تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۷۴۸۶۵
یاسر هاشمی در گفت‌وگو با فرهیختگان تشریح کرد

رسالت دانشگاه آزاد اسلامی: تبدیل علم به ثروت

نویسنده: سارا طاهری ـ s.taheri@fdn.ir ـ اشاره: در روزهای آغازین سال 94 مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از طرح‌ها و برنامه‌های خود برای بهینه‌سازی فعالیت‌های این موسسه آموزش عالی سخن می‌گویند. به همین مناسبت و برای آگاهی از کم و کیف این برنامه‌ها با یاسر هاشمی رئیس‌دفتر ریاست هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم. او در این گفت‌وگو با اشاره به تمهیدات جدید برای بهینه‌سازی و نظارت بر فعالیت‌های این نهاد بزرگ علمی تاکید کرد: «نظارت آنلاین بر عملکرد مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی جزء وظایف نظارتی هیات‌موسس است تا بتوان به روز بر تمام واحد‌های دانشگاه نظارت داشت.» او در بخش دیگری از این گفت‌وگو می‌گوید؛ «دانشگاه آزاد اسلامی باید همسو با جریان پژوهش محوری جهانی حرکت کند.» او معتقد است دانشگاه باید بتواند تولید علم کرده و علم خود را تبدیل به ثروت کند.

* چندی پیش دبیرهیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی «نرم‌افزار داشبورد مدیریتی» و نظارت آنلاین بر عملکرد مسئولان این دانشگاه خبر داد؛ شما به‌عنوان رئیس دفتر ریاست هیات‌امنا توضیح دهید که منظور از نظارت آنلاین و مدیریت داشبوردی چیست؟

** دکتر نوریان این موضوع را به‌عنوان پروژه‌ای که به تازگی قرار است آغاز شود در زمان شروع کار خود در هیات‌موسس مطرح کردند؛ آن چیزی که بنده مطلع هستم این است که ایشان به دنبال «داشبورد مدیریت» برای مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی هستند که بتوانند از طریق این داشبورد شاخص‌های اصلی دانشگاه را لحظه به لحظه مشاهده کنند. در واقع مفهوم «آنلاین» به این معناست که همین که داشبورد روشن می‌شود آن چیزی که به روز است به‌عنوان شاخص‌های اصلی دانشگاه دیده می‌شود.

* هدف از راه‌اندازی این داشبورد به جز نظارت چیست؟

** معتقدم این نوع نظارت اقدام خوبی است و جزء وظایف نظارتی هیات‌موسس است تا دائما بتواند از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی به روز با خبر شود. در واقع باید گفت این موضوع جزء وظایف اصلی هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی است؛ حالا اگر این نظارت به روز و آنلاین باشد و دائما بتوان نظارت را بر تمام واحدهای دانشگاه انجام داد اقدام خوبی است.

* آیت‌الله هاشمی در شصت‌ونهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد موضوعی را در رابطه با آینده‌پژوهی مطرح کردند؛ به نظر شما نحوه پیگیری آینده‌پژوهی چگونه باید باشد؟

** آیت‌الله هاشمی در این اجلاس بر راه‌اندازی رشته آینده پژوهشی در دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کردند و گفتند که آینده‌پژوهی، آینده نگری و براساس آینده‌نگری عمل کردن از وظایف دانشگاه‌ها است. بنده درباره این موضوع در جریان هستم که دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تمام جزئیات سخنرانی آیت‌الله هاشمی در اجلاس 69 را به‌عنوان برنامه آینده این دانشگاه در سال 94 در دستور کار خود قرار داده‌اند. البته تنها آینده‌پژوهی موضوع مطرح شده در این اجلاس نبود بلکه ابعاد دیگری نیز داشت اما یکی از موضوعات مهم همین بحث آینده‌پژوهی بود که معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و خود دانشگاه که یک مرکز علمی است این موضوع را مد نظر قرار داده است؛ امروزه دنیا به مراکز علمی پیشنهاد می‌کند که نسبت به آینده فکر کنند و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه کارهای خوبی انجام داده است. اینک باید دید چه برنامه‌هایی در این راستا و درباره آینده‌پژوهی پیشنهاد می‌شود، اما در حال حاضر تیم‌هایی در این زمینه در حال فعالیت هستند.

 * شما چندی پیش در گفت‌وگویی اعلام کردید که دانشگاه آزاد اسلامی باید همسو با جریان پژوهش محوری جهانی حرکت کند؛ فکر می‌کنید دانشگاه آزاد اسلامی چگونه باید در این زمینه فعالیت کند؟

** نسل جدید دانشگاه‌ها از آموزش محور به پژوهش محور در حال حرکت هستند و حتی امروزه جلوتر از این موضوع حرکت کرده، یعنی به طرح‌ها و پروژه‌های علمی نگاه می‌کنند تا تجاری‌سازی کنند. طبیعی است دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید تلاش کند با تجربه دنیا جلو رفته و اقداماتی را انجام دهد. البته در این زمینه کارهایی شروع شده است، مانند شرکت‌های دانش‌بنیان و قراردادهای پژوهشی که در حال حاضر در دانشگاه در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و برنامه‌هایی به واحدهای کل کشور داده شده تا در این زمینه فعالیت کنند. در واقع عملا ما می‌بینیم کارهایی شده است اما باید دید نتیجه این اقدامات چه می‌شود. این موضوع در حال حاضر در کشور بسیار جوان است و ما انتظار نتیجه زود هنگام نداریم، اما شروع خوبی داشته‌ایم.

* راهکارهای اداره دانشگاه از طریق تجاری‌سازی چیست؟

** اینکه دانشگاه بتواند تولید علم کرده و علم خود را تبدیل به ثروت کند. یکی از وظایف اصلی دانشگاه تبدیل علم به ثروت است.

* در همین زمینه تجاری‌سازی که درباره آن سخن گفتید می‌خواستم بدانم که سرنوشت طرح امحای زباله در استان مازندران که چندی پیش در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد به کجا رسید؟

** دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه تحقیقات وسیعی کرده و در حد پایلوت و علمی به نتیجه رسیده است؛ دانشکده فیزیک پلاسمای علوم و تحقیقات هم در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است و ما توقع داریم که این موضوع را به عرصه عمل برده تا منافع آن را مردم، کشور و دانشگاه ببرند. لذا طرح امحای زباله طرحی مهم و جزء طرح‌هایی است که شاید با اولویت دانشگاه آزاد اسلامی به سرعت جلو می‌رود و منتظر نتایج آن هستیم که امسال هم این موضوع پیگیری خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات