تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۷۴۸۹۱

میرلوحی:حاضریم داوطلبانه تمام هزینه های انتخاباتی را گزارش کنیم

میرلوحی، معاون وزیرکشور دولت اصلاحات درگفتگو با اعتماد: اصلاحات به این نتیجه رسیده پروژه نیمه تمام 92 با مجلس دهم تکمیل میشود/ از ناطق نوری خواهش میکنیم بیاید و جریان اصولگرایی را رهبری کند.

برنامه های شان معلوم است. برای کسب اکثریت کرسی های مجلس برنامه دارند. برنامه شان هم بر اساس تشکیل «شورای راهبردی انتخابات اصلاح طلبان» منتشر شده و حالااستان به استان در حال شکل دادن مجمع اصلاح طلبان هستند. آنها این بار می خواهند تمام حوزه های انتخابیه کاندیدای منتخب را خودشان انتخاب کنند. قرار نیست جمعی در تهران برای بیش از ٢٨٠ صندلی خالی تصمیم بگیرند. برای رد صلاحیت ها و احتمال رقابت های درون حزبی هم فکر کرده اند. اصلاح طلبان وارد دوره ای شده اند که می توان آن را تثبیت بلوغ ٩٢ نام گذاشت. همان طور که سعید حجاریان گفته بود. آنها اگر این بار هم موفق شوند نشان می دهند ساز و کاری که روحانی را بر رقبا پیروز کرد هوشمندانه و حساب شده طراحی، تدوین و اجرا شده بود. سید محمود میرلوحی، معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات یکی از همان چهره هایی است که در شورای راهبردی حضور دارد. او درباره جزییات کار انتخاباتی اصلاح طلبان توضیحاتی داد و ضمن تحلیل جریان رقیب اظهار کرد که حاضرند برای نخستین بار تمام هزینه های انتخاباتی را داوطلبانه و شفاف گزارش کنند. آیا جریان رقیب هم آمادگی این اقدام داوطلبانه را دارد؟
    دوستان ما و اصلاح طلبان به این جمع بندی رسیدند که پروژه ٩٢ ناتمام است و با مجلس دهم تکمیل می شود. اولاخود اصلاح طلبان تا آنجایی که می توانند منسجم باشند. صمیمیتی که امروز بین جریان اصلاح طلبی و دولت هست از این فرصت و از این امکان هم بهره گیری کافی کنند تا اینکه مجلس هم در اختیار اصلاح طلبان قرار گیرد. با توجه به شرایط کشور اصلااصلاح طلبان دنبال این نیستند که مجلس را قبضه کنند
    
     امسال انتخابات مجلس را پیش رو داریم و تا حدودی فضای کار اصلاح طلبان شفاف شده اما هنوز نقاط مورد سوال بسیاری وجود دارد. بفرمایید در حال حاضر اصلاح طلب ها برای انتخابات مجلس مهم ترین اقداماتی که در دست انجام دارند چیست و چه رویکردی نسبت به انتخابات دنبال خواهند کرد؟
    اصلاح طلبان دو تجربه گرانسنگ را در بایگانی ذهن شان دارند، یکی مربوط به سال ٨٤ است و دیگری اینکه اصلاح طلبان از سال ٩٠ آمدند و بعد از آن حوادث تلخ ٨٨ به راهبردی متوسل شدند که بالاخره باید از وضعیت بحرانی کشور عبور کرد و برای عبور از این وضعیت نیاز به گذشت و تلاش و فداکاری است. رییس دولت اصلاحات دلسوزانه تلاش کرد. بستر های دیگری در جریان اصلاح طلبان شکل گرفت، خیلی افراد مختلف و دلسوزان به صحنه آمدند. یکی از بزرگان اصلاحات نکته جالبی را مطرح کرد و گفت ما باید تلاش کنیم این کشتی را که به سمت صخره سختی حرکت می کند حتی چند درجه از سمت صخره منحرف کنیم، بعدا می شود سایر مسائل را حل کرد. بنا براین اصلاح طلبان با این نگاه وارد عرصه شدند.
    
     این گفته متعلق به کدامیک از چهره های اصلاح طلب است؟
    از آقای عبدالله نوری شنیدم. غرض این بود که بگویم نگاه از روی موضع تدبیر، دلسوزی و مسوولیت بود، کاری که رییس جمهور اصلاحات شروع کرد: نشست هایی که با آقای هاشمی داشتند، آقای ناطق نوری و سید حسن آقای خمینی و کارهایی که صورت گرفت هدفمند بود. هدف هم این بود که کشور از مجموعه مشکلات بیرون بیاید، خیلی دغدغه جناح خودمان و این مسائل نبود تا اینکه به آستانه انتخابات رسیدیم و رییس دولت اصلاحات در انتخابات مجلس رای داد. یادتان می آید چه هجمه ها و انتقادهای شدیدی حتی از طرف جریان اصلاحات صورت گرفت.
    
     کاری که امروز ثمره اش را می بینیم
    در این مسیر از این دست کارها فراوان شد، مذاکرات تماس ها، گفت وگوها و اینکه ما بالاخره می خواهیم منافع ملی حفظ و کشور از بحران خارج شود. همه تلاش کردند تا اینکه به آستانه انتخابات رسیدیم من خیلی نمی خواهم وارد جزییات شوم، رییس دولت اصلاحات بحث حضورش بود، ایشان احساس کردند شرایط فراهم نیست و نیامدند، خیلی از بزرگان به ایشان توصیه کردند از جمله آقای هاشمی که در صحنه بیایند ولی ایشان شرایط را مقتضی ندانستند، بعد خود آقای هاشمی را همه تلاش کردند دعوت کردند که ایشان به صحنه بیاید که آمد و متاسفانه صلاحیت ایشان تایید نشد. خیلی شرایط سختی نه فقط در اردوگاه اصلاح طلبان بلکه در فضای سیاسی جامعه به وجود آمد ولی آن استراتژی که هیچ نباید مایوس شد و صحنه را نباید ترک کرد باز به صحنه آمد. بعد از آن یاس و ناامیدی که عدم تایید صلاحیت آقای هاشمی به وجود آورد دوباره همه جمع شدند و تدبیر کردند که باز رییس دولت اصلاحات کارگروهی را از شورای مشورتی تشکیل دادند، مذاکره با کاندیداهای تایید صلاحیت شده و کار بزرگ آقای عارف و گذشت و فداکاری ایشان و بعد ائتلافی که صورت گرفت. خود آن ائتلاف هم واقعا یک روزی اگر بنا باشد تجزیه و تحلیل بشود کار ارزشمند بزرگ و کارشناسانه بود. اگر امروز از محصول سال ٩٢ و انتخابات همه شادمانیم و شکر می کنیم و می گوییم کشور از این ورطه بیرون آمد و به ریل توسعه دوباره برگشت، این حاصل مجموعه تلاش هایی هست که انجام شد.
    
     اصلاح طلب ها امروز چه مدیریتی را پیش ببرند تا در انتخابات مجلس گام بعدی را بردارند؟
    دوستان ما و اصلاح طلبان به این جمع بندی رسیدند که پروژه ٩٢ ناتمام است و با مجلس دهم تکمیل می شود. اولاخود اصلاح طلبان تا آنجایی که می توانند منسجم باشند. صمیمیتی که امروز بین جریان اصلاح طلبی و دولت هست از این فرصت و از این امکان هم بهره گیری کافی کنند تا اینکه مجلس هم در اختیار اصلاح طلبان قرار گیرد. با توجه به شرایط کشور اصلااصلاح طلبان دنبال این نیستند که مجلس را قبضه کنند. شما ملاحظه کردید به محض اینکه آقای روحانی پیروز شد اعلام کردند ما سهم خواهی نخواهیم کرد و هر جا کمکی از ما ساخته باشد همکاری خواهیم کرد، تا حالامی بینید با تمام توان شان و ظرفیتی که داشتند در حمایت از دولت و سیاست های دولت و پشتیبانی از دولت کوتاهی نکردند. حتی هزینه هایی که الان اصلاح طلبان می پردازند گاهی وقت ها مشابه قبل است. محدودیت ها را ملاحظه می کنید، در جلسات شان در نشست های شان احزاب شان و همین اواخر هم کنگره های شان محدودیت های زیادی داشتند. با این وضع به عنوان حامیان دولت همراهی می کنند ولی گفتند ما سهم خواهی نمی کنیم. همین نگاه را ما در انتخابات آتی خواهیم داشت، تلاش خواهیم کرد مجلسی بر پایه منافع ملی شکل گیرد. اگر ما توانستیم اکثریت را بگیریم خوشحال خواهیم شد، اما اگر سهم ما کمتر بشود دغدغه ای نداریم. مهم این است که مجلس به دست افراطیون گرفتار نشود، سیاست ها و برنامه های دولت و انتخابات ٩٢ ناتمام نماند، دغدغه اینهاست.
         ابزارهایی را که برای تحقق این هدف وجود دارد بفرمایید و اینکه مختصات و مشخصات اجرایی شدن این نگاه چیست؟
     مهم ترین سرمایه اصلاح طلبان تجربه انتخابات و عقلانیتی است که در جریان اصلاح طلبی امروز شاهد هستیم. از نقاط دوردست و شهرستان ها و بخش ها تا مراکز استان ها و مرکز کشور امروز یک خواسته واحدی را همه دنبال می کنند. وقتی این ساماندهی و حرکت انسجام بخشی جریان اصلاح طلبی تحت عنوان شورای راهبردی و... کارهایی که قرار است این شورا انجام دهد مطرح شد بسیاری از استان ها خودشان دلسوزانه و به صورت خودجوش این کار را شروع کرده بودند، بسیاری از استان ها خودشان را تطبیق می دهند با این الگو. امروز همه یکصدا اعلام می کنند اساس اختیار غیر متمرکز خواهد بود، می خواهند اختیار انتخاب کاندیداهای شهرستان ها را به حوزه های انتخاباتی بدهند. مجمع اصلاح طلبان حوزه انتخاباتی تصمیم های کلیدی درخصوص کاندیدا شدن و اولویت کاندیداها و فعالیت های انتخاباتی و حوزه های انتخاباتی را عهده دار خواهند شد، این نشان می دهد که این کار به جریان وجدان عمومی اصلاح طلبان کشور نفوذ کرده است.
         پیش از اینکه وارد بحث حوزه های انتخابیه بشویم ما چهره ها و بزرگانی در جریان اصلاحات داریم که الزاما نه در شورای مشورتی حضور دارند و نه در شورای هماهنگی، اعضای شورای راهبردی هم که تا الان رسانه ای شده خیلی نشان دهنده این تکثر نیست. آقای دکتر عارف، آقای نوری یا سایر بزرگانی که در این مدت هویت اصلاح طلبی خودشان را حفظ کردند احیانا تشکیلاتی را راه اندازی کردند، کار تشکیلاتی می کنند اما در عین حال الزاما به دلایلی که دلایل بدی هم نیست در شورای مشورتی و شورای هماهنگی حضور ندارند، قرار است چگونه این افراد و تفکرات در استراتژی نهایی نمایندگی شود؟
    همه اصلاح طلب ها در استان ها مشخصا اصلاح طلب هستند. حالاممکن است ارتباطات شان با یک بخش کمتر یا بیشتر باشد ولی اساسا خودشان را اصلاح طلب می دانند و اینها حدودا ١٨-١٦ سال اخیر از دوم خرداد ٧٦ تا به حال در هر ستاد و انتخاباتی وقتی جمع شدند همدیگر را می شناسند. این واقعیت هست در استان ها که اصلاح طلبان به خوبی همدیگر را می شناسند و در شرایط سخت و فعالیت همدیگر را رها نکردند. در دوره های مختلف شما اگر نگاه کنید کسانی که در ستاد آقای دکتر عارف بودند همان هایی بودند که در ستاد آقای روحانی بودند، سال ٨٨ در ستادهای نامزدان اصلاح طلب بودند و سال ٨٤ در ستادهای آقای هاشمی و معین و دوستان دیگر بودند بنابراین ما فکر می کنیم این کاری که شورای راهبردی انتخابات اصلاح طلبان کرده همه این نکات در آن دیده شده است. حالاممکن است کسی بگوید اگر ٢٠ نفر بودند بهتر از ١٨ نفر می شد. اینها دیگر سلیقه فردی است.
    
     الان این شورا چند عضو دارد؟
    کمی بیشتر از تعدادی است که منتشر کردید.
    
     بیش از اندازه محافظه کاری می کنید.
    مهم این است که همه این افراد سابقه روشنی دارند و با یک اراده واحد انتخاب شده اند که همه جریان های درون اصلاح طلبی را پوشش می دهند. هیچ کس غایب نیست.
         در چه استان هایی کار انجام شده؟
    در همه استان ها فعالانه کار می شود.
    
     مرحله اول که در استان ها شورای استان تشکیل می شود تا کی نهایی می شود؟
    بناست که تا آخر اردیبهشت کار را نهایی کنیم.
         مرحله بعدی چیست؟
    مرحله بعدی این است که مجمع اصلاح طلبان استان تشکیل شود. چهار گروه در استان ها فعال خواهند بود: احزاب اصلاح طلب، مدیران اصلاح طلب سابق، نمایندگان ادوار مجلس و شخصیت های حقیقی اصلاح طلب.
         فرض کنید در یک حوزه انتخابی که احتیاج به سه نماینده داریم مجبور بشویم که شاید ١٠ نفر را بفرستیم برای ثبت نام به فرض از این ١٠ نفر پنج نفر رد صلاحیت شوند پنج نفر می ماندند حال آنکه در این حوزه انتخابیه مثلاسه نفر احتیاج داریم. در واقع دو نفر به نفع باید کناره گیری کنند. اینجا محل اختلاف و نزاع است. چه تدبیری دارید؟
    خرد جمعی که همواره مورد تایید جریان اصلاح طلبی است شکل می گیرد از حالت تصمیمات فردی خارج می شود و یک شورای اصلاح طلبان استان و یک مجمع اصلاح طلبان حوزه انتخابی تصمیم گیری خواهد کرد و علاوه بر اینکه ساختار عدم تمرکز را به خوبی ما به آن پرداختیم که یک نکته بسیار اساسی است. قرار نیست یک سلسله دستورات و انتصابات از بالابه پایین انجام شود. این آسیب را با مدلی که طراحی شده مهار می کنیم: در عمل هم فکر می کنیم این کار شدنی است.
    
     می خواهم بدانم چه ضمانتی وجود دارد که از رقابت درون گروهی پرهیز کنیم؟
    مهم ترین مساله این است که از بالاتصمیم گیری نمی شود و حوزه انتخابیه تصمیم گیری می کند. حوزه انتخابی یک نفر و دو نفر نیستند. شما حساب کنید مجمع ٥٠ نفر اصلاح طلبان ریشه دار یک حوزه انتخابیه به آقای الف بگویند بر اساس کار کارشناسی ما رای شما دوم است در منطقه آقای فلانی رای اول است. طبعا او کنار می رود چرا که در صورت حضور حمایت اصلاح طلبان را نخواهد داشت و بدون این حمایت هم احتمال موفقیتش بسیار پایین است. همه این آسیب ها شناسایی شده و این مدل پیش بینی شده است امیدواریم اگر این مدل ٧٠ درصد هم جواب بدهد وضع مان بهتر خواهد شد. نمی گوییم اینها بی اشکال است ممکن است یک حوزه انتخابیه مجمعش نتواند توافق کند: پیش بینی شده که شورای استان کمک، راهنمایی و داوری کند. حالااگر آنها هم نتوانستند، شورای عالی فرصت دارد مسائلش را حل کند. می شود از اعضای شورای عالی چند نفر بروند در آن موضوع داوری کنند مساله حل شود. در گذشته این بود که این ٢٨٠ حوزه می آمدند پشت در اتاق رییس جمهور اسبق جمع می شدند و فرصت تصمیم گیری و برنامه ریزی نبود.
    
     بحث هزینه های انتخاباتی را شروع کنیم. هزینه انتخاباتی اصلاح طلب ها با توجه به این گسترشی که می گویید از کجا تامین می شود؟
    همان کاری که تا حالاشده. ما واقعیت را رسمیت می دهیم.
    
     تا حالابه صورت برنامه ریزی نبوده است.
    احتمالااصلاورود به این بحث ها نیاز نخواهد شد. شورای استان، احزاب اصلاح طلب و دیگران هستند. در جریان انتخابات احزاب فعال خواهند بود خود احزاب کارشان را خواهند کرد.
         هزینه ها از سمت شورای استان ها تامین می شود یا خود افراد؟
    بنا نیست که اساسا شورای عالی مسائل مالی و امثال اینها را مدیریت کند. در انتخابات ٩٢ تجربه داشتیم. اصلاما در ستاد اصلاح طلبان ریالی پول حواله نکردیم.
         در مورد ورود پول های کثیف نگرانی ندارید؟
    ما می گوییم هر چه سازمان انتخابات قانونمندتر و شفاف تر شود استقبال می کنیم و ما هم آماده ایم با تمام امکانات به این شفافیت کمک کنیم.
         راه حل شفاف شدن هزینه های انتخاباتی در ایران چه هست؟مثلادر انتخابات امریکا کاملامشخص است چه کاندیدایی چقدر می تواند حمایت مالی جذب بکند اسپانسرهایش کاملاروشن هستند ولی در ایران وضعیت به این شکل نیست. راه حل این شفاف شدن چیست؟
    قوانین انتخاباتی ما عقبگرد کرده است. بالاخره انتخابات خرج دارد ایران هم انتخاباتش مشابه سایر کشورهاست، این چیزی نیست که من درآوردی باشد ما بگوییم انتخابات ایران بدون خرج و بدون هزینه آقای دعایی و آقای شیبانی خرج نکردند و رای آوردند این حرف نیست این درست نیست بالاخره اینها چون در لیست بودند رای آوردند امکان ندارد شما بدون هزینه رای بیاورید هزینه دارد این هزینه ها باید قانونمند باشد.
         مثلادر تهران متوسط هر کاندیدایی چقدر باید هزینه کند؟
    اگر در لیست نباشد خیلی.
         مثلا؟
    بالای میلیاردها.
         اگر در لیست باشد چطور؟
    کمتر.
    
     مثلابرای لیست ٣٠ نفره تهران هر کاندیدایی چقدر باید هزینه بکند؟
    من حساب دقیق را ندارم ولی بالاخره این لیست ها خیلی پر هزینه است. احزاب هم چند میلیارد باید هزینه تبلیغاتی کنند.
         در جریان اصلاحات ورود کاندیداها به لیست واحد چقدر به پشتوانه مالی شان می تواند بستگی داشته باشد ؟
    قانونمندی خاصی تا آنجایی که من خبر دارم نداشته که بیایند بگویند باید اینقدر پرداخت کنی. افراد که می آیند در لیست ها موقعیت برابر ندارند ممکن است بعضی ها پول نداشته باشند که خرج کنند. بعضی ها کمک می کنند لذا نظاماتی که الان هست واقعا نظامات مناسبی نیست باید نظام پیدا کند سامان پیدا بکند. ما در سال های گذشته خیلی سختی داشتیم. در انتخابات ٨٨ تا ماه ها و سال ها بعد من دیدم بعضی از دوستان گرفتاری مالی داشتند. واقعا مسائل باید حل بشود در هزینه تبلیغات باید یا راه قانونی اش را باز کنیم مثل بعضی کشورها مثل امریکا رسما رییس جمهور می ایستد همانجا منابع مالی اش را زیرنظر کمیته انتخابات اعلام می کند. ما متاسفانه هنوز مشکلاتی داریم.
         حاضر هستید کمک های دریافتی ستاد اصلاح طلبان را رسما اعلام کنید؟
    اگر قانون بشود، حاضریم.
         داوطلبانه هم حاضرید تمام هزینه ها را شفاف به مردم بگویید؟
    من به عنوان یک اصلاح طلب عیبی نمی بینم. من تصمیم گیرنده نیستم ولی چه ایرادی دارد. بله حاضریم.
         آیا مکانیزمی وجود دارد که پول کثیف وارد انتخاباتی اصلاح طلب ها نشود؟ شما این منافذ را چطور می بندید؟
    ما نباید جا نماز آب بکشیم. همه چیز باید قانونمند شود. امروز اصلاح طلبان را ببینید واقعیت این است که موسسه باران دفتری ندارد. رییس جمهور اسبق هنوز یک دفتر ندارد. دیگران هم همین طور. نشانه های احزاب اصلاح طلب را بروید ببینید کدام های شان یک دفتر دارند یک میز و صندلی دارند. اگر این پول ها دست ما بود برای جلسه مان دنبال جا نمی گشتیم.
         پس وضع اصولگراها خیلی بهتر از شماست.
    اصولگراها از اول معروف بودند: در بازار، در صنعت، در اقتصاد. دوره ای که اصلاح طلبان سوسیالیست بودند اصلادنبال پول نبودند.
         این امکان وجود دارد اصلاح طلب ها با اصولگرایان میانه رو ائتلافی کنند؟
    تلاش زیادی صورت می گیرد که ارتباط با آنها حسنه باشد و گفت وگوهای منظمی شکل گیرد.
         بیشتر از کدام سمت؟
    از هر دو طرف البته بیشتر از طرف اصلاحات صورت بگیرد.
         شما در شرایطی این شرایط را می فرمایید که مثلایک کسی مثل محمدرضا با هنر می گوید ما با بهترین اصلاح طلب ها هم ائتلاف نداریم. در بهترین حالت با آنها رقابت می کنیم وقتی رقیب شما صراحتا می گوید من نمی خواهم با شما ائتلاف بکنم من این را متوجه نمی شوم که چه اصراری است بعضی دوستان و بزرگواران اصلاح طلب ما مدام بر این موضوع ائتلاف تاکید می کنند؟
    ما به آقای باهنر عرض می کنیم آقای باهنر دست مریزاد چطور حاضری با کسانی که هشت سال کشور را به این ورطه و گرفتاری کشاندند دعوتنامه بفرستی قربانت شوم بگویی ولی با اصلاحاتی که می بینی در سخت ترین شرایط هم از دلسوزی و خدمت به کشور و نجات کشور دریغ نکرده این حرف را می زنی؟ ما وظیفه خودمان را انجام می دهیم ما عرض می کنیم برای اینکه کشور دو مرتبه به آن ورطه مبتلانشود ما این دعوت را خواهیم کرد. البته اشتباه نشود ما به دنبال ائتلاف نیستیم.
         پس دنبال چه چیزی هستید؟
    جریان اصلاحات اعلام کرده بود ما بنای ائتلاف نداریم ما مناسب ترین شرایطی که فکر می کنیم برای کشور فراهم باشد یک رقابت سالم و قانونمند و جوانمندانه بین دو جریان ریشه دار کشور است.
         لیست کاندیداهای اصلاح طلب هویت اصلاح طلبانه خود را بروز می دهد؟
    بالاخره اول باید به نیروهای خودش تکیه کند ولی ما پروژه ٩٢ را ادامه می دهیم یعنی می رویم تا جایی که برای اینکه کشور یک مجلس نیرومند و خوبی داشته باشد هر جا لازم شد فداکاری کنیم.
         در پروژه ٩٢ آقای ناطق نوری هم بود. آیا آقای ناطق را هم دعوت می کنید؟
    دوستان مان دارند تلاش می کنند، در رفت و آمد با ایشان هستند و سعی می کنند که از ایشان دعوت کنند تا مدیریت جریان اصولگرا را بر عهده گیرد.
         چراغ سبزی نشان دادند؟
    ما به عنوان جریانی که یک روزی با آقای ناطق در سال ٧٦ حسابی با همدیگر کشتی گرفتیم امروز خواهش می کنیم آقای ناطق بیاید و جریان اصولگرایی را رهبری کند.
         خواست شما این است که آقای ناطق هویت اصولگرایانه اش را داشته باشد و جریان مقابل را رهبری کند یعنی قرار نیست که آقای ناطق در فرآیند انتخاباتی اصلاح طلب ها نقش آفرینی کنند یا نقش مدیریتی داشته باشند.
    آنچه می توانیم عرض کنیم این است که هدف اصلاحات منافع ملی و یافتن راه حل برون رفت از مشکلات ملی و ناتمام نماندن پروژه ٩٢ است. حالابه مقتضی شرایط فکر می کنیم چون الان سیاست های انتخاباتی اصلاح طلب ها هنوز در مراحل تدوین و بررسی است هر کسی اعلام موضع بکند نظر شخصی اش است. هنوز جریان اصلاحات دیدگاه ها و راهبردهایش را اعلام نکرده است.
         شورای عالی سخنگو ندارد؟
    به موقع این کار را هم خواهد کرد.
         جریان رقیب را چطور تحلیل می کنید؟
    ما دل مان می خواهد جریان اصولگرایان به انسجام برسد ولی به هر حال واقعیت این است که فعلاشرایطش سخت است. جریان اصولگرایی به خاطر اینکه فکر می کند همه را می تواند جمع بکند در تصمیم گیری اش تاخیر می کند. به نظر می آید باید تکلیف شان را با تندروها و جبهه پایداری روشن کنند. به هر حال مرحوم مهدوی کنی و مرحوم عسگر اولادی از دنیا رفته اند، جامعتین از آن جایگاه قبلی افت کرده، به نظر می آید که آقای لاریجانی یک اقداماتی دارد صورت می دهد. به هر حال کار سخت تر شده است.
     منبع: روزنامه اعتماد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات