تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۳۲۵۸

چگونگی صدور انقلاب اسلامی به ملت‌های آزادیخواه جهان (بخش نخست)


گالیا توانگر

روشن است که انقلاب اسلامی از همان ابتدا تفکر مردمی را در کنار تفکر اسلامی قرار داده و یک حکومت مردم سالاری دینی شکل گرفت.

 دو مقوله روشنگری و آشنایی مردم با اسلام راستین یکی دیگر از مشخصه‌های اندیشه تابناک امام(ره) در شکل گیری انقلاب و صدور آن است.مردم منظور کل ملت‌های آزادیخواه و استکبار ستیز جهان بوده و به ملیت یا مرزهای جغرافیایی خاصی محدود نمی‌شود. بدیهی است که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز صدور انقلاب از طریق شناخت درست و واقعی اسلام در جهان امروز باشد؛ به‌ویژه آنکه این روزها وسایل ارتباط جمعی و پیشرفت در تکنولوژی این امکان را برای ملت‌های سراسر جهان ایجاد کرده که اخبار مختلف را از طریق رسانه‌های گوناگون وابسته به تفکرات سیاسی مختلف دریافت و خود سره را از ناسره با بصیرت و جست وجو گری تشخیص دهند.

...من از شما می‌خواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند وامکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی مسحور کنند. اگرچه هیچ‌کس به‌صورت فردی نمی‌تواند شکاف‌های ایجاد شده را پر کند،امّا هر یک از شما می‌تواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکاف‌ها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان، اگرچه ناگوار است امّا می‌تواند پرسش‌های جدیدی را در ذهن کنجکاو وجست‌وجوگر شما ایجاد کند.

تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار می‌دهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند. (نامه مقام معظم رهبری به جوانان آمریکای جنوبی،شمالی واروپا/اول بهمن 1393)

بازتاب نامه رهبری در اروپا از زبان یک دانشجوی بلژیکی تبار

چه کسی باور می‌کند اینجا در قلب اروپا، هزاران کیلومتر دورتر از جایی که فرزندی از سلاله پاک نیکان و شجره پاک اهل بیت علیهم السلام نامه‌ای را به نگارش درآورده، چه چیزی در حال رخ دادن است ؟! یکی از همکاران مسلمانم در بیمارستان از اتفاقی که چند روز پیش برایش رخ داده بود چنین نقل نمود: «چند روز پیش بیمارم در حالی که در حال ترک اتاق بود رو به من کرد و با لهجه خاص فرانسوی سوال نمود: شما مسلمان هستید دکتر! امکان دارد که کتابی را به من قرض دهید! فقط چند روز! با تعجب پرسیدم چه کتابی؟ جواب داد: قرآن.

چند لحظه بدون هیچ حرفی نگاهش کردم. بیمار ادامه داد: چند روز پیش ایمیلی از یکی از دوستانم دریافت نمودم که در آن ضمن انتقاد از مسلمانان اشاره نموده بود که اخیرا رهبری مسلمان نامه‌ای را به جوانان اروپا نوشته است. تمام مدت با خود می‌اندیشیدم که چگونه پس از حمله به دفتر نشریه‌ای در پاریس آن‌هم توسط مسلمانان، این رهبر جرات نوشتن چنین نامه‌ای را به خود داده است ! چه چیزی در این نامه نوشته شده ؟ حتی در طول شب این فکر رهایم نکرد.

نیمه‌های شب برای خوردن داروهایم بیدار شدم و بعد سعی نمودم تا متن نامه را در اینترنت پیدا کنم. نامه از رهبر ایران علی خامنه‌ای بود. نامه را به دقت خواندم. حس عجیبی داشتم. نامه‌ای که در آن خواسته شده بود تا مستقیما از کتاب آسمانی مسلمانان، دین اسلام را ببینیم. نامه تلنگر عجیبی به ذهن وارد می‌نمود. در واقع برای من جالب است که یک رهبر مذهبی این‌بار بدون هیچ تعصبی همگان را دعوت می‌کند تا خود به قضاوت و بررسی یک دین بنشینند. این بهترین راه شناخت است.                                       

البته من یک مسیحی هستم ولی دوست دارم تا بدون هیچ واسطه‌ای بدانم خدای مسلمانان از آنها چه خواسته؟حالا اگر ممکن است کتاب دینی‌تان را چند روزی به من قرض دهید؟»

نمی دانستم چه باید بگویم ؟! رو کردم به او و گفتم:«حتما تا فردا نسخه قرآن با ترجمه فرانسه را به شما هدیه خواهم داد…»

وقتی مریض اتاق را ترک کرد با خود فکر می‌کردم که این نخستین بارقه‌های انقلاب فکری‌ای است که سالیانی پیش رهبر ایران نوید آن را در اروپا داده بودند. بله دوستان، شاید باورش کمی سخت باشد اما انقلابی دیگر در حال رخ دادن است؛این‌بار در اروپا.

آنچه خواندید بازتاب نامه رهبری در اروپا از زبان یک دانشجوی رشته پزشکی بلژیکی تبار بود.

دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی در منطقه خاورمیانه

نیره فاطمی نژاد عضو بسیج دانشجویی و فعال سیاسی در گفت و گو با گزارشگر کیهان می‌گوید:«هـر ایـده یا فرهنگى از دو راه مى تواند گسترش یابد و از مرزهاى داخلى ملت خویش فراتر رود: اولا تـحمیل استـکبـارى این فرهنگ بـا اسـتـفاده از تـبـلیغات دروغین(تـهاجـم فرهنگى) دوما نفوذ واقعى و استـدلالى این فرهنگ در فکر و روان ملت هاى دیگر(تـبـلیغ راستـین بـا تـحلیل و شناخت ماهیت انقلاب اسلامى) مى توانیم رموز نفوذ این نهضت در میان مردم ایران و نتـیجتـا ملت هاى دیگر را بـه راحتـى تشخیص داده و با برنامه ریزى هاى درازمدت تبـلیغى در جهت گسترش مرزهاى ایدئولوژیکى خود گام هاى موثرى برداریم.آنچنان‌که تا کنون نیز شاهد تحولات عظیمی به ویژه از سوی اهالی خاورمیانه در زمینه بیداری اسلامی بوده ایم.»

وی ادامه می‌دهد:«اکثر تحلیلگران سیاسی  این خیزش و جوشش را نتیجه شناخت صحیح ماهیت انقلاب اسلامی توسط ملت‌های آزادیخواه جهان و نیز بازتاب صدور انقلاب پر برکتمان می‌دانند.اگر چه تا رسیدن به قله اهداف فاصله زیادی داریم اما گام‌های موثری نیز برداشته شده و حتی رهبر معظم انقلاب پرچمدار دعوت به شناخت اسلام و انقلاب ایران هستند. در این مسیر هیچ سلاحی کارسازتر از به کارگیری قلم و اندیشه نیست.

چرا که ما در هیچ برهه‌ای از شکل گیری و به ثمر رسیدن انقلابمان از زور و درگیری مسلحانه حمایتی نداشته ایم. به خاطر بیاورید که در بدو شکل گیری انقلاب اسلامی عده‌ای وابسته به گروهک‌های تروریستی- که بعدها به نام منافقین شناخته شدند- به دیدن امام(ره) رفته و همان جا به ایشان پیشنهاد مبارزات و درگیری مسلحانه دادند تا کار را تمام کنند. اما امام (ره) هیچ‌گاه و در هیچ برهه زمانی زیر بار چنین شیوه‌هایی نرفتند. سلاح امام (ره) نفوذ کلام،روشنگری هایشان و به وحدت در آوردن همه ملت‌های آزادیخواه جهان بود.»

 این فعال دانشجویی در باب تاثیر نامه اخیر مقام معظم رهبری بین جوانان آمریکایی و اروپایی می‌گوید:«رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در این نامه، خطاب به جوانان اروپا و آمریکا، آنها را دعوت کردند تا قربانی تبلیغات دروغ و دور از واقعیت درباره اسلام نشوند. رسانه‌ها، چند بخش کلیدی از نامه رهبر انقلاب را به عنوان تیتر انتخاب کردند و تحلیل‌های متفاوتی نیز از آن داشتند. توصیه به جوانان اروپایی، دعوت به شناخت مستقیم و بی‌واسطه از اسلام، پیشینه اسلام هراسی، انگیزه‌های ترس و نگرانی از آن، اصرار نکردن بر پذیرش برداشت ایشان یا هر تلقی دیگری از دین، شناخت اسلام از طریق منابع اصیل، خودداری از پذیرش هرگونه پیش‌داوری درباره اسلام از مهم‌ترین و بیشترین تیترهایی بود که از سوی رسانه‌های عربی انتخاب شد.»

وی در ادامه با اشاره به لیستی که در دست دارد می‌گوید:« روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت:  آیت‌الله خامنه‌ای از جوانان غربی خواست تا هرگونه پیشداوری از اسلام را نپذیرند. ایشان نخواست دیدگاه خود را تحمیل کند، از جوانان اروپایی خواست تا درباره دین اسلام تحقیق کنند.

سایت شبکه تلویزیونی النیل مصر نیز با اشاره به این نامه نوشت :رهبر ایران از جوانان اروپایی خواست تا در واکنش به پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، تلاش کنند تا شناخت بی‌واسطه از اسلام به دست آورند.

سایت مصری اخبار، روزنامه الرای چاپ اردن،روزنامه مصری الیوم السابع،روزنامه السفیر چاپ لبنان،سایت مسلم پرس، سایت مصری فوریه ( جنبش 20 فوریه جوانان مصر)، فلسطین الیوم، العربی الجدید، الوقت، السفیر،‌ النهار لبنان، الاهرام مصر،‌ رای الیوم، سوئیس اینفو، ام تی وی، الوطن العربی، لبنان اینفو و... در تیترهای شبیه به هم به آن بخش از سخنان رهبری انقلاب اشاره کردند که خواستار شناخت اسلام از طریق منابع اصیل شدند. وبگاه تحلیلی البوابه نیز متن کامل نامه را با تمرکز بر دعوت جوانان اروپایی به شناخت بی‌واسطه از اسلام توسط رهبری انقلاب اسلامی ایران منتشر کردند.»

استقلال و آزادی با تکیه بر مبانی اسلام و انقلاب

سوال اساسی که مطرح است این است که چه تدابیری اندیشیده شود تا ارزش‌های فرهنگی انقلاب را به صورت مطلوب و منطقی به دنیا ابلاغ نماییم و مخاطبان و مشتاقان انقلاب را از آماج حملات فکری و فرهنگی دشمنان برهانیم؟

پاسخ چیزی جز صدور انقلاب به شکل صحیح و اکمل نیست.

محمد علی صائبی یک دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ انقلاب اسلامی توضیح می‌دهد:« انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و به تعبیر شهید مظلوم دکتر بهشتی انقلاب ارزش ها»محسوب می‌شود.

انقلابی که بر پایه مایه‌های فکری و فرهنگی رشد یافته به جهت احساس رسالت انقلابی و وظیفه شرعی و انسانی که برای خود می‌بیند برای نشر و ترویج اندیشه‌های خود اقدام می‌کند .صدور افکار و اندیشه‌هایی که انقلاب اسلامی براساس آنها و برای آنها صورت گرفته است،اولویت اصلی صدور انقلاب را در بر می‌گیرد.انتقال این پیام که کسب استقلال و آزادی با تکیه بر اسلام است در بطن معنا و مفهوم صدور انقلاب اسلامی جای گرفته است.»

وی ادامه می‌دهد:«یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب در منطقه و جهان صدور انقلاب اسلامی است.تحلیلگران برجسته  از کشورهای مختلف روی این موضوع مهم تکیه کرده‌اند و در بیانات و نوشته‌های متعددی نسبت به صدور انقلاب اسلامی اظهارنظرهایی داشته اند. گیز لاکرافت دانشمند آلمانی می‌گوید: اسلام در دهه‌های اخیر به الگو و مکتب نیرومندی تبدیل شده که در سایه آن مبارزه شدید با مادیگری و برای احیای معنویت جریان دارد.»

این کارشناس تاریخ انقلاب اسلامی در باب توطئه‌هایی که استکباردرپیش گرفته تا روند صدورانقلاب را متوقف سازد،توضیح می‌دهد:«تجدید حیات جوامع اسلامی و رشد روزافزون معنویت و بیداری ملت‌های تحت ستم در سایه پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد تا ماشین جنگ روانی غرب با تمام قدرت و توان خویش پروسه مخدوش‌سازی چهره انقلاب اسلامی را با شیوه‌ها و ابزارهای مختلف به کار بندد تا در ارزش‌های اسلامی و امکان اجرای آنها شک و تردید ایجاد کند. یکی از توطئه‌های استعماری آنان تحریف و وارونه جلوه دادن صدور انقلاب بود به گونه‌ای که هدف از صدور انقلاب را که دعوت به اسلام بود به معنای تجاوز به سرزمین دیگران و جنگ و زورگیری معرفی کردند.» 

موانع اصلی سد راه صدور انقلاب اسلامی

علیرضا کمیلی کارشناس مسائل انقلاب اسلامی 5 مانع صدور انقلاب اسلامی را این‌گونه عنوان می‌کند:«ایران هراسی و شیعه هراسی، حاکمیت نگاه غرب‌زده، فقدان نگرش تمدنی، بوروکراسی اداری و اقدامات صوری، کم‌توجهی به شرایط مخاطبان.»

وی در باب موانع پیشرو توضیح می‌دهد:« موج گسترده ایران هراسی و شیعه هراسی یکی از تهدیدهای صدور انقلاب و مانع رسیدن پیام ما به مخاطبان است، حجم این اقدامات دشمنان آن‌قدر وسیع است که بدون تدبیر و استفاده از همه ظرفیت‌ها نمی‌توان از آثار سوء آن کاست. یکی از عمده مشکلات ما در عرصه صدور انقلاب غرب‌زدگی است! متأسفانه ما به ظرفیت بیش از هفت‌صدمیلیون‌نفری مسلمانان چهار کشور پاکستان، هند، بنگلادش و اندونزی فقط به خاطر غرب‌زدگی توجه کافی نکرده و نمی‌کنیم و کمترین اقدامات و تولیدات برای این مخاطبان صورت می‌گیرد.

حتی شیعیان کشورهای اطرافمان نیز به دلیل غلبه این نگرش در ما موردتوجه کافی نبوده و نیستند. بسیاری از ما هنوز اندیشه اسلامی ائمه اطهار(ع) و حضرت امام(ره) را درک نکرده‌ایم. تفکری که به خاطر حفظ و گسترش اسلام از حق الهی خویش درباره خلافت گذشت و نگاهی که شاه‌شیعه مدافع اسرائیل را به‌صرف شیعه بودن بر مجاهد سنی فلسطینی ترجیح نمی‌داد و آن را در ذیل اسلام آمریکایی و  این را در ذیل اسلام ناب تعریف می‌کرد. عدم گسترش این گفتمان در میان ما باعث شده تا عده‌ای هنوز با دغدغه شیعی و نه اسلامی به اقدام بپردازند و حساسیت‌هایی را در نقاط دیگر برانگیخته و دل‌ها را بدبین نمایند.»

این کارشناس مسائل انقلاب اسلامی ادامه می‌دهد:« از دیگر موانع گسترش فکری ما حاکمیت روحیه اداری با کارایی پایین و به دنبال منافع مادی در ارگان‌های بین‌المللی نظام است که بعضا دیده‌شده که به‌جای اقدام شبانه‌روزی دلسوزانه، بر اقامت در خارج کشور و دریافت حقوق آن‌هم به دلار تاکید می‌کنند! از همین روست که برخی از اقدامات، صوری بوده و برای رفع تکلیف و عرضه گزارش، انجام می‌شوند! از مسائل موجود ما غلبه نگاه ایرانی یا شیعی و کم‌توجهی به حال و شرایط مخاطبی است که در فضای مذهبی یا فرهنگی ما زندگی نمی‌کند؛ توقع اینکه صدور انقلاب با نصب پرچم ایران اتفاق بیفتد در بسیاری از مخاطبان غیرشیعه یا حتی شیعه میسور نیست! تصور اینکه مخاطبان نیز باید در همه اجزا مانند ما باشند، ما را به بن‌بست در تعامل می‌کشاند. رهبر انقلاب به‌درستی چندی پیش اشاره کردند که ما به دنبال صدور ولایت‌فقیه نیستیم و اگر جمهوریت و اسلامیت در انقلاب‌های منطقه تضمین شود، کافی است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات