تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۴۶۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4096 - شنبه 5 اردیبهشت 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اما توافق‌نکردن شرف دارد به توافقی که منافع و عزت ملت از بین برود. (20/1/94)

سرمقاله

ادامه جنایت با منع کمک‌رسانی

طی دو روز گذشته مقامات آل‌سعود در دو مرحله هواپیمای ایرانی حامل مجروحان یمنی و اقلام امدادی، از جمله کمک‌های دارویی را از فرود در فرودگاه صنعا بازداشتند. هواپیماهای امدادی ایران در‌حالی با تهدید جنگنده‌های عربستان به ایران بازگشتند که به گفته وزارت خارجه ایران، مسئولان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با کسب مجوزهای پروازی در مسیر عمان- یمن و هماهنگی کامل با صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بین‌المللی، این دو هواپیما را به یمن اعزام کردند. در پی این اقدام غیرقانونی آل‌سعود، وزارت خارجه ایران با احضار کاردار رژیم سعودی به وی یادآور شد که اقدام جنگنده‌های این رژیم پس از اعلام پایان عملیات تهاجمی اخیر، عملاً دخالت آشکار در امور یمن و آسمان آن کشور است.

دستان خالی رژیم آل‌سعود و روی سیاه آن پس از چهارهفته کشتار مردم بی‌گناه یمن، آنچنان سردمداران آل‌سعود را خشمگین کرده که سبب رو به زوال‌رفتن عقل آنها شده، آنچنان که قدرت تشخیص و تصمیم‌گیری صحیح را از دست داده‌اند. بازگرداندن هواپیماهایی که برای قربانیان جنایات آل‌سعود دارو و وسایل امدادی حمل می‌کردند، در نزد همه جهانیان محکوم است و تنفر جهانیان از آل‌سعود را به میزان تنفرشان از جنایات این رژیم برادرکش افزایش می‌دهد. به موازات تحریک افکار جهانی علیه آل‌سعود، انزجار از حامیان این رژیم، از جمله شیطان بزرگ، کشورهای غربی و سران مرتجع کشورهای عربی که در کشتار بی‌پناهان یمن شریکند و سازمان‌های بین‌المللی مسئول که سکوت حیله‌گرانه را بیشتر کرده‌اند، روبه افزایش است و چنانچه همین مورد برای مردم مقاوم یمن دستاورد مقاومت فرض شود، آنها به پیروزی بزرگی رسیده‌اند.

 

ترجمه

تأثیر جمهوریخواهان بر توافق هسته‌ای ایران

گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 25 آوریل 2015 (۵ اردیبهشت) در مقاله‌ای به تلاش‌های جمهوریخواهان آمریکا برای اثرگذاری بر محتوای توافق‌نامه هسته‌ای جامع پرداخت و نوشت: قانون اصلاحیه بررسی هسته‌ای ایران (قانون کورکر- منندز) در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسید. اصلاحیه‌ها و بحث درباره این قانون هفته آینده صورت خواهد گرفت. مطابق فکت‌شیت ارائه‌شده ازسوی طراحان این قانون، محتوای این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم خواهد کرد که توافق نهایی با ایران، به‌همراه تمام اسناد مرتبط، از جمله جزئیات راستی‌آزمایی و پایبندی را به کنگره ارائه دهد. بدون این موضوع، تضمینی نخواهد بود که رئیس‌جمهور توافق را برای تأیید نهایی به کنگره تحویل دهد. البته باراک اوباما این توافق را «توافق‌نامه اجرایی» می‌خواند. افزون‌براین، این قانون از توانایی رئیس‌جمهور برای تعلیق تحریم‌ها در زمان بررسی توافق ازجانب کنگره، جلوگیری می‌کند. البته اگر این توافق نهایی پیش از 10 ژوئیه ارائه شود، کنگره برای بررسی آن 30 روز وقت خواهد داشت.

در ادامه مقاله آمده است: این قانون به کنگره این فرصت را می‌دهد که قطعنامه‌ای مشترک را درباره ردّ توافق به تصویب برساند که در این‌صورت از اختیار رئیس‌جمهور برای معاف یا تعلیق‌کردن تحریم‌های کنگره جلوگیری خواهد شد. همچنین، رئیس‌جمهور باید هر 90 روز، اجرای مؤثر توافق‌نامه نهایی را تأیید کند و در صورت پایبندنبودن ایران، کنگره روند بازگرداندن تحریم‌ها را طی خواهد کرد. افزون‌براین، الزامات جدیدی برای گزارش‌دهی درباره حمایت مستقیم یا غیرمستقیم ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و آزمایش موشک‌های بالستیک وجود دارد. بدون این قانون، اوباما از برخورد با این توافق‌نامه مانند یک پیمان امتناع خواهد کرد و آن را به کنگره ارجاع نخواهد داد. همچنین، از قدرت اجرایی خود به‌منظور تعلیق تحریم‌ها استفاده خواهد کرد و امیدوار خواهد بود که رئیس‌جمهور بعدی و کنگره گزینه‌ای جز پایبندی به آن و لغو دائمی تحریم‌ها پیش رو نخواهند داشت.

در پایان مقاله آمده است: سازوکاری برای جلوگیری از اجرای توافق طی دوره باقی‌مانده رئیس‌جمهور آمریکا وجود ندارد. درکل، شرط لغو دائمی تحریم‌ها این است که کنگره به آن رأی دهد. به عبارت دیگر، این قانون به کنگره تا حدی این امکان را می‌دهد که اوباما را طی زمان باقی‌مانده ریاست‌جمهوری‌اش کنترل کند و همزمان تحریم‌ها به قوت خود باقی بمانند. به‌گونه‌ای‌که کورکر می‌گوید: «در واقع، مطابق برنامه اقدام مشترک، ماه‌ها به طول خواهد انجامید که کنگره بفهمد محتوای توافق‌نامه چه بوده است... ما تاکنون از طریق معافیت‌های امنیت ملی به رئیس‌جمهور برای لغو تحریم‌ها اختیار عمل داده‌ایم... در حال حاضر، اوباما ملزم نیست که پیش از رفتن به سازمان ملل به ما گزارشی از جزئیات ارائه کند».

اخبار و تحلیل‌ها: هر دو طرف بحث توافق‌نامه و تحریم‌ها، یعنی اوباما و کنگره، به این بحث نگاه سیاسی دارند. اوباما تلاش می‌کند، امتیاز سیاسی بزرگ توافق هسته‌ای با ایران را به نام خود و به نفع حزب دموکرات ثبت کند و جمهوریخواهان تلاش می‌کنند تا مانع موفقیت اوباما و حزبش شوند. ضمن آنکه هر دو طرف به‌نوعی درصدد هستند که در مذاکرات هسته‌ای به ایران امتیاز کمتری بدهند. اوباما خوب می‌داند، برای رسیدن به خواسته بزرگ و تاریخی‌اش الزاماً باید با پذیرش خواسته‌های ایران، نظر این کشور را جلب کند و به هر نحو ممکن موانع ایجادی کنگره را مرتفع سازد، بنابراین مصوبه اخیر سنا به هیچ‌وجه نمی‌تواند بهانه وی برای رفع‌نکردن یک جای تحریم‌ها باشد.

 

اخبار

اختلاف اصلاح‌طلبان به استان‌ها رسید

 طی روزهای گذشته، یکی از جلسات اصلاح‌طلبان به میزبانی جبهه منحله مشارکت و با سخنرانی رئیس شورای این جبهه در همدان برگزار شد. اظهارات لقمانیان از آن جهت که سرخط تعدادی از ناآرامی‌ها در کشور بوده و همچنین خط انتخاباتی اصلاح‌طلبان را مشخص می‌کند، قابل تأمل است؛ این اظهارات از سیاست‌های اصلاح‌طلبان در برخورد با دولت یازدهم پرده برداشته است. لقمانیان مانند سایر اصلاح‌طلبان پس از سیاه‌نمایی درباره دولت قبلی و عملکرد آن گفت: «فرصت همیشه برای تشکیلات پیش نمی‌آید، اگر یک فرصت خوبی پیدا شد، باید از اولین فرصت به نحو احسن استفاده کرد. ما نباید مشکلات گذشته را داشته باشیم؛ اول باید یک انسجامی داشته باشیم که نداریم، حالا نمی‌دانم سر چه چیزی است که همیشه اختلاف داریم. باید بتوانیم روی حداقل اشتراکات خود کار کنیم؛ همیشه این‌گونه بوده است که در انتخابات به‌دنبال شعارهای خیلی تند و تیز و احیاناً هیجان‌انگیز رفته‌ایم و وقتی موفق شدیم دیگر دور هم جمع نشده‌ایم». لقمانیان درباره راهبرد اصلاح‌طلبان برای موفقیت در انتخابات آینده افزود: «در این چند سال ندیده‌ام که احزاب راهبرد مشخصی داشته باشند؛ قبل از انتخاب‌شدن باید بتوان با مردم ارتباط گرفت. وقتی به فکر نان و مشکلات مردم نباشیم، آنها می‌گویند دموکراسی مال خودتان و خودتان بروید دنبال کنید؛ مردم طبقه پایین اصلاً ما را نمی‌شناسند. ما الآن می‌خواهیم دو نفر، سه نفر، چند نفر را توی استان کاندیدا بکنیم، اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم شش ماه دیگر همان تعداد هستیم». ازسوی دیگر، اصلاح‌طلبان کرمانشاه پس از ضرب و شتم یکدیگر در جلسه انتخاباتی 8 اسفند، به‌تازگی با شکایت از یکدیگر در مراجع قانونی نشان دادند که برای پیروزی در انتخابات و اداره امور سیاسی و قانون‌گذاری کشور، یک جریان فکری ناتوان هستند.

 

اخبار کوتاه

* حجت‌الاسلام سیدمحمد غروی، عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره جلسات مشترک دبیران کل جامعتین با‌ آیت‌الله مصباح‌یزدی و تشکیل سه‌ضلعی وحدت در میان اصولگرایان گفت: جامعتین، جامعتین است و ضلع سوم ندارد. آیت‌الله مصباح جنبه شخصیتی خودشان را دارند و از لحاظ جنبه اجتماعی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند. برخی، از جلسات آیات یزدی و موحدی و مصباح‌یزدی این تلقی را داشته‌اند که ضلع سومی به جامعتین اضافه شده، درحالی‌که این‌گونه نبوده است.

* حضور معاون رئیس دولت یازدهم و رئیس سازمان محیط زیست در تجمع «حامیان حیوانات»، آن هم در شرایطی که براساس گفته وی، «این سازمان در چنین موضوعاتی هیچ مسئولیت و تکلیف قانونی ندارد»، موجب حیرت ناظران سیاسی و اعتراض «حامیان انسان‌ها» شد! معصومه ابتکار درحالی در این تجمع غیرقانونی حضور یافت که هنگام هجوم ریزگردها به مناطق مختلف کشور، به‌ویژه خوزستان به بهانه‌های مختلف از حضور در جمع مردم مظلوم کشورمان امتناع کرده است!

* خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره کنفرانس «منع گسترش سلاح‌های اتمی» که روز دوشنبه در نیویورک برگزار می‌شود، طرح یک تریلیون‌دلاری آمریکا برای نوسازی زرادخانه هسته‌ای این کشور را عامل گسترش فضای یأس و بدبینی بر تلاش جهان برای حرکت به‌سمت جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای دانسته است. «آنگلا کین» نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح هسته‌ای می‌گوید: «شاهد توقف در مسیر حرکت به‌سمت جهان عاری از سلاح هسته‌ای هستیم». 45 سال پس از اجرایی‌شدن ان‌پی‌تی، کشورهای غیرهسته‌ای با مشاهده ناتوانی درزمینه تحقق جهان عاری از سلاح‌های اتمی روزبه‌روز ناامیدتر می‌شوند.

اخبار و تحلیل‌ها: آمریکایی‌ها در برنامه‌های ظاهری و نمایشی تلاش می‌کنند با توجیه رفتار بدشان برای آنها دلایل منطقی ارائه کنند تا کمتر مجبور شوند برای حاکم‌کردن سلطه‌شان به زور متوسل شوند، با این حال هر از گاهی حوادثی رخ می‌دهد که تلاش آنها برای پوشیده نگه‌داشتن چهره پلیدشان امکان‌پذیر نیست، از جمله این حوادث فعالیت‌های هسته‌ای مخرب آنهاست که در بالا به آن اشاره شده است.

* هرچند آمریکایی‌ها در طول یک سال گذشته سعی کرده‌اند، این‌گونه القا کنند که دیپلماسی، یگانه‌مسیر پیش روی آنها با ایران است؛ ولی طرح تازه‌ و بسیار پیچیده‌ای را برای فرایند استحاله از درون و براندازی نرم کلید زده‌اند که برخی بازیگران مهم داخلی هم در آن دخیلند. مجریان طرح مذکور، تمرکز خود را بر سوءاستفاده از نهادهای دولتی و سازمان‌های به‌ظاهر مردم‌نهاد معطوف کرده‌اند و شیوه بسیار خلاقانه‌ای را برای نفوذ، هدایت و ایجاد تنش در داخل کشور دنبال می‌کنند. براساس اطلاع منابع آگاه، سفرهای ناگهانی هفته‌های گذشته آمریکایی‌ها به کشورمان برای پیاده‌سازی این پروژه صورت گرفته است.

* رسانه‌های عربی به نقل از «نیوزویک» اعلام کردند، پس از جراحات شدید «ابوبکر البغدادی» در عملیات ارتش عراق، هم‌اکنون «ابوعلا العفری» معاون وی، به‌طور موقت سرکردگی داعش را برعهده گرفته است. نشریه «نیوزویک» در گزارشی اعلام کرد، پس از آسیب‌دیدگی شدید ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش، در عملیات گسترده ارتش عراق، هم‌اکنون «ابوعلا العفری» جانشین وی شده است. براساس این گزارش، العفری در سال ۱۹۹۸ و پیش از آنکه به یکی از اعضای ارشد القاعده تبدیل شود، به افغانستان سفر و در سال ۲۰۰۴ با القاعده بیعت کرد.

* هاشم صباغیان، وزیر کشور دولت موقت، در پاسخ به این پرسش القایی آرمان که آیا معتقدید آقای روحانی چهارچوب‌های اعتدالی مهندس بازرگان را رعایت می‌کند، می‌گوید: آقای روحانی باید در مرحله اول، جنس «اعتدال» مهندس بازرگان را بشناسد و سپس در راه ایشان گام بردارد. این کار نیز با مطالعه و اندیشه در سیر تفکر مهندس بازرگان امکان‌پذیر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات