تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۵۰۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4104- چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) این نگاه که سیاست خارجی را تغییر دهیم، با مستکبر کنار بیائیم و تحمیل را بپذیریم تا اقتصاد رونق پیدا کند، کاملاً عقیم و بی‌فایده است. (1/1/94)

 

سرمقاله

سهم اولاند و شاه سلمان از نشست ریاض

نشست سالانه شورای همکاری خلیج‌فارس روز گذشته با شرکت سران شش کشور مرتجع منطقه و رئیس‌جمهور فرانسه در ریاض، پایتخت عربستان برگزار شد. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه اولین رهبر غربی بود که به‌عنوان مهمان ویژه در آن شرکت کرد. ملک سلمان، پادشاه عربستان در حضور مهمان ویژه‌‌اش از رویارویی با تهدید خارجی که هدف آن گسترش کنترل و سلطه‌جویی بر منطقه است، سخن گفت که به اعتقاد برخی، منظور وی ایران بود. وی افزود: این کشور (ایران) ثبات منطقه را تهدید می‌کند و سبب نفاق فرقه‌ای می‌شود. آل‌سعود برای جلب نظر رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از جنایاتش در یمن و آنچه تلویحاً درباره ایران گفت، فرش قرمز پررنگ و پرهزینه‌ای زیر پای اولاند پهن کرد؛ اما تمام سخن اصلی اولاند در این چند عبارت کم‌رمق خلاصه شد: «فرانسه خطراتی که منطقه را تهدید می‌کند، درک می‌کند، او آمده است تا بر تعهد فرانسه برای ایستادن کنار این کشورها تأکید کند، می‌دانم که ایران بیش از هر چیز دیگر سبب اشتغال خاطر شماست و فرانسه از تلاش‌های ائتلاف برای اطمینان از ثبات در یمن حمایت می‌کند».

گویا این اظهارات رسمی و عادی اولاند انتظارات پادشاه عربستان و سایر اعضای نشست را برآورده نکرد که می‌تواند چند دلیل مشخص داشته باشد:

1- اولاند برای سوءاستفاده از وضعیت منطقه و فروش سلاح به کشورهای عضو این شورا در این نشست شرکت کرد که نفس سفر به منطقه و حضور در این نشست و بیان همان چند جمله برای رسیدن به خواسته‌اش کفایت می‌کرد.

2- جنایات آل‌سعود در کشتار مردم بی‌دفاع یمن آنچنان نفرت‌انگیز و وحشیانه است که هرگونه نزدیکی و همراهی با آل‌سعود، دیگران را نیز به ورطه‌ای که آل‌سعود در آن گرفتار است، می‌کشاند و اولاند آن را می‌دانست و احتیاط‌آمیز سخن گفت.

3- با وجود قدرت‌نمایی پوشالی آل‌سعود در برابر زنان و کودکان یمن که آن هم با حمله موشکی مبارزان یمن به نجران زیر سؤال جدی قرار گرفت، اولاند می‌دانست که در پس این قدرت‌نمایی چه اضطراب و آشفتگی نهفته که ناشی از بی‌ثباتی دربار و حکومت آل‌سعود است؛ از این‌رو، نخواست تعداد تخم‌مرغ‌هایی را که ملک سلمان مایل بود در سبد حضور در این نشست قرار دهد، بیشتر کند و  بیش از این چهره‌اش در نزد ایران مخدوش شود.

اگر این نشست برای اولاند زمینه تجارت سلاح را فراهم کرد، برای شاه سلمان به غیر از تلخی و ناکامی چندباره دستاوردی نداشته است.

 

 ترجمه

            حمله به عربستان؛ پاسخ انصارالله به باشگاه دیکتاتورها

گروه ترجمه- خبرگزاری فرانسه 6 می  2015 (۱۶ اردیبهشت) در مقاله‌ای به حملات انصارالله به شهر نجران عربستان و تأکید ملک سلمان بر مقابله با ایران پرداخت و نوشت: ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی روز سه‌شنبه گفت: رهبران خلیج‌فارس باید در برابر ایران بایستند. درعین‌حال، شورشیان حوثی مورد حمایت ایران، شهر مرزی عربستان، یعنی نجران را مورد حملات خمپاره‌ای قرار دادند. درخواست ملک سلمان در نشست پادشاهی‌های خلیج‌فارس در ریاض مطرح شد که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در آن حضور داشت. وی گفت: کشورش در کنار کشورهای خلیج‌فارس ایستاده است. نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در میانه افزایش نگرانی‌های بین‌المللی درباره تأثیر حملات هوایی تحت رهبری عربستان بر غیرنظامیان یمنی برگزار شد. ملک سلمان در اشاره‌ای شفاف به ایران، در زمینه ضرورت مقابله با تهدیدی خارجی که «به‌دنبال گسترش کنترل و تحمیل سلطه خود است» سخن گفت؛ تهدیدی که به گفته وی، ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند و «فتنه فرقه‌ای» به وجود می‌آورد.

در ادامه مقاله آمده است: بلافاصله پس از این نشست، ائتلاف تحت رهبری عربستان که حملات هوایی علیه یمن صورت می‌دهد، اعلام کرد، شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران، حملات خمپاره‌ای علیه شهر مرزی نجران عربستان صورت داده‌اند. سخنگوی ائتلاف به تلویزیون عربستان گفت: بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌ها هدف قرار گرفته است. وی تشریح کرد: «نیروهای هوایی و زمینی به روشی درست به این اقدامات خطرناک پاسخ خواهند داد و به آنها اجازه نخواهند داد، این اقدامات را تکرار کنند». ارتش عربستان تاکنون بالگردهای رزمی آپاچی به‌منظور هدف‌گیری شورشیان به این منطقه مرزی فرستاده است. اولاند که نخستین غربی است که در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کرده، گفت: فرانسه نیز درباره خطرهای پیش روی منطقه احساس مشترکی دارد و به این نشست آمده است که «تعهد فرانسه به ایستادن در کنار (شورای همکاری خلیج‌فارس) را تأیید کند». نشست ریاض، رهبران بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی را گرد هم آورد.

در پایان مقاله آمده است: اولاند در این نشست گفت، از تلاش‌های ائتلاف «به‌منظور تضمین ثبات یمن» حمایت می‌کند. سفر وی درحالی صورت گرفت که پاریس روابط سیاسی و اقتصادی خود با پادشاهی‌های ثروتمند نفتی و گازی خلیج‌فارس را تقویت می‌کند. روز سه‌شنبه لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت، پاریس و ریاض درباره 20 پروژه اقتصادی به ارزش «ده‌ها میلیارد یورو» نیز بحث و تبادل‌نظر کردند. سفر اولاند در‌حالی صورت گرفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا آماده میزبانی از رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس طی هفته آینده می‌شود. پاریس و واشنگتن هر دو به‌دنبال تضمین‌دهی به کشورهای خلیج‌فارس درباره توافق هسته‌ای با ایران هستند. اولاند درباره ایران به شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: «می‌دانم ایران محور اصلی دغدغه‌ها و نگرانی‌های شماست».

اخبار و تحلیل‌ها: عربستان سعودی قطعاً نتیجه جنایات نیابتی‌اش از سوی غرب را خواهد دید و تمام شواهد و اسناد موجود نیز از هراس و دغدغه آل‌سعود از پایان بی‌سرانجام این حماقت‌شان خبر می‌دهد؛ اما آنچه درباره فرانسه مشهود است و بسیاری کارشناسان نیز به آن اذعان کرده‌اند، این است که دولت اولاند از وضعیت پیش‌آمده به‌عنوان فرصتی استثنایی برای فروش سلاح بیشتر و خالی‌کردن جیب دول مستبد منطقه استفاده می‌کند. هزینه 30 میلیاردی حمله به یمن تاکنون، کاهش قیمت نفت- که نتیجه سیاست احمقانه آل‌سعود و دستور آمریکا برای فشار به ایران انجام شد- خریدهای کلان تسلیحاتی، شکست در یمن و... عربستان را به پرتگاهی نزدیک کرده است که به‌زودی پس‌لرزه‌های آن را شاهد خواهیم بود.

  

اخبار

1- ردّ نامه هاشمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

 تلاش مسئولان دانشگاه آزاد برای حذف فرهاد دانشجو از عضویت هیئت‌‌امنای دانشگاه آزاد در جلسه هفته گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی با پاسخ منفی اعضای این شورا مواجه شد. در جلسه هفته گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست که براساس نامه آقای هاشمی‌رفسنجانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی از این پس در زمینه انتخاب اعضای حقیقی هیئت‌‌امنای دانشگاه آزاد دخالتی نداشته باشد. به این شکل که هیئت مؤسس دانشگاه آزاد، اعضای حقیقی هیئت‌امنا را انتخاب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند. این موضوع در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به رأی گذاشته شد و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با این موضوع موافقت نکردند. البته در ادامه این جلسه، برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره رأی‌گیری صورت‌گرفته تشکیک کردند و برای رفع این مسئله مجدداً رأی‌گیری انجام شد؛ اما برای بار دوم نیز موضوع نامه آقای هاشمی‌رفسنجانی از‌سوی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رد شد.

2- نمک‌نشناسان از نگاه بی‌بی‌سی؟!

 پایگاه خبری شبکه دولتی انگلیس ضمن جانبداری از هاشمی رفسنجانی، با انتقاد از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، که به دعوت هاشمی به این دانشگاه  اعتراض  داشتند، معترضان  به هاشمی را  «نمک‌نشناس» معرفی کرد!

 بی‌بی‌سی در تحلیلی با عنوان «هاشمی، امیرکبیر و نمک‌نشناسی»، نوشت: این سیاستمدار بلندآوازه و روزگاری قدرتمند، امروز به زحمت توانست، در دانشگاه امیرکبیر سخنرانی کند. او که زمانی در نماز جمعه‌ها با شعارهای «هاشمی قهرمان» ستایش می‌شد، امروز از سوی کسانی که خود را وفادارترین گروه از انقلابی‌ها می‌خوانند، رئیس فتنه توصیف می‌شود.

در ادامه این تحلیل آمده است: رویکرد اعتراض نسبت به مخالفان و منتقدان نظام از سوی دانشجویان و حامیان نظام افزایش یافته است و باید با این‌گونه رویکردها در ایران مقابله کرد! گفتنی است، همزمان با بی‌بی‌سی، نشریات زنجیره‌ای با تیترهایی، نظیر «سخنرانی هاشمی به یاد امیرکبیر»، «امیر کبیر مقابل تندروها ایستاد»، «شور و فریاد پلی‌تکنیک برای هاشمی» و... به استقبال حضور و سخنرانی توأم با تشنج‌ هاشمی در دانشگاه امیرکبیر رفتند.

اخبار و تحلیل‌ها: متأسفانه، حمایت هاشمی از فتنه‌گران سبب شده است که رسانه‌های معاندی، چون بی‌بی‌سی و... این روزها در نقش وکیل مدافع ایشان ظاهر شوند و سخنان چالشی وی را هر از گاه منتشر و از آن استقبال کنند.

 

خبر کوتاه  

* روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با انتشار گزارش و عکسی از ارسال ماده منفجره «آمونیوم نیترات» از منطقه شانلی عورفای ترکیه به منطقه تحت کنترل داعش در شهرک «تل ابیاد» در شمال سوریه خبر داد. این روزنامه آمریکایی مدعی شده است، ده‌ها کارگر را در منطقه‌ای در شانلی عورفا مشغول جابه‌جا‌کردن کیسه‌های بزرگ حاوی ماده آمونیوم نیترات به مقصد شهرک تل ابیاد در شرق کوبانی در شمال سوریه دیده است.

* سلمان شاه سعودی در پانزدهمین نشست مشورتی شورای همکاری خلیج‌فارس در حالی درباره مسائل منطقه سخن می‌گفت که برگه سخنرانی خود را بالا گرفته بود و از روی آن قرائت می‌کرد؛ اما زمانی‌که به انتهای صفحه رسید، برای یافتن ادامه متن سخنرانی‌اش با مشکل روبه‌رو شد! تلویزیون عربستان سعودی به‌سرعت تصویر زوم‌شده سلمان را با یک تصویر باز از سالن محل اجلاس تغییر داد تا دستپاچگی او برای یافتن ادامه متن سخنرانی‌اش مشخص نشود؛ اما صدای ورق‌زدن صفحات سخنرانی در سالن اجلاس پیچیده بود.

* گفته می‌شود، اصلاح‌طلبان در مسیر انتخابات مجلس برنامه‌های گسترده‌ای را در پیش گرفته‌اند. گفته می‌شود، کمیته‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان در مراکز استان‌ها تشکیل شده و راهبردی که اعضای این جریان برای حضور گسترده در انتخابات در پیش گرفته‌اند، ثبت‌نام حداکثری در شهرستان‌هاست.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات