تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۷۳۶۱۹
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع):

لغو کامل تحریم‌ها باید هدف اصلی تداوم مذاکرات هسته‌ای باشد


کورش شرفشاهی‌

گروه سیاسی: مناظره دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری با مهرداد بذرپاش نماینده مجلس در دانشگاه امام صادق(ع) با حضور دانشجویان برگزار شد. موضوع این مناظره که به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه صورت گرفته بود، دلواپسی یا دل‌آرامی در مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای آن بود.

در ابتدای این مناظره مجری از دکتر مصطفی کواکبیان خواست تا در دفاع از عملکرد دولت یازدهم در مذاکرات دیدگاه‌های خود را مطرح کند که دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: افتخار من این است که جزو اولین ورودی‌ها به دانشگاه امام صادق(ع) بودم و مدرک فوق‌لیسانسم را از این دانشگاه گرفتم و خاطرات خوبی از این دانشگاه و رییس آن یعنی فقیه پارسا مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی دارم. بنا‌بر‌این وقتی بسیج دانشجویی این دانشگاه پیشنهاد مناظره را داد، آن را قبول کردم.

وی گفت: تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، یک نوع قفل در مذاکرات هسته‌ای داشتیم و در عمل کار به جایی رسیده بود باید منتظر می‌ماندیم که دوباره کی می‌خواهیم بنشینیم و صحبت کنیم. مذاکرات در بغداد، استانبول، مسکو، آلماتی یک و دو ادامه داشت بدون آنکه اتفاقی بیفتد و همچنان منتظر بودیم که دوباره کی بنیشینیم. تا آنکه دولت یازدهم روی کار آمد.

با روی کار آمدن دولت آقای روحانی چند اتفاق افتاد. یکی اینکه به جای آنکه موضوع مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی حل و فصل شود، به وزارت خارجه منتقل شد. یعنی به جای نگاه امنیتی به مذاکرات، نگاه دیپلماسی به مذاکرات داشتیم. دوم اینکه تمام شعارهایی که روحانی مطرح کرده بود، در محور دیپلماسی مبنی بر حل تحریم‌های ظالمانه‌ای که غرب اعمال کرده بود، تاکید شد. بنا بر این رویکرد تازه مذاکرات، لغو کامل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بود.

البته هدف دیگر مذاکرات این بود که حق غنی‌سازی در داخل ایران از سوی کشورهای غربی به رسمیت شناخته شود. هدف چهارم نیز اعتماد‌سازی در روابط با غرب بود، چرا که چهره بسیار نامطلوبی از جمهوری اسلامی ایران و مسوولان کشورمان در افکار عمومی جهان مطرح کرده بودند و می‌گفتند جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی است. لذا اعتماد‌‌سازی در مذاکرات به شدت لازم بود. با این اهداف، دستاوردی را دولت یازدهم پیگیری می‌کرد که یک گشایش اقتصادی در وضعیت مردم ببینیم.

لذا هدف نهایی مذاکرات هسته‌ای گشایش در زندگی مردم بود. با نگاه به آنچه در این مدت با رویکرد تازه می‌بینیم، این است که اکثر اهداف به دست آمده و فقط در بحث لغو تحریم‌ها هنوز به صورت کامل و آنچه می‌خواستیم نرسیده‌ایم. حتی در آخرین مذاکرات هسته‌ای که در وین برگزار شد، عمده اختلاف ما همین بود که ما می‌گفتیم تحریم‌های یک جانبه‌ای که از سوی کاخ سفید، کنگره آمریکا، اتحادیه اروپا، و شورای امنیت ایجاد شده حتما باید لغو شود.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری با یادآوری خاطره‌ای از دوران حضورش در مجلس هشتم گفت: هنگامی که دایم علیه کشورمان قطعنامه صادر می‌کردند، فریاد می‌زدیم که اینها قطعنامه است و برای ما مشکل ایجاد می‌کند، اما احمدی‌نژاد می‌گفت که اینها کاغذ پاره است و آنقدر قطعنامه صادر کنند که قطعنامه دانشان پاره شود و نتیجه آن شد که تحریم‌ها زور مدارانه شان را به ما تحمیل کردند.

البته رییس دولت دهم در آخرین روزهای ریاستش بردولت متوجه شد که اینها قطعنامه بوده و تحریم‌ها اثر بخش بوده که البته در آن زمان کار از کار گذشته بود و متوجه شدند که وضعیت اقتصادی صرفا به دلیل عملکرد امثال جمشید بسم‌الله نیست و اینگونه نیست که قیمت‌ها را عده‌‌ای مخالف دولت بالا می‌برند، اما روزهای پایانی دولت دهم اعتراف کرد که تحریم‌ها به واقع اثر داشته است.

در ادامه بذرپاش با اعلام اینکه قطعنامه 1929 در سال 1389 علیه کشورمان اعمال شد گفت: تا قبل از سال 88 مذاکرات به جای خوبی رسیده بود و حتی حق غنی‌سازی 5 درصد را نیز برای ایران به رسمیت شناخته بودند تا آنکه ماجرای انتخابات مطرح شد و آنها گفتند که بهتر است تا پایان ماجرای انتخابات صبر کنیم.

وی افزود: اینکه یک نفر بگوید تحریم‌ها کاغذپاره است و همه چیز بر سر این یک کلمه تغییر کند که مصداق درستی نیست. چرا تحریم‌های گذشته این قدر اثر نمی‌کرد؟ کشور ما که دایم در تحریم بوده است. چطور آمریکا حاضر نیست تحریم‌ها را لغو کند، چون می‌داند که اگر تحریم را لغو کند، کلی زمان می‌برد تا دوباره آن را وضع کند.

در ادامه کواکبیان در پاسخ به اظهارات بذرپاش و سوال یکی از دانشجویان که خواسته بود در مورد تحریم‌ها توضیح بدهد که چرا در حال مذاکرات تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌شود گفت: شکی نداریم که تحریم‌ها ظالمانه است و تحریم‌های جدید هم در راستای همان ظلم قدرت‌های استعمارگر است. البته آنها مدعی هستند که اینها تحریم جدید نیست و در ادامه همان تحریم‌های سابق است، اما ما باور نداریم.

این تحریم‌های جدید در ادامه همان ظلمی است که قدرت‌های استکباری انجام می‌دادند. ما قبول داریم که تحریم‌های جدید ظلم است و این ظلم باید به رخ غربی‌ها در جریان مذاکرات کشیده شود. دبیر کل حزب مردم‌سالاری گفت: این را هم منکر نیستیم که قدرت‌های سلطه گر از حوادث 88 نهایت سوءاستفاده را کردند و اگر شرایط عادی بود، این گونه نمی‌شد.

اما اکنون که در مورد 88 صحبت می‌کنیم بهتر است این را هم بپذیرید که اگر به درستی تدبیر می‌شد و اراده‌ای برای جلوگیری از قطعنامه‌ها بود جلوی همین سوءاستفاده‌ها گرفته می‌شد. باید آن حوادث و ماجراها جمع وجور می‌شد، اما مساله این بود که در بین دولتمردان دهم روحیه جمع کردن آن حوادث نبود. اگر یادتان باشد در همان جشن پیروزی که آقای بذرپاش هم حضور داشتند و شال سبز بر گردن انداختند چه حرفهایی گفته شد.

اگر احمدی‌نژاد به مردم می‌گفت همه چیز تمام شده و ما بنا داریم از دیگر نامزدها هم برای ارتقای کشور استفاده کنیم و دست به دست هم بدهیم تا مشکلات کشور را حل کنیم، بهتر بود یا آنکه خطاب به معترضان بگوید اینها عده‌ای خس و خاشاک هستند؟ بنا‌بر‌این می‌بینید که تدبیر کردن هم مهم است و شما بنای تدبیر کردن نداشتید. کواکبیان با تاکید بر اینکه اجتماع 9 دی بسیار تاثیر‌گذار بود گفت: در حالی که زودتر از اینها می‌توانستیم به همه چیز پایان بدهیم.

بنده چهار بار خدمت آیت‌الله مهدوی‌کنی رسیدم و پیشنهاد دادم یک لویی جرگه ایرانی برگزار کنیم و با دعوت از معترضین، جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی با پیام مقام معظم رهبری برگزار کنیم تا همه چیز ختم به خیر شود. چند پیشنهاد مطرح کردم. اول اینکه پیشنهاد کردم انتخابات به رسمیت شناخته شود. دوم اینکه تمامی تخلفات انتخاباتی پیگیری شود و سوم اینکه اجرای قانون اساسی را برای دست یابی به اولویت‌ها تعیین کنند. اما عده‌ای گفتند که داریم از افاغنه پیروی می‌کنیم. ولی در انتخابات اخیر افغانستان دیدیم که جان کری واسطه می‌شود و عبدالله عبدالله با رئیس دولت وقت همراه می‌شود و غائله ختم به خیر می‌شود.

پس از آن بذرپاش گفت: احمدی‌نژاد در آن جشن گفت که پیروز انتخابات 40 میلیون نفری هستند که در انتخابات شرکت کردند و عده ‌ای خس و خاشاک همه چیز را بر هم می‌ریزند. اما آیا درست است که چون دولتی تدبیر نکرده و یا عده‌ای را خس و خاشاک نامیده، عده‌ای کشور را به هم بریزند؟ یکی از نامزدها می‌گفت که صندوق‌هایی را آورده‌اند که دوجداره است و برگه‌های رای را تفکیک می‌کند، گفتیم مورد بدهید.

گفتند رییس‌جمهور وقت بین مردم سیب‌زمینی توزیع کرده که گفتیم 4 ماه قبل توزیع کرده است، گفتند سود سهام عدالت داده است گفتیم که آن را هم 3 ماه قبل توزیع کرده است. گفتیم که برای رفع شبهه حاضر هستیم 10 درصد صندوق‌ها را باز‌شماری کنیم و اگر اختلاف معناداری بود بقیه صندوق‌ها را نیز بازشماری کنیم اما قبول نکردند تا نماز جمعه 26 تیر رخ داد و یا ماجرای 16 آذر در دانشگاه‌ها رخ داد تا به 9 دی رسید و مردم به خیابان‌ها آمدند و همه چیز تمام شد.

پس از آن یکی از دانشجویان با تاکید بر اینکه مباحث به هیچ وجه حول محور مذاکرات هسته‌ای نیست و از مسیر خارج شده است، از کواکبیان پرسید: در خصوص مذاکرات دولت یازدهم چه آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنید و به عنوان طرفدار سیاست خارجی دولت، در کجای توافقنامه ژنو حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده و بخشی از تحریم‌ها لغو شده است؟

کواکبیان در پاسخ به این دانشجو گفت: من هم موافق شما هستم که بحث به حاشیه رفته و از مسیر موضوع مذاکرات خارج شده است.

وی به شوخی گفت: اکنون که اینقدر از من سوال می‌کنید، چند سوال هم از آقای بذرپاش کنید. البته این هم از مظلومیت ماست که در طول تاریخ همواره ما باید پاسخگو باشیم.

کواکبیان در خصوص تخلفات احمدی‌نژاد در انتخابات خطاب به بذرپاش گفت: چرا بی مطالعه صحبت می‌کنید؟ چرا بیهوده می‌گویید سیب‌زمینی را 4 ماه قبل توزیع کرده بودند در حالی که در اردیبهشت ماه و چند روز قبل از انتخابات توزیع کردند؟ چرا می‌گویید سود سهام عدالت را 3 ماه قبل توزیع کردند در حالی که خود من به یاد دارم دو سه شب قبل از انتخابات مردم ساعت 9 شب در صف بانک‌ها ایستاده بودند تا سود سهام عدالت‌شان را بگیرند. من به همین دلیل وزیر اقتصاد را به مجلس کشاندم و از این رفتار دولت به عنوان تخلف یاد کردم.

وی گفت: چند روز بعد از انتخابات من در صدا‌و‌سیما حاضر شدم و تاکید کردم که تقلب نشده اما تا دلتان بخواهد تخلف شده است. اکنون هم سوال من این است که چرا این تخلفات پیگیری نشده است. عقل حکم می‌کرد که حداقل این تخلفات پیگیری می‌شد‌. کواکبیان در مورد شعارهایی که در ماجراهای پس از انتخابات 88 داده شد گفت: شما می‌گویید چرا در راهپیمایی بعد از انتخابات شعار جمهوری ایرانی سر داده‌اند. سوال من از شما این است که چرا وقتی رحیم مشایی اعلام کرد «مکتب ایرانی» شما موضع‌گیری نکردید؟ مگر بین مکتب ایرانی و جمهوری ایرانی چه فرقی است؟

وی در مورد ماجرای عربستان و کاهش قیمت نفت گفت: مشکل ما با عربستان به چند بخش تقسیم می‌شود. ما در مورد مسایل کشور یمن، جنوب عربستان، جنگ داخلی سوریه و عراق و بسیاری موارد دیگر با عربستان مشکل داریم. اما برای حل مشکل هم مانع تراشی کردید. یک جا گفتیم آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند با سفر خویش موثر باشد و رایزنی کند که شما موضع گرفتید.

کواکبیان گفت: جنایات عربستان سنگین است در مورد آمریکایی‌ها نیز همین طور است. اکنون آمریکا با رو‌س‌ها هم مشکل دارد و می‌خواهد روسیه راتضعیف کند. بنا بر این قبول کنید که یک طرفه به قاضی رفتن درست نیست.

وی در مورد اعتراض بذرپاش مبنی بر اینکه چرا رییس دولت یازدهم باید به مخالفانش بیسواد یا کم‌سواد بگوید گفت: این را قبول دارم که رییس‌جمهور نباید به مخالفانش بیسواد بگوید، چندی قبل 60 نماینده مجلس نامه‌ای تهیه کرده بودند که در آن به جای ان.پی.تی از عنوان ام.پی.تی استفاده کرده بودند. اما می‌خواهم به آنها بگویم که حداقل آنچه را امضا می‌کنید، بخوانید.

شاید هم خوانده‌اید و متوجه نشده‌اید. وی درمورد سوال دانشجویی در خصوص توافقنامه گفت: در توافقنامه ژنو آمده است که ایران حق غنی‌سازی بالای 5 درصد را ندارد و این به معنای آن است که حق غنی‌سازی تا 5 درصد را به رسمیت شناخته‌اند. بنا‌براین توافقنامه را با دقت بخوانید.

در ادامه بذرپاش به مباحث اقتصادی دولت یازدهم اشکال گرفت و گفت: آقایان اعلام می‌کنند تورم پایین آمده که صحت ندارد یا اعلام می‌کنند رشد اقتصادی بالا رفته که این هم درست نیست. در دولت دهم اعلام کردند که رشد اقتصادی به منفی 4 درصد رسیده است و آقایان در دولت یازدهم اعلام ‌می‌کنند که رشد اقتصادی به مثبت 5 درصد رسیده است. سوال ما این است که چه اتفاقی افتاده که در این مدت رشد اقتصادی کشور ما 10 پله رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش رشد اقتصادی ناشی از شوک ارزی بود گفت: نباید وضعیت را در شرایط غیر طبیعی بررسی کنید، بلکه باید وضعیت را در شرایط عادی مقایسه کنید و باید شرایط 93 را با شرایط سال 88 مقایسه کنید. به مردم نگویید تورم آن سال‌ها مربوط به مسکن مهر بوده، بگویید مربوط به تورم ناشی از افزایش قیمت ارز بوده است.

در ادامه دانشجویی از کواکبیان سوال کرد وندی‌شرمن نیز به تازگی جملات نامناسبی علیه ایران بر زبان آورد. چرا باید شرایط این چنین باشد؟ از سوی دیگر شما گفتید که باید گذشته را فراموش کرد. آیا باید همه چیز را نادیده گرفت و این افراد را ببخشیم. پس آن همه مشکلاتی که برای کشور به وجود آوردند چه می‌شود؟

کواکبیان در پاسخ به این دانشجو گفت: اینکه وندی شرمن حرفی زده و یا از صهیونیست‌ها حمایت کرده است را که نباید به حساب دولت یازدهم بنویسید. اصلا نباید به حرف آنها توجه کرد. آمریکا و استکبار جهانی از ابتدا نیز با ذات انقلاب اسلامی میانه خوبی نداشتند و گمان هم نمی‌کنیم که این رابطه خوب شود. آمریکایی‌ها در اساس با انقلاب اسلامی‌ مشکل دارند.

اما اینکه هرکس در هرکجای جهان صحبتی می‌کند به دولت ربط بدهیم، کار منطقی و درستی نیست. از سوی دیگر این رفتارها مربوط به کرکری‌خوانی‌های سیاسی است و در همه کشورها نیز اتفاق می‌افتد کما اینکه در کشور ما نیز مسوولان ما برای آن طرف کرکری می‌خوانند و این اقتضای دوران مذاکرات است.

وی در مورد بخش دیگر سوال گفت: من هرگز نگفتم که همه چیز بخشیده شود، بلکه گفتم در 9 دی مردم به مسوولان داخل کشورمان پیام دادند که دیگر بس است و همه چیز را تمام کنید. تا کی می‌خواهید این وضعیت را ادامه بدهید؟ اصلا همین اکنون افرادی که مرتبط با وقایع بعد از انتخابات 88 بودند را اعدام کنید، آیا همه مشکلات حل می‌شود؟ باید بپذیرید که مردم از وضعیت آن روز خسته شده بودند و می‌خواستند همه چیز به وضعیت عادی بازگردد. مردم در 9 دی گفتند که نظام و رهبرمان را دوست داریم ولی باید به ماجراها پایان دهید، مفهوم الیوم یوم‌المرحمه در 9 دی همین است.

وی با اشاره به اینکه در همان سال‌هایی که غنی‌سازی ایران تعلیق شده بود ایران را محور شرارت نامیدند گفت: آنها این حرف را از روی ناراحتی زده اند. اما این تناقض‌گویی آقای بذرپاش را چه کنیم که می‌گوید از یکسو این دولت واداده است.

از سوی دیگر نماینده ایران را در سازمان ملل نپذیرفتند، دولت همچنان روی مواضع خودش ایستاده است آنها مدعی هستند این نماینده معرفی شده در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا دست داشته است که وی هم در صفحه شخصی خودش نوشت که من برای ترجمه به سفارت رفته بودم. بنابر این نپذیرفتن نماینده ایران را به پای این دولت ننویسید.

وی در خصوص انتقادهای بذرپاش به وضعیت اقتصادی کشور گفت: من موافق بخشی از وضعیت اقتصادی کشور نیستم. چرا باید فردی که پورشه سوار می‌شود، همچنان یارانه بگیرد. قرار بود 10 میلیون سرمایه‌دار شناسایی شوند و دیگر به آنها یارانه ندهیم که اتفاق نیفتاده است اما این مشکل نمایندگان مجلس است که به این موضوع نمی‌پردازند و یارانه پولدارها را حذف نمی‌کنند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه من قبول دارم دولت در توسعه سیاسی کند عمل کرده و در بخش‌هایی به شعار خودش عمل نکرده است گفت: حرف من این است که همایش دلواپسی شماها معنا ندارد. خداوند می‌گوید اگر دوستان دلواپس یادخدا باشند، قلبشان آرام می‌گیرد و خیلی ناراحت نباشند.

وی گفت: مگر مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه نگفتند که در دورانی هستیم که می‌شود نرمش قهرمانانه هم داشته باشیم.آیا مفهوم این جمله آن است که از اصول دست بکشیم؟ اگر قرار بود که مذاکرات مانند دولت احمدی‌نژاد ادامه پیدا کند که نیازی به تغییر دولت و رویکردها نبود. همان وضعیت را ادامه می‌دادیم و نیازی به انتخابات نبود.

وی با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضاییه گفت: به راستی ماجرای 12 هزار میلیارد تومان، 3 هزار میلیارد تومان و بقیه اختلاسها چگونه ودر دولت چه کسی اتفاق افتاده است؟ همین آقای بابک زنجانی را توضیح بدهید که چگونه به یک فرد 30 ساله اعتماد می‌کنید که 2700 میلیارد آن هم نه دلار بلکه یورو نفت را به او بدهید و او هم نفت را ببرد اما پولش را نیاورد. امروز هم می‌گویند اگر تمام اموالش را جمع کنیم بازهم برای پرداخت بدهی‌هایش 7 هزار میلیارد تومان کم دارد! شما دلواپسان برای این موارد دلواپس باشید. مگر غیر از این است که همه این موارد در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاده است؟

کواکبیان با اعلام اینکه در بحث هسته‌ای مقام معظم رهبری‌، شورای عالی امنیت ملی متشکل از روسای 3 قوه و چند تن از وزرا و کارشناسان وضعیت را رصد می‌کنند گفت: با حضور این افراد آیا بازهم جای دلواپسی می‌ماند. وی خطاب به بذرپاش گفت: آنقدر که دلتان برای مباحث جناحی می‌سوزد، آیا یک ذره دلتان می‌سوزد که این آقایان اموال این مملکت را حیف و میل کرده اند؟ چرا یک مقدار در مورد این‌ها سر وصدا نمی‌کنید.

هرکس هم در این ماجرا دست داشت، از هر جناحی بود، دستگیر و محاکمه کنید. مشکل اصلی ما این است که شما انگیزه سیاسی دارید و برای منافع ملی دلسوزی نمی‌کنید.

پس از آن بذرپاش شرایط فعلی را با شرایط دوران قطعنامه‌های ترکم نچای و گلستان و دیگر توافقنامه‌های گذشته مقایسه کرد. بذرپاش گفت: مسکن مهر قرار بود مردم را خانه‌دار کند اما اکنون آن را تعطیل کرده‌اند و می‌گویند پول مسکن مهر تورم ایجاد کرد و یا اینکه پول مردم را دور ریخته‌اند. سپس کواکبیان در پاسخ گفت: آقای بذرپاش فرزند شهید است اما نباید به کشور و رهبری توهین کند؟ کجای وضعیت فعلی با دوران فتحعلی‌شاه یا بقیه مواردی که مثال زدید، قابل مقایسه است؟ امروز در کشور ولایت فقیه داریم و در دوره احمدی‌نژاد بود و در دوره روحانی هم خواهد بود. اگر قرار باشد مملکت ولایت فقیه داشته باشد و شما بگویید قرارداد ترکمنچای امضا می‌کنیم که درست نیست. مهمتر اینکه امروزه ناهنجاری‌های اجتماعی گوناگونی داریم.

کارتن‌خواب‌ها، زنان ویژه، دختران فراری، کودکان کار، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش طلاق، کاهش سن اعتیاد در بین دانش‌آموزان در مدارس، آیا در اثر مشکلات اقتصادی نیست؟ اکنون از شما می‌پرسم تا زمانی که این همه مشکلات در کشور داریم و تحریم‌ها را هم داریم، می‌توانیم فقط شعار بدهیم و فریاد بزنیم که ما فرزند عاشورا هستیم؟

وی با اشاره به اظهارات بذرپاش گفت: بالاخره مشخص شد که حاج قاسم سلیمانی متعلق به آقای بذرپاش است. این چه حرفی است که زدید؟ سلیمانی‌ها و طهرانی مقدم‌ها متعلق به همه مردم و نظام هستند چرا به نفع خودتان این افراد را مصادره می‌کنید؟

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید براینکه به هر شکل تحریم‌ها باید لغو شود گفت: اکنون در بحث دارو و قطعات هواپیما یا برخی موارد دیگر تحریم‌ها برداشته شده است. اما اینکه در مورد اقتصاد انتقاد می‌کنید لازم است خاطره‌ای را بگویم.

دردولت احمدی‌نژاد یکی از دوستان تعریف می‌کرد که برای خرید تخم‌مرغ رفته بودم و فروشنده شانه‌ای 6 هزار تومان تخم‌مرغ را می‌فروخت. من برای خواندن نماز مغرب به مسجد رفتم و هنگامی‌که بیرون آمدم آقای فروشنده گفت اکنون دیگر قیمت‌ها بالا رفته و هفت هزار تومان شده است لذا هم‌اکنون نوعی ثبات اقتصادی داریم.

وی با اشاره به وضعیت رکود در بازار گفت: این رکودی که در بازار شاهد هستیم به دلیل آن است که بازار منتظر نتیجه مذاکرات است. می‌گویند مذاکرات به نتیجه نرسید، قیمت‌ها بالا می‌رود و با شروع شدن مذاکرات و احتمال رسیدن به توافق، قیمت‌ها پایین می‌آید. البته ما به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داریم اما باید تحریم‌ها برداشته شود و بی‌شک بر اقتصاد ما تاثیر‌گذار است.

کواکبیان در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسیده بود آیا به مذاکره با آمریکا اعتقاد دارید و اینکه مقام معظم رهبری گفته اند به آمریکا اعتماد نداریم و به مذاکرات خوشبین نیستم گفت: به روش دولت یازدهم برای بحث با آمریکا انتقاد داریم. در مذاکره نیز باید به طرف مقابل بی اعتماد باشیم و این از اصول مذاکره است. اما اینکه رهبری می‌گویند به آمریکا اعتماد ندارم، چون دشمن نظام اسلامی است و طبع مذاکره چنین اقتضایی دارد این جمله را می‌گویند. اما بی‌شک باید برای برقراری رابطه با آمریکا برنامه‌ریزی کنیم.

ممکن است یک‌ شبه جواب ندهد اما باید به این سمت برویم مگر امروز روسیه با آمریکا در اوج تخاصم نیست، اما همچنان به رابطه خود با آمریکا ادامه می‌دهد. شما باید بدانید که برقراری رابطه با آمریکا یک بحث است و بله قربانگویی به آمریکا و پسرخاله شدن با آنان یک بحث دیگر است. دولت روحانی می‌گوید از طریق مذاکرات، با آمریکا به رابطه می‌رسیم. شاید اگر توافق برقرار شود، همچنان مباحث حقوق بشر یا مباحث دیگر را نیز ادامه دهند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: برای رابطه با آمریکا باید برنامه‌ریزی کنیم. باید بدانیم که خط قرمز ما اسراییل است که آن هم به خاطر اشغالگری و غاصب بودنش به این نتیجه رسیده‌ایم. اما برای رابطه با بقیه کشورها هیچ منعی نداریم و برای رابطه با آمریکا نیز منعی نداریم.

درادامه بذرپاش از توافق هسته‌ای حمایت کرد وگفت: ما هرگز نگفته‌ایم که با توافق مخالفیم، بلکه حرف ما این است که با توافق بد مخالف هستیم. دلیل آن هم این است که سال‌هاست کشورما در حال مذاکره است.

بذرپاش با تاکید بر اینکه اگر صحبت از رانت می‌کنید، بهتر است راجع به ماجرای کرسنت هم نگران باشید گفت: چرا مانع رسیدگی به جرایم ماجرای کرسنت می‌شوید و فقط از فسادهای دیگر نام می‌برید؟

کواکبیان در پاسخ به این اظهارات گفت: بخشی از تحریم‌ها توسط شورای امنیت سازمان ملل صادر شده و در فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار می‌‌گیرد. فصل هفتم می‌گوید اگر کشوری خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کرد، می‌توان با اقدام نظامی‌علیه آن اقدام کرد. بنا براین دایم می‌گفتند همه گزینه‌ها حتی گزینه نظامی روی میزاست، اما امروزه دیگر از این حرفها نمی‌زنند، بلکه از ایران می‌خواهند که در حل مشکلات منطقه کمک کند.

مگر آمریکا از ایران نخواست برای نابودی داعش به ائتلاف بپیوندد و کمک کند یا درمورد سوریه درخواست همکاری نکردند؟وی با تاکید بر اینکه مهمترین ابزار برخورد سیاست خارجی، زبان دیپلماسی است نه اقدام نظامی گفت: مهمترین ابزار دیپلماسی نیز مذاکره است و غیر از این راهی نداریم. و اکنون که این همه مشکلات داریم، باید از این ابزار نهایت استفاده را ببریم.

کواکبیان با تاکید بر اینکه بهترین شخص در تیم مذاکره‌کننده، آقای ظریف است زیرا روابط بین‌المللی را خوب می‌شناسد گفت: یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده به وندی شرمن گفته بود که آقای ظریف به نوعی سر جان کری فریاد می‌زند که گمان می‌کنم می‌خواهد دست به یقه بشود و خانم اشتون گفته بود که این رفتارها از آقای ظریف برای ما طبیعی است. بنا براین گمان نکنید که آقای ظریف کوتاه می‌آید.

کواکبیان در خصوص ماجرای کرسنت گفت: البته در مورد ماجرای کرسنت مشکلات از طرف دولت احمدی‌نژاد هم مطرح است اما در مجموع هرگز از هیچ رانتی حمایت نمی‌کنیم و اگر گمان می‌کنید در ماجرای کرسنت مشکلی وجود دارد، ما هم موافق هستیم به آن رسیدگی شود و هرگز نگفته ایم که رسیدگی نکنند.

وی با اشاره سوال دانشجویی که در مورد امتیاز دادن به آمریکا در توافق ژنو سوال کرده بود به صلح حدیبیه اشاره کرد و گفت: ای کاش وقت بود تا مفاد صلح حدیبیه را تشریح می‌کردم. فقط این را بدانید که در صلح حدیبیه پیامبر اکرم پنج، شش امتیاز به طرف مقابل داد و من گمان می‌کنم که اگر شما در آن زمان هم بودید، به پیامبر اکرم(ص) هم اشکال می‌گرفتید. معلوم است که طرف مقابل ما هم امتیاز می‌خواهد و برای رسیدن به توافق باید مذاکرات برد- برد داشته باشیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به سوابق دکتر صالحی گفت: آقای صالحی مدت‌ها وزیر امورخارجه بود و اکنون هم رییس سازمان انرژی اتمی است و مورد وثوق رهبری هم است. همین شخص می‌گوید به غنی‌سازی 20 درصد نیازی نداریم.

آیا هسته‌ای‌تر از صالحی سراغ دارید؟ همین شخص می‌گوید به این اندازه غنی‌سازی نیاز نداریم برای ما صرفه اقتصادی هم ندارد.

اکنون هم به اندازه کافی ذخیره سوخت هسته‌ای 20 درصدی داریم. کواکبیان در مورد سوال دانشجویی که در مورد توافق بر سر موشک‌ها که در بخشی از قطعنامه از آن برداشت کرده بود گفت: در این بخش از قطعنامه نوشته شده که با هدف جلب رضایت مذاکره انجام شود. آیا منظور از جلب رضایت این است که در مورد موشک‌ها توافق کنیم.

از سوی دیگر مگر تیم مذاکره‌کننده و دیگر مسوولان کشور ما تاکید نکردند که در مورد موشک‌ها و برد آنها وارد مذاکره نمی‌شویم و فقط در مورد مسایل هسته‌ای مذاکره می‌کنیم. دولت هم که اعلام کرده اگر در مورد موشک‌های تولید ایران وارد بحث شوید، مذاکرات را ترک می‌کنیم، دیگر نگرانی دلواپسان از چه بابت است!؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات