تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۷۴۲۷۶

تایمز:رابطه ویژه آمریکا با انگلیس در نقطه شکستن است

روزنامه تایمز روز دوشنبه با اشاره به گزارش کنگره آمریکا در ارتباط با روابط واشنگتن با لندن نوشت: براساس این گزارش، مناسبت ویژه این دو کشور تحت فشار برای تجدید نظر، می تواند مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از ایرنا، روزنامه تایمز نوشت: این گزارش (محرمانه ) که به منظور توجیه اعضای کنگره آمریکا در آستانه انتخابات عمومی انگلیس در هفتم ماه 'می ' تهیه شده ، بیان می دارد در صورت قصور انگلیس در اجرای تعهداتش درخصوص افزایش هزینه های دفاعی اش، احتمال خروج آن از اتحادیه اروپا و ایجاد توازن قدرت جهانی، ممکن است اجرای 'بعضی بازنگری ها در روابط ویژه' واشنگتن و لندن، لازم باشد.

به نوشته تایمز، در این گزارش که توسط مرکز تحقیقات کنگره تهیه شده و مربوط به مارس 2015 میلادی است، گفته شده است که اهمیت انگلیس برای آمریکا بستگی به موفقیت های اقتصادی اش، میزان نفوذ آن درعرصه جهانی داشته و حتی سیاست های ریاضت اقتصادی وزیر دارایی انگلیس می تواند مانعی در روابط دو کشور شمرده شود .

این روزنامه افزود: در این گزارش گفته شده است: بسیاری از ناظران بیان می دارند که درجه اهمیت نفوذ بین المللی انگلیس مرتبط با موفقیت و پویایی اقتصادی این کشور است.

تایمز افزود: روابط ویژه آمریکا و انگلیس در زمینه های سیاسی، راهبردی، اقتصادی و فرهنگی در نسل های گذشته بسیار محکم بوده و این روابط توسط وینستون چرچیل (نخست وزیر وقت انگلیس) در سال 1944 میلادی رقم خورده است.

این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: از آن زمان تاکنون این روابط فرا آتلانتیکی بارها و بارها در بسیاری از جنبه ها از سوی دو طرف محک خورده است .

تایمز افزود: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در ژانویه گذشته پس از بازگشت از سفرش به کاخ سفید گفت که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا بیان داشته که روابط لندن و واشنگتن هیچگاه مثل امروز قوی نبوده است. و ظاهرا اوباما از نخست وزیر انگلیس برای پیروزی در انتخابات ماه 'می' پشتیبانی به عمل آورده است.

این روزنامه نوشت: اما بعدا مشخص شد که باراک اوباما به طور خصوصی از کامرون خواسته است که هزینه های دفاعی انگلیس را که تعهد کرده 2 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور باشد، کاهش ندهد. اما رهبر حزب محافظه کار ضمن مقاومت در برابر فشار یاد شده تصریح کرده است که این مساله بستگی به نتیجه انتخابات ماه می انگلیس خواهد داشت.

به نوشته تایمز، در یادداشت کنگره آمریکا عنوان شده است : توسعه سازمان هایی همانند گروه 20 منجر به تضعیف 'تأثیر و اعتبار رابطه' بین انگلیس و آمریکا شده است و لندن نمی تواند در همه موارد و روابطی که برای واشنگتن دارای اولویت هستند، مهم تلقی کرد.

این روزنامه افزود: ' جرمی شاپیرو' یک متخصص سیاست خارجی در موسسه مطالعاتی ' بروکینگز ' واشنگتن معتقد است: فرسایش تدریجی روابط خاص انگلیس و آمریکا بدون هیچ شکی در راه بوده است.

تایمز افزود: وی معتقد است اگرچه گرایش سیاست خارجی آمریکا به طرف آسیا بخشی از علل تضعیف این روابط ویژه بوده، اما واشنگتن در حال حاضر بیش ازپیش به فرانسه و آلمان به عنوان متحدین کلیدی اش در اروپا نگاه می کند .

تایمز افزود: اما 'پیتر وست ماکوت ' سفیر انگلیس به رغم گزارش کنگره و نظر 'جرمی شاپیرو' می گوید: ما هیچ در گزارش کنگره آمریکا نمی بینیم که موید پایان یافتن روابط ویژه واشنگتن و لندن باشد، ضمن اینکه اظهارات اوباما و دیگر مقامات ارشد آمریکایی مخالف با موارد یاد شده است.

به گزارش ایرنا، ژنرال 'ریموند اودیرنو' رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اخیرا در گفت وگو با دیلی تلگراف ابراز نگرانی کرده بود که کاهش یافتن هزینه های دفاعی انگلیس سبب کاهش نیروهای نظامی انگلیس و افت اعتماد بنفس این کشور در انجام تعهداتش به امنیت جهانی شود.

به نوشته دیلی تلگراف از زمان پایان جنگ سرد در دو دهه پیش، آمریکایی ها هرگز این گونه درباره میزان توانایی های انگلیس در انجام کامل تعهداتش به عنوان یک متحد نظامی در برابر تهدیدات مشترک، با شک و تردید صحبت نکرده بودند.

بودجه دفاعی انگلیس از زمان روی کار آمدن دولت ائتلافی دیوید کامرون در سال 2010 میلادی به منظور کاهش کسری بودجه بی سابقه، حدود هشت درصد کاهش یافته و موجب شده است شمار نظامیان انگلیسی به حدود یک ششم کاهش یابد.

دیلی تلگراف افزود: این مساله سبب شده است که شماری از مقامات سیاسی و نظامی ارشد آمریکا شروع به سووالاتی درباره میزان توانایی انگلیس به عنوان یک متحد موثر در نبردهای احتمالی در آینده بکنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات