تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۷۴۴۹۹
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همایش «توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای»:

برخی تندروهای داخلی با نتانیاهو همزبان شده‌اند


فرناز حسنعلی‌زاده

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مخالفان مذاکرات هسته‌ای را «همزبان» نتانیاهو توصیف کرد و از نهادهای حکومتی خواست به وظایف خود عمل کنند. صبح روز گذشته، وزارت کشور میزبان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود تا توصیه‌ها و اندرزهای وی درباره «توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای» را بشنوند؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم اگرچه در جای جای سخنرانی‌اش، پیشنهادهای خود درباره مدیریت استانی را مطرح کرد اما به همان سیاق همیشگی هم از چاشنی خاطرات و ناگفته‌های خود بهره برد و هم با نقبی به مسائل جاری کشور، اعتراض خود را متوجه افرادی کرد که به گفته او، هیچ سهمی در مبارزات انقلابی و جنگ تحمیلی نداشتند، اما امروز در مسیر حرکت دولت «کارشکنی» می‌کنند. طیفی که به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقابل بزرگ‌ترین فساد در سطوح ارشد مدیریتی، سکوت پیشه کردند و حالا از تریبون مجلس، همزبان با نخست وزیر رژیم صهیونیستی عرصه را بر تیم هسته‌ای تنگ می‌کنند.

به گزارش «ایران»، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخنان خود در این باره را با یادآوری شرایط کشور در دوران رژیم پهلوی آغاز کرد و گفت: قدرت حاکم آن زمان کم نبود؛ به خاطر بالا رفتن قیمت نفت، دست‌شان به لحاظ مالی باز بود. اگر حمایت می‌خواست، حمایت شرق و غرب و ارتجاع منطقه را داشت که تکنولوژی‌هایی از جمله «هسته‌ای» را در اختیارش گذاشتند اما جمهوری اسلامی تنها «مردم» را داشت و بر آن شرایط غلبه کرد. او به شرایط دشوار کشور بعد از جنگ 8 ساله اشاره کرد و گفت: وقتی می‌خواستم از مجلس به دولت بروم، نمایندگان پرسیدند چرا از جایی که سؤال می‌کنی و مطالبه‌گر هستی، به جایی می‌روی که باید با دست خالی پاسخگو باشی؟ من هم گفتم اگر من نروم، چه کسی برود؟ امام این فکر را کردند و من هم قبول کردم؛ من عقیده دارم که می‌شود و شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهم‌ترین موضوع آن سال‌ها را «اتحاد» و «همدلی» مردم دانست و گفت: همان موقع رادیکال‌ها و محافظه‌کاران اختلافات جزئی داشتند که شیرینی زندگی سیاسی بود و هست. با همه اینها مردم به نظام اطمینان داشته و آماده همکاری بودند.

از تریبون مجلس، دروغ می‌گویند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با این مقدمه از نبودن وحدت در جامعه ابراز گلایه و تأکید کرد: الان به هر دلیلی، همدلی آسیب دیده است. امروز دولت درگیر حل مشکلات خارجی است.

مذاکره‌کنندگان هسته‌ای که مورد حمایت رهبر معظم انقلاب هستند بارها اعلام کرده‌اند کار را با برنامه‌ رهبری پیش می‌برند؛ آن موقع «دلواپسان» چه بر سرشان می‌آورند؟ همزبان شده‌اند با نتانیاهو. نتانیاهو آنجا اوباما را تهدید می‌کند، اینجا هم «دلواپسان» می‌گویند ما اسراری می‌دانیم، ما نمی‌دانیم اینها چه سری می‌دانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه طرف‌های مقابل تیم مذاکره کننده، افراد ساده‌ای نیستند، شیطان و گاهی زبردست هستند، ادامه داد: تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران افراد امینی هستند که زحمت می‌کشند تا به نتیجه برسند، در حال حاضر نزدیک به نتیجه رسیده ایم.آن وقت به جای این که به استقبال آنها در فرودگاه برویم، «دلواپسان» می‌روند و چیزهایی را می‌گویند که نباید بگویند. تریبون مجلس شورای اسلامی نیز باز است و هرچه می‌خواهند، می‌گویند. میلیون‌ها نفر می‌شنوند و مردم هم گاهی اوقات برخی دروغ‌ها را باور می‌کنند؛ این حرف‌ها مزاحم کار است. این وظایف حاکمیت است چون موضوع ملی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید مجدد بر اینکه ما بعد از جنگ اینها را نداشتیم، گفت: در آن زمان در مجلس انتقادهایی بود اما سازنده بود، تخریب نبود. ولی این کارشکنی‌ها توجیهی ندارد. ما الان با این همه فشار ‌بین‌المللی رو‌به‌رو هستیم اما فشار داخلی‌ها بیشتر از فشار خارجی‌هاست. وی با تأکید بر این که این افراد، ملتی که انقلاب کرد و جنگید نیستند، ادامه داد: اینها آدم‌هایی هستند که خیلی آسان آمده‌اند یک جایی گیرشان آمده و این حرف‌ها را می‌زنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مشکلات دولت را همین افراد دانست و گفت: وظیفه حکومت، مراکز قدرت و دیگران هم این است که درست مسئولیت‌شان را انجام دهند. کسی نمی‌گوید حق آنها ضایع شود. اگر حرف منطقی دارند، مطرح کنند. زیرا باید بگویند و جواب آن را هم باید بگیرند اما فضای تخریب به ضرر جامعه است و افراد را از کار کردن مأیوس می‌کند. ضررش را هم کشور و هم مردم می‌بینند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه خواستار گشایش فضای نقد و بحث در دانشگاه‌ها شد و با طرح این پرسش که «کدام دانشجو و استادی است که زیر سایه سانسور شدید رشد بکند»، گفت: در زمان پیامبر (ص) ایشان در مواقعی مثل جنگ دستورهایی می‌دادند، مردم هم می‌پرسیدند این حرف شماست یا وحی خدا؟ وقتی پیامبر (ص) پرسیدند چه فرقی می‌کند، مردم جواب دادند: اگر وحی خدا باشد اطاعت می‌کنیم اما اگر نظر شخص شما باشد، قبول نمی‌کنیم، چون اشتباه است. در زمان حضرت علی(ع)، در یکی از سخنرانی‌های حضرت، زندیقی با اعتراض تند بی‌ادبی کرد. یاران امام خواستند با او برخورد کنند اما حضرت علی(ع) گفت: او یک فحشی داده آخرش این است که شما هم جوابش را بدهید؛ نه این که کتکش بزنید.

به مدح علی(ع) هم شبهه می‌گیرند

ساعتی بعد از سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گفت و سخنرانی او نیز همانند سخنرانی هاشمی با تشویق‌های مکرر حضار همراه شد.

وی بعد از تشریح ابعاد فرهنگی و اجتماعی «توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای» به برخی انتقادها از عملکرد وزارتخانه تحت مسئولیتش اشاره کرد و گفت: امروز جریانی به عنوان جریان ضد هنری به راه افتاده است که هنر، بخصوص موسیقی و کنسرت‌ها با کارشکنی برخی عناصر مواجه می‌شوند که با اتکا و استناد به ارزش‌های دینی، مخالفت می‌کنند. جنتی با تأکید بر ضرورت توجه به این موضوع گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان فرهنگ و هنر، وظیفه خود را حفاظت از ارزش‌های اسلامی می‌داند و در صدور مجوز برای فیلم، تئاتر، کنسرت سنتی و پاپ به معیارهای ارزشی - اسلامی پایبند است.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیر مجوز دادن به ترانه‌ها و کنسرت‌ها گفت: در حوزه موسیقی و هنرهای دیگر اختلاف نظر وجود دارد. اگر قلم را هم به صورت موزون به میز بزنیم، برخی آقایان می‌گویند اشکال شرعی دارد؛ حتی گاهی به مداحی افراد هم شبهه شرعی وارد می‌کنند. وی ادامه داد: بنده شاهد بودم در شب میلاد امیرالمؤمنین در قم، فردی شروع به مداحی کرد. بعد از خواندن دو سه بیت یکی از علما گفت که بنشیند. ما گاهی به مدح امام علی(ع) هم شبهه شرعی وارد می‌کنیم.

ملاک فتاوای رهبری است

جنتی ادامه داد: برخی اصولاً موسیقی را حرام می‌دانند. اینجا یک حکومت اسلامی است؛ در رأس آن فردی است که هم مرجع تقلید است، هم ولی فقیه و هم هنرشناس.

ما در بین روحانیت هیچ شخصی را نداریم که به اندازه رهبری شعر و فیلم را بشناسد؛ یا به اندازه ایشان کتاب بخواند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 74 جلسه خارج از فقه رهبر معظم انقلاب درباره «غنا» گفت: ملاک ما در این زمینه سخنان و فتاوی رهبر معظم انقلاب است.

استانداران از مجوزها حمایت کنند

وی ادامه داد: «فتاوی سایر علما مطرح است اما برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر رهبر معظم انقلاب ملاک است.»

جنتی با انتقاد از احضار رؤسا و مسئولان دانشگاه برای اجرای موسیقی در دانشگاه ها گفت: «معنا ندارد که یک نفر جلوی اجرای کنسرتی را که مجوز دارد، بگیرد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از استانداران خواست از مجوزهای صادر شده حمایت کنند چرا که به گفته او «نمی شود برنامه‌ای در یک جا شرعی و در جای دیگر حرام باشد.»

وزرای کشور،اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی از دیگر سخنرانان همایش دیروز بودند.«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در سخنان کوتاهی تاکید کرد:« ما این آمادگی را داریم که همین الان اداره 13 تا 14 درصد استان ها را به استانداران بدهیم تا با استفاده از منابع داخلی آن‌ها را اداره کنند.» «عباس آخوندی» وزیر راه و ترابری هم با اذعان به اینکه، عمده منابع درآمد مدیریت شهری در کشور از محل فروش امکانات زیست محیطی است، گفت: برای دستیابی به توسعه متوازن و پایدار تکلیف مدیریت محلی در کشور بایستی هرچه زودتر روشن شود.«علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در سخنانی در این مراسم گفت: تعداد 8 پروژه در این وزارتخانه در حال برنامه ریزی و اجراست که هر کدام به تنهایی می تواند نقش اساسی در دستیابی به توسعه پایدار و متوازن کشور ایفا کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات