاب را مقایسه کرده و می گوید:«از نظر وابستگی به کشورهای دیگر ما در گذشته بیش‌از 90 درصد وابسته بودیم و در 10 درصد باقی مانده نیز تولید به خاطر تلاش کشاورزان جزء و خود مردم بود.ما آن زمان از هر نظر به بیگانگان وابسته بودیم آنچنان‌که حتی خوراک مردم مانند گندم را نیز وارد می کردیم.البته اکنون هم واردات داریم اما قابل مقایسه با گذشته نیست،زیرا ما قبلاً اصلا صادرات غیرنفتی نداشتیم،ولی اکنون توانسته‌ایم از خیلی از کشورها که قبلاً صادر کننده بودند پیشی گرفته وصادراتی بیش از آنها داشته باشیم. قبل از انقلاب کسی جرات و قدرت بیان نظر خود را نداشت اما اکنون آزادی بیانی که در کشور ما است در هیچ جای دنیا پیدا نمی شود و افراد می‌توانند راحت نظرات و سخنان خود را منتشر و بیان کنند.»

نماینده مردم فلاورجان یکی از نکات برجسته انقلابمان را وجود پر برکت ولی فقیه دانسته و می‌گوید:«آنچه که در انقلاب ما وجود دارد و قابل توجه است داشتن ولی امر مسلمین است که پیش از این در وجود امام راحل و اکنون در وجود مقام معظم رهبری تجلی یافته، می باشد.این خصوصیتی است که در انقلاب های دیگر وجود ندارد و آن داشتن رهبری شجاع و آگاه است که انقلاب ما از آن بهره مند است.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مردم همواره مدافع انقلاب و نظام بوده اند، می گوید:«آنان برای انقلاب اسلامی خون ها و شهدای زیادی داده اند و از آن همواره محافظت کرده اند که نمونه هایش را می توان در فتنه 88 یا توطئه هایی که درابتدای انقلاب وجود داشت،دید.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات