تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۷۴۴۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4093 - دوشنبه 31 فروردین 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) افسانه‌ جعلی سلاح هسته‌ای را عَلَم کرده‌اند که بگویند جمهوری اسلامی مایه‌ تهدید است. (30/1/94)

 

سرمقاله

اهمیت تقویت بنیه نظامی کشور

آمریکایی‌ها برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر روند گفت‌وگوهای منجر به تدوین توافقنامه جامع، پس از پایان گفت‌وگوهای سوئیس عملیات روانی برنامه‌ریزی‌شده‌ای را آغاز کردند که انتشار «فکت‌شیت» بحث‌برانگیز و پس از آن موضع‌گیری در راستای آن «فکت‌شیت»، نقطه شروع این عملیات بود که با مصالحه سنا و دولت درباره حدود اختیارات هریک در توافقنامه جامع احتمالی ادامه یافت. درست در همین مرحله بود که «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا وارد صحنه شد و با اضافه‌کردن دوباره تهدید به این عملیات روانی، از روی میز بودن گزینه نظامی سخن گفت. هنوز این لحن تهدیدآمیز وزیر دفاع آمریکا در فضای رسانه‌ای جاری بود که امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، فرمانده معظم کل‌قوا دیروز در دیدار فرماندهان و کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به مناسبت روز ارتش انجام گرفت، به این موضوع اشاره کردند و فرمودند: «باز چندروز قبل از این، یکی از آنها دهن باز کرد و راجع‌به گزینه‌های روی میز و گزینه نظامی بنا کرد حرف‌زدن. خب این لاف را می‌زنند، این غلط زیادی را می‌کنند، آن‌وقت می‌گویند جمهوری اسلامی قدرت دفاع را از خود سلب کند؛ این حرفی که آنها می‌زنند ابلهانه نیست؟»

معظم‌له در ادامه در راستای تقویت هرچه بیشتر توان نیروهای مسلح این فرمان را صادر کردند: «همه دستگاه‌های جمهوری اسلامی، از وزارت دفاع تا سازمان‌های ارتش و سپاه و دیگر دستگاه‌های مختلف باید این را به‌عنوان یک دستور‌العمل بشناسند و آمادگی‌ها را روزبه‌روز افزایش بدهند؛ هم در زمینه تسلیحات، هم در زمینه سازماندهی‌ها، هم در زمینه آن چیزی که در نیروهای مسلح بیشترین تأثیر را دارد، یعنی آمادگی روحی و روحیه».

دوران دفاع مقدس برای نظام اسلامی دو درس ارزشمند داشت که نظام آن را خوب فراگرفت و به آن خوب عمل کرد: 1- ضعف نظامی طمع دشمن را برای دست‌اندازی و تحمیل خواسته‌هایش تحریک می‌کند و افزایش می‌دهد؛ 2- تقویت بنیه نظامی، دشمنانی را که خیال‌های شیطانی در سر دارند، به لاک حزم و احتیاط فرو می‌برد و مانع رفتار نسنجیده آنها می‌شود. پس از پایان دوران دفاع مقدس، نظام اسلامی با عمل به این دو آموزه گران‌قیمت، امنیت بی‌نظیری به‌دست آورده که موجب حیرت جهانیان شده است. مبارزه طولانی با آمریکا نیز برای ایران درس‌های زیادی داشته، از جمله مهم‌ترین آنها اینکه آمریکایی‌ها از تقویت توان نظامی ایران به‌شدت بیمناکند و یقین دارند چنانچه روزی به درگیری با ایران مجبور شوند، آسیب جدی می‌بینند که بسیار فراتر از عرصه نظامی خواهد بود؛ ازاین‌رو تداوم رفتار خصمانه آمریکا با ملت ایران ایجاب می‌کند برای مهار رفتار نسنجیده شیطان بزرگ، همه ابعاد نظامی ایران روزبه‌روز بیشتر تقویت شود تا جرئت هرگونه اقدام خطرناک را از دشمن سلب کند.

 

ترجمه

  تهران به‌دنبال بهره‌برداری از ضعف جهان عرب است

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی عرب‌نیوز 20 آوریل 2015 (31فروردین) در مقاله‌ای به نقش منطقه‌ای ایران، به‌ویژه در پرتو بحران یمن پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد، جامعه بین‌الملل از نقش مثبت یا منفی منطقه‌ای ایران و دست‌نشانده‌هایش در یمن آگاه نیست. باوجوداین، گویا کشورهای عربی باید همچنان برای جلب توجه جامعه بین‌الملل به پیامدهای مهارنکردن ایران هزینه کنند. به‌راستی، شرایط زمانی تغییر می‌کند که عربستان سعودی مواضع خود را در مقابل چالش‌های رو به رشد و تاکتیک‌های مخرب ایران تغییر دهد. جامعه بین‌الملل پس از سه هفته حملات نظامی و فشار دیپلماتیک عربستان و متحدانش به‌منظور کنترل متحدان ایران در یمن، به این نتیجه رسیده است که باید در مهار نیروهای‌ دست‌نشانده ایران نقش‌آفرین باشد.

در ادامه مقاله آمده است: کشورهای عربی خلیج‌فارس به تدوین پیش‌نویس قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل کمک کردند؛ این قطعنامه خواستار تحمیل تحریم تسلیحاتی علیه حوثی‌های مورد حمایت ایران شده بود. در واقع، این قطعنامه، فروش تسلیحات به گروه حوثی و نیز علی عبدالله‌صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن را که به خرابکاری در روند سیاسی یمن متهم شده، ممنوع می‌کند. قطعنامه 2216 با رأی ممتنع روسیه تصویب شد، البته ایران بازنده اصلی این قطعنامه است و تلاش این کشور برای خرید زمان این بار کارساز نشد. مطمئناً ایران به‌طور گسترده بخشی از مسئله به‌شمار می‌رود و جامعه بین‌الملل ترفندهای ایران را برای راه‌حل مسالمت‌آمیز بحران یمن نادیده گرفته است. این قطعنامه برخلاف پیشنهاد ایران به آتش‌بس فوری توجه نکرده است که این موضوع بسیار مهمی است. در واقع برای نخستین‌بار، حوثی‌ها و ایرانی‌ها، ‌پس از ضربه شدید ائتلاف عربی به آنها در یمن، درباره راه‌حل مسالمت‌آمیز سخن گفته‌اند.

در پایان مقاله آمده است: آتش‌بس تنها به این معنا خواهد بود که حوثی‌ها سازمان‌دهی مجدد شوند و ایران راه‌هایی برای ارسال تسلیحات لازم بیابد. به این دلیل، کشورهای خلیج‌فارس با تمایل روسیه برای گنجاندن آتش‌بس در بندهای این قطعنامه مخالفت کردند. تهران به‌دنبال بهره‌برداری از ضعف جهان عرب پس از وقوع بهار عربی است و تا جای ممکن از این ضعف استفاده می‌کند. از نظر ایرانی‌ها، محیط ناامن در منطقه به این کشور فرصت توسعه‌طلبی می‌دهد. به‌طور مشخص، سیاست‌مداران ایرانی به فکر مردم یمن نیستند. به‌عبارتی، بی‌تفاوتی آنها به یمن به‌دلیل راهبرد تهران در تبدیل‌کردن یمن به حوزه نفوذ خود، مانند لبنان، سوریه و عراق است، اما موفقیت نظامی و دیپلماتیک عربستان، ایران را غافل‌گیر کرده است.

اخبار و تحلیل‌ها: نویسنده مقاله سه هفته بمباران مداوم غیرنظامیان یمنی را که به گفته بیشتر کارشناسان هیچ دستاوردی برای آل‌سعود نداشته پیروزی محسوب کرده و برای باورپذیر کردن این دروغ (پیروزی) به قطعنامه ظالمانه شورای امنیت متوسل شده است. نویسنده نیز که گویا از مزدوران آل‌سعود است مانند مقامات عربستان برای موجه نشان دادن جنایت‌های‌شان ادعای حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها را مطرح می‌کند، حال آنکه مردم کشورهای اسلامی و حتی افکار جهانی هم متوجه ننگ حمله به غیرنظامیان هستند و آل‌سعود با هیچ اقدام تبلیغاتی نمی‌تواند این ننگ ابدی را بزداید.

 

اخبار

هم‌عقیده‌بودن در توافق‌نکردن با ایران

 دو کاندیدای مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه و دموکرات بر مصالحه‌‌نکردن هسته‌ای با ایران تأکید دارند.

پایگاه اینترنتی «دهیل» نوشت: هیلاری کلینتون مخالف توافق هسته‌ای با ایران است. فریدمن در تحلیلی برای این پایگاه نوشت: تنها چند دقیقه پیش از آنکه هیلاری کلینتون، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ اعلام کند،‌ حیم سابان، آمریکایی- صهیونیست و یکی از حامیان کلینتون در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون رژیم‌ صهیونیستی درباره موضع کلینتون درباره توافق ایران تلویحاً گفت: کلینتون، مخالف توافق هسته‌ای ایران است؛ زیرا همه گروه‌های سیاسی صهیونیسم،‌ با این توافق مخالفند. از چپ‌ترین عضو گروه اتحادیه صهیونیست تا احزاب راست مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند.

افزون‌بر نامزد دموکرات‌ها، جب بوش، سناتور جمهوریخواهی که شانس خوبی برای نشستن بر مسند اوباما دارد، درخصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران نظر مثبتی ندارد و حتی مذاکرات لوزان که بیشترین امتیازات ممکن را در چهارچوب راه‌حل‌های پیشنهادی به طرف مقابل داده و رضایت و خوشحالی برخی از صهیونیست‌ها را هم به‌دنبال داشته است، توافق معیوبی برای آمریکا می‌داند. پس از مذاکرات لوزان، سی‌ان‌ان گزارش داد: جب بوش، فرماندار سابق ایالت فلوریدای آمریکا ضمن ابراز ناراحتی از دستیابی ایران و گروه 1+5 به تفاهم سیاسی مشترک،‌ گفت: این تفاهم تنها فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران را قانونی خواهد کرد. وی افزود: هیچ چیز در توافقی که دولت توصیف کرده است، لغو تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را توجیه نمی‌کند؛ چون این تحریم‌ها حاصل سال‌ها تلاش هر دو حزب بوده است.

 

اخبار کوتاه    

* «الله‌وردی دهقانی» نماینده مردم ورزقان در پایان جلسه علنی روز گذشته مجلس و در تذکر شفاهی به رئیس‌جمهور، از اتفاق غیرفرهنگی روی‌داده در شهرستان ورزقان انتقاد کرد و اظهار داشت: در روزهای اخیر  در مراسمی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شهرستان ورزقان برگزار کرده است، شاهد رقص مختلط مردان و زنان بوده‌ایم که این اتفاق تعجب‌برانگیز، دل دین‌داران را به درد آورده است! وی تأکید کرد: از رئیس‌‌جمهور محترم می‌خواهم نسبت به برخورد با این اتفاق اقدام کند.

* منابع آگاه از کشته‌شدن نفر دوم و سخنگوی گروهک تروریستی جیش‌الظلم خبر دادند. براساس این گزارش، محمدسعید ترکمان‌زهی، سخنگوی گروهک تروریستی جیش‌الظلم و نفر دوم این گروهک کشته شده است. در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ تعدادی افراد ناشناس مسلح با حمله به ترکما‌ن‌زهی، وی را به هلاکت رساندند. گفتنی است، مسئولان و مقامات امنیتی کشورمان نیز کشته‌شدن ترکمان‌زهی را تأیید کرده‌اند.‎

* «عزت‌الله دهقان» دبیر کل جامعه اسلامی فرهنگیان درخصوص تجمع اعتراضی معلمان در سراسر کشور اظهار کرد: آنچه باعث تجمعات صنفی معلمان برای بیان درخواست‌های‌شان شده، کم‌بودن دستمزد و حقوق آنها نسبت به سایر مشاغل و اینکه مشکلات پیش روی آنها، زندگی را برای‌شان سخت کرده است. وی همچنین درخصوص ورود جریان فتنه به تجمعات اعتراضی معلمان و سوء‌استفاده آنها از این فضا تأکید کرد: حواس جامعه فرهنگی کشور ما باید جمع باشد تا جریان فتنه و مخالفان نظام نتوانند از این فضا سوءاستفاده کنند؛ چراکه ممکن است این گروه‌های وابسته به جریان فتنه، خود را درمیان تجمعات اعتراضی معلمان جا بزنند و علیه نظام و انقلاب شعار بدهند.

* اوکلاهاما نخستین ایالت آمریکاست که در آن کشتن محکومان به اعدام، با گاز نیتروژن مجاز شده است. مری‌ فالین، فرماندار جمهوریخواه ایالات اوکلاهاما قانونی را امضا کرد که در آن اعدام با گاز نیتروژن مجاز  است. این قانون پیش‌تر به تصویب پارلمان ایالتی رسیده بود که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است. این روش زجرآور برای اجرای حکم اعدام در اوکلاهاما، موجی از اعتراضات ملی و بین‌المللی را برانگیخته است.

* به‌تازگی، گروهک تروریستی داعش فیلمی از اعدام 28 نفر مسیحی اتیوپیایی منتشر کرده است که در آن سر 12 نفر از آنها بریده می‌شود! این درحالی است که تاکنون جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده است. این گروهک تروریستی پس از شکست‌های سنگین در عراق و سوریه، برای جلوگیری از فروپاشی، در حال فرار به آفریقا، در نزدیک‌ترین نقطه به اروپاست. گفتنی است، برخی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان، ترکیه و قطر از حامیان اصلی داعش هستند.

* «عبدالباری عطوان» از سانسور تصاویر کشتار مردم غیرنظامی یمن در حملات هوایی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی در رسانه‌های کشورهای عربی به‌شدت انتقاد کرد و آن را خلاف اصول حرفه‌ای و صداقت در اطلاع‌رسانی برشمرد. وی گفت: شبکه‌های تلویزیونی کشورهای عربی، به‌ویژه کشورهای عربی خلیج‌فارس، با سرخوشیِ بی‌سابقه‌ای، خبرهای بمباران هوایی یمن و اهدافی را که در این بمباران‌ها تخریب می‌شود، به‌کرّات پخش می‌کنند، اما به‌ندرت تصاویری از قربانیان غیرنظامی این بمباران‌ها را نمایش می‌دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات