تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۷۴۵۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4095 - چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این خصوصیت را دارد که از درون دامان انقلاب روییده است. دیگران انقلابی شدند؛ اما سپاه انقلابی به وجود آمد. (29/8/68)

 سرمقاله

عملیاتی با هیچ دستاورد!

چهار هفته حملات سبوعانه و جنایتکارانه آل‌سعود و ائتلاف هفت کشور دیگر عربی علیه مردم مظلوم یمن پایان یافت و وزارت دفاع عربستان با اعلام این خبر، از تحقق اهداف خود در این عملیات خبر داد! در این حملات وحشیانه آل‌سعود، بسیاری از زیرساخت‌های یمن ویران شد و هزاران نفر (اکثراً مردم عادی) به خاک و خون کشیده شدند؛ اما با تمام این تفاسیر، عربستان سعودی هیچ دستاوردی از 28 روز حملات هوایی خود علیه یمن به‌دست نیاورد. البته برای این ادعا‌ نیز دلایلی وجود دارد که به بخشی از آنها می‌پردازیم.

1- تسلط انصارالله بر بیشتر خاک یمن

یکی از اهداف اعلامی آ‌ل‌سعود و ائتلاف عربی- غربی آن در چهار هفته عملیات هوایی علیه یمن، شکست حوثی‌ها و اخراج آنها از شهرها و استان‌های تحت تسلط آنها در یمن بود؛ اما امروز می‌بینیم که باوجود وحشی‌گری‌ سعودی‌ها در این‌مدت، انقلابیون یمنی بر بیشتر خاک این کشور تسلط دارند! و 19 استان از 21 استان یمن تحت تسلط آنان است. این درحالی است که پیش از آن، این گروه فقط بر بخش‌ شمالی یمن تسلط داشت.

2- تداوم حاکمیت انقلابیون

یکی دیگر از اهداف این حملات وحشیانه، بازگرداندن عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت بود. حال آنکه هادی کماکان در ریاض به‌سر می‌برد و قدرت همچنان در دست حوثی‌ها و ارتش یمن است!

3- افزایش حمایت مردمی از انقلابیون

درحالی که تا پیش از حمله ددمنشانه آل‌سعود به یمن، انقلابیون الحوثی، مخالفانی، به‌ویژه در بخش‌های جنوبی آن داشتند؛ اما با حمله آل‌سعود به یمن و کشتار مردم این کشور، کینه قدیمی یمنی‌ها از آل‌سعود افزایش یافته و سبب نزدیکی بسیاری از مخالفان دیروز به موافقان امروز الحوثی‌ها شده است. به‌‌گونه‌ای‌که نه‌‌تنها هیچ صدای اعتراضی علیه حوثی‌ها در یمن بلند نشد؛ بلکه اعتراضات مردم یمن علیه آل‌سعود شدت بیشتری یافت که سقوط آسان شهرهای جنوبی یمن به‌دست حوثی‌ها مؤید این ادعاست.

نکته آخر آنکه، از امروز به بعد، این سعودی‌ها هستند که باید با ترس احتمالی حملات چریکی یمنی‌ها و اعتراضات داخلی (حتی اعتراضات داخلی در خاندان آل‌سعود) به‌سر ببرند؛ زیرا این حملات وحشیانه، نه‌تنها هیچ دستاوردی برای آل‌سعود نداشت؛ بلکه سقوط این خاندان فرتوت و درحال افول را سرعت بخشید. آل‌سعود پس از این، دیگر هیچ حرفی برای افکار عمومی خود و جهان اسلام ندارد و باید منتظر پس‌لرزه‌های آن در آینده نزدیک باشیم.

 

ترجمه

        انطباق توافق هسته‌ای ایران با سیاست منع تکثیر آمریکا

گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 22 آوریل 2015 (2 اردیبهشت) در مقاله‌ای به ابعاد توافق هسته‌ای جامع و انطباق آن با سیاست منع تکثیر هسته‌ای آمریکا پرداخت و نوشت: این پرسش مطرح است که اگر ایران و گروه 1+5 در نهایت بتوانند مطابق چهارچوب اعلام‌شده در لوزان به‌ توافق برسند، آیا چنین توافقی، سیاست منع تکثیر آمریکا را تضعیف می‌کند؟ جای شگفتی نیست که موافقان و مخالفان این چهارچوب، تمایل دارند نظرهای متفاوتی ارائه دهند. طرفداران این چهارچوب، چنین استدلال می‌کنند که توافقی مطلوب است که احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را کاهش دهد و بنابراین، دستاورد مهم منع تکثیر باشد؛ در عین حال مخالفان استدلال می‌کنند، اجازه به ایران برای حفظ ظرفیت غنی‌سازی، آنها را به ساخت بمب نزدیک می‌‌کند و با سیاست‌های آمریکا در مخالفت با گسترش فناوری‌های هسته‌ای حساس در تضاد است.

در ادامه مقاله آمده است: از طرفی حق با مخالفان است که متذکر می‌شوند اجازه به ایران برای حفظ بخش عظیمی از ظرفیت غنی‌سازی برخلاف سیاست‌های منع تکثیر آمریکاست؛ اما این نکته از قلم می‌افتد که ایران تاکنون چنین ظرفیتی به دست آورده و آمریکا برخلاف تلاش‌های گسترده نتوانسته است از آن جلوگیری کند. این نخستین‌بار نیست که آمریکا با چنین شرایطی روبه‌رو شده است. حتی پس از آنکه منع تکثیر در دهه 1960م به اولویت مهم تبدیل شد، آمریکا همواره خود را در موقعیتی می‌دید که بیشتر تلاش‌های بلندپروازانه منع تکثیر این کشور، شکست خورده بود. آمریکا همواره به جای توسل به زور یا بیان درخواست‌های غیرواقع‌گرایانه مبنی‌بر برچیدن تمام توانمندی‌های هسته‌ای آن کشور، رسیدن به توافق‌های عمل‌گرایانه را برگزیده است تا به این طریق آسیب به رژیم منع تکثیر را کاهش دهد. حتی پس از آنکه کره‌شمالی به نخستین مواد هسته‌ای دست یافت، آمریکا خواستار تحویل فوری ذخایر موجود نشد و سال 1994 به توافقی دست یافت که مطابق آن کره‌شمالی با توقف برنامه هسته‌ای خود در همان وضعیت موافقت کرد و در نهایت در ازای دریافت رآکتورهای آب سبک از آمریکا، تأسیسات خود را برچید.

اخبار و تحلیل‌ها: اینکه موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا چه درباره آن می‌گویند، برای ما اهمیتی ندارد. آنچه برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد، آن است که ایران در این توافق بتواند منافع ملی خود را درباره بحث هسته‌ای حفظ کرده و از این انرژی کارآمد در پیشرفت و توسعه خود استفاده کند. یادمان باشد که بحث انرژی هسته‌ای ایران بهانه است و غرب به سرکردگی آمریکا از پیشرفت‌های ایران در این زمینه‌ و دیگر زمینه‌های علمی و صنعتی می‌ترسد و به این بهانه می‌خواهد جلوی پیشرفت ایران را بگیرد. ضمن اینکه می‌خواهد با این بهانه مانع نفوذ روزافزون ایران در منطقه شود.


اخبار 

1- حتی شیرزاد هم فهمید...؟!

 احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که به بیان مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایران مشهور است، در گفت‌وگویی با پایگاه ضدانقلاب کلمه سخنان متفاوت جالب توجهی بیان کرده است. وی در بخشی از سخنان خود می‌گوید: «اینکه سرنوشت اقتصاد ایران موکول به مسئله‌ای شود که تهدید بالای سرش باشد برای کل ایرانیان غیرقابل تحمل است. اینکه تحریم‌ها مانند استخوان لای زخم بماند و هراسی از ادامه تحریم‌ها وجود داشته باشد و سرمایه‌گذاران خارجی بلاتکلیف بمانند، قابل قبول نیست... اگر غربی‌ها نخواهند تحریم‌ها را بردارند اساساً مذاکرات بلاموضوع است؛ یعنی برای کل ایران مسئله اقتصاد و لغو تحریم‌ها اهمیت دارد. بنابراین، اگر مذاکرات به بازی‌های سیاسی طولانی‌مدت موکول شود، ادامه مذاکرات دشوار خواهد بود و غربی‌ها این موضوع را درک کرده‌اند. بنابراین، امید ما این است که حتی اگر چند ماه هم امضای توافق‌نامه نهایی طول بکشد، مهم این است که طرفین به تعهدات خود عمل کنند». این اظهارات نشان می‌دهد، حتی افرادی مانند شیرزاد نیز متوجه سوءنیت آمریکا شده‌اند.

2- زنگ خطر ورود فتنه‌گران به دانشگاه‌ها

 به‌تازگی، عناصر فتنه‌گر و ساختار‌شکن به بهانه افتتاح انجمن اسلامی منحله دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر در این دانشگاه گردهم آمدند. در این برنامه محمدرضا خاتمی و ابراهیم اصغرزاده که هریک به اتخاذ مواضع ساختارشکنانه شهره هستند، با حضور در آمفی‌تئاتر این دانشگاه سخنانی بر زبان آوردند که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی گسترده جریان‌های سیاسی تندروی بیرون از دانشگاه برای برهم‌زدن نظم دانشگاه‌ها در آینده نه‌چندان دور است. خاتمی در این برنامه در بخشی از سخنانش اعلام کرد: «دانشجویان در فضای علمی بررسی‌ کنند، چرا سرنوشت رؤسای‌جمهور، رؤسای مجلس و نخست‌وزیر دوران جنگ چنین می‌شود که آنها یا فتنه‌گر و ساکت فتنه معرفی می‌شوند یا خائن و فاسد؟» اصغرزاده نیز در میان شعارهای ساختارشکنانه تعدادی از دانشجویان گفت: «فکر نمی‌کردم روزی در دانشگاه پلی‌تکنیک سخنرانی کنم که مجید توکلی و محسن میردامادی در زندان هستند. کمیته‌های انضباطی قرار بود که کمک حال دانشجویان باشد تا آنها را در برابر فشار محکمه‌های قضایی حفظ کنند. من به‌عنوان یک دانشجوی انقلابی شرمنده دانشجوها و خانواده‌هایی هستم که به علت فعالیت در دانشگاه از تحصیل محروم و ستاره‌دار شدند». گفتنی است، انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر سال‌ها پیش به‌دلیل انجام فعالیت‌های غیرقانونی و مواضع و اقدامات ساختارشکنانه‌اش منحل شده بود.

 

اخبار کوتاه    

* «دنیس راس» دیپلمات و نویسنده سر‌شناس آمریکایی در مقاله‌ای در نشریه پولتیکو از اوباما می‌خواهد که در مواضعش محکم باشد؛ زیرا حالا که رهبر عالی ایران و سپاه پاسداران با بازرسی‌ها مخالفند، تنها شفافیت است که می‌تواند توافق را کارآمد کند. اگر چهارچوب درک مشترک با ایران می‌خواهد به توافق نهایی بینجامد، باید مفادی در آن درج شود که این اطمینان را به ما بدهد که تا ۱۵ سال آتی، ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

* شیخ «عبدالله جلال» از همه مردم ساکن الانبار خواست تا در آزادسازی مناطق این استان به نیروهای نظامی کمک کنند. وی تأکید کرد: اداره اوقاف اهل تسنن از همگان می‌خواهد تا در آزادسازی تمامی مناطق استان الانبار مشارکت کنند. شیخ‌عبدالله تأکید کرد: گروه تروریستی داعش کشتارهای جمعی بسیاری در الانبار، از جمله علیه عشایر این استان مرتکب شده است و به همین دلیل آنها باید برای نبرد با تروریست‌ها به پا خیزند و سلاح در دست گیرند.

* غلامحسین کرباسچی درباره روند فعالیت‌های دولت می‌گوید: اصلاً فرض کنید که مناقشه هسته‌ای هم حل شد، بعد از آن چه؟ این بی‌تحرکی‌ها آدم را برای دولت نگران می‌کند. چشم بر هم گذاشتیم، نصف مهلت این دولت گذشت. وزرا و شخص رئیس‌جمهور باید فکر کنند که خروجی این دوره از دولت، آن هم با همه امیدی که مردم به آن بسته‌اند، فقط در برداشته‌شدن تحریم‌ها خلاصه نشود. اگر هنگام تحریم‌ها، تحرک ما این‌گونه باشد، لابد پس از آن دیگر خیال‌مان راحت خواهد شد و می‌گوییم همه‌چیز هست، دیگر!

* منابع داخلی بازدید گروه آمریکایی از سفارت سابق آمریکا را در شرایطی تکذیب می‌کنند که در گزارش رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی، عکس این گروه در داخل سفارت آمریکا، با حضور یک ایرانی (احتمالاً راهنما) در لانه جاسوسی دیده می‌شود، در همین حال شاید یکی از مهم‌ترین پرسشی که در کنار سفر هیئت آمریکایی به ایران مطرح می‌شود، این باشد که این تجار آمریکایی‌تبار با چه کسانی دیدار کرده‌اند؟ دیدار و استقبالی که آمریکایی‌ها با ذوق‌زدگی آن را روایت می‌کنند که «مقامات ایرانی با آغوش باز از ما استقبال کردند»!

* «احمدقسیم عثمانی» در نشست مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: مسکن مهر یکی از طرح‌های بسیار خوبی بود که به‌دلیل مدیریت و اجرای ناکارآمد، ثروت‌های میلیاردی را برای مدیر عامل‌های تعاونی‌های مسکن مهر فراهم آورد که این ثروت‌ها را باید ساکنان محروم مساکن مهر به‌صورت اقساط بپردازند؛ لذا دستگاه‌های نظارتی دولت باید رسیدگی به اموال میلیاردی مدیر عامل‌های تعاونی‌های مسکن مهر را به‌‌سرعت در دستور کار خود قرار دهند و اموال نامشروعی را که در این خصوص به‌دست آورده‌اند، به مالکان مسکن مهر برگردانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات