تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۵۰۸۷
دهقان: ترکیه از شکست خود در سوریه عبرت بگیرد

بازی اصلاح‌طلبان با ادعای "پول‌های کثیف"


گروه سیاسی مشرق – رفتارشناسی جناح‌های سیاسی می‌تواند در پیش بینی حرکت‌های آ‌ینده آنان راهگشا باشد. نگاهی به تحرکات سیاسی جناح اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که این جناح سیاسی برای کلید زدن تاکتیک‌های خود در ابتدا به بسترسازی تبلیغاتی و رسانه‌ای می‌پردازد تا فضای فکری برای اجرای تاکتیک‌های سیاسی مهیا شود. این بستر سازی رسانه ای به طور شدید و با پروپاگاندای رسانه‌ای از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای این جریان اعمال و پس از مدتی با سناریوسازی‌های دیگر تکمیل می‌شود. 

موضوعات مختلف چون تقلب در انتخابات سال 88 نیز با چنین فضاسازی همراه بود. رسانه‌های زنجیره‌ای این جریان سیاسی با تبلیغات شدید و با یاری رسانه‌های بیگانه موضوع تقلب در انتخابات را دامن زدند تا فضا برای فتنه انگیزی و اردوکشی‌های خیابانی و اجرای تاکتیک « فشار از پایین،‌ چانه‌زنی از بالا»‌ مهیا شود.

به نظر می‌رسد در این راستا اصلاح‌طلبان مهیای فضای سازی رسانه‌ای برای کلید زدن پروژه دیگری در همین قالب هستند. از زمانی که موضوع پول‌های کثیف توسط عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور مطرح شد، این موضوع مستمسکی برای مسموم سازی افکار عمومی جامعه قبل از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است که چندی پیش توسط وزیر دادگستری دوباره تکرار شد و روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز بدان دامن می‌زنند.

جالب اینجاست که روزنامه‌های این جریان سیاسی موضوع « پول کثیف» را در حوزه سیاسی و جناحی خود به عنوان یک مطالبه جناحی مطرح می‌کنند.

در همین زمینه روزنامه آفتاب یزد به نگاه سیاسی این جناح به مساله پول‌های کثیف اشاره و به طور تلویحی آنرا به عنوان باج رحمانی فضلی به اصلاح‌طلبان قلمداد می‌کند و می‌نویسد: «رحمانی فضلی چهره ای است که کمتر می شود به صراحت از مواضعش سخن گفت .بسیاری او را با توجه به دوستی‌هایی که در زمان ریاست علی لاریجانی در صداو سیما و بعد از آن داشت از لحاظ منش سیاسی به او نزدیک می‌دانند‌ و برخی هم معتقدند با اتفاقاتی مثل مطرح کردن پولهای کثیف ، انتصاب معاون سیاسی وزارت کشور ، پیگیری حادثه برخورد با علی مطهری این روزها در دل اصلاح طلبان جا بازکرده است.»[1]

البته این نوع برخوردها با مساله فساد از جانب این جریان سیاسی موضوع جدیدی نیست اما آنچه مشخص است، اصلاح‌طلبان در این پروپاگاندای رسانه ای بیشتر از اینکه به فکر حل معضل پولهای کثیف باشد، سعی در مدیریت این مساله مبهم و غیر شفاف به نفع خود و بهر‌ه‌برداری سیاسی از آن دارد.

این درحالی است که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز متعاقب مطرح شدن این مساله در جلسه علنی مجلس با اشاره به سخنان رحمانی فضلی، بیان داشت: «اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده، اعلام کنند.»

لاریجانی با اشاره به عواقب مطرح شدن مباحث غیر شفاف و ابهام آمیز در فضای سیاسی کشور، ادامه داد: «این گونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد؟ مگر مملکت قانون ندارد. اگر کسی از این گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا رسیدگی شود.»[2]

همین موضوع سبب واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز شد و 30 نفر از نمایندگان در مقابل التهاب سیاسی بوجود آمده بعد از سخنان وزیر کشور بیاینه‌ای امضا کرده و از وی خواستند « ضمن پاسخ مستدل از باب ضرورت صحت ادعا، مستندات مربوطه و مصادیق آن را ارائه نماید.»[3]

در همین رابطه نیز رحمانی فضلی در واکنش به سخنان رئیس مجلس در حاشیه بازدید از مرکز ماده 16 درمان معتادان متجاهر گفت:« من آقای لاریجانی را فرد منصف و در برخورد با این مسائل جدی می‌دانم ولی به نظر من اطلاعات درستی از سخنان من را به ایشان نداده بودند و ایشان از اصل صحبت‌های من اطلاع نداشته و تصور کرده‌بودند که من گفته‌ام انتخابات کنونی مشکل داشته است. من به همه تذکر دادم که با توجه به اهمیت حوزه قدرت، باید مواظب باشیم تا دارندگان پول کثیف که به دنبال ساخت حاشیه امنی برای خود هستند، موفق نشوند.»

وی با اعلام آمادگی خود برای بررسی این مساله در یک جلسه غیر علنی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: ما از مجلسی که برخاسته از متن مردم است و در جهت احقاق حق مردم و تقویت نظام جمهوری اسلامی گام برمی‌دارد انتظار داریم تا با وزارت کشور هم‌صدا شود تا با کمک یکدیگر بتوانیم با این جریانات کثیف پول که مقام معظم رهبری بارها و بارها از آن به عنوان فساد اقتصادی نام برده‌اند مبارزه کنیم.[4]

این درحالی است که رحمانی فضلی بعدها در نشست خبری خود اعلام کرد که « پول‌های کثیفی که مطرح شد، در رابطه با معضل قاچاق بود.»[5]

اما وزیر دادگستری در برنامه تلویزیونی دوباره این موضوع را مطرح کرد و بیان داشت که « باید با پولی که قصد برهم زدن انتخابات را دارد برخورد شود.»[6] این اظهارات باز موضوع پول کثیف را مطرح کرد و به ابهام آن افزود.

نمایندگان مجلس نیز در موضع‌گیری دوباره پس از اظهارات پورمحمدی خواستار بررسی این مساله شدند. نمایندگان مجلس درباره ادعای ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخاباتی تأکید کردند که این اظهارات و اقدامات آثار منفی را به جامعه وارد کرده و تبعات بسیاری را به‌دنبال دارد. [7]

اما این موضوع به عنوان ابزاری برای بهره‌برداری سیاسی از سوی برخی گرو‌ه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه در این روند جریانی سعی دارد بر اساس منافع سیاسی خود از یک موضوع مبهم مساله‌ای بسازد که ممکن است به ساختار انتخابات لطمه بزند. چنین رویکرد منفعت طلبانه‌ای از سوی فتنه گران در سال 88 نیز سبب التهاب افکار عمومی در مورد سلامت برگزاری انتخابات شد و اینک نیز همین موضوع به شیوه‌ دیگری در فضای سیاسی کشور مطرح می شود که سبب بی‌اعتمادسازی جامعه است و ادامه آن ممکن است سبب بروز مسائل دیگری از جنس حوادث سال 88 باشد. از این رو بایستی با شفاف سازی لازم مساله را بررسی و از بروز چنین ابهاماتی که پشت سر آن اتهامات سیاسی قرار دارد جلوگیری شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات