تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۱۴۸

اخبار ویژه روزنامه‌ها 20 اردیبهشت


روزنامه کیهان **

مظلوم‌نمایی مجمع روحانیون برای خائنین به نظام و مردم

عضو مجمع روحانیون درباره نامه این گروه به رئیس‌جمهور درباره خاتمی گفت: به دنبال ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس دولت اصلاحات اعضای مجمع بارها در جلسات مسائلی را درخصوص تحت‌الشعاع قرار گرفتن حقوق شهروندی در پی این اقدام مطرح می‌کردند، در نهایت با وجود این بحث‌ها تصمیم گرفته شد که در این زمینه نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ارائه شود.

وی افزود: از آنجایی که رئیس‌جمهور مجری اجرای قانون اساسی است و وظیفه پاسداری از حقوق شهروندی را برعهده دارد و همچنین به این دلیل که ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات بدون استناد قانونی صورت گرفته است، تعدادی از اعضای مجمع از رئیس‌جمهور خواستند که در این‌باره به افکار عمومی توضیح دهند.

عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: پس از ارسال این نامه، دفتر رئیس‌جمهوری نامه‌ای به قوه قضائیه فرستاد و پاسخ سوال مجمع را از این قوه خواستار شد و رونوشت این نامه نیز به مجمع روحانیون ارسال شد.

محمدعلی ابطحی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا اظهار کرد: پاسخ این نامه دو شب گذشته در مجمع روحانیون مطرح شد و به دلیل اینکه محتوای نامه قید محرمانه داشت نمی‌توانم درباره جزئیات آن اطلاعی ارائه دهم.

فضاسازی درباره ممنوع‌التصویری «رئیس دولت اصلاحات» در حالی است که محدودیت اعمال شده نه به خاطر رئیس دولت اصلاحات بودن  بلکه به عنوان میدانداری خاتمی و برخی اعضای مجمع روحانیون در آشوب‌افکنی 8 ماهه سال 1388 به نیابت از سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل و انگلیس بود. به عبارت دیگر خاتمی به خاطر صفت رئیس دولت اصلاحات بودن مورد اعتراض یا ممنوعیت نیست بلکه به اعتبار ایفای نقش عالمانه در آشوب آمریکایی- صهیونیستی سال 88 مورد موأخذه و سرزنش است به ویژه اینکه در محافل داخلی مدعیان اصلاح‌طلبی اذعان کرده که باور ندارد در انتخابات 88 تقلب (آن هم در حد 11 میلیون) صورت گرفته است. او با این حال یکی از دست‌اندرکاران اصلی آن آتش‌افروزی 8 ماهه بود و بعدها نیز این شجاعت و مروت را نداشت که همان اعتراف در محافل خصوصی اصلاح‌طلبان را برای اطلاع مردم به شکل علنی در رسانه‌ها مطرح کند. بنابراین، این بزرگواری نظام بوده که برای جرم و جفایی این چنین هنوز مجازاتی اعمال نکرده است. در عین حال مسئله فتنه همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت تصریح کردند خط قرمز نظام (و نه مسئله این دولت یا آن دولت) است و دولتمردان باید این خط قرمز نظام را محترم بشمارند چرا که اگر به تعبیر رهبر معظم انقلاب «رأی مردم حق‌الناس است» و فتنه‌گران اصرار بر زیرپا گذاشتن رأی مردم (جمهوریت) و هتاکی علیه اسلام- یا مجال فراهم کردن برای هتاکان- داشته‌اند، بنابراین عوامل فتنه خط قرمز نظام محسوب می‌شوند.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته اعضای هیئت دولت، نسبت به خلط جناح‌بند‌ی‌های سیاسی با خط قرمز نظام نسبت به فتنه هشدار دادند و تأکید کردند: «علایق اعضای دولت به برخی جناح‌های سیاسی اشکالی ندارد اما دولت و اعضای آن نباید اسیر جنا‌ح‌بند‌ی‌ها شوند... در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تاکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است اما در برخی موارد مسئله متفاوت است و باید حتما خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند. مسئله فتنه و فتنه‌گران از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان گونه که در جلسه رای اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تاکید کردند همچنان بر آن پایبند باشند.»

موضع‌گیری مجمع روحانیون در حالی است که خاتمی رئیس شورای مرکزی مجمع و برخی دیگر از اعضای آن نقش اصلی را در فتنه‌انگیزی سال 88 داشتند و هنوز هم حاضر نشده‌اند میان فتنه بزرگی که یک سر آن آمریکا و انگلیس و اسرائیل و گروهک‌های قسم خورده ضد انقلاب و جبهه دیگر آن انقلاب و نظام اسلامی است، موضع خود را مشخص کرده و نسبت به سران فتنه اعلام بیزاری کنند.

یادآور می‌شود برخی اعضای مرکزیت مجمع روحانیون (نظیر خاتمی) با  دست‌اندرکاران و بازداشتی‌های فتنه 88 در رفت و آمد بوده‌اند و این در حالی است که خود خاتمی در جلسات محفلی چندین‌ بار اعتراف کرده که باور ندارد در انتخابات 88 تقلب صورت گرفته است.

ادعای تقلب اسم رمز فتنه‌گری و التهاب و آشوبگری اصلاح‌طلبان تندرو در خیانت بزرگ آن سال بود. فتنه‌گران وابسته به گروهک‌های ضد انقلاب و جریان نفاق جدید- مستظهر به حمایت طیف‌هایی نظیر مجمع روحانیون- سرانجام کار اوباشیگری را به هتاکی علیه ساحت امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا کشاندند و این در حالی است که در 8 ماهه پیش از این ماجرای سیاه، به اسلام و جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و امام و رهبری اهانت کرده بودند.

 در حقیقت استارت آشوب‌افکنی‌ها با اعلان راهپیمایی مجمع روحانیون کلید خورد و حال آن که سران این گروه در پستوها اذعان داشتند ادعای تقلب دروغ است.

با این اوصاف خون قربانیان فتنه و آشوب 88 همچنان بر دوش خاتمی و موسوی‌ خوئینی‌ها و یکی دو نفر از همقطارانشان در مجمع سنگینی می‌کند اما آنان که بهتر از هر کس می‌دانند مرتکب فساد فی‌الارض و محاربه شده‌اند، با فرار به جلو می‌کوشند خود را مظلوم و محروم جلوه دهند.

 

خواست آمریکا از توافق اتمی مطیع کردن ایران است!

«آیا می‌توان ایران را با توافق اتمی، سرانجام مطیع کرد؟ بعید است.»

این سؤال و پاسخ را روزنامه آمریکایی یو.اس.ی.تودی مطرح کرد و نوشت: ما به سرعت در حال نزدیک شدن به نقطه عطفی حساس در قرن جدید هستیم، برهه‌ای که مورخان از آن به عنوان مقطعی مهم در تغییر روابط آمریکا با خاورمیانه یاد می‌کنند. آن زمان حساس سی‌ام ژوئن، پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای امضای توافق نهایی با ایران است.

اگر این اتحاد به دستیابی به توافق نهایی منجر شود، می‌تواند به بازگشت ثبات به آشوب زده‌ترین منطقه روی کره زمین کمک کند. علاوه بر آن می‌تواند نشان دهنده نخستین پیشرفت در مذاکرات کاهش برنامه هسته‌ای از زمانی باشد که رئیس جمهور اوباما پنج سال پیش توافقی را با روسیه به امضا رساند. اما هنوز جزئیات این توافق باقی مانده است و همه می‌دانند که شیطان در جزئیات نهفته است.

نویسنده در ادامه از سه بعد توافق ایران را مورد بررسی قرار داد. به اعتقاد وی روسیه و چین بیش از آنچه انتظار می‌رود قدرت دارند. آنها به عنوان اعضای دایم شورای امنیت از حق وتو برخوردارند هیچگاه با تحریم‌های ایران موافق نبوده‌اند. علاوه بر آن که آنها تنها نیستند،‌به محض لغو تحریم‌ها کشورهای اروپایی و آسیایی و آمریکا برای تجارت با ایران تلاش خواهند کرد. اگر ایران نقض پیمان کند،‌احتمالی که آن را باید جدی گرفت آنگاه برای از سرگیری تحریم‌های این کشور به توافق نظر از جمله از جانب مسکو و پکن نیاز داریم.

از طرف دیگر باید اطمینان یابیم که همسایه‌های ایران از جمله عربستان سعودی، مصر و ترکیه که تردید دارند توافق هسته‌ای بتواند به خلع سلاح ایران منجر شود، از اوضاع به وجود آمده برای تسلیح بیشتر خود استفاده نمی‌کنند.

یو‌اس‌ای‌تودی افزود: بازرسان آژانس باید دسترسی کامل به تأسیسات نظامی و غیرنظامی ایران داشته باشند. این موضوع هنوز مورد اختلاف است. به یمن مخالفت‌های آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران فقدان بازرسی نظامی می‌تواند به کل توافق آسیب برساند. این مسئله‌ای نیست که باب میل ایران باشد.

روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: حتی اگر اوضاع در سی‌ام ژوئن هم خوب پیش برود، بعید است توافق هسته‌ای دست کم در کوتاه مدت حاصل شود مگر این که ایران دیگر عملکردهای خود را به عنوان مثال حمایتش از اسد در سوریه، ‌نفوذش در عراق و لبنان، دامن زدن به بحران یمن یا حمایت از تروریسم تغییر دهد. این در حالی است که اگر تحریم‌های ایران لغو شود، پول بیشتری در اختیار این کشور خواهد بود تا صرف چنین فعالیت‌هایی کند.

 

مژدگانا که گربه عابد شد!

استاد سکولار دانشگاه تهران و حامی حذف دروس اسلامی از رشته علوم سیاسی، به علما و مراجع معترض به اظهارات ناپخته رئیس‌جمهور حمله کرد.

احمد نقیب‌زاده  که 2 دهه پیش پیگیر حذف دروس اسلامی از رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران بود، در نامه‌ای سرگشاده به حضرات آیات مکارم شیرازی و محمد یزدی نوشت: رئیس‌جمهور روحانی  ما مطلبی گفتند که من فکر می‌کردم توضیح واضحات می‌دهند که می‌گویند  وظیفه پلیس اجرای شرع و قرآن نیست و نمی‌دانستم که کار شرع و اجرای قوانین آن را می‌توان به دست هر کس سپرد. وقتی اعتراض آیات عظام را دیدم از خود پرسیدم پس تخصص خود این حضرات چه می‌شود؟ مگر نه اینکه قاضی مجتهد شرع باید به اجرای احکام شریعت بپردازد که سالیان دراز از عمر خود در گوشه حوزه‌ها صرف آموختن این احکام کرده است؟

 در بخش دیگری از این نامه آمده  است: «از قضا روحانیت ما پیش از این هم یک اشتباه مهلک دیگر مرتکب شده است که برای من بسیار جای سوال بوده است و آن اینکه کار منبر و وعظ را به مداحانی سپرده است که بعضا جز یک صوت خوش و گاهی ناخوش چیز دیگری در منقار ندارند.»

وی می‌افزاید: «ما در کار بزرگان فضولی نمی‌کنیم، فقط سوال داریم که اگر افراد پلیس صلاحیت رسیدگی به امور دینی را دارند تا پس از این مسائل دینی خود را از پلیسان و پاسبانان بپرسیم و مزاحم روحانیون والاتبار نشویم. حقیقتا عجب رئیس‌جمهور ناواردی داریم و گویا همان احمدی‌نژاد مکلا متشرع‌تر بود و ما نمی‌دانستیم.»

آنچه قابل تأمل است مواضع بعضا نادرست و لیبرالی آقای روحانی درباره اسلام است که موجب گستاخی عناصری از این دست علیه روحانیت می‌شود. پیش از این اظهارات روحانی با اعتراض حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی‌گلپایگانی و نوری ‌همدانی مواجه شد. اما آنچه درباره نامه اخیر قابل تأمل است، هویت نویسنده آن است که تظاهر به نگرانی برای منبر و روحانیت و مرجعیت می‌کند، حال آن که خود  سابقه‌دار معارضه با دروس اسلامی است.

 

از بدلی خواندن عارف تا بی‌خاصیت دانستن کروبی و رضا خاتمی

محمدرضا عارف تأکید کرد: رسیدن اصلاح‌طلبان به اجماع بسیار سخت است.

به گزارش آریا وی در جمع خبرنگاران و درخصوص ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس، گفت: هنوز وارد مصداق نشده‌ایم اما آنچه اهمیت دارد، این است که تفکر اصلاح‌طلبی با اعتدال، بتواند اکثریت مجلس را بدست آورد لذا انتظارمان این است اصلاح‌طلبان از قرعه و نظر جمع تمکین کنند. وی رسیدن به اجماع اصلاح‌طلبان را نکته‌ای بسیار سخت اما شدنی خواند و اشاره کرد: در جریان انتخابات مجلس یکبار دیگر اصلاح‌طلبان شاهد توانایی جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبان در اجرای شعارهای اصلاح‌طلبانه خواهیم بود.

همزمان صادق زیباکلام درباره عارف گفت: عارف نمی‌تواند رئیس مجلس شود وی در مصاحبه با آریا گفته است: در شرایط فعلی ایران برای ما همین کافی است که آقای عارف اصولگرا نیست در واقع اصولگرا نبودن ایشان را باید داخل گیومه بگذاریم.

وی افزود: همان اعتقادی که بنده درباره آقای روحانی داشتم و ایشان را اصولگرا نمی‌دانستم، آقای عارف را هم با همان ملاک و معیار اصولگرا نمی‌دانم بنابراین همین مسئله کافی است که ایشان را به عنوان سر لیست انتخاب کنیم.

زیباکلام درباره ریاست عارف در مجلس دهم، ادامه داد: من فکر نمی‌کنم آقای عارف شانسی برای ریاست مجلس داشته باشد البته اگر اصلاح‌طلبان بتوانند تعداد کرسی‌های خود در مجلس را زیاد کنند در این صورت آقای عارف می‌تواند رئیس ‌مجلس دهم شود.

زیباکلام درباره جایگاه علی لاریجانی در انتخابات مجلس دهم، گفت: ممکن است در انتخابات مجلس دهم علی‌رغم تلاش‌هایی که اصلاح‌طلبان می‌کنند نتوانند شورای نگهبان را وادار به تبعیت و تمکین از قانون کنند و رد صلاحیت‌ها خارج از قانون انجام شود اگر این اتفاق بیفتد تعداد کرسی‌های اصلاح‌طلب در مجلس دهم زیاد نخواهد بود بنابراین در این شرایط باید بین اصلاح‌طلبان و علی لاریجانی ائتلاف صورت بگیرد و اصلاح‌طلبان که در راس فراکسیون آنها آقای عارف است به آقای لاریجانی رای بدهند.

وی در عین حال گفت: ما اصلاح‌طلبان همچنان نباید آقای ناطق‌نوری را تمام شده فرض کنیم باید مصرانه از ایشان بخواهیم در انتخابات حضور پیدا کند و سرلیست اصلاح‌طلبان شود.

وی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان نباید اشتباهی که در مجلس ششم مرتکب شدند را در مجلس دهم تکرار کنند اگر در آن مجلس به جای آقای کروبی، آقای هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجلس شده بود و اصلاح‌طلبان تندرو آن رفتار را با آقای هاشمی نمی‌کردند یقینا مجلس ششم بسیار قدرتمندتر و نیرومندتر از مجلسی می‌شد که آقایان کروبی و محمدرضا خاتمی در رأس مجلس بودند.

یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 با مشاهده اعلام نامزدی خودسرانه عارف، او را اصلاح‌طلب بدلی و قلابی و برانگیخته نهادهای امنیتی خواندند و سرانجام هم او را مجبور کردند انصراف دهد. عارف در آخرین نظر‌سنجی‌های اصلاح‌طلبان 8 درصد رأی داشت.

 

******************************************************

روزنامه قدس ***

واردات پالم با قوت ادامه دارد!

آنا: آمار گمرک نشان می‌دهد، در فروردین ماه سال جاری میزان واردات روغن پالم به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 11 درصد رشد داشته است. این در حالی است که کارشناسان تغذیه مصرف این روغن را برای بدن بسیار خطرناک می‌دانند.

 

 گربه‌های پایتخت شیر شده‌اند!

آرمان: آمارها حاکی است که جمعيت گربه‌هاي تهران از جمعيت 68 كشور جهان نيز بيشتر شده و در تهران بيش از 320 هزار گربه زندگي مي‌كنند. گفته می‌شود که تغذیه شبانه این حیوانات موجب رشد بی حد واندازه وغیر معمول آنان شده است.

 

 بسته توخالی اشتغال!

تابناک: غلامحسن عبيري، كارشناس مسایل اقتصادي با اشاره به آمار منتشرشده از سوي وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت: اين احتمال وجود دارد كه 400هزارشغل رسمي ايجاد شده باشد، اما آثاري از ارزش افزوده اين مشاغل در ساختاراقتصادي كشور مشاهده نمي‌شود. وی افزود: درحال حاضر نيز آثار بهبود شرايط اقتصادي در كشور قابل لمس نيست.

 

 سفیر ایران به سفر مرگ نرفت!

قدس آنلاین: سفیر ایران در پاکستان که از طرف نخست وزیری این کشور برای همراهی نواز شریف در افتتاح یک طرح تفریحی دعوت شده بود، به دلیل مشغله کاری عازم این سفر که مرگ 6 نفر از جمله دو سفیر و همسر دو سفیر دیگر را در پی داشت، نشد.

 

 بر اثر سقوط ظهر روز جمعه یک فروند بالگرد حامل 11 دیپلمات خارجی در شمال پاکستان، سفیران فیلیپین و نروژ و همسران سفیران مالزی و اندونزی کشته شدند.

 

بنزین پتروشیمی‌ها آلوده است

فارس: معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به رد گزارش محیط زیست در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها گفت: آنها می‌توانند نظر خودشان را بدهند، ولی ما داریم پیش می‌رویم و به نظر ما بنزینهای پتروشیمی آلوده است.

 

 بانک اسلامی چین: ربا ممنوع

مهر: بتازگی یک بانک اسلامی در چین راه اندازی شده است. این بانک با اجرای دستورات اسلامی از فعالیتهایی که در آن ربا وجود دارد، پرهیز کرده و جز به شکل مشروع وام نمی دهد.

 

 چرا مردم دنبال یارانه اند؟ 

مشرق: علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم گرامیداشت مقام استاد که از سوی دانشگاه علامه طباطبایی در محل کتابخانه ملی برگزار شده بود، گفت: جامعه کنونی تولید محور نیست، جامعه را چه شده است که مردمی که روزی قنات می‌کندند تا بتوانند از آبهای زیرزمینی استفاده کنند، امروز به دنبال دریافت یارانه هستند.

 

 توضیح دادگستری درباره حادثه مهاباد

میزان: توکل حیدری، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به حادثه هتل مهاباد گفت: تحقیقات دستگاه قضایی نشان می‌دهد، متهمِ دستگیر شده این حادثه یک مهندس طراحی داخلی است و هیچ سابقه همکاری با هیچ دستگاه دولتی را ندارد؛چه برسد به اینکه مأمور امنیتی باشد. حیدری، خواهان هوشیاری مردم و توجه نکردن به شایعات رسانه‌های معاند شد.

 

 واکنش دانشگاه آزاد به یک خبر

مهر: اخیراً خبری منتشر شده مبنی بر اینکه یک دانشجوی دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اقدام به خودسوزی کرده است. بنا به اعلام مسؤولان دانشگاه، این دانشجو در محلی خارج از دانشگاه اقدام به خودسوزی کرده و در حال حاضر در بیمارستان قطب الدین شیراز بستری است.

 

 تکذیب بازگشایی دفاتر ایران - آمریکا

ایلنا: حمید بابایی، مسؤول بخش مطبوعاتی نمایندگی دایم ایران نزد سازمان ملل در واکنش به گزارش اخیر روزنامه واشنگتن پست گفت: مجوز تغییر ساختمان دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن سال گذشته و با مکاتبات انجام شده بین دفتر حفاظت منافع و وزارت خارجه آمریکا در پی افزایش حجم درخواستهای کنسولی و محدود بودن فضای ساختمان قبلی به دلیل فرسودگی و قدمت محل گرفته شده است و اصولاً هیچ ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارد.

 

 ناراحتی از نام یک مستند

جهان: سهیل کریمی مستندساز گفت: گویا وزیر خارجه از نام «1+5 کوچکتر از ۱» ناراحت شدند، در نتیجه صلاح دیدم نام آن را به «مذاکره» تغییر دهم.

 

 علت فریاد اعتراض وزیر علوم

فارس: محمد فرهادی، وزیر علوم در حاشیه جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی در پاسخ به پرسش خبرنگاران پیرامون پرونده مالی ۳۲ میلیاردی صندوق رفاه دانشجویان با فریاد اعلام کرد: چرا به حاشیه‌ها دامن می‌زنید؟ قرارداد صوری بسته شده، پول بچه‌های مردم رفته و اختلاس کرده‌اند. دیگر به حاشیه‌ها دامن نزنید.

 

 واکنش معتمدی به حکم انفصالش

تسنیم: معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر انفصال از خدمتش توسط دیوان محاسبات گفت: از این‌گونه رفتارها بسیار زیاد است، اما این مسأله در حال طی کردن مراحل خود است. وی افزود: این مسأله‌مربوط به پرونده‌ای برای ۱۸ سال پیش بوده و این هم از عجایب است.

 

 برگزاری رزمایش مدافعان حرم

جهان: رزمایش مدافعان حرم با اجرای عملیاتهای مختلف از سوی گردانهای الی بیت‌المقدس و امام حسین (ع) در شهرستان البرز استان قزوین برگزار شد.

 

 مردم را از آنکارا به حج می‌برند!

تابناک: منصور حقیقت پور، نماینده مجلس با بیان اینکه باخبر شده ایم، عده‌ای همچنان به عربستان سعودی سفر می‌کنند، گفت: متأسفانه عده‌ای سودجو در مرز های کشور این کاررا انجام می‌دهند و با فریب هموطنان اهل تسنن، برخی از آنها را به این سفرها برده‌اند، اطلاعات ما نشان می‌دهد که هزینه ویزای این افراد حدود هزار دلار است و از طریق کشور ترکیه بیشتر این سفرها صورت گرفته است.

 

پرونده مهاباد پیگیری می‌شود

ایرنا: عثمان احمدی، نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: پرونده حادثه اخیر مرگ دختر جوان در این شهرستان با جدیت در دستگاه‌های مرتبط در حال بررسی و پیگیری است. وی ضمن دعوت از مردم به خویشتنداری در این زمینه افزود: باید اجازه داد تا این پرونده روال قانونی خود را طی کند.

 

 روایت کاپیتان صداقت نیا از پرواز به یمن

 مهر: کاپیتان بهزاد صداقت‌نیا خلبان هواپیمای امدادرسان ایران به یمن در مراسم تجلیل از رشادتش در مواجهه با جنگنده های سعودی گفت: من خودم به رهبری گفتم ای کاش من برنمی گشتم و خجالت چشم های زیبای شما را نمی‌کشیدم؛ اما ایشان به شوخی فرمودند خیلی خوب کاری کردی که برگشتی و کار بجایی انجام دادی چراکه اگر خواستیم هواپیمایی را مجدد به یمن اعزام کنیم شما را می‌فرستیم.

 

 ورود «بی ام و» های میلیاردی به ایران!

فردا: به تازگی بی ام و i8 که یک خودروی هیبریدی شارژی است از طریق گمرک بندرعباس وارد ایران شده است.این خودرو بدلیل نایاب بودن در بازار  حدود 3 میلیارد تومان در بازار تهران قیمت گذاری شده است!

******************************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* نفر دوم گروهک تروریستی منافقین به اتهام فعالیت‌های تروریستی و فساد مالی، پول‌شویی و... پنجشنبه هفته گذشته در دادگاه پاریس محاکمه شد. به گزارش تابناک در جریان محاکمه مهدی ابریشمچی ملقب به مهدی تهرانی گروهک منافقین تلاش فراوانی برای برگزاری این جلسه در سکوت خبری داشت ولی تعداد زیادی از مخالفان و اعضای سابق این گروهک در محل برگزاری این محاکمه جهت اعتراض و افشای دیگر جنایت این تروریست تجمع کردند. ابریشمچی عضو قدیمی مرکزیت گروهک منافقین در کنار مسعود رجوی و مریم قجر عضدانلو (مریم رجوی) در تمام جنایات این گروهک به عنوان یکی از عناصر و فرماندهان اصلی به حساب می‌آید. وی پس از فرار از ایران در اورسوراواز برای حفظ سمت خود و ارتقای آن از ارتباط نامشروع همسر خود مریم قجر عضدانلو با مسعود رجوی آن هم قبل از طلاق فیروزه بنی‌صدر (دختر ابوالحسن بنی صدر و همسر سابق رجوی) چشم‌پوشی کرد و حاضر به قبول ازدواج همسر خود با سرکرده گروهک منافقین شد.

* گروه تروریستی داعش تصاویر جدیدی از اعدام 10 شهروند عراقی در پایگاه توئیتر منتشر کرد. در این تصاویر برخلاف سابق، قربانیان لباس آبی بر تن دارند. مدیر شورای شهرداری در منطقه السده در شرق بغداد نیز در میان قربانیان این حادثه تروریستی دیده می‌شود. دلیل این تغییر در انتخاب رنگ آبی برای پوشش قربانیان مشخص نیست. گفته می‌شود علت انتخاب رنگ نارنجی برای قربانیان داعش، لباس زندانیان آمریکایی به ویژه زندانیان گوانتانامو است که لباسی مشابه به تن می‌کنند. القاعده نیز قبل از داعش برای سر بریدن قربانیانش، لباسی به رنگ نارنجی به تن آنها می‌کرد.

* روزنامه تلگراف انگلیس نوشت روزانه حدود 100 جنگنده در عملیات بمباران هوایی یمن مشارکت می‌کنند که از این میان 50 جنگنده ساخت کشور انگلیس است. به گزارش منابع نظامی، عربستان در حمله خود به یمن از شمار زیادی از جنگنده‌های ساخت انگلیس استفاده می‌کند که تعداد این جنگنده‌ها بیش از جنگنده‌های آماده خدمت انگلیس برای انجام ماموریت‌های فوری نظامی است.

******************************************************

روزنامه خراسان*****

نامه نيوز نوشت

حجت الاسلام بهمن شريف‌زاده، از افراد نزديک به اسفنديار رحيم مشايي مي گويد هاشمي رفسنجاني کلمه جريان انحرافي را ساخت تا مشايي را سد و مانعي در مقابل احمدي نژاد قرار دهد.

 

تابناک مدعي شد

سايت شخصي محمدرضا عارف توسط هکري موسوم به «ببر سفيد» هک شد، سايت محمدرضا عارف چندي پيش هم هک شده بود.

 

افکار نيوز مدعي شد

در حالي از روز چهارشنبه هفته گذشته نرخ سود سپرده‌هاي بانکي کاهش يافت و بانک‌ها نسبت به اجراي آن ملزم شدند که به نظر نمي رسد اين اقدام، حتي تاثير حداقلي روي شاخص بورس بگذارد.شنيده‌ها حاکي از آن است که در جلسه‌اي که روز پنج‌شنبه هفته گذشته وزير اقتصاد با اهالي بازار سرمايه داشته، فعالان اين بازار نسبت به عدم تاثير کاهش نرخ سود سپرده روي بورس اعتقاد داشتند.

 

نامه نيوز در تحليلي نوشت

اصلاح طلبان به دنبال استفاده از استراتژي «نيروهاي قرضي» هستند. آنها به خوبي از شکاف ايجاد شده ميان نيروهاي اصول گرا استفاده کرده‌اند و مي‌خواهند با استفاده از نيروهايي که تلفيقي از اصلاح طلبان و اصول گراي معتدل باشند، کرسي‌هاي مجلس دهم را فتح کنند ؛ ناطق نوري و علي لاريجاني مهم ترين اهداف اصلاح طلبان براي آينده سياسي خود هستند. آنها تمام تلاش خود را مي‌کنند که به واسطه حسن روحاني و جريان اعتدال اين دو سياستمدار بزرگ جريان راست را بيش از پيش به خود نزديک کنند. اصلاح طلبان با اين روش هم به دنبال کسب مقبوليت مردمي هستند و هم مشروعيت حاکميتي.

 

اقتصاد نيوز خبر داد

در شهر بزرگ تهران بسياري از خانه‌ها به صورت روزانه، هفتگي، ماهانه و حتي گاهي به صورت بلندمدت اجاره داده مي‌شوند.به گفته يکي از اجاره‌دهندگان خانه‌هاي مبله در شمال تهران، کساني که قصد اجاره اين خانه‌ها را به صورت کوتاه‌مدت يعني روزانه يا هفتگي دارند، کل مبلغ را پرداخت کرده و تنها مدرکي مانند کارت ملي يا شناسنامه از آنها دريافت مي‌شود. وي گفته اجاره برخي از اين خانه ها شبي 50 ميليون تومان است.

 

آريا نيوز مدعي شد

يکي از چهره هاي نزديک به هاشمي رفسنجاني گفته است که بزرگان اصلاح طلب موافق سرليست شدن محمدرضا عارف نيستند.

 

مشرق نوشت

عزت ا... ضرغامي رئيس سابق صدا و سيما در پاسخ به سؤالي پيرامون ميزان استفاده مردم از ماهواره گفت: روش‌هاي علمي ما روش‌هاي ميداني اســت؛ فقط مناطق مختلف را ميانگيــن مي‌گيريم.براي ما مهم کســاني هستند که ماهواره مي‌بينند. براي همين ســؤال ما اين است که دسترســي به ماهواره داريم و اين آمار در کشــور ۴۰ درصد اســت و اين در مقاطع مختلف فرق مي‌کند. در تهران اين آمار بالاي ۶۰ درصد اســت.در تهــران آن‌ها که ماهواره دارنــد ۱۵ درصد گفته‌اند که ما به خاطر شبکه‌هاي استاني ماهواره مي‌بينيم. امروز در دنيــاي آزاد اطلاعات اين براي ما مهم اســت.

 

هشداريک وزير به کارکنان درباره گرفتن زيرميزي

بر اساس ابلاغيه يکي از وزراي اقتصادي به تمامي مديران و ادارات زيرمجموعه، تاکيد شده است با توجه به لزوم ارتقاء سلامت اداري و صيانت از حقوق مردم در اين وزارتخانه، دريافت هرگونه وجه نقد به هر عنوان توسط کارکنان با هرگونه رابطه استخدامي، خارج از سيستم بانکي و معرفي حساب به نام افراد حقيقي ممنوع بوده و مرکز حراست و مسئولان بازرسي بايد به شدت نسبت به اين موضوع حساسيت داشته و گزارشات ارسالي را پيگيري کنند.

 

دستور دولت به شهرداري ها براي حمايت از توليدکنندگان ايراني

بر اساس ابلاغيه يک مسئول ارشد اجرايي که از طريق وزارت کشور براي همه شهرداري هاي سراسر کشور ارسال شده، تاکيد شده است با توجه به ضرورت حمايت از اقتصاد ملي و توليدکنندگان ايراني، شهرداري ها بايد هر 6 ماه يک‌بار گزارشي از حمايت خود از فعاليت و تسهيلات ارائه شده به افراد حقيقي و حقوقي طبق مفاد و دستورات قانوني ابلاغ شده به اين شهرداري ها را تهيه و در سامانه اي که به همين منظور ايجاد مي شود، بارگذاري کنند.

******************************************************

روزنامه ایران******

البرادعی: نیازمند توافق جامع با ایران هستیم

مدیر کل سابق آژانس هسته ای طی کنفرانسی در ایتالیا ضمن ابراز امیدواری به نهایی شدن توافق هسته ای میان ایران و گروه «1+5»  گفت: «ما نیاز به یک توافق جامع با ایران داریم.» به گزارش «ایرنا»، «محمد البرادعی» اظادامه داد: «تا زمانی که انسان های منطقی دو طرف میز مذاکرات نشسته اند، به توافق هسته ای با ایران خوشبین هستم و امیدوارم این گامهای برداشته شده نهایی شود». وی افزود: «البته ما می توانستیم ده سال پیش و با شرایطی بهتر برای غرب به این توافق برسیم. اکنون توافق با ایران سخت تر شده است. اگر تصمیم به غیر از مذاکره می گرفتیم تاثیری نداشت و تبدیل به یک جنگ جهانی می شد». «البرادعی» گفت: «در ده سال اخیر دو بار شاهد امکان رسیدن به یک توافق با ایران بودم و همچنین دوبار دیدم که بخاطر مسایلی این توافق بهم خورد. اکنون نیز شرایط به گونه ای است که کافی است کسی یک کبریت روشن کند».

 

شرط حج و زیارت برای از سرگیری اعزام‌ عمره

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن درخواست از متقاضیان حج برای پرداخت قسط دوم تا ۲۰ اردیبهشت (امروز)، گفت«مجازات دو مامور خاطی کمترین درخواست ماست». سعید اوحدی در گفت‌وگو با « فارس» افزود:« ا بعد از مجازات این دو نفر با وزیر حج عربستان نشست برگزار می‌کنیم و آنها باید برای حفظ امنیت زائر تضمین اساسی بدهند و اگر حفاظت از زائر را تضمین کنند اعزام‌ها را از سر می‌گیریم».

 

راه حل هسته‌ای عربستان برای مقابله با ایران

نوشت: «توافق هسته‌ای که امریکا و قدرت‌های جهانی امیدوار به دستیابی به آن با ایران هستند، محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای تهران ایجاد می‌کند. این توافق در حال تبدیل به ضرب‌الاجلی برای توسعه تسلیحات هسته‌ای توسط برخی از رقبای منطقه‌ای ایران شده است.» انتخاب به نقل از این نشریه گزارش داد، «عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که به دنبال مقابله هسته‌ای با ایران است. دو کشور با نفوذ دیگر در منطقه یعنی ترکیه و مصر نیز ممکن است همین راه را بروند... این در حالی است که دولت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا همواره تأکید دارد در صورت توافق هسته‌ای با ایران، دیگر نیازی نیست که کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان در جهت دستیابی به توانمندی هسته‌ای گام بردارند.»

 

ادعایی درباره فروش پهپاد امریکا به ایرانی‌ها

>بی‌بی‌سی< به نقل از پلیس ولایت «نیمروز» در جنوب غرب افغانستان مدعی شد یک نفر به اتهام فروش لاشه یک فروند هواپیمای بدون‌ سرنشین امریکایی به «ایرانی‌ها» بازداشت شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، ژنرال محمدقسیم جنگل‌باغ، فرمانده پلیس «نیمروز» به< بی‌بی‌سی>گفت: «این هواپیمـــــــای بدون سرنشین کوچک تجسسی در یکی از محلات این ولایت در روزهای گذشته سقوط کرده بود.» وی مدعی شد که «این فرد با همکاری شماری از اشخاص دیگر این پهپاد را به قیمت 150 میلیون تومان به ایرانی‌ها فروخته بود، اما پیش از تحویل آن، فرد فروشنده از سوی پلیس نیمروز بازداشت شد.»

 

محدودسازی آیت الله هاشمی در دوره احمدی‌نژاد

محمد‌ هاشمی از ممانعت دولت احمدی‌نژاد از دیدار مقامات داخلی و خارجی با رئیس مجمع تشخیص خبر داد. او به< باشگاه خبرنگاران> گفت: «در دوره احمدی‌نژاد قدری وی مانع ایجاد می‌کرد. مثلاً اگر وزیر یا استانداری به دیدار آیت‌الله هاشمی می‌آمد، به واسطه این دیدار عزل می‌شد. نمونه دیگر تیم‌های خارجی بودند که پس از سفر به ایران خواستار ملاقات با ‌هاشمی بودند و پس از ارائه این درخواست به دفتر ریاست‌جمهوری، عنوان می‌شد آیت‌الله وقت ندارند. بعد سفیر آن کشور با دفتر آقای ‌هاشمی تماس می‌گرفت و عنوان می‌کرد مسئولان کشورمان خواستار ملاقات با شما بودند که ظاهراً آیت‌الله وقت نداشتند. حتی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه زمانی که برای دیدار با آیت‌الله با این موانع روبه‌رو شد، گفته بود آیت‌الله ‌هاشمی مانند پدر من است و من می‌خواهم حتماً با وی ملاقات داشته باشم اما پاسخی که به او ارائه شد، کماکان این بود که آیت‌الله وقت ندارند.»

******************************************************

 روزنامه جام جم ***

 

کار دشوار مذاکره‌کنندگان در وین

مذاکرات هسته‌ای در نیویورک، روز پنجشنبه پس از حدود 200 ساعت گفت‌وگو در سطوح مختلف، پایان یافت و هیات‌های مذاکراتی ایران و 1+5 این هفته به وین می‌روند تا برای کاستن از اختلافات باقیمانده، رایزنی کنند.

حمید بعیدی نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده کشورمان در گزارشی از مذاکرات اخیر در نیویورک در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در این دور، علاوه بر مذاکرات مهم دکتر ظریف با آقای کری و سپس خانم موگرینی، مجموعا ٩ روز در سطح معاونان و ١١ روز در سطح کارشناسان مذاکرات پیوسته و به موازات هم انجام گرفت که با توجه به آن‌که در هر جلسه روزانه ١٠ ساعت مذاکره صورت می‌گرفت، می‌توان گفت در این مدت مجموعا حدود ٢٠٠ ساعت مذاکره انجام شد.

رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده ایران اضافه کرد: در چارچوب این مذاکرات بسیاری از متون مختلف بررسی شد که بخشی مورد موافقت و بخش دیگری نیز به علت عدم توافق در پرانتز قرار گرفت. هدف بعدی مذاکرات آینده کم کردن پرانتزها و توافق بر موارد اختلاف خواهد بود.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مذاکرات دور آینده دو طرف طی روزهای سه‌شنبه تا جمعه در سطح معاونان و کارشناسان در وین برگزار می‌شود. در حالی که مجموعا مذاکرات خوب و مفیدی بین دو طرف بویژه نسبت به تهیه پیش‌نویس تفاهم هسته‌ای صورت گرفت اما هنوز موضوعات و مباحث اختلافی زیادی میان طرفین وجود دارند که باید مورد توافق قرار بگیرند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان نوشت: همکاران عزیز ما دوره سختی را در کار روی عبارت‌بندی مباحث سیاسی، فنی و حقوقی در تفاهم هسته‌ای پیش رو دارند که کاری شبانه‌روزی است و کاری است که تا روز و ساعت آخر مذاکرات مستمرا و بدون کمترین وقفه‌ای باید ادامه یابد.

توافق ایران و آمریکا برای تأسیس دفاتر جدید دیپلماتیک

روزنامه آمریکایی اعلام کرد تهران و واشنگتن برای انتقال دفاتر حافظ منافع در پایتخت‌های دو طرف به اماکن جدید به توافق رسیده‌اند.

به گزارش تسنیم، واشنگتن‌پست نوشت:‌ آمریکا در اقدامی که می‌توان گفت در بین اولین توافق‌ها با ایران از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 جای دارد، به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن اجازه داده است که به یک مقر جدید نقل مکان کند. بر اساس این گزارش، در مقابل، سوئیس که درصدد دستیابی به مکانی جدید برای دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران بود یک محل جدید دریافت خواهد کرد.

باهنر: فقط جامعتین را به رسمیت می‌شناسیم

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، با برشمردن اولویت‌های سال ۹۴ برای احزاب در حوزه فعالیت‌های انتخاباتی، باتوجه به برگزاری دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در این سال، حرکت در زیر سایه و چتر حمایت جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) را خط مشی گذشته، اکنون و آینده جامعه مهندسین اعلام کرد.

به گزارش مهر، باهنر گفت: این خط مشی طی بیش از ۲۰ سال، برای جامعه اسلامی مهندسین مفید بوده و از آن ضرری نکرده‌ایم و در فراز و نشیب‌های سنگین سیاسی کشور که برخی در فتنه و انحراف حرکت کرده‌اند جامعه اسلامی مهندسین هرگز ضرر نکرده است.وی تاکید کرد: ما تنها جامعتین را به رسمیت می‌شناسیم اما برای آنها تعیین تکلیف نیز نمی‌کنیم و شرطی نمی‌گذاریم.

موسویان: شکست مذاکرات هسته‌ای حل احتمالی سایر مسائل را هم منتفی می‌کند

حسین موسویان، استاد دانشگاه پرینستون آمریکا با بیان این که ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران از همان ابتدا ساختگی بوده، گفت: یکی از دلایل پیشرفت‌های حاصل در دور جدید این مذاکرات، گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا با یکدیگر است و بر همین اساس هم یکی از دلایل شکست مذاکره‌های قبلی را می‌توان به عدم گفت‌وگوی مستقیم میان دو کشور نسبت داد.عضو ارشد سابق تیم مذاکرات هسته‌ای ایران درگفت‌وگو با ایرنا افزود: ما قبلا هم مذاکراتی با آمریکا داشته‌ایم اما همه این دیدارها، در قالب کنفرانس‌های بین‌المللی صورت گرفته و این اولین باری است که ایران و آمریکا در مورد یک مساله‌ به طور رو در رو با هم مذاکره می‌کنند.

استاد دانشگاه پرینستون آمریکا تاکید کرد: در صورت شکست این مذاکرات، احتمال و زمینه مساعد برای بحث و گفت‌وگو بین ایران و آمریکا و حل احتمالی سایر مسائل میان دو کشور هم از میان خواهد رفت.وی اضافه کرد: توفیق در این مذاکرات راه پرداختن به سایر مسائل و از جمله مسائل منطقه‌ای را برای طرفین بازخواهد کرد و امکان مدیریت بحران‌های جاری در این منطقه از طریق گفت‌وگو و تعامل میان ایران و کشور‌های نیرومند جهان به وجود خواهد آمد.

 ***********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات