تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۴۴۰۶

ترجمه: تهران به‌دنبال بهره‌برداری از ضعف جهان عرب است


پایگاه بصیرت،گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی عرب‌نیوز 20 آوریل 2015 (31فروردین) در مقاله‌ای به نقش منطقه‌ای ایران، به‌ویژه در پرتو بحران یمن پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد، جامعه بین‌الملل از نقش مثبت یا منفی منطقه‌ای ایران و دست‌نشانده‌هایش در یمن آگاه نیست. باوجوداین، گویا کشورهای عربی باید همچنان برای جلب توجه جامعه بین‌الملل به پیامدهای مهارنکردن ایران هزینه کنند. به‌راستی، شرایط زمانی تغییر می‌کند که عربستان سعودی مواضع خود را در مقابل چالش‌های رو به رشد و تاکتیک‌های مخرب ایران تغییر دهد. جامعه بین‌الملل پس از سه هفته حملات نظامی و فشار دیپلماتیک عربستان و متحدانش به‌منظور کنترل متحدان ایران در یمن، به این نتیجه رسیده است که باید در مهار نیروهای‌ دست‌نشانده ایران نقش‌آفرین باشد.

در ادامه مقاله آمده است: کشورهای عربی خلیج‌فارس به تدوین پیش‌نویس قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل کمک کردند؛ این قطعنامه خواستار تحمیل تحریم تسلیحاتی علیه حوثی‌های مورد حمایت ایران شده بود. در واقع، این قطعنامه، فروش تسلیحات به گروه حوثی و نیز علی عبدالله‌صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن را که به خرابکاری در روند سیاسی یمن متهم شده، ممنوع می‌کند. قطعنامه 2216 با رأی ممتنع روسیه تصویب شد، البته ایران بازنده اصلی این قطعنامه است و تلاش این کشور برای خرید زمان این بار کارساز نشد. مطمئناً ایران به‌طور گسترده بخشی از مسئله به‌شمار می‌رود و جامعه بین‌الملل ترفندهای ایران را برای راه‌حل مسالمت‌آمیز بحران یمن نادیده گرفته است. این قطعنامه برخلاف پیشنهاد ایران به آتش‌بس فوری توجه نکرده است که این موضوع بسیار مهمی است. در واقع برای نخستین‌بار، حوثی‌ها و ایرانی‌ها، ‌پس از ضربه شدید ائتلاف عربی به آنها در یمن، درباره راه‌حل مسالمت‌آمیز سخن گفته‌اند.

در پایان مقاله آمده است: آتش‌بس تنها به این معنا خواهد بود که حوثی‌ها سازمان‌دهی مجدد شوند و ایران راه‌هایی برای ارسال تسلیحات لازم بیابد. به این دلیل، کشورهای خلیج‌فارس با تمایل روسیه برای گنجاندن آتش‌بس در بندهای این قطعنامه مخالفت کردند. تهران به‌دنبال بهره‌برداری از ضعف جهان عرب پس از وقوع بهار عربی است و تا جای ممکن از این ضعف استفاده می‌کند. از نظر ایرانی‌ها، محیط ناامن در منطقه به این کشور فرصت توسعه‌طلبی می‌دهد. به‌طور مشخص، سیاست‌مداران ایرانی به فکر مردم یمن نیستند. به‌عبارتی، بی‌تفاوتی آنها به یمن به‌دلیل راهبرد تهران در تبدیل‌کردن یمن به حوزه نفوذ خود، مانند لبنان، سوریه و عراق است، اما موفقیت نظامی و دیپلماتیک عربستان، ایران را غافل‌گیر کرده است.

اخبار و تحلیل‌ها: نویسنده مقاله سه هفته بمباران مداوم غیرنظامیان یمنی را که به گفته بیشتر کارشناسان هیچ دستاوردی برای آل‌سعود نداشته پیروزی محسوب کرده و برای باورپذیر کردن این دروغ (پیروزی) به قطعنامه ظالمانه شورای امنیت متوسل شده است. نویسنده نیز که گویا از مزدوران آل‌سعود است مانند مقامات عربستان برای موجه نشان دادن جنایت‌های‌شان ادعای حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها را مطرح می‌کند، حال آنکه مردم کشورهای اسلامی و حتی افکار جهانی هم متوجه ننگ حمله به غیرنظامیان هستند و آل‌سعود با هیچ اقدام تبلیغاتی نمی‌تواند این ننگ ابدی را بزداید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات