تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۴۸۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4099 - سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امنیت اخلاقى و اجتماعى جزو وظایف جمهورى اسلامى است. (6/2/94)

 

سرمقاله

کری در دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل؟!

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با حضور در دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و درباره موضوع هسته‌ای گفت‌وگو کرد. پس از انتشار این خبر، «رادیوفردا» (وابسته به سازمان سیا) و شبکه بی‌بی‌سی (وابسته به دربار ملکه انگلیس) به استقبال این خبر رفتند و آن را برجسته کردند، البته نه برای اصل مذاکره، بلکه برای اولین حضور یک مقام آمریکایی در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل که براساس قوانین بین‌المللی، خاک ایران تلقی می‌شود. با اینکه ظریف در پاسخ به چرایی این حضور، آن را براساس قراری دانست که در ژنو و یمن عمل می‌شد و به شکل نوبه‌ای هریک در مکانی که طرف مقابل حضور داشت، می‌رفت، استقبال مشتاقانه دو رسانه فوق از این اتفاق، ذهن را به‌سوی موضوع مهمی می‌کشاند که نباید از آن غافل شد، اینکه ایران اصرار دارد روند مذاکره هسته‌ای با ایران در چهارچوب مشخص و حدود و ثغور حساب‌شده و تاحد امکان غیرقابل بسط باشد. برخلاف این تقید و اصرار ایران که مبتنی‌بر اصل رویارویی با شیطان بزرگ است و باید در جای خود بیشتر تبیین شود، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند این چهارچوب و حدود و ثغور را بسط دهند که هدف آنها هم برای تأثیرگذاری بر راهبرد مهم ایران، یعنی «رویارویی با شیطان بزرگ» است. از این‌روست که کری اعلام کرد، انتظار دارد در ملاقات با ظریف درباره مناقشه یمن هم صحبت کند و این یعنی بسط‌دادن چهارچوب ایران در فرایند «رویارویی با شیطان بزرگ» که لازم است گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای به آن توجه جدی داشته باشد و اجازه ندهد آمریکا به بهانه‌های مختلف این چهارچوب را دستخوش تغییر تدریجی کند.


ترجمه

مطرح‌شدن بحران یمن در گفت‌وگوهای هسته‌ای

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 28 آوریل 2015 (8 اردیبهشت) در مقاله‌ای به بحران یمن و گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه را برای نخستین دیدار با همتای ایرانی خود، پس از توافق هسته‌ای اولیه در لوزان صورت داد. باوجوداین، هرچند تمرکز اصلی بر رفع موانع توافق نهایی به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران بود؛ اما بحران یمن نیز بر این دیدار سایه افکنده بود. آقای کری اندکی پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت: «من مطمئن هستم به موضوع یمن پرداخته خواهد شد... آینده یمن باید توسط یمنی‌ها تعیین شود... و نه توسط طرف‌ها و دست‌نشانده‌های خارجی». ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی تلاش می‌کنند، حوثی‌ها را عقب برانند؛ گروهی که مقام‌های آمریکایی اظهار می‌‌کنند، مورد حمایت مالی و تسلیحاتی ایران هستند.

در ادامه مقاله آمده است: هفته گذشته عربستان اعلام کرد، به مرحله جدیدی از مداخله نظامی در یمن حرکت می‌کند که ممکن است درصورت توقف حملات حوثی‌ها، حملات هوایی متوقف شود؛ اما درگیری‌ها و بمباران ادامه دارد. دوشنبه جمال‌بن‌عمر، نماینده مستعفی سازمان ملل، درباره خطری تازه هشدار داد که تلاش‌ها برای تحریم یمن ممکن است بحران انسانی را تشدید کند. بن‌عمر گفت، به شورای امنیت در جلسه‌ای خصوصی گفته است، اجرای تحریم تسلیحاتی جدید «می‌تواند به‌طور غیرعمدی جریان کالاهای تجاری ضروری و کمک‌های بشردوستانه به یمن، از جمله غذا، سوخت و تجهیزات پزشکی را محدود کند». تاکنون نشانه‌هایی وجود ندارد که اختلاف‌های ایران و آمریکا بر سر یمن، بر حرکت ایران به‌سوی توافق هسته‌ای که ضرب‌الاجل پایان ژوئن برای تحقق آن مشخص شده، تأثیر گذاشته باشد. دولت اوباما تلاش جدی کرده است تا به عربستان و سایر کشورهای عرب سنی بفهماند که تلاش آمریکا برای توافق هسته‌ای به این معنا نیست که آمریکا حمایت ایران از بشار اسد و شبه‌نظامیان در عراق و کمک‌هایش به حوثی‌ها را نادیده گرفته است.

در پایان مقاله آمده است: باوجوداین، بحران یمن نشان‌دهنده شکاف جدی میان آمریکا و ایران درباره مسائل منطقه‌ای است؛ هرچند آنها دولت اسلامی (داعش) را دشمن مشترک خود می‌دانند. آقای کری در سخنان خود از مدیریت بحران عربستان دفاع کرد و گفت: «قبل از حملات حوثی‌ها، سعودی‌ها آماده مشارکت در گفت‌وگوهای سیاسی بودند... آنچه اتفاق افتاد این بود که حوثی‌ها از نبود حملات هوایی بهره گرفتند و علاوه‌بر عدن به سایر بخش‌های یمن رفتند... بنابراین، این شرایط به واکنش‌های بیشتر (سعودی‌ها) انجامید». در تهران سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران گفت، حملات سعودی‌ها «بی‌شرمانه» بوده است. وی اظهار داشت، رهبران سعودی در آستانه فروپاشی هستند و ان‌شاءالله به‌زودی سرنگون خواهند شد. رهبر ایران در نشانه‌ای از وخیم‌شدن روابط ایران و عربستان آشکارا برای نخستین‌بار عربستان را مورد حمله قرار داد و از آن به‌طور مستقیم نام برد و این کشور را با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] مقایسه کرد. آقای ظریف در سخنان خود در کنفرانس ان‌پی‌تی به اسرائیل حمله تندی کرد و گفت: اسرائیل با داشتن تسلیحات هسته‌ای بزرگ‌ترین خطر برای پیمان ان‌پی‌تی است.

اخبار و تحلیل‌ها: بی‌نتیجه‌بودن حملات آل‌سعود به یمن و بی‌آبروشدن آن در نزد افکار عمومی، ترمیم چهره ملکوک آل‌سعود و همپیمانش، آمریکا را که در جنایات سعودی‌ها شریک است، برای جنایتکاران به یک ضرورت تبدیل کرده و کری در این راستا، مقابله حوثی‌ها با القاعده و تکفیری‌ها را بهانه توجیه این جنایات قرار داده که به هیچ‌وجه زمینه پذیرش ندارد.

 

اخبار

شگرد جدید آمریکایی‌ها برای تقویت روحیه!

 طی چند روز گذشته، برخی رسانه‌های غربی، به‌ویژه آمریکایی خبری درخصوص خروج ناوهای ایرانی از خلیج عدن منتشر و اعلام کرده‌اند، آمریکا چند ناو، از جمله ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس تئودور روزولت را در نزدیکی سواحل یمن مستقر کرده است تا از نزدیک‌شدن احتمالی کشتی‌های ایرانی جلوگیری کند. این رسانه‌ها همزمان با مذاکرات هسته‌ای و حضور ظریف در وین سعی دارند، «ادعای آمریکا درباره خروج ناو ایرانی از خلیج عدن» را پیروزی آمریکا در برابر ایران معرفی کنند. «سوزان ملونی» در پایگاه ان‌بی‌سی در این‌خصوص اظهار کرد: عقب‌راندن ناو ایرانی، نشانه موفقیت آمریکا در جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه است! پایگاه آمریکایی سی‌ان‌ان هم در این راستا نوشت: میان هشدار اوباما به ایران درباره حمایت از حوثی‌ها و خروج ناو ایرانی از عدن ارتباطی وجود دارد! این خبر درحالی به‌طور گسترده منتشر شده که هیچ فیلم یا صوتی از این اقدام ناوهای ایرانی و آمریکایی منتشر نشده است و امیردریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تکذیب این خبر، گفته است: اکنون ناوگروه سی‌وچهارم نیروی دریایی در خلیج عدن واقع در ورودی تنگه باب‌المندب حضور دارد و به گشتزنی و انجام مأموریت می‌پردازد. ضمن اینکه اگر مقامات و رسانه‌های آمریکایی شواهدی دال بر صحت ادعاهای‌شان وجود داشت، تاکنون این اتفاق مانند یک بمب رسانه‌ای منفجر شده و این اسناد در رسانه‌ها منتشر می‌شد.

      

اخبار کوتاه

*خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارشی گفت: ایران یکی از بهترین ارتش‌های جهان را از حیث روحیه نظامی‌گری دارد. ارتش ایران از نظر پرسنل نظامی پانصد هزار  نیروی نظامی فعال و نیز همین تعداد نیروی ذخیره دارد. خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود تصریح کرد، استفاده ایران از تجهیزات قدیمی دلیلی بر ضعیف‌بودن قدرت نظامی این کشور نیست؛ بلکه در مقابل، ایران یکی از منظم‌ترین و نوآورترین ارتش‌های جهان را دارد. فرد پلیتگن در خاتمه گزارش خود، گفت: ایران، به‌و‌یژه در سراسر خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا]یکی از قوی‌ترین ارتش‌ها را دارد.

* پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی‌رفسنجانی در قالب حاشیه‌نگارى دیدار دانشجویان با رئیس مجمع، ادعاهای جالبی درخصوص «نقش خاطرات هاشمی‌رفسنجانی» در پیشرفت مذاکرات مطرح کرده است که بخشی از آن در ادامه می‌آید: خدا می‌داند قلب آقاى هاشمى چقدر این روزها خون است...! اوج حمله دلواپسان مهرماه 92، بعد از تلفن اوباما به روحانی بود. در همان روزها «خاطره هاشمی» از امام و لزوم حذف شعار مرگ بر آمریکا درصورت تغییر رفتارشان، به داد مذاکرات رسید. هاشمى آن‌روز سپر حملات دلواپسان شد تا توافق ژنو به‌دست آید(!)

* روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست خبر داد: «وندی شرمن» سرپرست تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای 1+5 با ایران، رسیدن به توافق را برای غربی‌ها بهترین انتخاب دانست. شرمن در ادامه با اشاره به توانمندی‌های ایران در دانش هسته‌ای خود افزود: تهاجم نظامی به ایران تنها دو سال برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف خواهد کرد. وی افزود: تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران نتوانست افزایش تعداد سانتریفیوژهای این کشور را متوقف کرده یا مانع تداوم فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای آن شود.

* «عمربن‌عبدالعزیز» که از سرشناس‌ترین جوانان مخالف رژیم آل‌سعود به‌شمار می‌رود و فعالیت بسیار گسترده‌ای در مخالفت با آل‌سعود در فضای مجازی دارد، طی چند روز اخیر، یک شبکه ویدئویی مخالف آل‌سعود در پایگاه یوتیوب راه‌اندازی کرده و با انتشار کلیپی از خود، از همه شهروندان عربستانی خواسته است که کلیپ‌ها، تصاویر، گزارش، اخبار و هر مطلب دیگر مخالف آل‌سعود را برای وی ارسال کنند تا آن را در شبکه تازه‌تأسیسش، به‌نام «بیداری» پخش کند.

* روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: لایحه‌ای که امکان اظهارنظر درباره توافق هسته‌ای با ایران را به کنگره می‌دهد،‌ اکنون با متمم‌های جمهوریخواهان به خطر افتاده است و به حمایت دوحزبی از این لایحه که کاخ سفید در این ماه با اکراه آن را پذیرفت، لطمه خواهد زد. متمم‌های تنظیم‌شده ازسوی قانونگذاران در هفته گذشته، شامل متممی است که ایران را ملزم می‌کند اسرائیل[رژیم صهیونیستی] را به رسمیت بشناسد؛ همچنین طبق یک متمم دیگر، هر توافق هسته‌ای نهایی به‌منزله پیمانی خواهد بود که باید به تصویب دوسوم سنا برسد. پیشنهاد دیگر الزام‌آور این است که آزادی شهروندان آمریکایی بازداشتی در ایران، بخشی از توافق‌نامه باشد. این متمم‌ها این تهدید را به‌همراه دارد که حمایت دوحزبی کم‌سابقه‌ای که این لایحه را به اتفاق آرا در کمیسیون روابط خارجی به تصویب رساند و حتی بر مخالفت‌های کاخ سفید فائق آمد، درهم شکسته شود. شکست این لایحه سبب تضعیف رویکرد سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت و سرخوردگی بسیاری از حامیان آن خواهد شد.

* روزنامه اصلاح‌طلب شرق در سرمقاله خود در انتقاد از اظهارات وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی نوشت: وزیر معتقد است،«رسانه‌های مختلف»، اظهارات ایشان را «ناقص، جهت‌دار و واقعاً تحریف‌شده» در اختیار مخاطبان خود قرار داده‌اند؛ اما کم‌و‌بیش، در انعکاس ماجرای «پول‌های کثیف» فارغ از جناح‌بندی سیاسی فقط به نقل خبر اکتفا کرده‌اند. اگر با تسامح گفته‌های ایشان را در صحن علنی مجلس و عذرخواهی‌شان را بپذیریم، اشکال بزرگ‌تری بروز می‌کند که در شأن وزیر نیست. گفتن حرف‌های بی‌پشتوانه و بی‌سند و بعد پس‌گرفتن‌ و عذرخواهی بابت آن، هم وزیر را به‌صرف وزیر‌بودنش زیر سؤال می‌برد و هم جایگاه وزارت کشور را.... با پذیرش این اشتباه، زندگی سیاسی رحمانی‌فضلی تمام می‌شود و تنها شبحی از او در مسند وزارت باقی می‌ماند(!)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات