تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۷۴۷۳۲

رادیو فردا: روحانی قبلا نیز گفته بود که "نمی‌شود با زور شلاق مردم را به بهشت برد"

دویچه وله: روحانی از پلیس خواست با جوانان و زنان، باادب و حسن‌خلق بیشتر برخورد کند/ بی.بی.سی: روحانی در جمع فرماندهان نیروی انتظامی گفت که پلیس موظف به اجرای اسلام نیست/ رادیو فردا: روحانی قبلا نیز گفته بود که "نمی‌شود با زور شلاق مردم را به بهشت برد".

رئیس جمهور در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا با اشاره به اینکه در سال 91 بودجه عمرانی کشور 11 هزار میلیارد تومان بوده است گفت: ما در سال 92 این بودجه را به 22 هزار میلیارد تومان و بعد از آن در 93 بودجه عمرانی اجرای شده‌مان را 32 هزار میلیارد تومان قرار دادیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اتکاء کشور در بودجه 94 نفت از همیشه تاریخ ایران کمتر شده است اظهار داشت: علیرغم مشکلات اگر بودجه برخی از دستگاه‌های اجرایی را مثلاً حدود 78 درصد زیر صد رد صد قرار دادیم بودجه نیروی انتظامی را صد در صد پرداخت کردیم.

وی با بیان این مطلب که البته برخی به ما ایراد می‌گیرند که دولتی که قرار بود دولت پلیس نباشد پس چرا بودجه نیروهای مسلح را کامل پرداخت می‌کند متذکر شد: در این زمینه باید گفت که یک اشکالی در ذهن برخی‌ها وجود دارد.

روحانی در همین زمینه تأکید کرد: جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله متفاوت است و همچنین امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله جدا است چرا که ما در جامعه نیاز به امنیت داریم و البته برای این امنیت نیز باید هزینه کنیم.

رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان اینکه البته مؤثرترین نیرو کم هزینه‌ترین نیرو به شمار می‌رود افزود: اگر بتوانیم هزینه را کاهش دهیم و اثربخشی را افزایش دهیم توانسته‌ایم راه موفقیتی را طی کنیم.

روحانی با اشاره به شعار سال که بر پایه همدلی و همزبانی تعریف شده است خطاب به فرماندهان و مدیران ناجا گفت: ابتدا باید این همدلی و همزبانی میان بخش‌های مختلف ناجا ایجاد شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه پلیس از حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی تا همه جاده‌ها موظف به کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای قانون است تصریح کرد: اگر می‌خواهیم همدلی را برقرار کنیم اول باید در داخل بخش‌ها اعظم از ناجا ارتباطی نزدیکتر و هماهنگ ایجاد کنیم از طرف دیگر لازم است تا همدلی با سایر نیروهای دیگر که امنیت را برقرار می‌کنند وجود داشته باشد.

وی در همین راستا گفت: هماهنگی نزدیک و همدلی بین کل نیروهای امنیتی اعم از ناجا و وزارت اطلاعات و دولت در معنای کل وجود داشته باشد و در همین راستا وزیر کشور حلقه وصلی میان پلیس و کلیت دولت است چرا که ایجاد امنیت در سایه هماهنگی، همدلی و همکاری بین دولت و نیروهای مسلح و نیز نیروهای اطلاعاتی میسر است.

روحانی فقر، بیکاری، فساد و ریا را از مهمترین منکرهای موجود در جامعه برشمرد و با تأکید بر اینکه نا بیکاری و فقر عامل اصلی نا امنی در جامعه هستند گفت: ما باید اینها را از بین ببریم.

رئیس جمهور ضمن مذمت اینکه چسبیده‌ایم به دو سه منکر کوچک اسلام و فکر می‌کنیم تمام منکرات همینجا است گفت: منکر همان است که مردم می‌گویند یعنی مثلاً مردم می‌گویند که این کار بد است و در واقع منکر آن است که وقتی پلیس به اجرای قدم بر می‌دارد همگان عملکرد پلیس را ولو در دلشان تحسین می‌کنند.

رئیس جمهور عبور از چراغ قرمز را یک منکر برشمرد افزود:‌ حکومت اسلامی یعنی حکومت قانون و نه هیچ چیز دیگر؛ این همان کلامی است که امام ده‌ها بار در سخنرانی‌هایش آن را تکرار کرده است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در جمهوری اسلامی ایران شرع و قانون منطبق بر هم قرار می‌گیرند متذکر شد: پلیس موظف بر اجرای اسلام نیست پس بی‌خود وارد مخمصه فکری نشود و مردم را نیز گرفتار نکند چرا که بسیاری از مسائل شرعی به ایمان مردم مربوط است همچنان که عبادت امری فرضی است.

روحانی در همین راستا با تأکید بر اینکه پلیس صرفاً در جایی می‌تواند وارد شود که اولاً مصوبه قانون باشد و ثانیاً قانون مذکور واضح و روشن باشد گفت: برای اجرای قانون قطعاً قانون باید شفاف، صریح، اعلان شده و در اصطلاح حقوقی ابلاغ شده باشد.

وی همچنین تأکید کرد: پلیس باید در اجرای قانون اولویت‌ها را مدنظر قرار دهد.

رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان اینکه پلیس اولین جمع در نظام است که اولین ارتباط را با مردم برقرار می‌کند خطاب به فرماندهان و مدیران ناجا گفت: هر کجا پلیس اعمال قدرت می‌کند اگر چنانچه مشروع و مقبول باشد همگان شماها را تحسین می‌کنند چرا که در اینجا پلیس قدرتش را اعمال کرده است.

روحانی با تأکید بر اینکه نباید یادمان رود صاحب این کشور ملت ایران هستند و همه ما باید نوکر مردم باشیم بیان داشت: تمام کارگزاران نظام از ابتدا تا آخر نوکر این مردم هستند و پلیس ما افتخارش این است که خادم مردم در بخش امنیت است پس بسیار مهم است که با مردم چگونه برخورد می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: در برخورد با مجرم باید یادمان باشد که صرفاً باید با جرم برخورد کنیم چرا که معیار پلیس تعرض مجرم به قانون است پس در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب از وظایف همه ما به شمار می‌رود.

روحانی در همین راستا متذکر شد: مخصوصاً نسبت به جوانان و زنان که طبقه حساسی هستند باید اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب بیشتر رعایت شود چرا که وظیفه ما نسبت به آنها سنگین‌تر است البته قبول دارم که قانون برای همه مساوی است اما نحوه اجرای قانون نیاز به آموزش دارد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنرانی‌اش در جمع مدیران و فرماندهان ناجا با بیان اینکه گام اول آموزش، گام دوم اولویت‌بندی و مرحله بعد تهدیدات فرضی و خیالی تصریح کرد: گاهی دولت و کشور همه فکر و ذهنش به سمت تهدیدی می‌رود که اصلاً تهدید نیست به عنوان همین الآن که من رئیس دولت هستم هفته‌ای نیست که تهدید اقتصادی و امنیتی برایم بیاورند که وقتی سئوال می‌کنم می‌بینم تهدید واقعی نیست؛ شاید 5 درصد تهدید باشد ولی صد در صد نیست بر این اساس می‌گویم که عکس‌العمل شما نسبت به تهدید خیالی تبدیل به تهدید واقعی می‌شود پس لازم است که ریشه امور را بنگریم .

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه نسل جوان ما در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته یادآور شد: زمانی می‌گفتیم اگر رادیو و تلویزیون 24 ساعت در دست ما قرار دهند (در زمان رژیم شاهنشاهی) همه مردم را مؤمن می‌کردیم و حالا این ابزار دست ما قرار دارد اما اینگونه نیست که با چهار ابزار به هدفمان برسیم.

حسن روحانی خطاب به فرماندهان ناجا با بیان اینجا شما ضابط قانون هستید گفت: یکی از تیترهایی که مردم از آن عصبانی می‌شوند این است که گاهی ممکن است اولویت‌ها حتی از سوی پلیس رعایت نشود پس لازم است که اولویت‌ها در جامعه را مد نظر قرار دهیم.

وی مواد مخدر و عدم استحکام خانواده و آسیب‌هایی از جمله فساد را اولویت آسیب اجتماعی کشور بر شمرد و تأکید کرد: دولت به خوبی می‌داند که پلیس ما امروز چه بار سنگینی بر دوش دارد؛ ما به خوبی می‌دانیم در شرایطی که باب شهادت گویی برای برخی بسته شده برای پلیس از لب خیابان تا لب مرز همچنان باز است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم نیز به خوبی واقفند که پلیس سربازی است که سلامتی و امنیت خود را برای حفظ سلامت و امنیت جامعه خرج می‌کند خاطرنشان کرد: دولت نیز بر این تلاش‌ها به خوبی واقف است.

روحانی با تأکید چند باره بر این نکته که پلیس باید در اجرای وظایفش اولویت‌ها را مد نظر قرار داده و به گونه‌ای عمل نکند که تهدیدات خیالی آن را از کار خودش وادارد گفت: حتی آنهایی که در داخل کشور توریست و خارجی هستند و یا خارجی‌هایی که در کشور ما زندگی می‌کنند نیز در پناه جمهوری اسلامی هستند پس ما باید همه را یکسان ببینیم تا رضایتمندی مردم از پلیس بیشتر گردد.

رئیس قوه مجریه در پایان ضمن خوش آمد گویی به تیم جدیدی که از سوی فرماندهی معظم کل قوا در نیروی انتظامی مشغول به فعالیت شدند و نیز تقدیر از عملکرد فرماندهی و تیم گذشته نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: دولت حامی، تقویت کننده و در کنار پلیس خواهد بود و پلیس نیز باید دولت را در رسیدن به رونق اقتصادی کمک کند چرا که بدون کمک آنها به این مهم نخواهیم رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات