تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۱۳۵
حجت‌الاسلام نبوی در گفت‌وگو با فارس

سوء‌استفاده از علائم ظهور "فتنه بزرگ" آینده است


سیده‌فاطمه موسوی و مریم عاقلی

حجت‌الاسلام سید عباس نبوی رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، به پیام تسلیت آقای هاشمی به میرحسین موسوی اشاره کرد و اظهارداشت: هاشمی سیاستمداری بسیار نکته‌سنج و دارای خصوصیات مخصوص به خود بوده و توانایی بالایی برای به کار بردن تعابیر چند تفسیری دارد. وی بر همین اساس به این موضوع اشاره کرد که اگر به هاشمی گفته شود چرا در این پیام موسوی را به عنوان فرزند خدوم ملت نامگذاری و به وی صفت داده‌ است در جواب خواهد گفت که به اعتبار ماسوع بوده که از اصطلاحات طلبه‌‌ها است.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با تأکید بر اینکه اکنون که هاشمی این راه و روش را انتخاب کرده باید فضای سیاسی کشور به وی پیله نکند، یادآور شد: درست نیست هر کسی از راه برسد و مناقشه با هاشمی را تبدیل به یک نرخ روزآمد و نقل همه محافل و مجالس کند. وی در عین حال به خدمات بزرگ هاشمی در انقلاب اشاره و تصریح‌کرد: هاشمی از بنیانگذاران نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، وی بارها تا مقام شهادت در راه انقلاب جانفشانی کرده است.

حجت‌الاسلام نبوی با بیان اینکه آقای هاشمی تا حد زیادی به خط قرمزی که در مورد صیانت و حمایت از رهبری اعلام کرده وفادار است و خواهد بود، گفت: هاشمی نگاه، سبک و روش خود را دارد. وی بر همین اساس به این موضوع اشاره کرد که برخی به روش هاشمی در زمان امام(ره) هم حمله می‌کنند و اظهارداشت: اگر قرار بود این روش‌ها مورد مؤاخذه قرار گیرد، در زمان خود امام(ره) این مؤاخذه صورت می‌گرفت؛ زمانی که هاشمی با مجموعه آمریکایی مک فارلین مذاکراتی را داشت هیچ کس از اقدامات وی مطلع نبود و پس از حاصل شدن نتایج کار، گزارش را خدمت امام(ره) بردند و مسائل روشن شد که امام (ره) از اینکه آمریکای‌ها تودهنی خوردند، حمایت کردند.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی در عین حال این انتظار از آقای هاشمی که به این شکلی که اکنون هست، نباشد را یک خواسته انقلابی و آرمانی برای بسیاری از افراد دانست در حالی که این مسئله با واقعیت فاصله زیادی دارد، اظهارداشت: برخی می‌گویند هاشمی نسبت به اوایل انقلاب خیلی عوض شده در حالی که این چنین نیست و هاشمی همیشه به همین شکل بوده و خدمت خود را نیز با این ظرفیت انجام داده است. وی بر همین اساس به زمانی اشاره کرد که پدر داماد آقای هاشمی را به دلیل همراهی و هماهنگی با منافقین زندانی کردند و یادآورشد: وی در آن زمان رئیس مجلس نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در خاطرات خود آورده وقتی جلسه مجلس تمام شد به وی این خبر را دادند.

تصور اینکه آقای هاشمی تغییر کرده بسیار غلط است حجت‌الاسلام نبوی با بیان اینکه آقای هاشمی از بدنه جریان‌های مبارز اعم از مارکسیست‌های چپ و بخشی از مجاهدین خلق آن زمان کاملا جدا نبود، اضافه‌کرد: این جریان‌ها با وی تماس، ارتباط و رفت و آمد داشتند و به نوعی از حمایت‌های هاشمی برخوردار بودند؛ از این رو نباید تصویری درست شود که فکر کنیم آقای هاشمی کاملاً تغییر کرده است. وی با تأکید بر اینکه هاشمی قبل از پیروزی انقلاب در زندان شاه نیز طرح نقشه تقسیم زمین‌های سالاریه و شرکت طاهر را اجرا و کار خود را انجام می‌داد، اظهارداشت: بعدها برخی از متوسطین و زیر متوسطین سعی در خدشه وارد کردن به آقای هاشمی را داشتند و این را مطرح می‌کردند که آن زمین‌ها را تولیت می‌خواست به ما بدهد که آنها را نگرفتیم و هاشمی آنها را گرفت در حالی که چنین نیست.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی بر همین اساس به زمانی اشاره کرد که این قسمت‌ها کوه و تپه و بیابان بود و به فکر هاشمی رسیده بود که در آنجا شهرکی را درست کند که اکنون گرانترین منطقه قم شده است. وی با بیان اینکه هاشمی تعداد بسیار زیادی از این زمین‌ها را به نیروهای سپاه و رزمندگان داد، اضافه‌کرد: آقای هاشمی در آن زمان نیز این کارهای اقتصادی را انجام می‌داد و اگر کسی تصور کند هاشمی زمانی که مبارزه می‌کرد نگاه اقتصادی‌اش به ایجاد فرصت‌های مالی و درآمدی کاملاً از بین رفته بود، اشتباه کرده و وی پس از پیروزی انقلاب نیز همین روند را ادامه داد. حجت‌الاسلام نبوی در ادامه به تصویب طرح ضرورت اراضی شهری در مجلس اشاره کرد که بند "ج " آن زمین‌های راکد مانده دارای مالک را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که به آن نیاز داشته باشند و تصریح‌کرد: این طرح در شورای نگهبان رد شد اما تدوین اولیه آن توسط شهید بهشتی انجام شد و زیر نظر شورای سه نفره‌ای که امام (ره) انتخاب کرده بودند که متشکل از مرحوم ربانی شیرازی، مرحوم مشکینی و آقای منتظری بود تدوین که در مجلس به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد.

وی با بیان اینکه تصویب‌کننده این طرح خود مشمول آن می‌شد، یادآورشد: برخی از زمین‌داران یزد و کرمان به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا زمین‌های ما را به مردم می‌دهند و وی در جواب می‌گفت که زمین‌های ما را هم به مردم می‌دهند. این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه هاشمی همیشه به همین شکل بوده و اگر کسی تصور کند اتفاقات عجیبی افتاده، درست نیست، اضافه‌کرد: هاشمی در همان زمان نیز در یک سری از زمینه‌ها با امام(ره) بحث داشت و نامه‌های خاصی را به ایشان می‌نوشتند؛ برخی می‌گویند چرا این نامه‌ها نوشته شده در حالی که هاشمی نظر خود را مطرح می‌کرد و امام(ره) نیز از آنها استقبال می‌کردند.

طرح مسائلی همچون "جهاد اقتصادی " برای یک جمع‌بندی کلان است وی در بخش دیگری از سخنان خود به زمینه‌های مؤثر در نامگذاری امسال با عنوان "جهاد اقتصادی " توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: منظور از جهاد اقتصادی این است که تلاش اقتصادی بیشتری صورت گیرد؛ بنده از گذشته این گلایه را در فضای رسمی سیاسی کشور داشتم که این مواردی که مقام معظم رهبری به عنوان سال مطرح می‌کنند، به یک نان به نرخ روز برای بسیاری از بخش‌ها تبدیل می‌شود. حجت‌الاسلام نبوی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری در سال جدید به این موضوع تأکید کردند که هدف از نامگذاری نصب پلاکارد نیست، یادآورشد: هر چند این اقدام امسال نیز صورت گرفت و در حال حاضر در مراکز اداره‌ها، پلاکارد مربوط به جهاد اقتصادی موجود است چرا که روابط عمومی هر اداره‌ای می‌خواهد بگوید در این زمینه کار کرده است.

وی با بیان اینکه طرح مسائلی همچون جهاد اقتصادی برای یک جمع‌بندی کلان است، افزود: وقتی مقام معظم رهبری جمع‌بندی کلانی دارند بر اساس آن یک عنوان را برای سال انتخاب می‌کنند از این رو مطرح شدن یک موضوع برای سال اگر بتواند در جامعه مبناسازی کند و مسیر اولیه را بگشاید، هدف‌های بعدی تأمین خواهد شد اما در صورتی که نتواند مبناسازی کند، به بخش زیادی از ارزش و اعتبار این نامگذاری خدشه وارد می‌شود. رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی بر همین اساس به گلایه‌های مقام معظم رهبری به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به عدم پیگیری موازین مطرح شده و اجرای اقدامات تبلیغاتی که برخلاف آن موازین بوده‌اند اشاره کرد.

وی در عین حال به نامگذاری سال پیامبر اعظم از سوی رهبر انقلاب اشاره و تصریح کرد: آن سال دارای ظرافت بسیار بالایی بود و بنده مقاله‌ای در خصوص اینکه گفتمان پیامبر اعظم باید کلان راهبرد فرهنگی جهان اسلام باشد، عنوان کردم که موضوع پیامبر اکرم، جهان اسلام را کاملاً به یکدیگر گره می‌زند. حجت‌الاسلام نبوی با بیان اینکه سال امام علی(ع) از لحاظ اقدامات فرهنگی وضعیت بهتری داشت، گفت: در آن سال مجموعه اشعاری توسط دانشنامه امام علی(ع) تدوین شد و آقای ری‌شهری اقداماتی را انجام دادند اما سال امام علی (ع) در جامعه علوی بازتاب مناسب و نتیجه جدی در پی نداشت. وی بر همین اساس به تشکیل کمیسیونی در مجلس در سال امام علی(ع) اشاره کرد که بودجه چند ده میلیاردی برای این قضیه به تصویب رسید و نهادهای مختلف برای گرفتن قسمتی از آن بودجه هجوم می‌آوردند.

"جهاد اقتصادی " اجازه سوء‌استفاده تبلیغاتی را از بین می‌برد رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با بیان اینکه موضوع جهاد اقتصادی اجازه استفاده تبلیغاتی را نمی‌دهد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در طول دوره رهبری خود و پیش از آن، همه مطالبی را که می‌خواستند بیان کنند تا عنوان این مجموعه جهاد اقتصادی شود را فرموده‌اند اما هیچ یک به صورت سیاست‌های برنامه‌ای و راهبردی جامعه ما شکل نگرفت. وی با تأکید بر اینکه ‌مقام معظم رهبری همواره می‌فرمایند "هر گاه با روحیه بسیجی کار قرب الی‌الله صورت گیرد، برداشت، نتیجه، برکت و خدمت آن به جامعه در بالاترین حدممکن قرار می‌گیرد و نتایج خیره‌کننده‌ای خواهد داشت. " حجت‌الاسلام نبوی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو دهه از دوران آتش‌بس و پذیرش قطعنامه 598 می‌گذرد، اضافه‌کرد: در آن زمان دو سال وقت لازم بود تا دولت و نظام در برنامه‌ریزی راه خود را پیدا کنند چراکه مسائل جنگ بسیار طاقت‌فرسا بود. وی بر همین اساس به این موضوع اشاره کرد که در سال 68 گفته می‌شد ایران 50 درصد کسری بودجه دارد و افزود: در آن زمان دو تئوری مطرح می‌شد که یکی از آنها متعلق به میرحسین موسوی است و بر آن پافشاری می‌کرد؛ آقای هاشمی نیز در آن زمان رئیس‌جمهور بود و در نماز جمعه پاسخ نظرات موسوی را می‌داد.

تفاوت شخصیتی موسوی برای نسل امروز بسیار عبرت‌آموز است رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی به تئوری موسوی در سال 68 برای کسری بودجه اشار کرد و ادامه داد: موسوی معتقد بود که ایران باید با تکیه بر خود حرکتی را با روحیه انقلابی، حزب‌الهی و بسیجی آغاز کند در حالی که وقتی موسوی امروز را با موسوی سال 68 مقایسه می‌کنیم، به تفاوتی اساسی در وجود این شخصیت پی می‌بریم و این نکته برای نسل امروز بسیار جالب و عبرت‌آموز است. وی تصریح کرد: کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه که در بخش اقتصادی دولت سازندگی فعالیت می‌کردند تئوری موسوی را قبول نداشتند و بر این باور بودند که باید نقدینگی را به صورت اعتباری تأمین کرد که به زبان عامیانه به معنای چاپ پول بود. حجت‌الاسلام نبوی با بیان اینکه وقتی پول چاپ شود، پایه پولی بالا رفته و جامعه دچار تورم می‌شود، اظهارداشت: کارشناسان دولت سازندگی معتقد بودند این مسئله اجتناب ناپذیر است از این رو قوی‌ترین مواضع این نظریه از سوی آقای روغنی زنجانی بود که در این مسئله ایستادگی کرده و آن را انجام داد.

وی بر همین اساس چاپ پول و فروش نفت را دو منبع درآمد برای کشور در آن زمان عنوان کرد و یادآورشد: کارشناسان دولت سازندگی بر این باور بودند که با چاپ پول حقوق کارمندان داده شده و هیچگاه پول کم نخواهد آمد؛ از سوی دیگر با فروش نفت دلارهایی را که می‌خواهیم مورد استفاده قرار دهیم بخشی از آن را از بازار تهیه می‌کنیم؛ از این رو دلارهایی با حجم بالا وارد بازار کردند. رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی اضافه‌کرد: دولت افرادی را که دلار آزاد خرید و فروش می‌کرد، مورد تعقیب قرار می‌داد اما خود به صورت میلیاردی دلار آزاد در یکی از مناطق برای بخش‌های مالی در دنیا عرضه می‌کرد. وی با بیان اینکه همه حرکت‌ها از بحث‌های ذاتی و خودجوش دور شد، اظهارداشت: نکته‌ای که در این زمینه وجود داشت این بود که امام(ره) در اسفند سال 67 و چند ماه پس از پذیرش قطعنامه نامه‌ای را به سران سه قوه و مسئولان کشور به عنوان پیام صادر کردند که جزء آخرین پیام‌های ایشان به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام نبوی در خصوص آن نامه امام(ره) به سران قوا، یادآورشد: امام خمینی(ره) در آن نامه نوشتند که "با تکیه بر نیروهای انقلابی، مؤمن و بسیجی جامعه را بسازید "؛ تعبیر امام (ره) این است که اگر مسئولان کشور به این مجاهدان و بسیجیان و کسانی که برای حفظ اسلام و کشور جهاد کردند و خون دادند بی‌مهری و بی‌توجهی کرده و آنها را در برنامه سازندگی نادیده بگیرند در آتش دوزخ الهی خواهند سوخت که این تعبیر مستقیم امام راحل است.

روحیه انقلابی و بسیجی از گردونه کل برنامه‌ریزی کشور در دولت هاشمی حذف شد وی بر همین اساس به بی‌مهری‌ها و حذف شدن روحیه انقلابی و بسیجی از گردونه کل برنامه‌ریزی و سازندگی کشور در دولت هاشمی اشاره کرد که رقابتی بسیار مذموم و منفی نیز شکل گرفت تا جایی که آقای هاشمی از این رقابت دفاع و آن را تئوریزه کرد. رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی به اظهارات هاشمی در آن زمان اشاره کرد که "بسیجی نباید وارد مقوله سازندگی‌ شود بلکه باید انسانی مرتب و برخوردار از امکانات و ظرافت‌های خوبی باشد و برای دفاع از این مسئله این موضوع را بیان می‌کرد که پیامبر اکرم(ص) در اواخر عمر شریف خود 9همسر داشته که با هم زندگی می‌کردند و دارای همه امکانات بودند از این رو آدم ناتوان و بی‌پول چنین کاری را نمی‌تواند انجام دهد لذا هاشمی برای همه امکانات تهیه کرد. " وی بر همین اساس تعبیر قرآن کریم راخلاف این نظریه هاشمی دانست و افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند« اگر می‌توانید با نداری بسازید و اگر نمی‌توانید بگویید من برایتان فراهم کنم و دیگر به بدنه حیات پیامبری کاری نداشته باشید.»

حجت‌الاسلام نبوی در ادامه تولید بیشتر، درآمد معقول و کنارگذاشتن تمایلات واهی را قدم اول در موضوع جهادی اقتصادی دانست و اظهارداشت: باید در زمینه‌هایی که دچار کمبود هستیم راهی برای تأمین آنها فراهم کنیم. وی بر همین اساس به بی‌معنا شدن مسئله تحریم در جمهوری اسلامی ایران اشاره و اضافه‌کرد: امروزه فرآیندهای آماده‌سازی و زنجیره تولید بر روی اینترنت به قدری فاش شده که موضوع تحریم معنای خود را در جهان از دست داده است. رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی به تدبیر خوب دولت احمدی‌نژاد در خصوص تحریم بنزین اشاره کرد و افزود: کشور در بخش قوانین و ظرفیت‌های اقتصادی نیاز به یک بررسی و پالایش اساسی دارد چراکه این قوانین برای زمین‌خواران شرایط بدی را فراهم نکرده است. حجت‌الاسلام نبوی بر همین اساس به یکی از مناطق اطراف کرج اشاره کرد که میان فردی که قصد اسجاد یک شهرک را داشت و اهالی منطقه دعوایی خونین شکل گرفته بود و افزود: اهالی منطقه برای اینکه این مسئله به سرانجامی برسد از بنده کمک خواستند که بنده با مسئولان شورای منطقه و زمین‌خواران جلسه‌ای را برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از این زمین‌خواران دارای سابقه خوبی هم بودند، افزود: یکی از این افراد که سرانجام گفت که با زبان زور و تهدید به کارشناسان می‌گفتیم آنچه را که ما می‌گوییم بنویسد و آنها نیز می‌دانستند که نباید خلاف آن را بنویسند؛‌ از این رو وقتی قانون به راحتی اجازه زمین‌خواری را می‌دهد چگونه می‌توان جلوی آن را گرفت؟ رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با تأکید بر اینکه اگر دولت به طور دقیق وارد شود می‌تواند راهگشا باشد، اظهارداشت: افرادی که در کارگروه‌های مختلف مرکز بررسی‌های ریاست‌جمهوری بودند مکرر با آنها این جزئیات را مطرح کردیم. وی در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد:‌ سال 84 آقای ذاکر اصفهانی در مرکز بررسی‌های ریاست‌جمهوری جلساتی را تشکیل داد که بنده در آن جلسات این موضوع را مطرح کردم که دولت عدالت‌خواه اگر با ابزارهای مالی و پولی بخواهد به دنبال عدالت باشد ممکن است شرایط بحران تورمی در جامعه ایجاد شود که به راحتی قابل علاج نیست اما متأسفانه سال 85 دولت نهم این کار را آغاز کرد و سال 86 آن تورم عجیب اتفاق افتاد و قیمت زمین و مسکن بالا رفت.

وی تأکید کرد: باید مشخص شود چند جوان که هیچ اطلاعی در زمینه این مستند ندارند به چه حقی وارد این موضوع شده‌اند؛ بنده معتقدم سازندگان مستند «ظهور بسیار نزدیک است» یا اجیرشده یک جریان هستند یا ساده‌لوحانی بیش نیستند. رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی اظهار داشت: در این مستند از آقای شیخ علی کورانی استفاده شده و ادعا می‌شود علامه کورانی فلان نظر را دارد در حالی که وی یک شخصیت گردآوری‌کننده و تأمین‌کننده اسناد مربوط به تاریخ و میراث روایی و مذهبی است و ما تاکنون در هیچ زمینه‌ای از کورانی مباحث نظری و اندیشه‌ای خاصی ندیده‌ایم. وی ادامه داد: در این مستند آنها با آقای کورانی جلسه گذاشتند تا بگویند آقای احمدی‌نژاد، شعیب‌بن‌صالح است؛ وی نیز در پاسخ می‌گوید «ان‌شاءالله» و سازندگان مستند هم موضوع را تمام شده تصور می‌کنند.

حجت‌الاسلام نبوی افزود: بنابراین اگر وضعیت دین این‌گونه پیش رفته بود، دیگر فقه، اعتقادات و فلسفه برای ما باقی نمی‌ماند و همه این موضوعات دچار به‌هم ریختگی می‌شد.

آقای کورانی گفت بنده در مستند ظهور فقط یک ان‌شاءالله طلبگی گفتم این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه این‌گونه پرداختن به مسئله ظهور بی‌معناست، عنوان کرد: جالب است که بنده اخیراً متوجه شدم آقای کورانی همه مطالب مستند را تکذیب کرده و گفته‌اند که بنده فقط یک ان‌شاءالله طلبگی گفتم. وی به اظهارات حسین شریعتمداری درخصوص مستند ظهور مبنی بر اینکه «ظهور نزدیک است یا انتخابات» اشاره و تصریح کرد: او در اظهارات خود به طعنه گفته است «کجای روایت آمده که شعیب‌بن ‌صالح از سفیانی برای حضور در جشن‌های نوروزی دعوت می‌کند و او هم قبول نمی‌کند!» لذا این تعابیر واقعا تعجب‌آور است. وی خاطرنشان کرد: ساده‌لوح بودن یا نداشتن امکانات ساخت این مجموعه در حالی که سازندگان این مستند، آن را در تیراژ وسیع منتشر کرده‌اند، با یکدیگر سازگاری ندارد.

دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر جریان هدایت‌کننده مستند ظهور باشند حجت‌الاسلام نبوی با تأکید بر اینکه پیگیری جریان هدایت‌کننده این مستند وظیفه بخش‌های اطلاعاتی است، عنوان کرد: در این مستند نسبت‌های کذبی در زمینه مهدویت وجود دارد که دستگاه‌های مربوط باید آن را به‌صورت امنیتی دنبال کرده و جریان وابسته به آن را مشخص کنند. وی گفت: باید ابتدا مشخص شود که علائم مربوط به ظهور برای چه گفته شده است؛ در روایات معینی از حضرت مهدی عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و از ائمه پیش از ایشان بیان شده که خود آن حضرت نیز زمان ظهور را نمی‌دانند؛ لذا تمام ائمه و خود حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام فرموده‌اند برای فرج دعا کنید. رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی بر همین اساس بیان داشت: زمانی که موضوع مشخص نبودن زمان ظهور حضرت به‌روشنی وجود دارد، علائم ظهور بیان شده است تا تحولات تاریخی و دور شدن از مبدأ غیبت ایمان معتقدان و باورشان را تضعیف نکند. وی در همین زمینه گفت: در روایتی از پیامبر گرامی اسلام نقل شده که ایشان فرموده‌اند: «زمانی خواهد آمد که در میان انسان‌ها زنان خود را مکشوف می‌کنند» حال ما شاهد این اتفاقات هستیم و از این طریق اطمینان محکمی پیدا می‌کنیم که پیامبر صلی‌الله‌ علیه و آله به تمام جواب هستی و کائنات بشر به برکت قدرت الهی، آگاه بوده‌اند. حجت‌الاسلام نبوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در میان اساطیر ادیان و ملل دیگر، اظهاراتی وجود دارد که امروز دنیا خلاف صحبت‌‌های آنها را ثابت کرده لذا این امر نشان می‌دهد اظهارات آنها به واقعیت ربطی نداشته و خیال‌پردازی بوده است.

علائم ظهور برای محکم شدن اعتقادات بیان شده نه برای تعیین زمان آن وی افزود: بنابراین علائم ظهور برای محکم شدن اعتقادات پس از دور شدن از مبدأ غیبت بیان شده نه اینکه این علائم کنار هم گذاشته شده و زمان ظهور تعیین شود و در عین حال نیز ایهام‌های نادرستی در جامعه ایجاد کند. این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به ایهام‌های نادرست ایجاد شده به دلیل پخش مستند ظهور، خاطرنشان کرد: ایهام نادرست در این زمینه این است که تلقی کنیم هر موضعی که مقام معظم رهبری می‌گویند حتما با امام زمان عجل‌الله هماهنگ شده است در حالی که این حرف‌ها صحیح نیست. وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) می‌فرمودند که ما بنا بر حجت شرعی عمل می‌کنیم و رهبر معظم انقلاب نیز بر اساس تکلیف خود عمل می‌کنند؛ هرچند امداد‌های الهی مومنان را یاری می‌کند و این مسئله در زندگی شخصی همه مومنان وجود دارد اما اینکه به‌صورت صریح ارتباطاتی با امام زمان «عج» را برای کسی قائل شویم، صحیح نیست و طبق دستور دین باید نفی شود.

حجت‌الاسلام نبوی با تأکید بر اینکه دین به ما حکم می‌کند در برابر افرادی که به ارتباط با امام زمان عجل‌الله اعتقاد دارند باید ایستاد و آنها را نهی کرد، گفت: از چند سال قبل که مدعیان مهدویت بحث‌هایی را آغاز کردند، فردی که از افراد قدیمی جبهه و ساکن شهرک محلاتی سپاه بود چنین ادعایی داشت و اثری در خانواده‌ها گذاشته و سبب مشکلاتی نیز شده بود. وی در همین زمینه ادامه داد: فعالیت این فرد باعث شد که برخی خانواده‌ها زندگی خود را رها کرده و دنبال این فرد بروند بنابراین برخی مسئولان امنیتی وارد این موضوع شدند در حالی که از لحاظ عرفانی از برخورد با وی می‌‌ترسیدند اما بنده به آنها تأکید کردم که جدی باشید و او را دستگیر کنید چرا که هیچ موضوع عرفانی در این ماجرا نیست. حجت‌الاسلام نبوی ادامه داد: بنده به مسئولان امنیتی اطمینان خاطر دادم که این فرد فقط دچار تخیلات شده از این رو آنها با این شخص برخورد کردند و در حرکت‌های بعدی سپاه ثارالله وارد این مسئله شد و با بررسی برخی موارد با آنها برخورد کرد.

ذره‌ای از ارزش‌های موجه و سالم در مستند ظهور وجود ندارد وی اضافه کرد: پدر محمد‌علی ابطحی در کتاب «خورشید ولایت» عباراتی را نوشت که بیانگر وجود نوعی ارتباط با امام زمان عجل‌الله بود اما وقتی این شخص دستگیر شد در زندان به وی گفتند مگر شما ارتباط نداری؟ به‌ جز پسرت که معاون رئیس‌جمهور است اگر می‌توانی با امام زمان عجل‌الله ارتباط برقرار کن تا مشکلت حل شود. این کارشناس مسائل فرهنگی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام فرمودند «من با شهادت‌ها و قسم‌ها بین شما قضاوت می‌کنم نه با علم الهی» سپس ایشان ادامه دادند اگر کسی با شهادت و دروغ مالی را از کسی گرفت نگوید که پیامبر به من داده و بداند که آن مال را با دروغ گرفته است. وی متذکر شد: انسان هرچه در متن و حاشیه حرکت‌هایی مثل ساخت مستند ظهور توجه می‌کند، نمی‌تواند ذره‌ای از ارزش‌های موجه، قابل قبول، سالم و پاک‌نیت را پیدا کند.

چطور شخصی که مدام با برخی هنرپیشه‌ها می‌نشیند مژده ظهور می‌دهد حجت‌الاسلام نبوی در خصوص جریان پشت‌پرده این مستند، بیان داشت: برخی افراد طراحی و حمایت‌کنندگی این برنامه‌ها را به بزرگواری در کنار آقای احمدی‌نژاد نسبت می‌دهند بنابراین اگر این شخص طراح و حمایت کننده باشد و بخواهد مژده ظهور را به مردم بدهد، باید مشخص شود برای چه مدام در کنار برخی هنر‌پیشه‌ها می‌نشیند و به مجالس مختلف می‌رود و آن وقت نیز دعوت به ظهور می‌کند. وی گفت: اظهار‌نظر آقای شریعتمداری در خصوص مستند ظهور مبنی بر اینکه این شخص باید بیش از همه افراد از ظهور بترسد پس چطور دعوت به ظهور می‌کند، بسیار زیبا و جالب بود.

در دهه اول انقلاب امکان نداشت فردی ادعایی همچون مستند ظهور داشته باشد این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: باید از خود بپرسیم چرا چنین وضعیتی شده که در جامعه با مسائلی همچون انتشار مستند «ظهور بسیار نزدیک است» مواجه هستیم، در حالی که در دهه اول انقلاب امکان نداشت کسی چنین ادعایی مطرح کند. وی تأکید کرد: اگر شخص تولید‌کننده این مستند فکر می‌کرد که پخش چند میلیون سی‌دی در میان مردم موثر نیست، هیچ‌گاه این کار را انجام نمی‌داد اما وقتی احساس کرده می‌تواند با فضای ذهنی مردم بازی عوامانه‌ای را پیش ببرد، این اقدام را انجام داده است.

ایراد اساسی به مستند ظهور به فرآیند 15 ساله وزارت فرهنگ بازمی‌گردد حجت‌الاسلام نبوی در ادامه اظهارات خود درخصوص آسیب‌شناسی فرهنگی و زمینه‌های ساخت این مستند، بیان داشت: بنده ایراد اساسی در این زمینه را متوجه فرآیند 15 سال اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسائل مربوط به هنر، فیلم و سیاست‌گذاری‌های مسئولان در این بخش می‌دانم. وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بنده با سه فیلم آقای ده‌نمکی به شدت مخالف هستم و او را هجو‌کننده میراث جنگ می‌دانم؛ البته ده‌نمکی یک ادعا دارد که آن را قبول دارم؛ وی می‌گوید «من از طریق اخراجی‌ها جوانان و برخی افراد را با جمهوری اسلامی پیوند زدم»؛ هرچند مقام معظم رهبری چند سال قبل پاسخ این موضوع را داده‌اند.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی یادآور شد: در یک جلسه رهبر معظم انقلاب به مهندس رحمتی رئیس جهاد دانشگاهی گفتند که نقلی قولی است که سید قطب‌ کتابی به نام «آمریکایی که من او را دیدم» نوشته است و در آن کتاب آمریکا را تشریح کرده و توضیح داده است. وی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری در آن جلسه خاطرنشان کرد: سید‌ قطب‌الدین در این کتاب می‌گوید که به کلیسایی رفتم و دیدم آن جا پر از جمعیت است و از این لحاظ که مسلمانان بیشتر به مساجد توجه دارند و مسیحی‌ها از کلیسا بریده‌اند، تعجب کردم اما پس از مدتی که کشیش موعظه کرد، دعا خواند و جمعیت تکمیل شد، برنامه رقص و آواز آغاز شده و از همه جوانان برای شرکت در آن دعوت شد. حجت‌الاسلام نبوی افزود: سید قطب در کتابش ادامه می‌دهد که من نزد آن کشیش رفتم و به تناقض مراسم آنها اعتراض کردم که کشیش در پاسخ گفت ما دیدیم که تمام کلیساها خالی شده و راهی برای جذب جوانان و مردم وجود ندارد لذا تصور کردیم بهتر است آنچه را که جوانان می‌خواهند انجام دهند به کلیسا بیاوریم.

وی عنوان کرد: آقا این روایت از سید قطب را به جلسات و برنامه‌های فرهنگی و هنری جهاد دانشگاهی تعبیر کردند و فرمودند این چه کاری است که شما به اسم انقلاب و نظام عده‌ای را بیاورید و بگویید کنسرتی را که می‌خواهیم بیرون اجرا کنیم، در همین مکان اجرا می‌کنیم؛ آقای رحمتی در پاسخ گفت اگر این کار را انجام ندهیم باید کار را تعطیل کنیم که آقا فرمودند «تعطیل کنید، چرا سیئه آن روی پیشانی شما باشد». رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی ادامه داد: پس از این قضایا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز که به برخی مسائل اینچنینی کشیده شده بود، از این مسائل عاری شد. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در یک جمع عمومی نیز این مسئله را مطرح کردند لذا سازندگان فیلم اخراجی‌ها افرادی اعم از معتاد و مشروب‌خور و غیره را دور هم جمع می‌کنند که در واقع فیلم‌های اینگونه جامعه را به سوء نگرش سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام نبوی گفت: انصاف آقای حاتمی‌کیا جای تقدیر دارد؛ خود بنده انتقادی را به وی وارد کرده و گفتم که «حاتمی‌کیای مهاجر کجاست» که او در پاسخ گفت «من خودم چند سال است که به دنبال حاتمی‌کیا مهاجر می‌گردم». وی با اشاره به ساخت فیلم اخراجی‌ها، عنوان کرد: بهتر است ده‌نمکی بگوید یک صنعت پول‌سازی راه‌اندازی کرده و می‌خواهد با طنز و هجو مسئله‌ای را مطرح کند، هرچند اصل موضوع آن حق است و باید در جای خود مطرح شود.

وقتی دفاع مقدس در سینما زیر سؤال رود دیگر چیزی از انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند این کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی با جنگ و دفاع مقدس هجویه شود این برخورد به انقلاب اسلامی، قوای سه‌گانه و بخش‌های مختلف کشور کشیده می‌شود هرچند آنها هنوز به قشر روحانیت نرسیده‌اند بنابراین با این اقدامات چیزی از انقلاب باقی نخواهد ماند. وی اظهار داشت: در صورت ادامه نادرست روند فرهنگی ممکن است نسل چهارم به این نتیجه برسد که انقلاب اسلامی یک شلوغی بیشتر نبوده و در این هجویات یک انقلابی رخ داده لذا این برخورد‌ها با مسائل منشاء قبلی برخی حرکات نادرست فرهنگی است. حجت‌الاسلام نبوی ادامه داد: سخنرانی‌های افراد ناخطیبی همانند شخصی که عبارات ناشایست و موهونی را در منبر خود به کار می‌برد و در تیراژ بالا نیز تکثیر می‌شود در ایجاد اشکالات فرهنگی تأثیرگذار است چرا که وی به عنوان یک نادان، جامعه را به سمت حماقت می‌برد در حالی که حق چنین کاری ندارد. وی گفت: با وجود برخی سخنرانی‌ها، نوار صحبت‌های شهید مطهری، شهید مفتح و شهید بهشتی محو کامل شده و دیگر جوانان حاضر نیستند اظهارات آنها را گوش دهند چرا که خود ما این عوامانه‌سازی‌ها را پیش برده‌ایم.

رسانه‌ها اجازه ندهند مجلس نهم حامی مستند ظهور شود این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: رسانه‌ها در بخش عظیمی نقش نارسانه را ایفا می‌کنند و دائم به ایجاد جدل در نکات جزئی می‌پردازند اما در مسائل حساس که رسانه باید مانند زنگ خطر در آن عمل کند، بی‌تفاوت هستند. وی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها خود در بعضی مواقع حماقت را در جامعه توسعه می‌دهند، افزود: با این وضعیت مشخص است که نوبت به ساخت مستند ظهور می‌رسد. حجت‌الاسلام نبوی افزود: رسانه‌ها اجازه ندهند در پایان سال 90 مجلسی داشته باشیم که اکثریت آن از سی‌دی «ظهور بسیار نزدیک است» دفاع کنند. وی ادامه داد: قبلا آقای شمقدری در توصیف دستور رئیس‌جمهور برای حضور بانوان در میادین ورزشی در حالی که مراجع در برابر این نظر موضع گرفته بودند، گفت: «این همان مخالفتی است که اگر امام زمان بیایند معلوم می‌شود ایشان گردن چه کسی را می‌زند» در واقع منظور او گردن آقایانی بود که به حضور دختر و پسر در یک محیط ناهنجار و عصبی اعتراض داشتند.

فتنه بزرگ‌تر به سوء استفاده از علائم ظهور باز می‌گردد حجت‌الاسلام نبوی در خاتمه افزود: بخشی از آنچه که مقام معظم رهبری در گذشته در خصوص در راه بودن فتنه بزرگ‌تر مطرح کردند به سوء استفاده از علائم ظهور باز می‌گردد و جای تعجب دارد که جریان پشت پرده این مستند چقدر پررو، جسور و مهاجم هستند که هرچه مقابل آنها ایستادگی شده و هشدار داده می‌شود آنها به کار خود ادامه می‌دهند. رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس با اشاره به تحولات اخیر خاورمیانه و تحلیل آینده خیزش‌های مردمی منطقه، اظهار داشت: تلاش برای پیوند زدن آنچه که امروز در دنیا و منطقه جهان اسلام می‌گذرد با مسائل مربوط به آخر‌الزمان و ظهور حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، تلاشی خلاف موازین اعتقادی ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جهان عرب مجاهدت‌ها و تلاش‌های خون‌باری در مبارزه با استکبار داشته و جهان اسلام از دنیای غرب لطمه‌ بزرگی خورده است از این رو آنها حرکت‌هایی را زودتر از ما در مقابله با غرب آغاز کردند. نبوی با بیان اینکه خیزش‌های انقلابی جهان عرب به عنوان جریانی که در صد سال اخیر پرچم ضد‌استعمار و آزادی‌خواهی را در دست داشته از تلاش ایران در سده‌های گذشته جلوتر بوده است، افزود: زمانی که در دوران ناصرا‌لدین شاه، سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی ضرورت تحول جامعه ایران و بازگشت به خویشتن اسلامی را مطرح می‌کرد، در ایران گوش شنوایی وجود نداشت، حتی علما نیز به او بی مهری کردند. وی با اشاره به اینکه سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی در ترکیه، قاهره، لبنان و سوریه مورد اقبال واقع شده بود، تصریح کرد: به‌دلیل مصاف مستقیم غرب با این کشورها آنها سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی را پذیرفتند.

تشکیل رژیم اشغالگر قدس جهان عرب را سردرگم کرد این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: رهبران دینی، روشنفکران، انقلابیون و مبارزان جهان عرب در مواجه با غرب در یک رویارویی مستقیم قرار گرفتند و پس از تشکیل رژیم اشغالگر قدس نیز جهان عرب سردرگم شد. وی با بیان اینکه تشکیل اسرائیل به معنای حمایت همه جانبه غرب از این دولت جعلی بود، گفت: جهان عرب در مسیر مبارزه با این رژیم تلاش زیادی انجام داد اما همه مجاهدت‌ها و مبارزه آنها به انحراف کشیده شد چراکه آمریکا، انگلیس و اسرائیل توانستند با برنامه بلند‌مدت در جریان مبارزاتی آنها نفوذ کرده و برنامه آنها را در دست گیرند. حجت‌الاسلام نبوی با اشاره به اینکه غرب از تمام ابزار خود برای به انحراف کشیدن مبارزات جهان عرب استفاده کرد، اظهار داشت: هیئتی به‌نمایندگی از یاسر عرفات که زمانی جزء مقاوم‌ترین افراد در میان اعراب تلقی می‌شد، پیمان اسلو را امضا کرد و قرار شد این پیمان نقشه راهی برای آینده مناسبات فلسطین و اسرائیل باشد.

وی با بیان اینکه یاسر عرفات به یکباره اعلام کرد که تشکیل دولت فلسطین را به صورت رسمی به دنیا معرفی می‌کند، خاطرنشان کرد: هیچ کسی باور نمی‌کرد که شخصیت‌های خائن و فاسدی همچون محمود عباس، محمد دهلان به عنوان وزیر امنیتی تشکیلات خودگردان و همسر عرفات که مسئول دفتر او و مسیحی بود، عرفات را احاطه کرده باشند. رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی ادامه داد: آینده نشان خواهد داد که وجود این زن مسیحی در دفتر عرفات تا چه حد توانست مسائلی که برنامه فلسطین بود را در اختیار غرب بگذارد، تا جایی که آنها با پیداکردن برخی اشخاص وانمود به انقلابی بودن آنها کرده و پس از فوت عرفات این افراد در انگلیس ساکن شدند. وی افزود: یکی ازمسائل مطرح در مصر این است که چه کسی جاسوس اسرائیل است؛ پس از مدت‌ها اعلام شد که داماد عبدالناصر جزء اجیر‌شدگان سازمان موساد است لذا اختلاف و بحث قضایی بین خانواده سادات و عبدالناصر و بعدها مبارک ایجاد شد که یکدیگر را به نوکری آمریکا و اسرائیل متهم می‌کردند.

قذافی یک یهودی‌الاصل است حجت‌الاسلام نبوی با اشاره به مسائلی که اخیرا درباره قذافی مطرح شده و دنیا را حیرت‌زده کرده است، تصریح کرد: این موضوعات که موجب حیرت دنیا شد را اسرائیلی‌ها مطرح کرده و توضیح دادند که قذافی یهودی‌الاصل است و قضیه‌ای که در مورد انتساب او به پدری به نام " محمد بومنیار القذافی " وجود دارد، جعلی است؛ خاله قذافی نیز به عنوان یک یهودی‌الاصل ساکن تل‌آویو توضیح داد که خواهرش از یهودی‌های اصیل لیبی بوده است. وی ادامه داد: خاله قذافی در اظهاراتش به مهاجرت‌شان همراه خواهر خود به اسرائیل اشاره کرده و توضیح داده همسر یهودی خواهرش به او سخت می گرفته و باعث شده تا او به لیبی بازگردد و با شخصی به نام بومنیار ازدواج کند در حالی که معمر قذافی پسر شوهر اول یهودی او بوده است. رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی افزود: بنابراین مسائل مهمی همچون قضیه ربودن امام موسی صدر و رهبری قذافی به صورت برنامه‌ریزی‌ شده توسط غرب انجام شد. این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در ایران نیز برخی شخصیت‌ها که اهمیت جایگاه خود را نمی‌فهمند و حتی ممکن است در دوره‌ای خدماتی انجام داده باشند، توسط جریان انگلیس و آمریکا از داخل احاطه شده و شرایط را در دست گرفته‌اند که در این زمینه می‌توان به مهندس بازرگان اشاره کرد.

مردم منطقه از مقایسه کشورهایشان با ایران متوجه فساد حکام خود شده‌اند وی اضافه کرد: نسل امروز مصر، تونس، لیبی، یمن‌ و جنوب خلیج‌فارس با تمام وجود انحراف و فساد حکومت خود را که بخشی از آن در دوره‌ای ادعای آزادی‌خواهی و انقلابی‌گری داشت را احساس می‌کند و این را از لحاظ تاریخی و مقایسه با کشوری مثل ایران متوجه می‌شود. حجت‌الاسلام نبوی با تأکید بر اینکه امام راحل باب انحرافات را به صورت شدید در ایران تعطیل کردند، افزود: برخی با توجه به رحمانیت امام (ره) انتظار نداشتند ایشان اینگونه منفذهای انحراف را ببندند. وی بر همین اساس ادامه داد: مثلا اگر بخواهیم مسئولیت داشتن دکتر یزدی را در حال حاضر در ایران تحلیل کنیم باید گفت وی کسی است که هیچ کدام از خانواده او ساکن ایران نبوده و نمی‌‌توانند به درستی فارسی را تکلم کنند اما این شخص مدعی رئیس مجلس و رئیس جمهوری است چراکه او خود را مبارز سیاسی می‌داند اما واقعیت این است که او ظرفیت انحراف و انفعال یک انقلاب محسوب می‌شود.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی اظهار داشت: احتمالا فرزند دکتر یزدی منتظر است تا ایران به یکی از اقمار جدی آمریکا تبدیل شود تا آن زمان آنها بین تهران و واشنگتن رفت‌وآمد کنند.

مبارک سواحل توریستی قاهره را به مفتضح‌ترین نقاط دنیا تبدیل کرده بود وی بیان داشت: وقتی در جامعه‌ای زمینه فاسد شخصی و اخلاقی وجود داشته باشد و انحرافاتی در بین افراد و بخش‌هایی از سیاسیون جامعه اتفاق ‌افتد، نوعی لجام‌گسیختگی ایجاد می‌شود؛ مثلا در سواحل کشورهایی همچون فرانسه و ایتالیا شرایط ناشایست اخلاقی وجود دارد اما قسمتی از آن کنترل شده است در حالی‌که دولت حسنی مبارک سواحل توریستی قاهره را به مفتضح‌ترین نقاط دنیا تبدیل کرده بود. حجت‌الاسلام نبوی با تأکید بر اینکه مردم در کشورهای عربی منطقه این وضعیت را می‌بینند و اظهار نارضایتی می‌کنند، گفت: پدران نسل امروز جهان اسلام مبارزه و جهاد بسیاری انجام دادند و در این راه به شهادت رسیدند اما آنچه که میراث آن به فرزندان آنها رسیده، سلطه آمریکا و غرب و از دست دادن هویت و ارزش‌های اسلامی آنها است. رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی اضافه کرد: مردم منطقه ثمرات انقلاب اسلامی در جامعه ایران را در کنار عطش بی‌پایان آمریکا و دولت‌های غربی برای انجام جنایت و غارت ملت‌ها می بینند لذا اگر آنها در این نقطه هیچ حرکتی نمی‌کردند آموزه‌های الهی و تعابیر قرآنی زیر سوال می‌رفت.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق علیه‌السلام که از انبیاء نقل کرده‌اند، ادامه داد: در این روایت امام صادق علیه‌الاسلام می‌فرمایند که خداوند به آن نبی وحی کرد که به آن حاکم بگو تا جایی که مربوط به کفر ورزیدن بود و تا جایی که صبرر الهی اقتضاء می‌کرد، صبر کردم اما من بر خود حکم کرده‌ام که اگر مردمی در ظلم سراسری واقع شدند و هیچ فریاد‌رسی پیدا نکردند، اجازه ادامه ظلم را نمی‌دهم. نبوی در همین زمینه گفت: بنابراین مشاهده می‌شود که خیزش‌های منطقه اینگونه بین ملت‌ها ایجاد شد و این امر آغاز راه است.

تأکید مقام معظم رهبری بر بیداری اسلامی برای جهان اسلام الهام‌بخش بود با تأکید بر اینکه مطرح شدن بیداری اسلامی و بازگشت به هویت اسلامی توسط مقام معظم رهبری نکته بسیار الهام بخشی برای جهان اسلام بود، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت خاورمیانه دچار آشفتگی است و همه نوع نیرویی در این کشورها وجود دارد و خواسته‌ها و گرایش‌های مردم همگون و پالایش شده نیست اما این تحولات قطعأ ادامه خواهد داشت. حجت‌الاسلام نبوی با اشاره به اینکه نباید هدف همه تحولات منطقه را مسیر انقلاب اسلامی دانست، عنوان کرد: البته مذهبیون و اسلام‌خواهان به خوبی در این کشورها فعال هستند اما این نقطه آغاز است و آنها باید دوره‌های بعدی را طی کنند.

وی افزود: در ادامه تحولات منطقه باید مشخص شود مردم این کشورها به اصالت‌های اسلامی، صداقت، دوری از مفاسد و ریشه‌کن شدن غارت‌های اقتصادی پایبند هستند. این کارشناس مسائل سیاسی به خبری مبنی بر تجمع مردم در میدان التحریر قاهره پس از سرنگونی مبارک اشاره و تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد بحث تحولات در منطقه همچنان جدی است همانطور که اعلام خواسته‌ها در تونس و یمن همچنان ادامه دارد.

یافتن رهبران اجتماعی یکی از ملزومات ادامه تحولات منطقه است وی با تأکید بر اینکه خیزش‌های منطقه پس از این تحولات باید به صورت آرام پالایش شود و این امری طبیعی است، افزود: یافتن رهبران اجتماعی یکی از ملزومات ادامه این تحولات است. حجت‌الاسلام نبوی بیان داشت: رهبران این تحولات باید از مجموعه مردم انتخاب شوند و جریان حرکت خود را نشان دهند که آیا با انقلاب اسلامی ایران هم‌پیمان می‌شوند یا خیر چرا که ابعاد موجود در کشورهای منطقه پیچده بوده و ساده نیست. وی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی در مصر در حال وقوع است که در 40 سال گذشته در نظر‌یه‌ها مورد بررسی قرار گرفت اما آمریکا در این زمینه در ایران شکست خورد در حالی‌که آنها در حال پیاده کردن همان طرح در مصر هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تحولات سال 57 در ایران، ادامه داد: ارتشبد فردوست 22 بهمن 57 در جلسه شورای نظامی کشور حضور پیدا کرده و استعفای رسمی شاه را به فرماندهان اعلام کرد و به آنها گفت شما با اعلام بی‌طرفی قدرت را در دست گرفته و خواسته‌های مردم را تأمین کنید در حالی‌که خود فردوست بعدها اعلام کرد این پیشنهاد طراحی آمریکا بوده تا خاندان سلطنتی را در هم پیچیده و ارتش را روی کار بیاورد. وی در همین زمینه ادامه داد: برنامه آمریکا این بود که با داشتن ظرفیت بسیار در نیروهای نظامی این نیرو را در زمینه اجتماعی و سیاسی فعال کند تا احزاب شکل گرفته و دولت انتقالی تشکیل شود؛ حتی می‌‌خواستند شاه را محاکمه و زندانی کنند اما آن بیانیه حضرت امام (ره) مبنی بر شکستن حکومت نظامی و ورود ایشان به مسائل همه موضوعات را تغییر داد.

حجت‌الاسلام نبوی با بیان اینکه آمریکا همین برنامه را در مصر دنبال می‌کند، اظهار داشت: خاندان طنطاوی در قاهره، خاندان خوشنامی هستند هرچند از نگاه ما وقتی مرحوم محمد طنطاوی با شیمون پرز دست می‌دهد، محکوم است اما همه جامعه مصر اینگونه نگاه نمی‌کند و معتقد است آنها برای الزاماتی در صدد احیای جامعه مصر از این طریق بوده‌اند. وی با تأکید بر اینکه جامعه مصر تا حدی به رفتار خاندان طنطاوی توجه دارد، افزود: از میان این خاندان سرلشکری به‌عنوان رئیس نیروهای مسلح انتخاب شد که دولت انتقالی را مطرح کرد و در چند روز اخیر قضیه آنها به تیراندازی و کشته شدن افراد در میدان التحریر کشیده شده است.

آمریکا در وضعیت فعلی منطقه نمی‌تواند پروژه خود را تکمیل کند رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی با اشاره به اینکه جوامع اسلامی به هوشیاری رسیده‌اند، گفت: آمریکا در این وضعیت نمی‌تواند پروژه خود را تکمیل کند هرچند ممکن است آنها در کوتاه مدت بتوانند سرنخ‌های تحولات را در دست بگیرند اما اگر خیزش منطقه که منبعث از بیداری اسلامی است جدی گرفته شود، سرمنشاء تحولات موثری در آینده خواهد بود. وی تأکید کرد: هر نوع تحلیل ساده و عجولانه‌ای از حولات منطقه نوعی خود‌فریبی است حتی برخی دولتمردان کشورمان نیز گاهی در این مسائل فریب می‌خورند و تصور می‌کنند در خاورمیانه همراز پیدا کرده‌اند. حجت‌الاسلام نبوی ادامه داد: ظرفیت نفت لیبی و ذخایر تونس باعث طمع آمریکا شده لذا اگر لازم باشد آنها برخی از وزرا را در این کشورها محاکمه کرده و اموالی را از سلاطین گرفته و به مردم می‌دهند تا از این طریق مانع ادامه بیداری اسلامی شوند.

احزاب سیاسی کشور به‌دلیل اضمحلال درونی‌ نتوانستند بر تحولات منطقه تأثیر بگذارند وی با بیان اینکه دولت و حاکمیت کشورمان به‌دلیل برخی محدودیت‌ها نمی‌تواند در مسائل کشورهای جهان اسلام وارد شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی جریان‌ها و احزاب سیاسی کشور نیز آنقدر در درون تشکیلات خود مضمحل شده‌اند که نتوانستند هیچ اثر قابل قبولی بر تحولات بگذارند. نبوی تأکید کرد: چنانچه جریان‌های سیاسی کشور کمی آزاد بوده و ظرفیت خوبی داشتند، باید بلافاصله پس از تحولات در خارج از ایران و در کشورهای مختلف فعالیت می‌کردند چرا که باید برخی مواقع جان را به خطر انداخت و از عافیت‌طلبی دست کشید لذا آنها می‌توانستند در لبنان، کشورهای اروپایی و مناطق مختلف جهان افرادی را پیدا کرده و با دادن روحیه و ظرفیت به آنها مسائل منطقه را برایشان باز کنند.

وی گفت: در رابطه با تحولات منطقه چند جلسه به صورت رسمی در داخل کشور همانند کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شد و در حد خود اثرگذار بود اما جریان‌های موجود در کشورهای اسلامی دچار نوعی فقر تجربه متناسب با شرایط جدید هستند. این کارشناس مسائل سیاسی در همین زمینه افزود: هرچند برخی گروه‌‌ها همانند اخوان المسلمین در مصر دارای تجربیات بسیار عمیقی هستند اما این تجربیات در حدی نیست که آنها بتوانند به‌سرعت توزیع نقش‌ها را در تحولات انجام داده و خیزش‌های منطقه را پیش ببرند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات