تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۷۵۲۳۸
هشدار تهران به ریاض

محاصره دريايي يمن بي‌پاسخ نخواهد ماند


مقامات وزارت خارجه كشورمان به اقدام ائتلاف عربي در محاصره كامل يمن و عدم اجازه براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به اين كشور، واكنش نشان دادند. معاون عربي و آفريقايي وزارت خارجه ايران گفت كه رفتار عربستان بدون پاسخ نمي‌ماند و همه گزينه‌ها براي كمك به يمني‌ها مورد توجه است.

هفته پيش بود كه سخنگوي نيروهاي ائتلاف عربي ضد يمن اعلام كرد كه دور اول حملات با نام «طوفان قاطع» به يمن متوقف و مرحله دوم با نام عمليات «بازگشت اميد به يمن» شروع مي‌شود اما برخلاف اعلام كشورهاي ائتلاف، بمباران يمن همچنان ادامه دارد و هر روز ده‌ها تن شهيد و زخمي مي‌شوند. هرچند انتظار مي‌رفت پس از اعلام توقف حملات كمك‌هاي بشردوستانه به مردم بي‌دفاع يمن ارسال شود اما تاكنون اين اتفاق رخ نداده و همه مرزهاي زميني، هوايي و دريايي متصل به يمن توسط نيروهاي ائتلاف عربي بسته شده و اجازه ارسال كمك به يمني‌ها را نمي‌دهند. روز جمعه همين هفته دولت عربستان هواپيماي حامل كمك‌هاي بشردوستانه ايران به يمن را بازگرداند و اجازه نشستن نداد. اين اقدام عربستان واكنش جدي مقامات وزارت خارجه ايران را به همراه داشته است.

حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه ايران روز يك‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در واكنش به اقدامات عربستان در قبال يمن و ممانعت از ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم اين كشور گفت: «رفتار رياض در محاصره يمن و ممانعت از ارسال كمك‌هاي انساندوستانه بدون واكنش نخواهد ماند.» اين درحالي است كه مرحله دوم عمليات ائتلاف ضد يمني شامل ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به مردم يمن نيز مي‌شود اما تشديد محاصره يمن و ادامه حملات هوايي نشان مي‌دهد اعراب تمايلي به توقف جنگ ندارند و سعي مي‌كنند جنگ در يمن را ادامه دهند.

اميرعبداللهيان با ذكر اين نكته كه همه گزينه‌ها براي كمك به مردم يمن و ارسال فوري كمك‌هاي انساندوستانه و انتقال مجروحان مورد توجه ماست، تصريح كرد: «‌عربستان حق ندارد براي ديگران در منطقه تعيين تكليف كند.» اظهارات اميرعبداللهيان درحالي است كه هفته گذشته برخي اخبار غير رسمي منتشر شد كه ايران از طريق ديپلمات‌هاي غربي به سعودي‌ها پيام داده است در صورت ادامه جنگ در يمن ايران ساكت نخواهد ماند.

اميرعبداللهيان ادامه داد: «‌مداخله نظامي عربستان در بحرين باعث شد علاوه بر صدها كشته، مجروح و زنداني، بين مردم و حكومت فاصله عميق و بحران بي‌ثباتي در اين كشور ايجاد شود كه متأسفانه تا به امروز ادامه دارد.» معاون وزير خارجه گفت: «اكنون نيز نتيجه تداوم تجاوز سعودي به يمن چيزي جز ناامني عربستان و منطقه مشترك ما نخواهد بود.»

وي خاطرنشان كرد: «‌انتظار مي‌رفت عربستان سعودي در مسير تقويت امنيت پايدار منطقه گام بردارد، اما اكنون خود مشكل اصلي در بي‌ثبات كردن منطقه به شمار مي‌رود و اميدواريم با تغيير رويكرد غلط موجود، نقشي سازنده در منطقه ايفا كند.» اميرعبداللهيان عنوان كرد: «‌تهران همواره از گفت‌وگوي دو كشور در مسير ديپلماتيك حمايت كرده است.» ايران براي پايان جنگ در يمن طرح چهار ماده‌اي را پيشنهاد داده است كه با وجود موافقت تركيه، سعودي‌ها آن را نپذيرفته‌اند.

حملات ناوهاي عربي به يمن

پس از حملات هوايي به شهرهاي يمن اكنون ناوهاي ائتلاف عربي نيز دست به كار شده و يمن را مورد حمله قرار مي‌دهند. شاهدان عيني اعلام كردند ناوهاي جنگي كشورهاي همپيمان عربستان سعودي، چندين پايگاه نظامي يمن را در شهر «معلا» واقع در استان «عدن» هدف قرار دادند. به نوشته پايگاه خبري «صدي عدن»، اين ناوها، چندين پايگاه و مركز تجمع انصارالله و نيروهاي ارتش از جمله باب شرقي بندر عدن، منطقه «الاحواض» و «الصوامع» را بمباران كردند.

همچنين گارد مرزي سعودي از شنبه شب مناطق مرزي در استان «صعده» واقع در شمال يمن را با توپخانه و موشك هدف قرار مي‌دهند. يك منبع محلي در استان صعده به سبأ، گفت: «دشمن (عربستان) بيش از 45 موشك و راكت به شهرستان مرزي «الظاهر» شليك كرد و منطقه كتفا در شهرستان «منبه» را با چندين موشك و شهرستان «باقم» را با سلاح‌هاي سنگين و توپخانه هدف قرار داد.» اين منبع تصريح كرد: «مناطق مرزي به‌صورت مداوم با توپخانه و خمپاره هدف حمله قرار مي‌گيرند كه موجب تخريب تعداد زيادي از ساختمان‌هاي خصوصي و اموال عمومي و مزارع مردم شده است.»

به رغم تشديد حملات عربستان به يمن نيروهاي ارتش و كميته‌هاي مردمي وابسته به انصارالله همچنان به پيشروي در مواضع تروريست‌هاي القاعده ادامه مي‌دهند. نيروهاي ارتش يمن كه به جنبش انصارالله اعلام وفاداري كرده‌اند افراد مسلح وابسته به القاعده را در اطراف شهر مأرب محاصره كرده‌اند و به پيشروي‌هاي خود به سمت مركز اين شهر ادامه مي‌دهند. در همين حال، يك منبع امنيتي يمني نيز تصريح كرد كه منع آمد و شد در استان مأرب بنا به دلايل امنيتي اعمال شده است، همزمان نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن نيز كه توسط پسر علي عبد الله صالح، رئيس‌جمهوري پيشين يمن هدايت مي‌شوند، گردان‌ها و تجهيزات بيشتري را با هدف حمله به اين منطقه فرستاده‌اند.

عربستان مرزهاي زميني با يمن را بست

عربستان از ترس ورود نيروهاي جنبش انصارالله به اين كشور ضمن تشديد تدابير امنيتي، تمامي مرزهاي زميني خود با يمن از جمله گذرگاه وديعه واقع در جنوب اين كشور را بست. عربستان طي روزهاي گذشته، سفر اتباع خود به اين كشور را نيز ممنوع اعلام كرد. عربستان هفته گذشته پس از 27 روز حمله سخت به غير نظاميان و كشتار مردم بي‌دفاع يمن، از پايان عمليات نظامي خود در اين كشور فقير عربي خبر داد اما دو ساعت پس از زمان اعلام شده براي آغاز آتش بس از سوي عربستان هواپيماهاي متجاوز اين كشور چندين بار اردوگاه الاستقبال واقع در شمال صنعا و ديگر مناطق يمن را هدف حمله خود قرار دادند.

اختلاف در خاندان سعودي

يك منبع آگاه نزديك به «طلال بن عبدالعزيز» برادر پادشاه عربستان گفت كه اختلافاتي در حال شكل‌گيري در دايره قدرت در اين كشور است و شاهزاده طلال به آنها هشدار داده و اعلام كرده ملك سلمان پادشاه عربستان توانايي اداره حكومت را ندارد. اين منبع در گفت‌وگو با نشريه «المنار» گزارش داد كه پادشاه عربستان همچنين در برابر «محمد بن سلمان» پسرش [وزير دفاع] و «محمد بن نايف» جانشين وليعهد توانايي تصميم‌گيري ندارد، همانگونه كه «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه سابق عربستان مطيع اوامر «بندر بن سلطان» رئيس وقت سازمان اطلاعات عربستان و «سعود الفيصل» وزير خارجه اين كشور بود و در نتيجه آن انديشه‌گر نبود و تماماً در بند خواسته‌هاي شخصي افراد براي مبارزه با دشمنان داخلي‌اش بود.

به گفته اين منبع طلال بن عبدالعزيز در پيامي به برادرش پيش از حمله به يمن در باره عمليات توفان قاطع هشدار داده كه از حضور قطعي مصر و پاكستان در اين عمليات آگاه شود زيرا حمله به يمن براي ثبات و امنيت عربستان تعيين‌كننده است و اختلافات داخلي خانواده حاكم را نيز مي‌تواند از ميان ببرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات