تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۲۳۲

یادداشت: کیک ایران‌هراسی اوباما برای سران مرتجع عرب


پایگاه بصیرت: اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در آستانه دیدار با نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با نشریه «الشرق الاوسط» گفت‌وگو کرد و در پاسخ به پرسشی درباره نقش ایران در سوریه و یمن گفت: روشن است که ایران در کشورهای مختلف درگیر رفتارهای خطرناک و ثبات‌زداست. ایران یک حامی دولتی تروریسم است. این کشور به تقویت رژیم اسد در سوریه کمک می‌کند، از حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه هم حمایت می‌کند. این کشور به حوثی‌ها در یمن کمک می‌کند؛ بنابراین، کشورهای منطقه به‌درستی عمیقاً از فعالیت‌های ایران به‌خصوص حمایت این کشور از گروه‌های نیابتی خشن داخل مرزهای دیگر کشورها، نگران هستند».

کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از کانون‌های اصلی دامن‌زدن به بحث «ایران‌هراسی» هستند؛ با این‌حال اوباما در آستانه دیدار با مقامات این کشورها برای در اختیارگرفتن نبض نشست با آنها، و متقاعدساختن‌شان به آنچه می‌گوید و جلب‌نظرشان برای همراهی از باب تشدید ایران‌هراسی وارد شده است که برای این کشورها بسیار شیرین است. همراه‌ساختن این کشورها برای اوباما آن‌چنان اهمیت داشته است که از توجه به محتوای آنچه بر زبان جاری ساخته، بازمانده و دچار تناقض‌گویی مفرط و حقارت‌آمیزی شده است.

اوباما در جنایات عربستان علیه مردم یمن شریک اصلی است و علت آن را شورش انصارالله علیه دولت قانونی با منصورهادی اعلام کرده است، حال آنکه حمایت ایران از دولت قانونی سوریه را که حتی در حین جنگ داخلی، مردم دوباره آن را انتخاب کردند، برنمی‌تابد و این درحالی است که میان انصارالله و گروه‌های تروریستی در سوریه تفاوت بنیادی وجود دارد. حزب‌الله لبنان و حماس علیه تجاوزات و رفتار غاصبانه صهیونیست‌ها مقاومت می‌کنند و آمریکا حمایت ایران از این گروه‌های مبارز مردمی علیه صهیونیست‌ها را محکوم می‌کند و رژیم کودک‌کش و جنایتکار صهیونیستی را مشروع می‌داند. سران آل‌سعود با پول آسان نفت و سرمایه مردم عربستان به اشکال مختلف به تروریست‌های سوریه و داعش در عراق کمک می‌کند و شخص اوباما حکومت‌های شورای همکاری خلیج‌فارس را حکومت‌های غیردموکراتیک می‌داند؛ اما در موضع‌گیری، ایران را حامی تروریسم معرفی می‌کند. رفتار دوگانه و مزورانه آمریکا برکسی پوشیده نیست و با وجود پشتوانه زورگویی و رسانه‌ای که انتشار می‌یابد؛ اما کسی آن را نمی‌پذیرد، از این‌روست که نفرت از آمریکا و رژیم‌های مرتجع عرب روبه افزایش است و در مقابل چون موضع و رفتار ایران براساس حق و متکی به‌خواست ملت‌هاست، روزبه‌روز بر هوادارانش افزوده می‌شود. اگرچه دامن‌زدن به ایران‌هراسی سران مرتجع عرب را خوشحال می‌کند و آمریکا را بیشتر بر آنها مسلط می‌گرداند؛ اما در میان افکار جهانی درحال رنگ‌باختن است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات