تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۷۴۷۴۷
سفر هيئت انقلابيون به مصر و ايران بعد از روسيه

ديپلماسي انصارالله براي جلوگيري از تجزيه يمن


در شرايطي كه كشورهاي عربي- غربي با انتقال سفارتخانه‌هاي خود از صنعا به عدن سعي دارند سناريوهاي خطرناك خود را در يمن اجرا كنند، گروه انصارالله تلاش مي‌كند از طريق ديپلماسي با ايران، روسيه و مصر، طرح تجزيه يمن را متوقف كند.

به گزارش جوان، اين روزها كشورهاي عربي– غربي بر دشمني خود با انصارالله يمن شدت بخشيده و از هر ابزاري براي منحرف كردن انقلاب اين كشور استفاده مي‌كنند. بستن سفارتخانه‌ها و انتقال آنها به عدن نشان مي‌دهد كه جبهه عربي- غربي برنامه هايي براي مقابله با انقلابيون يمن دارد و آنگونه كه از شواهد و قرائن بر مي‌آيد طرح تجزيه يمن در دستور كار كشورهاي حاشيه خليج فارس و غرب قرار گرفته است.

همزمان كه دشمنان خارجي خود را براي اجراي سناريوهاي خطرناك در يمن آماده مي‌كنند، نيروهاي انصارالله نيز بيكار ننشسته و سعي مي‌كنند از مسير ديپلماتيك از تجزيه يمن جلوگيري كنند. به همين منظور، هيئتي از نيروهاي انصارالله روز يك‌شنبه به ايران سفر كردند تا با برخي مقامات كشورمان ديدار و گفت و گو كنند.

به گزارش فارس، شبكه خبري الميادين اعلام كرد كه يك هيئت از رهبران انصارالله يمن عازم ايران شدند.

بر اساس اين گزارش، شماري از رهبران اين جنبش از جمله رئيس شوراي سياسي و سخنگوي انصارالله در اين هيئت حضور دارند. اين در حالي است كه روز يك‌شنبه نخستين هواپيماي ايراني پس از چند دهه در صنعا، پايتخت يمن، فرود آمد و به گفته معاون سفير ايران در يمن، اين هواپيما حامل كمك‌هاي بشردوستانه و هلال احمر ايران براي هلال احمر يمن بود. ايران همواره از انقلاب مسالمت آميز يمن حمايت كرده است. همچنين خبرگزاري رسمي يمن (سبا) كه هم اكنون در كنترل حوثي‌هاست، از امضاي توافقنامه‌اي ميان يمن و ايران براي برقراري پروازهاي مستقيم هفتگي ميان دو كشور خبر داد. اين نخستين قرارداد تجاري ميان ايران و دولت حوثي‌هاي يمن است.

همچنين «ضيف الله الشامي» از رهبران جنبش انصارالله يمن ديروز اعلام كرد كه يك هيئت از اين جنبش، پس از روسيه به مصر سفر خواهد كرد. در شرايط كنوني، سفر هيئت ديپلماتيك انصارالله به كشورهاي ايران، روسيه و مصر در راستاي جلب حمايت‌هاي بين‌المللي براي مقابله با سناريوهاي احتمالي است كه از جانب كشورهاي مرتجع عرب و در راس آن عربستان شكل گرفته است. حمايت محور ايران- روسيه- مصر مي‌تواند نقش مهمي در روند انقلاب يمن و شناسايي رسمي دولت تحت حاكميت انقلابيون مؤثر باشد. روسيه به عنوان يكي از اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل دو هفته پيش با بررسي پيش نويش قطعنامه عليه انصارالله مخالفت كرد كه بيانگر حمايت سياسي روس‌ها از حوثي‌ها است.

انصارالله هفته گذشته نيز هيئتي را به مسكو فرستاده بود تا شناسايي دولت انقلابي يمن را با مقامات روس در ميان بگذارد. به باور برخي ناظران، روسيه مي‌تواند از همكاري‌هاي خود با يمن به عنوان ابزار فشار بر عربستان سعودي استفاده كند، زيرا رياض، يمن را محدوده منافع راهبردي خود مي‌داند. روي كار آمدن حكومت جديد در يمن ممكن است باعث بي‌ثباتي اوضاع در عربستان شود و اعتراضات در مناطقي در اين كشور نسبت به عملكرد دولت سعودي را در پي داشته باشد و اين فرصتي براي روس‌هاست تا از ابزار فشار انصارالله عليه رياض كه در ماه‌هاي اخير در همسويي با امريكا قيمت نفت را پايين آورده تا بر اقتصاد روسيه فشار وارد كند، استفاده كند.

سفر به مصر نيز از اين جهت كه دولت مصر روابط چندان خوبي با عربستان ندارد، مي‌تواند قابل توجه باشد. نيروهاي انصارالله سعي مي‌كنند از طريق ديپلماتيك بتوانند موضع مقامات قاهره را در مقابل انقلابيون يمن تغيير دهند تا وارد بازي خطرناك سعودي‌ها در منطقه نشوند. اين سفر درحالي انجام مي‌شود كه در هفته‌هاي اخير اخباري منتشر شد كه مصر قصد دارد 25 هزار نيروي نظامي به مرزهاي يمن با عربستان اعزام كند تا در صورت نياز براي مداخله در يمن وارد عمل شوند و حتي يكي از اهداف تشكيل ناتوي عربي به رهبري مصر و رياض نيز مقابله با دولت انقلابي يمن است.

سفر همزمان اردوغان و السيسي

در حالي كه پيش‌بيني مي‌شد عربستان با ميانجي‌گري ميان قاهره و آنكارا، اختلافات دو كشور را حل كند، رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه گفت كه در سفرش به رياض به هيچ‌وجه با عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر ديدار نخواهد كرد. رئيس‌جمهور مصر نيز با تأكيد بر اينكه تاسيس نيروي نظامي مشترك ميان كشورهاي عربي مسئله‌اي ضروري براي حفظ ثبات در خاورميانه است، عدم مداخله تركيه در امور داخلي كشورش را خواستار شد و گفت: «هيچ گونه ميانجي‌گري براي حل اختلافات با آنكارا وجود ندارد».

به گزارش ايسنا، السيسي، در مصاحبه با شبكه‌هاي خبري «‌الحدث‌» و «‌العربيه‌» در خصوص سفر روز يك‌شنبه خود به رياض گفت:«‌لازم است براي بحث و گفت‌وگو با سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در خصوص اوضاع منطقه به رياض بروم. من معتقدم رخدادهاي جهان عرب همكاري و هماهنگي بيشتر ميان مصر و عربستان را مي‌طلبد، چراكه جهان عرب در شرايط سختي به سر مي‌برد و در اين شرايط بايد كارآمدتر عمل كنيم».

عربستان و مصر تلاش مي‌كنند با تشكيل نيروي نظامي عربي موازنه‌اي منطقه‌اي در مقابل كشورهاي غير همسو مثل ايران ايجاد كنند اما از آنجا كه اين نيروي نظامي به مشاركت برخي كشورها مثل تركيه نيز نياز دارد، مقامات آل سعود سعي مي‌كنند با مرتفع كردن اختلافات آنكارا و قاهره، اتحاد منطقه‌اي ايجاد كرده و بتوانند در صورت نياز به مداخله در كشورهايي مثل ليبي، به بهانه مقابله با تروريسم و در يمن نيز براي مقابله با حوثي‌ها اقدام كنند اما اختلافات بين برخي كشورهاي عربي روند همگرايي در اين اتحاديه نظامي را با مشكل مواجه كرده است.

«عدن» كانون تجمع ضد انقلاب

اين روزها، تمام نيروهاي هم‌پيمان عربستان در عدن گرد هم آمده‌اند تا جبهه منسجمي را عليه انصارالله و هر نيرويي كه بخواهد خارج از اراده سعودي‌ها بر يمن تسلط يابد، تشكيل دهند. پس از انتقال سفارتخانه‌هاي عربي به عدن، امريكا و انگليس نيز اعلام كردند كه تا چند روز ديگر سفارت‌هاي خود را به عدن انتقال مي‌دهند. خبرگزاري آناتولي ديروز به نقل از منابع آگاه ديپلماتيك، اعلام كرد كه كشورهاي انگليس و امريكا مانند ساير كشورهاي حاشيه خليج فارس، فعاليت سفارت‌خانه‌هاي خود را از شهر عدن از سر خواهند گرفت.

باتوجه به روند انتقال سفارتخانه‌ها به عدن، مي‌توان گفت كه محور عربي- غربي سعي دارد تا اگر نتواند دست انصارالله را از قدرت كوتاه كند طرح تجزيه يمن به دو قسمت جنوبي و شمالي را اجرا كند. باتوجه به مخالفت استان‌هاي جنوبي با حوثي‌ها و تلاش براي اعلام استقلال، اين امر محتمل به نظر مي‌رسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات