تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۱۷۳

علی مطهری: کسانی که در شیراز برخورد کردند متعلق به یکی از نهادهای حکومتی بودند

در یکی از سایتها دیدم که خانمی کامنت گذاشته بود که بنده مقید به حجاب نیستم اما به خاطر شجاعت و صراحت آقای مطهری اگر ایشان بگوید چادر سر کنم این کار را انجام می‌دهم.

 علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس گفت:  دلیلی برای ردصلاحیت خود نمی بینم.
همچنین وی افزود: در ملاقاتی که با رهبری داشتیم این موضوع را مطرح کردم و گفتم که ادامه این حصر به صلاح کشور نیست و اگر اینها در همین حالت از دنیا بروند موضوع به یک غده سرطانی تبدیل می‌شود.
 متن گفتگو با مطهری به نقل از روزان در زیر می آید:
 شما درباره موضوع رفع حصر تلاش‌هایی داشته‌اید که هنوز به نتیجه لازم نرسیده است. زمانی که آقای عبدالله نوری در زندان بودند، در مجلس ششم، عده‌ای از نمایندگان نامه‌ای به رهبری نوشتند و قضیه ختم به خیر شد. حال نمی‌شود تعدادی از نمایندگان چون شما نامه‌ای به رهبری بنویسید؟ 
 
چرا، اما معمولا کسی همکاری نمی‌کند چون از رد صلاحیت‌ها می‌هراسند. البته در ملاقاتی که با رهبری داشتیم این موضوع را مطرح کردم و گفتم که ادامه این حصر به صلاح کشور نیست و اگر اینها در همین حالت از دنیا بروند موضوع به یک غده سرطانی تبدیل می‌شود، و گفتم اگر قرار است محاکمه بشوند، همراه با طرف‌های دیگر قضیه روال قانونی آن طی شود. اما احساس کردم که ایشان نظر دیگری دارند. 
 به نظر شما اگر شهید مطهری در حیات بودند چه برخوردی با وقایع رخ داده می‌کردند؟ 
 بنده که نمی‌توانم از جانب ایشان صحبت کنم اما به هر حال ایشان منادی عدالت بود که در هر موضوعی عدالت باید رعایت شود. بالاخره این موضوع طرف‌های مختلفی داشته، یک طرف این دو نفر بودند و طرف دیگر آقای احمدی‌نژاد و طرف دیگر نهادهای حکومتی بودند که به بهانه اینکه نظر رهبری به آقای احمدی‌نژاد است تمام قد پشت ایشان قرار گرفتند و انتخابات را از حالت طبیعی خارج کردند. 
 آیا شما معتقدید که آن انتخابات باید دوباره تجدید می‌شد؟ 
 خیر. به نظر بنده هر اتفاقی هم که افتاده بود آنها باید حکم داور قانونی را می‌پذیرفتند. حتی اگر به ترکیب شورای نگهبان و حمایت اکثر آنها از یکی از کاندیداها انتقاد داشتند باید سخن مرجعی را که حرف آخر را می‌زند قبول می‌کردند. اعلام می‌کردند که ما قانع نشدیم اما حرف داور را فصل الخطاب می‌دانیم و کار را تمام می‌کردند و ادامه نمی‌دادند. بهانه به دست خارجی‌ها هم نمی‌دادند. حال این اشتباه یک علل و مقدماتی داشت. باید بررسی کرد و دید چه شد که اینها چنین موضعی گرفتند و اساساً آیا برخورد ما با معترضان برخورد درستی بود یا نه. اینها برای جمهوری اسلامی تجربه است. این که بگوییم تنها راه این است که اینها باید توبه کنند راه درستی نیست بلکه باید به آنها اجازه حرف زدن بدهیم، آنگاه قطعاً خواهند گفت که در فلان جا هم خطا کردیم. 
 یکی از آفت‌هایی که جمهوری اسلامی دید، به شهادت رسیدن آیت‌الله مطهری بود. به نظر شما مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان در سیاست داخلی کشور چه می‌توانست باشد؟ 
 همان مسائلی بود که در آستانه انقلاب و در دو ماه و اندی بعد از پیروزی انقلاب که در قید حیات بودند روی آنها تاکید داشتند. ایشان بر مسئله عدالت تاکید فراوان داشتند و معتقد بودند اگر به این مسئله اهمیت ندهیم انقلاب ما با شکست مواجه خواهد شد. چند روز پس از انقلاب هیچ ابایی از سخن گفتن درباره شکست انقلاب نداشتند و خیلی راحت در این مورد صحبت می‌کردند که خداوند براساس سنت‌های خود با اقوام مختلف رفتار می‌کند و هیچ نظر خاصی به قومی ندارد. یا ایشان بر مسئله استقلال فرهنگی و مکتبی، آزادی تفکر و بیان، حفظ استقلال روحانیت از دولتها، اخلاق و معنویت و رابطه آن با عدالت، نقش زن در جمهوری اسلامی (که راه اعتدال را پیش برویم و شعار «نه حبس و نه اختلاط بلکه حریم» را رعایت کنیم) و … تاکید داشتند. 
 یعنی ایشان، برای مثال با رییس‌جمهور شدن یک خانم، در جامعه مشکلی نداشتند. 
 این یک مسئله فقهی است، باید ببینیم حکومت و امیر بودن برای زن مجاز است یا خیر. اما درباره وکالت یا نمایندگی مجلس برای زن همان‌طور که از کتاب «زن و مسائل قضایی و سیاسی» مشخص است، ایشان مخالفتی نداشتند. 
 شهید مطهری انسان سخت‌گیری نبودند، به‌نظر شما اگر بودند ایشان با مساله ایران و آمریکا چگونه برخورد می‌کردند؟ 
 زمانی که ایشان در قید حیات بودند، فداییان خلق حمله کردند به سفارت آمریکا. ایشان به شدت با این قضیه مخالفت کردند و به مرحوم آقای مهدوی‌کنی گفتند که بلافاصله آنها را بیرون کنند و اجازه ندهند برای نظام مشکل‌ساز شوند. طبیعی است که ایشان مخالف ایجاد مشکل بی‌جا در روابط با کشورهای خارجی بودند و با خشن‌‌ و زشت نشان دادن چهره انقلاب اسلامی به دنیا مخالف بودند. می‌توان گفت اصل تسخیر سفارت آمریکا به خاطر پناهی که آمریکا به شاه داده و درصدد براندازی نظام بود، ‌قابل توجیه بود اما ادامه آن به مدت ۴۴۴ روز به ضرر ایران تمام شد و صدام از این فرصت استفاده کرد و به ایران حمله کرد و هیچ کشوری از ما حمایت نکرد چون تصویر بدی از ما داشتند. 
 چرا شهید مطهری با آداب و رسوم ایرانی مثل سیزده به‌در یا چهارشنبه‌سوری مخالف بودند و نسبت به این مراسم انتقاد داشتند؟ 
 ایشان به‌طور کلی مطابق اسلام اهمیت زیادی برای عقل قائل‌ بودند. مثلا چهارشنبه‌ سوری برای ایرانیان باستان که زرتشتی بودند قابل توجیه بود که از آتش مدد برای سلامتی می‌خواستند (زردی من از تو سرخی تو از من) اما برای یک مسلمان پذیرفته نیست و شرک است چرا که نباید از غیر خدا مدد خواست، همان طور که اگر از ائمه اطهار هم مستقیما چیزی بخواهیم شرک است. اما چهارشنبه سوری به شکل فعلی که به شکل ترقه درکردن و شادی کردن درآمده موضوع دیگری است و ممکن است اشکال اعتقادی نداشته باشد. 
 درباره سیزده‌بدر هم همین مطلب هست. ایشان می‌گویند نحس دانستن یک موجود خلاف عقاید اسلامی است. ما در عالم هیچ موجود نحسی نداریم و اصلا وجود مساوی است با خیر. عدد 
 سیزده یکی از مخلوقات خداست و ما نمی‌توانیم بگوییم سیزده نحس است. ما شر مطلق نداریم. شر نسبی داریم. مثلا ما حیوانی مثل مار را شر می‌دانیم در حالی که این برای انسان شر است، برای عالم طبیعت که شر نیست و به نفع طبیعت است. اگر ما روز ۱۳ فروردین را برای آنکه نحوست آن گریبان گیرمان نشود بیرون برویم پسندیده نیست اما اگر به صورت فعلی به عنوان روز طبیعت تلقی شود مشکل اعتقادی ندارد. 
 شهید مطهری کلا با خرافات مخالف بود همان‌طور که با روضه دروغ هم مخالف بود. می‌فرمود ما برای رسیدن به هدف مقدس نباید از وسیله نامقدس استفاده کنیم. بنابراین ایشان به تبع اسلام چون اهل منطق و عقل بود با این امور مخالف بود نه اینکه ایشان با سنت‌های ایرانی به طور کلی مخالف باشد بلکه سنتی را که ریشه عقلانی داشته باشد قبول داشتند. 
 چرا برخی از زنان بی‌حجاب یا افراد نسل جوان با تمام اختلاف سلیقه‌ای که با شما دارند، به عقاید و رفتار شما احترام می‌گذارند و آن‌ها را قبول دارند، شما علت این قضیه را چه می‌دانید؟ 
 مردم اگر از کسی صداقت و صراحت ببینند و احساس کنند که آن شخص دنبال منافع شخصی خودش نیست و در هر شرایطی از حق دفاع می‌کند و از روی عقیده اظهارنظر می‌کند براساس فطرت خودشان نسبت به آن افراد تمایل پیدا می‌کنند. حال شاید چنین چیزی را در من دیده باشند که با وجود اینکه جایی اظهارنظر در مورد موضوعی به ضرر شخص من بوده اما نظر خودم را اعلام کرده‌ام. 
 در یکی از سایتها دیدم که خانمی کامنت گذاشته بود که بنده مقید به حجاب نیستم اما به خاطر شجاعت و صراحت آقای مطهری اگر ایشان بگوید چادر سر کنم این کار را انجام می‌دهم. 
 آیا شما برای انتخابات مجلس دهم کاندیدا می‌شوید؟ 
 معلوم نیست. 
 اگر بیایید و شما را در لیست اصلاح‌طلبان قرار بدهند مشکلی با این قضیه ندارید؟ 
 بنده در دوره قبل هم گفتم هر گروهی من را در فهرست خودش قرار بدهد مخالفتی ندارم چون اساساً این دسته‌بندی‌ها را قبول ندارم. 
 آیا احتمال می‌دهید که در انتخابات اگر کاندیدا شوید، رد صلاحیت شوید؟ 
بنده دلیلی برای رد صلاحیت نمی‌بینم. صحبت‌ها و رفتار من براساس قانون اساسی بوده است. 
 برآیند شما از انتخابات مجلس خبرگان پنجم چیست؟ 
 بستگی به رفتار شورای نگهبان دارد. اگر اجازه ندهند افراد مستقل‌تر و آزاده‌تر وارد شوند شبیه همین مجلس دوباره درست می‌شود. این مطلب درباره مجلس شورای اسلامی هم صدق می‌کند. بهتر است شورای نگهبان سخت‌گیری نکند و مثلا صرفا صلاحیت کسانی را که همکاری با گروه‌های معاند داشته‌ و قیام مسلحانه کرده‌اند یا مرتکب جاسوسی شده‌اند و یا نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند رد کند و درباره بقیه سخت‌گیری نکند. 
 
به یقین نمایندگان مجلس خیلی‌ها مورد اقبال مردم نیستند، توصیه شما چیست؟ 
 ما نمی‌توانیم چنین ادعایی بکنیم. چون همه مدعی‌اند که مورد اقبال هستند. 
 آقای دکتر دو سال از انتخاب آقای روحانی می‌گذرد، عملکرد آقای روحانی را در این دو سال چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
عملکرد ایشان در سیاست خارجی خوب بوده و نگاه ایران‌هراسی را از بین بردند و نگاه دنیا و مخصوصا غربی‌ها را نسبت به ایران عوض کردند و در پرونده هسته‌ای هم‌ تاکنون خوب پیش رفته‌اند. اما در سیاست داخلی چندان خوب عمل نکردند و همان سخت‌گیری‌های دوره قبل وجود دارد و بلکه بیشتر شده است. برخوردی که با خبرنگاران، مطبوعات و منتقدان می‌شود همچنان هست و در بعضی جاها شدیدتر شده است. در اقتصاد، دولت توفیق نسبی داشته. شتاب رشد قیمت‌ها را کم کرده و تورم را کاهش داده است و مدعی هستند که از رکود خارج شده‌ایم. اما هنوز در حالت بحران هستیم و تا رسیدن به رونق اقتصادی فاصله داریم. هنوز بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل‌اند یا با ظرفیت واقعی کار نمی‌کنند و مشکل بیکاری داریم. هنوز گشایش محسوس اقتصادی برای مردم رخ نداده است. در مساله یارانه‌ها دولت باید با شجاعت بیشتری رفتار می‌کرد. وقتی که بودجه یارانه‌ها را نمی‌تواند تامین کند باید مبلغ آن را کم کند. مثلا ۴۵۵۰۰ را به ۳۰ هزار تومان برساند و غیر نیازمندان را زودتر حذف ‌کند تا به خاطر تأمین بودجه یارانه‌ها مجبور به تخلف از قانون و استقراض از بانک مرکزی و برداشت از شرکت نفت نشود. 
 شاید به دلیل جلوگیری از سرخوردگی این کار را انجام می‌دهد و به این دلیل که در انتخابات بعدی با مشکل مواجه نشود؟ 
ما باید مصلحت مردم را در نظر بگیریم حتی اگر در انتخابات بعدی رای نیاوریم. خیلی از کارهای ما ناظر به انتخابات است و این موضوع به کشور آسیب زده است. به نظر من یارانه‌ها باید به تدریج قطع شود چون اساساً با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست. 
 شهید مطهری چند فرزند و نوه داشتند؟ 
 ما هفت خواهر و برادر هستیم. پسر ارشد آقا مجتبی هستند که در دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می‌کنند. بعد خواهرم هستند که تحصیلات دانشگاهی دارند اما خانه دارند. فرزند سوم خودم هستم و بعد سه خواهر که یکی همسر آقای دکتر احمد یزدی دکتر داروساز است و خواهر بعدی‌ام خانه‌دار است که همسر آقای لاریجانی است و خواهر بعدی‌ام همسر دکتر مجید عباسپور و استاد دانشگاه الزهرا هستند و فرزند آخر محمد آقا هستند که روحانی‌اند و البته تحصیلات دانشگاهی فنی و علوم انسانی نیز دارند. 
 چند نوه دارند؟ 
 ۳۱نوه و ۲۱ نتیجه دارند. اولین نوه را خود شهید مطهری نامگذاری کردند به نام «صدرا» که خیلی هم او را دوست داشتند و اکنون روحانی است. 
 اگر شما آقازاده شهید مطهری نبودید با شما چه برخوردی می‌کردند؟ 
 نمی‌دانم ولی قاعدتا باید همین طور رفتار می‌کردند چون کار خلاف قانونی از من سر نزده است. 
 آیا اگر برای شما دوباره برای نطق پیش از دستور در نظر بگیرند، می‌روید؟ 
 قطعا. چند روز پیش در دانشگاه امیرکبیر سخنرانی داشتم و نظراتم را بیان کردم. 
 افرادی که با شما برخورد کردند از چه گروهی بودند؟ 
 از یکی از نهادهای حکومتی بودند.
منبع:پارسینه

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات