تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۷۴۲۶۷

هاشمی رفسنجانی:مسئله جامعه و مردم فقط حجاب تعدادی از زنان نیست


هاشمی رفسنجانی:مسئله جامعه و مردم فقط حجاب تعدادی از زنان نیست/ وظیفه ماست زنان را که نیمی از جامعه هستند به جایگاه و مقام واقعی خودشان برسانیم. /امام بعد از خودشان هم برای این انقلاب فکر کردند مثل تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام.  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام آمد و کشور را از استبداد و از خطر استثمار نجات داد و این اقدام امام نبود جز با حضور پر شور مردم. 
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش «بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی، خانم خدیجه ثقفی» با اشاره به تقارن میلاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: حضرت زهرا (س) الگوی واقعی زنان است. 
وی گفت: در روز میلاد حضرت زهرا (س) خداوند به ایران و اسلام هدیه‌ای داد و این مولود آثار عظیمی را خلق کرد که در تاریخ اسلام بی‌سابقه است. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دوران حیات بنیانگذار انقلاب اسلامی ویژگی‌هایی دارد، افزود:‌ یکی از مسائلی که در زمان حیات امام باید به آن توجه کرد، انقلاب مشروطه است. 
وی گفت: انقلاب مشروطه دستاورد بزرگ علمای نجف، تهران، ایران و مردم بود که منحرف شد و به جایی رسید که انگلیسی‌ها رضاخان قزاق را به عنوان منجی بی‌نظمی‌ها روی کار آوردند. 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ حضرت امام (ره) به این موضوع توجه کردند که چرا انقلاب مشروطه که در تاریخ ایران اولین انقلاب درست بوده است، از آن استبداد تراشیدند. 
وی گفت: نباید انقلاب مشروطه را کوچک شمرد زیرا این انقلاب کار بزرگی بود و اولین مجلس در تاریخ ایران شکل گرفت. 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ امام (ره) به این نکته توجه کرد که اشکال انقلاب مشروطه این بود که متکی به عامه مردم نبود و توده مردم بی‌خبر از ماجرا بودند.
 وی گفت: اینکه مردم صاحب انقلاب نبودند لااقل در زمان ما بی‌معناست و انقلاب مشروطه تبدیل به یک دیکتاتوری بی‌سابقه شد.
 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ پس از انقلاب مشروطه، رضاخان که روی کار آمد، بسیاری از مساجد، تکیه‌ها، حسینیه‌ها، حوزه‌ها، روحانیت و لباس روحانیت را به هم ریخت و در کنار وی افرادی رشد کرده بودند که به‌اصطلاح متجدد و فرنگ‌رفته بودند. 
وی گفت: هوش امام (ره) بالاتر از نبوغ بود و این موضوع را ما لمس کرده‌ایم. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی به آزار و اذیت هایی که امام از ناحیه خشک مقدسها می دیدند اشاره کرد و گفت: یادم هست امام وقتی فلسفه درس می دادند عده ای از همین خشک مقدسها موضع گیری و امام را تقبیح می کردند و با حرفهای نادرست و آزاردهنده امام را می رنجاندند؛ امامی که حوزه را درست کردند و توسعه دادند و حتماً‌ همه می دانند که وقتی فرزند ایشان از یک کوزه یا لیوانی آب نوشیدند می گفتند بروید آن لیوان را بشویید. 
وی افزود : گاهی افرادی بودند که در درس امام حضور داشتند و علیه ملاصدرا می گفتند امام فریاد می کشید شما چه می دانید ملاصدرا چه کسی است و برای امام این مسئله بسیار سنگین بود. 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نزدیکی اش به امام و همسایه بودن با ایشان در قم به نکته ای از سخنان امام اشاره کرد و گفت: ایشان می گفتند دو عیب بزرگ داریم و تا آنها را حل نکنیم نمی توانیم کاری کنیم یکی استبداد است که نمی گذارد استعدادها رشد کند و پایه تملق گویی و زمینه بدبختی است و تا زمانی که باشد هیچوقت ما به جایی نمی رسیم و دیگری استثمار است که نمی گذارد یک ملتی آزاد باشد با مهره هایی که درست می کند و به خورد مردم می دهد. 
وی اضافه کرد : امام می گفتند استبداد و استثمار مثل دو لبه قیچی می مانند که حیات یک ملت را می گیرند و تأکید می کردند تا این ریشه اصلی و این دو معضل حل نشود به جایی نمی رسیم. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت : آقای فلسفی هم به این موضوع اشاره کردند که به جایی رسیدیم که حتی از روغن شاه پسند هم نمی توانیم انتقاد کنیم و این داشت ملت را خفه می کرد. 
وی افزود: در آن زمان تنها فداییان اسلام بودند که به عنوان یک جریان کوچک مقابل استبداد شاه می ایستادند و حرف می زدند و بعد از آن امام بود که بعد از اینکه شاه به قم رفت و حرفهای تندی علیه روحانیت زد جواب او را دادند امامی که در زمان قبل از رضاخان کتاب کشف الاسرار را نوشتند.
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: امام وقتی که مبارزه را شروع کردند نقطه بالا یعنی شاه را هدف قرار دادند و به او گفتند که تو را از کشور بیرون می کنیم تعبیری که آن روزها مثل بمب هسته ای بود. 
وی در ادامه گفت: امام کاری کرد که در تاریخ اسلام و ایران پیش از این اتفاق نیفتاده بود ایشان مردم را آن چنان آگاه کردند و شاگردان فراوانی هم پرورش دادند که این مسئله در آگاهی مردم نقش بسزایی داشت و نتیجه آن بود که وقتی امام حضور نداشتند شاگردان ایشان راه او را در زمینه آگاهی مردم ادامه دادند و دیدید که مردم بعد از شهادت حاج آقا مصطفی به میدان آمدند و با اجتماعی پرشور رژیم را شکست دادند و آمریکا را از کشور بیرون کردند.
 آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: امام آمد و کشور را از استبداد و از خطر استثمار نجات داد و این اقدام امام نبود جز با حضور پر شور مردم. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : مسئله جامعه و مردم فقط حجاب تعدادی از زنان نیست که البته بر حجاب زن در قرآن و اسلام تأکید شده است. 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فقط حجاب نیست مسائل دیگر هم هست بقیه مسائل چه؟ زندانهای بیجا چه؟ سرکوبها چه؟ حق مردم را ضایع کردن چه؟ رهبری رأی مردم را حق الناس می دانست چه؟ این حق الناس اگر رعایت نشود بزرگترین ظلم و منکر در جامعه است. 
وی افزود : حق الناس و حق آزادی در قانون اساسی آمده و این قانون اساسی با نظارت امام شکل گرفت و معتقدم که این حق الناس در قانون اساسی فعلاً کافی است البته باید سطح فکر جامعه از این که هست بالاتر برود. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود به آینده نگری حضرت امام اشاره کرد و گفت: امام پس از پیروزی انقلاب ده سال بر سر کار بودند و حتی بعد از خودشان هم برای این انقلاب فکر کردند مثل تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام که وظیفه اش برطرف کردن اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان است و دیدند که ممکن است بعد از ایشان هیچ کسی نتواند مسئله جنگ را حل کند لذا با نوشیدن جام زهر این مسئله را حل کردند.
 وی تصریح کرد : خانواده امام بویژه همسر حضرت امام حق بزرگی بر گردن همه ما دارند و ایشان در شرایط سخت دوران رضاخان، شاداب زندگی و رنجهای خود را مخفی می کردند. 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : انتظار بود صدا و سیما این همایش را برای مردم پخش می کرد نمی دانم پخش کرده یا نه؟ 
آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنانش در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی خانم خدیجه ثقفی افزود: پس از فوت بنیانگذار انقلاب اسلامی جلسه خبرگان برگزار شد و در میانه این جلسه آقای روحانی آمد و به بنده گفت هم اکنون خبرهایی رسیده است که ارتش عراق برای ورود به ایران آماده شده و بنده نیز موضوع را به اعضای خبرگان گفتم. 
وی گفت: خبرگان نیز اعلام کردند که ما در این جلسه باید مسئله انتخاب رهبر را تمام کنیم و موضوع خوب تمام شد، همان جوری که امام (ره) می خواستند تمام شد. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: در سال ۱۳۸۴ راضی نبودم که در انتخابات ریاست جمهوری وارد شوم، همسر امام بنده را خواستند و گفتند که امام (ره) انقلاب را به دست شما و دوستان سپردند شما می خواهید انقلاب را به چه کسی بسپارید؟ بنده تکان خوردم و اشک به چشمانم آمد.  
وی با اشاره به فرسودگی همسر امام (ره) در سالهای پایانی عمرش گفت: وی اهل تملق، چاپلوسی و تظاهر به زهد نبود. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: ایشان زن صادق و ساده ای بود و حاضر نبود که برای امام (ره) کرامت بگوید، اگر از وی می پرسیدند که آیا امام (ره) امام زمان (عج) را می بیند می گفت که امام نیز مانند سایر مردم است. 
وی گفت: خانم ثقفی زنی پارسا، صبور، ‌ عالمه، تحصیلکرده و آشنا به مسائل بودند و خدمات بزرگی نیز ارائه کردند. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: بیت، آثار و فرزندان امام (ره) امروز نیز می توانند محور امید مردم باشند و بنده این موضوع را برای خوشامد افراد در بیت امام (ره) بیان نمی کنم. 
وی در بخش دیگری از سخنانش به خاطراتی از حاج سید احمد خمینی اشاره کرد و گفت: وی بیت امام (ره) را به خوبی اداره و حفظ کرد و اجازه نداد آدمهای ناباب از آن سوء استفاده کنند و واقعاً نمونه ای در اداره بیوت مراجع است.
 آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: وی دوستان واقعی امام (ره) را حفظ کرد و نقشی به افراد چاپلوس نمی داد، احمدآقا با نجابت کامل شرایط را تحمل می کرد. 
وی گفت: آثار حضرت امام (ره) ‌ همه ثبت شده است و هنوز اسراری وجود دارد که صلاح نمی بینند منتشر شود. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: بعد از حاج احمد آقا نیز فرزندان و دختران امام (ره) مجموعه بیت و راه امام (ره) را فراموش نکردند. 
وی گفت: بیت امام (ره) هم اکنون کانون خوبی در کشور است که مردم آنرا می شناسند و علایق امام (ره) به اینها منتقل شده است و بنده تفاوتی بین این سه برادر (سید حسن، سید علی و سید یاسر) نمی بینم و مجموعه خوبی در اختیار نظام است. 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر می بینید برخی خشک مقدسها و یا دلواپسان گاهی اذیت می کنند، اینها همان افرادی هستند که گاهی امام (ره) ‌ را نیز اذیت می کردند. 
وی گفت: ما با توجه به شأن امام (ره) نباید بگذاریم که آدمهای حسود و یا نادان این مجموعه را در نظر مردم تضعیف کنند.
 آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: انقلاب اسلامی به راهی که امام (ره) باز کرد احتیاج دارد و اگر راه امام (ره) آسیب ببیند، خطر دارد. 
وی گفت: امیدواریم امت ما هوشیار باشد زیرا بسیاری از موضوعات کانون امام (ره) را باید حفظ کنیم. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: رفتار امام (ره) با همسرشان نشان می دهد که ایشان احترام بسیاری برای زنان قائل بودند.
 وی با اشاره به جمله حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه مرد از دامن زن به معراج می رود گفت: حضرت امام (ره) مقام زن را بالا بردند. 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: زنها در انقلاب اسلامی پیشرفت کردند هر چند ممکن است برخی در این باره گله هایی داشته باشند.
 وی گفت: هم اکنون تعداد زیادی پزشک، مهندس و مدیر زن همراه با عفت و اخلاق اسلامی داریم که اینها محصول انقلاب است و این موارد را دستکم نگیرید. 
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: زنان نیز باید از جایگاه خودشان در جامعه محافظت کنند و هم اکنون می توانند با سوادشان نقش لازم را در جامعه ایفا کنند. 
وی گفت: عده ای درباره تعداد کم نمایندگان زن در مجلس سخن می گویند که در این باره خود زنان بایست رأی دهند.
 در پایان این همایش از ۵ جلد کتاب و ۳ سند با موضوع بانوی انقلاب خانم خدیجه ثقفی رونمایی شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات