تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۷۳۸۰۹

زارعی: با آزادسازی الانبار وضعیت داعش بحرانی می شود

پاکسازی کامل صلاح‌الدین و الانبار در آینده نزدیک امکان ارتباطی بین داعش مستقر در رقّه و دیرالزور سوریه و داعش مستقر در استان نینوای عراق را قطع می‌کند. این مسئله ضربه بسیار تعیین‌کننده‌ای بر داعش وارد می‌کند.

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: ارتش و نیروهای مردمی عراق طی هفته قبل پیروزی های بزرگی بر تروریست های داعشی داشتند. آن ها در استان صلاح الدین موفقیت های مهمی داشتند و  تکریت، مرکز مهم عملیات داعش را آزاد کردند و در کرکوک نیز به پیروزی های خوبی دست یافتند. این اخبار در کنار دستگیری هسته های تروریستی داعش در بصره و بغداد، پاکسازی کامل داعش از عراق را نوید می دهد. سعدالله زارعی کارشناس برجسته مسائل منطقه ای در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل بصیرت توضیحات بیشتری در این باره داده اند که در ذیل می آید:

 

بصیرت: آخرین وضعیت مقابله ارتش عراق با تروریست‌های داعش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زارعی: طی روزهای اخیر شاهد درگیری‌های گسترده بین ارتش عراق و سازمان داعش در استان صلاح‌الدین با مرکزیت شهر تکریت بودیم. در این عملیات گروه‌های مختلفی که به طور کلی تحت عنوان مقاومت عراق شناخته می‌شوند از کردها، شیعه‌ها و اهل سنت تشکیل شدند به پشتیبانی ارتش عراق درگیری‌های تعیین‌کننده‌ای با داعش داشتند و موفق شدند تقریبا شهر تکریت را جزء بخش‌های کوچکی از آن، از سیطره داعش خارج کنند. با خارج شدن تکریت از سیطره داعش در واقع کل استان صلاح‌الدین پاکسازی شد، چرا که پیش از این بقیه شهرهای این استان پاکسازی شده بود و سیطره داعش به شهر تکریت محدود بود.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که دو استان از چهار استانی که در خردادماه توسط داعش به اشغال درآمد در حال حاضر آزاد شده است و بخش های اعظم استان الانبار هم اکنون آزاد شده است، اگرچه هنوز شهر فلوجه و نیمی از شهر رمادی، مرکز استان الانبار در اختیار داعش قرار دارد. می‌توانیم در یک جمع‌بندی بگوییم که در حال حاضر نزدیک به 80 درصد از استان الانبار هم آزاد شده است. فقط 20 درصد در اختیار داعش باقیمانده است. در استان نینوا بخش های شمالی، که عمدتا مناطق تماس کردی - عربی بود، در آنجا بخش هایی پاکسازی شده است. البته باید بگوییم برخلاف وضعیت الانبار در آنجا -یعنی استان نینوا- حدود 80 درصد از استان در اختیار داعش است و 20 درصد در اختیار ارتش یا کردها قرار دارد. درگیری‌های این روزهای تکریت، آزادی فلوجه و الرمادی را در آینده بسیار نزدیک نوید می‌دهد. اگر این اتفاق بیافتد در واقع حضور داعش در عراق به استان شمالی نینوا محدود می‌شود که در آنجا بایستی تمهیدات خاصی اندیشیده بشود.

پاکسازی کامل صلاح‌الدین و الانبار در آینده نزدیک ارتباط بین داعش در سوریه و عراق را قطع می‌کند، یعنی امکان ارتباطی بین داعش مستقر در رقّه و دیرالزور سوریه و داعش مستقر در استان نینوای عراق را قطع می‌کند. این مسئله ضربه بسیار تعیین‌کننده‌ای بر داعش وارد می‌کند.

 

بصیرت: توان ارتش عراق و نیروهای همراه آن را در مقابله با داعش چگونه برآ��رد می‌کنید؟

زارعی: عملیات تکریت ظرف حدود 10 روز انجام شد، این در حالی است که منطقه‌ای که ارتش و نیروهای مردمی هم عملیات کردند چند هزار کیلومتر مربع بود. آزادی چند هزار کیلومتر مربع ظرف ده روز نشان‌دهنده اقتدار نیروهای عمل‌کننده است و همین موضوع کفایت می‌کند برای اینکه مشخص شود الان کفّه ترازو در عراق به چه سمتی سنگینی می‌کند. جالب این است در عملیات تکریت هیچ کمک خارجی از هیچ کشور دیگری دریافت نشد و عملیات با محوریت نیروها و طیف‌های مختلف عراقی و همکاری بین شیعیان و سنی‌ها انجام شد و در نهایت با پیروزی‌های بزرگ توام شد. عملیات تکریت بزرگترین عملیات نیروهای مقاومت عراق طی خرداد ماه تا امروز است، یعنی بزرگترین عملیات در دوره ای که داعش در عراق فعال بوده است.

 

بصیرت: چه زمانی را می‌توان به عنوان پاکسازی کامل داعش از عراق اعلام کرد؟ با توجه به اینکه فرمانده کل سپاه گفتند با آزادسازی تکریت دیگر داعش در عراق جایی نخواهد داشت، نظر شما چیست؟

زارعی: عملا با آزادسازی استان الانبار که در پیش است، ارتباطات خارجی داعش قطع می‌شود. یکی از جنبه‌های مهم و حیاتی داعش، ارتباطات خارجی بوده است که تاکنون از جنوب به منطقه عربستان و اردن وصل بودند. از شمال به ترکیه وصل بودند. همین‌طور از قسمت غرب به سوریه وصل بودند. در آینده نزدیک ارتباط داعش با منطقه عربستان، اردن و سوریه قطع می‌شود و داعشی‌ها فقط در استان حلب سوریه از طریق شمال به ترکیه متصل می‌شوند. اگر عملیات حلب هم با موفقیت انجام شود در واقع کلیه ارتباطات خارجی داعش قطع می‌شود و این وضعیت داعش را به شدت بحرانی می‌کند.

 

بصیرت: به طور مشخص سپاه پاسداران چه نقشی را در مقابله با تروریست‌ها در عراق انجام داده است؟

 زارعی: سپاه به عنوان بخشی از ساختار امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، بعد از درخواست دولت عراق نقش مستشاری خودش را در حوزه‌های اطلاعات، عملیات و آموزش انجام داده است و کمک بسیار مؤثری را به آزادسازی عراق کرده است. سپاه با توجه به تجریه استراتژیکی که دارد توانسته بعد از شروع بحران داعش به سرعت وارد مسئله شود و مانع فروپاشی عراق شود. اگرچه سپاه در عراق نیرو پیاده نکرده است، اما انتقال تجربه سپاه توانسته است این کشور را از کشتار وسیع نجات دهد./

با تشکر از جناب آقای زارعی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.

مصاحبه از: وحید قاسمی 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات