تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۷۴۹۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4100- چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مذاکره با آمریکا صرفاً در قضیه هسته‌ای است و لاغیر، این را همه بدانند. ما درباره‌ مسائل منطقه‌ای با آمریکا مذاکره‌ای نمی‌کنیم. (1/1/94)

 

سرمقاله

جنون و جنایت در یمن

روز گذشته هنگام فرود یک هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، هواپیماهای نظامی عربستان این فرودگاه را بمباران کردند. این هواپیما با أخذ مجوزهای لازم برای فرود در صنعا، از مسیر کشور عمان عازم صنعا شده بود. خلبان هواپیمای امدادی ایران با اطمینان از مجوزهای أخذشده بدون توجه به اخطارها به پرواز خود ادامه می‌داد که در زمان آماده‌شدن برای فرود، جنگنده‌های آل‌سعود تأسیسات کنترل پرواز و باند فرودگاه را بمباران و مانع فرود هواپیمای کمک‌رسان ایران شدند. رفتارهای غیرانسانی و وحشیانه آل‌سعود در کشتار مردم یمن که با قتل‌عام گسترده و منع کمک‌رسانی همراه است، رفته‌رفته لحن مسئولان ایران علیه جنایات سبعانه آل‌سعود را تندتر کرد تا آنجا که چندی پیش، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در موضع‌گیری تند و آشکاری فرمودند: «قطعاً بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد» و چند روز پس از آن هم فرمانده کل سپاه گفت: «ان‌شاءالله موج بعدی تحولات منطقه منجر به سقوط آل‌سعود خواهد شد... اگر ملاحظاتی برخی مسئولان ما دارند و حرفی نمی‌زنند به‌خاطر مقاطع گذشته است که این [ملاحظات] باید شکسته شود؛ چراکه آنها با بمبارانی که انجام دادند، ملاحظات را شکستند». همچنین، سردار فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته درباره رفتار جنایت‌آمیز آل‌سعود در یمن اظهار داشت: «جنایات آل‌سعود درباره مردم مسلمان و انقلابی و مظلوم یمن که خواستار استقلال و مردم‌سالاری اسلامی هستند، بسیار سنگین و سزاوار تنبیه سختی است».

تلاش‌های سیاسی ایران و اصرار عامدانه برای کمک‌رسانی به مردم جنگ‌زده یمن، بی‌رمق‌شدن ائتلاف نمایشی و توخالی به سرکردگی آل‌سعود، مقاومت مظلومانه و در عین‌حال سرافرازانه مردم بی‌پناه یمن در برابر وحشی‌گری‌های آل‌سعود، بیداری تدریجی افکار امت اسلامی و مردم جهان، احتیاط‌آمیزشدن رفتار حامیان غربی آل‌سعود از جنایات آنها، بی‌حاصل‌بودن هفته‌ها عملیات پرهزینه قتل‌عام مردم یمن، تضعیف روزافزون مزدوران القاعده‌ای و تکفیری عربستان در یمن، شدت‌یافتن اختلاف در دربار پادشاهی آل‌سعود سرخوردگی شدید نظامیان بی‌انگیزه عربستان و... همه و همه فشارهای روحی- روانی چندجانبه‌ای را به سردمداران آل‌سعود وارد آورده و با اینکه گفته می‌شود، تغییرات مهم در دستگاه پادشاهی عربستان عادی است، گویا چنین نیست و به بحران یمن که عربستان، ابلهانه خود را درگیر آن ساخته، ارتباط دارد و بهانه و مفری برای نجات از این ورطه تصور شده که پادشاه عربستان به‌ناچار به آن دست یازیده است. تحولات روزهای آینده، ابعاد این موضوع را بیشتر و دقیق‌تر آشکار می‌کند.

 

ترجمه

ابعاد توقیف کشتی تجاری ازسوی ایران

گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 29 آوریل 2015 (۹ اردیبهشت) در مقاله‌ای به توقیف کشتی تجاری ازسوی ایران در تنگه‌هرمز پرداخت و نوشت: بنا بر اعلام پنتاگون در روز سه‌شنبه، ارتش آمریکا برای محافظت از کشتی تجاری که نیروهای ایرانی به آن شلیک کردند و وارد آن شدند، ناوی را اعزام کرد. این کشتی که مارسک تیگریس نام دارد و با پرچم جزایر مارشال در حرکت بود، ازسوی کشتی‌های گشتی نیروی دریایی سپاه پاسداران رهگیری شد. هیچ‌یک از شهروندان آمریکایی، در میان بیش از 30 خدمه این کشتی نیستند. پس از سرپیچی این کشتی از دستور ایران مبنی‌بر واردنشدن به آب‌های سرزمینی این کشور، یکی از کشتی‌های گشتی ایران به این کشتی تجاری شلیک کرد.

در ادامه مقاله آمده است: این کشتی تجاری که در زمان رهگیری به‌سوی خلیج‌فارس در حرکت بود، مطابق دستور کشتی‌های ایرانی به منطقه‌ای نزدیک جزیره‌لارک (در شمال تنگه‌هرمز) هدایت شد. به گزارش خبرگزاری فارس، کشتی مارسک تیگریس به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران متوقف شد. این خبرگزاری به نقل از منبعی نوشت: «تأکید می‌شود که سازمان بنادر و کشتیرانی ایران، اختلاف‌های مالی با مالک این کشتی داشته است». پرس‌تی‌وی نیز خبر داد، گویا این کشتی پس از ورود به آب‌های ایران، با واکنش ایران مواجه شد. امی هاوسر، مدیر کل بازاریابی شرکت مارسک لاین ال‌تی‌دی (شرکت آمریکایی مستقر در نورفولک) می‌گوید: شرکت ریکمارس شیپ منیجمنت، مالک این کشتی است و اطلاعاتی درباره محموله یا تابعیت خدمه این کشتی ندارد. هاوسر گفت، درباره اختلاف مالی که رسانه‌های ایرانی از آن یاد می‌کنند، نمی‌تواند توضیح دهد. مطابق گزارش پایگاه اینترنتی رهگیری کشتی‌ها، کشتی مارسک تیگریس در مسیر جبل‌علی در امارات متحده‌عربی بود. مقامات آمریکایی می‌گویند، کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه‌هرمز درواقع از آب‌های ایران عبور می‌کنند؛ اما مادامی که منافع ایران را تهدید نکنند، به آنها اجازه تردد داده می‌شود.

در پایان مقاله آمده است: یک مقام وزارت خارجه گفت، مطابق توافق دوجانبه، آمریکا مسئولیت امنیت جزایر مارشال، از جمله دفاع از کشتی‌هایی را که با پرچم این جزیره کوچک تردد می‌کنند، برعهده دارد. ارتش آمریکا پس از دریافت تماس اضطراری از این کشتی، هواپیمای شناسایی خود را به‌منظور نظارت بر شرایط فرستاد و دستور داد، ناوشکن یو‌اس‌اس فاراگات به‌سوی مارسک تیگریس برود. سخنگوی پنتاگون گفت: «در نگاه نخست، به نظر می‌رسد که این اقدام ایران رفتاری تحریک‌آمیز است؛ اما با این‌حال ما از تمام زوایای واقعیت مطلع نیستیم». یک مقام نیروی دریایی آمریکا نیز گفت، این حوادث برای مقامات آمریکایی هشداردهنده است.

اخبار و تحلیل‌ها: خودداری هاوسر، مدیرکل بازاریابی شرکت مارسک از توضیح درباره اختلاف مالی که رسانه‌های ایران از آن سخن می‌گویند، از قانونی‌بودن اقدام ایران حکایت دارد و سبب شده است، مقامات آمریکا نتوانند درباره این رخداد جوسازی جدی بکنند.

  

اخبار

توجیهات وکیل جاسوس نفتی؟!

 پس از انتشار ویدئویی ازسوی یک خبرگزاری درباره عباس یزدان‌پناه‌یزدی و طرح اتهاماتی علیه وی درباره انتقال اطلاعات نفت به خارج از کشور پیش از دوره محاکمه وی در اوایل دهه 1370، علیزاده طباطبایی از وکلای مهدی هاشمی درباره فعالیت‌های نفتی عباس به روزنامه شرق گفته است: همسرخواهر عباس، آقای مهدی حسینی، معاون وقت قراردادهای وزارت نفت بود. عباس نیز در توضیحات خود به وزارت اطلاعات گفته بود، اطلاعات خود را از طریق پایگاه‌های متعلق به وزارت نفت و بعضی از خویشاوندان خود می‌گرفته است.

در این میان، نکته جالب این است که به‌هنگام مسئولیت حسینی در قسمت قراردادهای وزارت نفت در دوره دولت ششم و زمان محاکمه یزدان‌پناه، هنوز اینترنت چندان وارد ایران نشده بود که بتوان از آن اطلاعات وزارت نفت را استخراج کرد!

انتقاد نیویورک‌تایمز از آل‌سعود!

 روزنامه نیویورک‌تایمز با انتقاد از اقدام عربستان سعودی در بمباران فرودگاه یمن به بهانه اعمال وضعیت پرواز ممنوع در آسمان یمن و ممانعت از فرود هواپیمای ایرانی، نوشته است: «حملات هوایی باند فرود اصلی را هدف قرار داده که این امر یکی از آخرین فرودگاه‌های قابل استفاده و نقطه کلیدی انتقال محموله‌های امدادی بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده است».

این روزنامه با اشاره به ادعای سعودی‌ها درباره نقش ایران در یمن، نوشته است: «اتهام‌زنی‌های سعودی‌ها مبنی‌بر اینکه حوثی‌ها به‌عنوان ابزاری برای اعمال قدرت ایران عمل می‌کنند، به نظر بسیاری از یمنی‌ها و دیپلمات‌های غربی اغراق‌شده و نابجاست».

 

اخبار کوتاه

* مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین به اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی‌بر اشتغال‌زایی ۷۰۰ میلیارد دلاری برای چینی‌ها در دولت احمدی‌نژاد واکنش نشان داد و گفت: اعلام رقم ۷۰۰ میلیارد دلاری برای اشتغال‌زایی چینی‌ها با واقعیت تطابق ندارد، این درحالی است که کل درآمد نفت ایران طی هشت سال فعالیت دولت نهم و دهم، ۷۰۰ میلیارد دلار بوده و بخش عمده‌ای از آن، صرف پروژه‌های عمرانی و بودجه و بخشی دیگر نیز صرف واردات و اعطای تسهیلات شده است؛ بنابراین، اختصاص کل این رقم به واردات از چین و اشتغال‌زایی برای چینی‌ها، خلاف واقع است.

* براساس نظرسنجی یک دانشگاه آمریکایی، بیشتر مردم این کشور از تفاهم هسته‌ای موقت میان ایران و غرب حمایت می‌کنند و بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با اقدام نظامی مخالف هستند. به نوشته دویچه وله، براساس این نظرسنجی که دانشگاه کوینیپیاک انجام داده، ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان با اقدام نظامی به‌جای گفت‌وگوی دیپلماتیک مخالف هستند.

* براساس اخبار دریافتی پس از سفر هیئت نفتی تهران به پکن به‌منظور افزایش همکاری‌های نفتی دو کشور، یک مقام عربستانی راه پکن را در پیش گرفت تا مانع توسعه روابط نفتی میان کشورمان با چین شود! عربستان از جمله کشورهایی است که هرگز علاقه ندارد ایران به جایگاه گذشته خود در بازار نفت دست پیدا کند، به‌گونه‌ای‌که حاضر است ضرر کند؛ اما فرصت بازگشت ایران به بازار نفت را ندهد.

* براساس اعلام رسانه‌های سعودی، ملک سلمان، پادشاه عربستان در یکی از مهم‌ترین عزل و نصب‌ها، ولیعهد سابق را برکنار و شاهزاده محمدبن‌نایف را به ولیعهدی جدید انتخاب کرد. همچنین، با برکناری سعود الفیصل، عادل الجبیر، مسئولیت وزارت خارجه عربستان را به عهده گرفت. وزیر اقتصاد، رئیس جدید دربار و نایب ولیعهد نیز از جمله تغییراتی است که ملک سلمان، پادشاه عربستان داده است. وی همچنین سلمان بن‌عبدالعزیز آل‌سعود، رئیس شرکت نفت ملی این کشور را برکنار و خالد الفالح را درمقام رئیس اداره شرکت نفتی آرامکو تعیین کرد.

* رئیس‌جمهور آمریکا، ساکنان شهر بالتیمور آمریکا را که پس از مرگ یک جوان سیاه‌پوست به‌دلیل ضرب‌وشتم‌های پلیس آمریکا به خیابان ریختند، یاغی و گردن‌کلفت خواند. اوباما گفت: «آنها اعتراض نمی‌کنند، حتی بیانیه هم نمی‌دهند، آنها یک‌سری دزد، گردن‌کلفت و مجرم هستند که خانه‌ها را آتش می‌زنند»!

* براساس مصوبه تیم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، اصلاح‌طلبان خط تخریب «اصولگرایان تحول‌خواه»، اعم از جمعیت‌های ایثارگران انقلاب اسلامی، ره‌پویان انقلاب اسلامی، حدادعادل، احمد توکلی و... در سال 94 در دستور کار جدی قرار گرفت.

* جان کری، وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین مصاحبه خود درباره مذاکره با ایران، بار دیگر به کنگره توصیه کرد که از تلاش برای مانع‌تراشی در مسیر گفت‌وگوها دست بردارد. وی گفت: «افسانه‌پردازی‌هایی که از (بنیامین) نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) خطاب به جمهوریخواهان شنیده‌ام که می‌گوید: «آنها را تا سر حدّ مرگ تحت فشار قرار دهید و تحریم‌ها را افزایش دهید»، اتفاق نخواهد افتاد»!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات