تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۵۲۶۴

اخبار ویژه روزنامه‌ها 28اردیبهشت


روزنامه کیهان **

وقتی افراطیون مجلس ششم اعتدال‌گرا می‌شوند

عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم می‌گوید باید با اعتدالگرایان برای انتخابات مجلس دهم ائتلاف کنیم.

حسین انصاری‌راد که عضو فراکسیون مشارکت و رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس ششم بود، به روزنامه آرمان گفت: باید در یک ائتلاف جامع و کامل از تمام شخصیت‌های اصلاح‌طلب در سطح کشور استفاده کرده و با کارشناسی قوی و با وحدت کامل به لیست واحدی از اصلاح‌طلبانی که پرونده قابل قبولی دارند برسند و آنها را به جامعه معرفی کنند. قطعا باید دایره انتخاب اصلاح‌طلبان برای داوطلبان وسعت پیدا کند. بنابراین، از اصولگرایان میانه‌رو و اعتدالگرایانی هم که بتوانند در چارچوب‌ موازین اصلاحات عمل کنند باید استفاده شود.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از معتدلین در چارچوب اصلاح‌طلبی نیستند اما خردمندانی محسوب می‌شوند که مصالح ملی، قانون‌اساسی و قوانین موضوعه را سرلوحه کار خودشان می‌دانند.

اما یدالله اسلامی یکی دیگر از افراطیون در مصاحبه با کلمه و درباره احتمال ائتلاف با «اصولگرایان میانه‌رو از جمله مطهری و ناطق» گفت: به نظر من این بحث ناپخته‌ای است و ممکن است برخی با دامن زدن به این بحث‌ها بخواهند تبلیغ کنند. البته رفتار و برخی صحبتهای آقای مطهری اصلاح‌طلبانه است، اصلاح‌طلبی که اصولش را کامل پاسداری می‌کند وقابل احترام است. اما طرح ائتلاف از پختگی لازم برخوردار نیست برای اینکه اصلاح‌طلبان دارای توان و رهبری مناسب هستند که بتوانند با سازماندهی مناسب وارد فضای انتخاباتی شوند. کلا بحث ائتلاف هم نیست بلکه نوعی کدخدامنشی با میدان دادن به ریش‌سفیدها است که آن را نباید ائتلاف نامید. ائتلاف زمانی شکل می‌گیرد که برنامه‌ها و راهبردهای مشترک داشته باشند و بر روی حداقل‌ها بتوانند با هم تصمیم بگیرند که در برنامه‌های بعدی این ائتلاف خود را نشان می‌دهد. متاسفانه برخی شتاب‌آلود به سراغ این بحث‌ها می‌روند.

یادآور می‌شود مجلس ششم و فراکسیون مشارکتی آن کانون افراطی‌گری و رفتارهای ساختارشکنانه‌ای نظیر استعفا و خروج از حاکمیت و حمایت از گروهک‌های ضدانقلاب و تدوین نامه‌های سرگشاده علیه حاکمیت بود و سرانجام نیز برخی اعضای آن از کشور گریخته و در آمریکا و اروپا پناهندگی گرفتند.

حکایت نسبت دادن عنوان اعتدال به خود از سوی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی، حکایت همان شتری است که با زانوی پینه‌بسته و خاک‌آلود می‌گفت از حمام می‌آید.

 

اصلاحات را کارگزاران و هاشمی شروع کردند نه اصلاح‌طلبان

عضو مرکزیت حزب کارگزاران می‌گوید اصلاح‌طلبی نه در سال 76 بلکه از سال 73 و به واسطه هاشمی و کارگزاران شروع شد. عطریانفر همچنین مجلس ششم را مجلسی فاقد کمترین سود و دستاورد برای مردم دانست.

محمد عطریانفر در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: آنچه به عنوان اصلاحات در سال‌های 76 و 80 رخ داد، حرکتی بود که تکیه‌گاه خود آنها از سال‌های 68 به بعد است. خیلی افراد می‌گویند تولد اصلاحات از سال 76 است، اما من این را قبول ندارم.

وی ادامه می‌دهد:  اگر منطق آقای هاشمی را تعقیب کنید می‌بینید منطق او یک منطق اصلاحی است و اساسا 76 محصول دوران قبل است. نمی‌خواهم صحبت حزبی کنم اما آنچه در سال 75 به عنوان مقدمه 76 رخ داد، تکیه‌گاه اصلی‌اش مجموعه تدابیر سیاسی بود که سال 73 در قالب هویت حزب کارگزاران آغاز شد و تمامی نهادهای پشتیبان در استان‌ها و شهرستان‌ها را همین تشکل فعال کرد و در خدمت منتخب مردم در سال 76 قرار داد.

وی با بیان اینکه «رفتار اعتدالی و عقلانی آقای روحانی ادامه همان روند است»،  درباره وزارت کشور گفت: اطلاعاتی  که از وزارت کشور به ما می‌رسد این است که آقای رحمانی فضلی به بیش از 80-70 درصد توقعات اصلاح‌طلبان پاسخ مثبت داده است. البته مواردی هم وجود داشته که صورت نگرفته بنابراین فکر می‌کنم کسانی که در مقوله اصلاح‌طلبی وزارت کشور را خوب بشناسند حتی در این نقطه هم ایراد چندانی نمی‌گیرند.

عطریانفر در ادامه این مصاحبه گفت: الان اصلاح‌طلبان به صورت جبهه‌ای با هم کار می‌کنند و در قبال تابلوی حزب فعالیت ندارند. آنها اندیشه‌های متکثری هستند که در بخش بزرگی با همدیگر، هم عقیده‌اند. وضعیت امروز ما با سال 73 مشابهت دارد. آن سال بعد از جنگ در آستانه انتخابات مجلس پدیده‌ای به نام کارگزاران شکل گرفت. کارگزاران یک حزب نبود، بیشتر شبیه به یک جنبش فکری بود. کارگزاران یک پروژه بود تا پروسه. این افراد می‌خواستند بگویند جنگ تمام شده و باید به سمت توسعه حرکت کنیم و دلیلی ندارد که نهادهای منتخب ما که نیازمند انتخابات است همیشه چهره‌های ثابت و تکراری باشند. آنها با این منطق ظاهر شدند و در سال‌های 76 و 78 دیدیم از دل این جنبش ملی اصلاح‌طلبی احزاب مختلف شکل گرفتند. همه این احزاب در سال 73 با آن نظریه همراه بودند و اجازه دادند این قضیه شکسته شود. الان به همان نقطه اولیه رسیده‌ایم و بنابراین با اندیشه اصلاح‌طلبی کار را پیش می‌بریم.

عضو کارگزاران در پاسخ این سوال که «چرا در پیش‌بینی‌تان برای انتخابات، مجلس ششم نیست که اکثریت اصلاح‌طلب بودند؟ می‌گوید: مجلس ششم مجلس شاخصی که ما بتوانیم چیزی را با آن بسنجیم نیست. مجلسی است که در طول حیات چهار ساله خودش دستاوردی که به نفع مردم داشته باشد نداشت. چرا که وقتی به عنوان یک قطعه در پازل قدرت قرار می‌گیرید باید تناسب خودتان را داشته باشید. بهترین شاهد این گفته رئیس اطلاحات است. او گفته بود: ما در طول فعالیت در دولت هفتم هیچ وقت با مجلس پنجم که به اصولگرایان تعلق داشت مشکلی نداشتیم و در مقابل با مجلس ششم که متعلق به خودمان بوده مشکلات زیادی داشتیم.

 

تغییرات در کابینه با تأیید سخنگوی دولت جدی‌تر شد

سخنگوی دولت برخی تغییرات در کابینه را تأیید کرد.

محمدباقر نوبخت در شهرکرد و در پاسخ سوال خبرنگاران مبنی بر تغییر برخی وزیران و استانداران از سوی رئیس‌جمهوری افزود: طبق اصل 113 قانون اساسی، رئیس‌جمهوری مسئول اجرای قانون در کشور و پس از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام در کشور است و در این پیوند نیز دارای اختیاراتی است.

وی افزود: در مقابل اختیاراتی که رئیس‌جمهوری برعهده دارد، مردم نیز مطالباتی از وی دارند که طبیعی است رئیس‌جمهوری از عملکرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جابه‌جایی برخی افراد نیز ضروری باشد.

نوبخت تصریح کرد: این در حالی است که بنده در مقام جایگاهی که دارم از تعداد این جابه‌جایی‌ها اطلاعی ندارم.

در حالی که برخی محافل رسانه‌ای جا به جایی برخی وزرا را زمزمه می‌کنند، معاون اول رئیس‌جمهور گفت مدیران ارشد دولت ارزیابی می‌شوند.

اخیرا حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی گفته بود: «برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیس‌جمهور روشن کرد که برخلاف تصور اولیه، بعضی از استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند لذا تغییرات در دولت هم در سطح  وزرا و  هم در سطح استانداران اتفاق خواهد افتاد.» آشنا البته پس از برخی اعتراض‌ها گفت که این نظر شخصی  وی بوده است اما برخی نشریات حامی دولت می‌گویند 7 وزیر شامل وزیران راه (آخوندی)، صنعت (نعمت‌زاده)، کشور (رحمانی ‌فضلی)، ورزش و جوانان (گودرزی)، آموزش و پرورش(فانی)، ارتباطات (واعظی) و ارشاد (جنتی) در معرض تغییر قرار دارند.

 در همین حال جهانگیری در مصاحبه با روزنامه ایران تصریح کرد: راجع به مدیران ارشد دولت، رئیس‌جمهوری و دولت تصمیم می‌گیرد. مدیران ارشد به طور مرتب مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و حتما هم این ارزیابی یا توسط رئیس‌جمهوری انجام می‌شود و یا به بنده محول کرده‌اند که من انجام می‌دهم. اینگونه نیست که مدیران ارشد دولت در جاهای مختلف دارند ارزیابی می‌شوند، نه؛ اگر از دوستان هم کسی ارزیابی انجام می‌دهد حتما برای بنده یا رئیس‌جمهوری ارسال می‌کند. در نهایت رئیس‌جمهوری تصمیم‌ می‌گیرند که چه کسی باید جا به جا شود یا نه. تاکنون جابه‌جایی‌هایی کرده‌ایم. در این دوران استاندار و یا مدیران دیگری بودند که تغییر کردند، برخی جاها به تغییر رسیدیم. اما به دلیل محدودیت‌هایی که دولت با آن رو به روست مصلحت نمی‌دانیم و فکر نمی‌کنیم که تغییر ممکن است تبدیل به وضع بهتری شود، باید تحمل کنیم.

همزمان «آریا» از احتمال جایگزینی رحمانی فضلی در وزارت کشور با لطف‌ا... فروزنده یا مجید انصاری خبر داده است. این سایت منبع خود را صادق خرازی عنوان کرد. رحمانی فضلی بنا بر اعلام خودش 91 درصد فرمانداران را جا به جا کرده است.

برخی منابع خبری دیگر، از وزیر رفاه و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان گزینه‌های احتمالی تغییر خبر می‌دهند. از مرتضی بانک به عنوان جانشین احتمالی علی ربیعی و مسجدجامعی به عنوان جایگزین سلطانی‌فر نام برده شده است. نام علی عبدالعلی‌زاده نیز به عنوان جانشین آخوندی در وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است.

 

اخطار قوه‌ قضائیه درباره لیست بدهکاران بانکی

بانک مرکزی اخطار قوه قضائیه در زمینه تعلل برخی بانک‌ها و عدم تکمیل لیست بدهکاران بانکی را تأیید کرد.

رئیس بانک مرکزی گفت: لیست بدهکاران بانکی ارائه شده به قوه‌قضائیه دارای نواقصی در بعضی اطلاعات بود که درحال تکمیل است و بانک مرکزی به بانک‌ها اخیراً اخطار داد که در صورت تأخیر بیش از این، مراتب اطلاع‌رسانی شده و هرگونه خللی در این امر مستقیماً متوجه مدیران بانک‌ها خواهد بود.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در گفت‌وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که اخیراً معاون اول قوه قضائیه ضمن گلایه از اینکه در موضوع مطالبات معوق شبکه بانکی دستگاه‌های ذی‌ربط وظایف خود را انجام نمی‌دهند، با اشاره به لیست 575 بدهکار بانکی که توسط بانک مرکزی برای قوه قضائیه ارسال شده است، بانک مرکزی را مورد انتقاد قرار داده‌اند، در این‌باره چه نظری دارید؟، افزود: واقعیت آن است که به دلایل مختلف، مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی روندی فزاینده داشته و به تدریج به معضل جدی فراروی نظام بانکی کشور تبدیل شده است. مسلماً باتوجه به اختیار و آزادی عمل بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مشتریان مسئولیت مستقیم وصول مطالبات نیز برعهده بانک اعطاکننده تسهیلات است.

وی با اشاره به ارائه لیستی 575 نفره از بدهکاران کلان بانکی به قوه قضائیه گفت: البته بعداً معلوم شد نواقصی در بعضی اطلاعات ارائه شده در لیست مذکور وجود داشت که قاعدتاً باید توسط بانک‌ها تکمیل شود و این کار درحال انجام است، در این رابطه اخیراً به بانک‌ها اخطار داده شد درصورت تأخیر بیش از این، مراتب اطلاع‌رسانی شده و هرگونه خللی در این امر مستقیماً متوجه مدیران بانک‌ها خواهد بود.

سیف در پاسخ به این پرسش که دلیل به وجود آمدن و انباشت مطالبات معوق را چه می‌دانید؟ گفت: انباشته شدن این حجم از مطالبات لاوصول، دلایل مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر، شرایط اقتصادی، محدودیت‌های بین‌المللی، خصوصاً جهش تورمی و نوسان شدید نرخ ارز در سال‌های 1390-91 است. عامل دیگر، بدهی‌های انباشته بخش دولتی به بانک‌ها، تبصره‌های تکلیفی و استفاده نامناسب از منابع نظام بانکی در طرح‌ها و پروژه‌هایی است که قاعدتاً باید از طریق سایر منابع تأمین مالی می‌شدند. ضمن آنکه در بعضی موارد نیز احتمال تخلف و سوء جریان وجود دارد که بعد از رسیدگی مشخص خواهد شد.

تعلل برخی مسئولان دولتی و مدیران بانک‌های دولتی در مطالبه معوقات کلان بانکی که بعضاً تا 100 هزار میلیارد تومان هم برآورد می‌شود درحالی است که شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی تبدیل به ابزاری برای برخی تسویه‌حساب‌های سیاسی شده است. رهبر معظم انقلاب اخیراً تصریح کردند با آی دزد آی دزد گفتن، دزد از دزدی دست نمی‌کشد و باید برخورد عملی صورت گیرد.

 

مشاور کروبی: آمریکا پس از ناامیدی از جنبش سبز تحریم‌ها را تشدید کرد

مشاور سابق کروبی به ویدئوی منتشره در سایت هاشمی واکنش نشان داد.

داریوش سجادی در یادداشتی نوشت: انتشار ویدئوی پر مغلطه «نوبت جام زهر به هاشمی رسید» در سایت رسمی هاشمی که قبل از ذکاوت «آیت‌الله»، نشان از آن دارد مریدان به منظور تمشیت مراتب چاکرسالاری خود کمترین پروایی از پنجه کشیدن بر سیمای واقعیت ندارند!

خلاصه ویدئوی مزبور ناظر بر این ادعاست که هاشمی در مقام منجی مردم و ناشی از اقبال و فشار مردم به خود و از سر اکراه به انتخابات 92 ورود کرد هر چند شورای نگهبان با رد صلاحیت ایشان نارفیقانه کشور را از یک موهبت مسلم محروم کرد!

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: آنچه که سازندگان این ویدئو در تعمدی قابل فهم بدان «نپرداخته‌اند» آن است که؛ هاشمی برای ورود به انتخابات برخلاف القای ویدئو که تصمیم ایشان را ناشی از فشار مردم و در لحظه آخر معرفی کرده، ورود هاشمی متکی بر یک پروژه 4 ساله از 88 به بعد بود. دستور کار این پروژه بسیار روشن بود. هاشمی به استعداد عقبه سیاسی خود و با اتکای بر سرپل‌های خارج از کشور کوشید تا از طریق بحران اقتصادی بصورتی نامحسوس انتخابات 92 را به نفع خود و در قامت یک «منجی» مهندسی کند. تحریم‌های اقتصادی آمریکا بعد از ناامیدی از موفقیت جنبش سبز را باید دوپینگی بی‌اخلاقانه در میانه چنین بدافزاری نشانه‌گذاری کرد.

سجادی ادامه می‌دهد: سعایت مهدی هاشمی به نمایندگی از جانب «بابا» نزد غربی‌ها جهت تحریم و افزایش تحریم‌های خرد کننده اقتصادی طی سالهای فرارش به خارج در کنار همراهی و همدلی آمریکا بمنظور مساعدت رساندن به این پروژه جهت روی کار آوردن یک چهره شناخته شده به «پراگماتیسم» و «آمریکا ناستیز»! در ایران نقشه‌ای حساب شده و با تضمین بالایی از موفقیت بود. تنها چیزی که در این میان پیش‌بینی نشده بود، ماجرای رد صلاحیت بود.

*********************************

روزنامه قدس **

قبر قسطی شد

ایسنا: مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران با رد شایعه فروش قبرهای 30 میلیون تومانی و با بیان اینکه براساس مصوبه جدید شورا در برخی موارد شاهد افزایش جزیی قیمتها هستیم، گفت: در حال حاضر و براساس مصوبه شورای شهر، به ازای هرطبقه مبلغ 750 هزارتومان دریافت می‌شود که برای خرید دوطبقه قبر، مبلغ یک میلیون و 500هزار تومان باید پرداخت شود، اما بااین حال خانواده‌هایی که توانایی پرداخت ندارند، می‌توانند این پول را به صورت اقساطی پرداخت کنند.

 

مازندران بیابان می‌شود!

قدس آنلاین: دکتر محمد امینی، استاد دانشگاه و رئیس سابق مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان مازندران گفت: بنا به آمار، اگر روند موجود در برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی ادامه پیدا کند، حداکثر 20 سال دیگر مازندران خشک وبیابان می‌شود.

 

پا روی گلوی «تخت‌فولاد»

ایسنا: خبرها حاکی است که تکیه ‌«لسان‌الارض» در قبرستان تاریخی تخت فولاد اصفهان و مکان دفن یوشع نبی (ع) و یکی از قدیمی‌ترین قبرستانهای شیعه، بر اساس رأی کمیسیون ماده پنج اصفهان، قرار است به سالن اجتماعات 6 هزار متری تبدیل شود.

 

تجمع مقابل مجلس

ایرنا: روز گذشته جمعی از مربیان پیش دبستانی و کارکنان بخش خصوصی شرکت مخابرات برای رسیدگی به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

 

انتقادها را ‌قبول می‌کنیم

تسنیم: حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه رؤسای  کل سابق و فعلی دادگستری آذربایجان شرقی، با بیان اینکه هرکسی که بخواهد مفسده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایجاد کند تا حد امکان و توان خواهیم ایستاد و انتقادها را هم قبول می‌کنیم، گفت: حتی در داخل قوه قضاییه نیز برخورد با متخلفان صورت می‌گیرد.

 

دلالی برای خرید ملک در ترکیه

گروه سیاسی: گفته می شود که سرمایه داران کشور ترکیه با سوء استفاده از تبلیغات ماهواره ای به جذب سرمایه ایرانیان در بخش مسکن اقدام می کنند. به گفته یک منبع آگاه، برخی مشاوران رسانه ای ایرانی در ترکیه که حقوقهای کلانی نیز دریافت می کنند، با شرکتهای بزرگ انبوه ساز قرارداد بسته وبابت جذب هرسرمایه گذار و یا خریدار ایرانی به این کشور، پورسانت خود را نیز دریافت می کنند. 

 

سفر میلیونی ایرانی ها به ترکیه!

ایسنا: هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران با اشاره به بازدید یک میلیون و 600 هزار نفر ایرانی در سال 94 از ترکیه افزود: در سال گذشته 400 هزار گردشگر ترکیه از ایران دیدن کردند.

 

عینک‌های 18 میلیونی برای پولدارها!

قدس آنلاین: خبرها حاکی است که در برخی نقاط بالای شهر تهران ودر برخی عینک فروشی‌های لوکس، فرمهای خاص با قیمتهای 17 تا 18 میلیون تومان به فروش می رسد.

 

افزایش 6/15 درصدی نرخ اجاره مسکن

مهر: بانک مرکزی اعلام کرد: شاخص بهای مسکن اجاره ای در مناطق شهری ایران در سال ۱۳۹۳ نسبت به متوسط سال قبل از آن 6/15 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

ادامه تولید ایران 140

فرارو: محمد سیرتی، مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران از طراحی و تولید یک هواپیمای جدید ۷۰ نفره در داخل کشور خبر داد و گفت: تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ ادامه دارد، اما اجازه پرواز آن پس از سانحه سال گذشته لغو شد.

 

مرگ دو خانم ربطی به پرسپولیس ندارد

تابناک: نیروی انتظامی استان خوزستان مرتبط دانستن مرگ دو خانم در ماهشهر با شادی هواداران پرسپولیس در این شهر را رد کرد.

 

انتقاد آشنا از صدا و سیما

جماران: حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جای یک برنامه خوب درباره کتاب و موسیقی در صدا و سیما خالی است، گفت: متأسفانه شورای نظارت بر صداوسیما به منزله شورای سیاستگذاری در صداوسیما تلقی نمی‌شود و صداوسیما نیز دارای شورای سیاستگذاری به آن معنا نیست.

 

نامزدی برای تصدی ریاست نداریم

خبرآنلاین: سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره انتخابات آینده هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بعید می دانم در برابر لاریجانی نامزدی داشته باشیم به همین دلیل سعی می‌کنیم با فراکسیون رهروان ولایت فهرستی مشترک ارایه دهیم.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* آقای خاویر بتل نخست‌وزیر لوکزامبورگ با دوست پسر بلژیکی خود ازدواج کرد. مراسم قانونی این دو همجنس باز توسط خانم لیدی بولفر شهردار لوکزامبورگ و با حضور نخست‌وزیر بلژیک صورت گرفت. نخست‌وزیر بلژیک در حاشیه این مراسم گفت: «لوکزامبورگ درحال ارائه نمونه مدرن و پیشرو در مسائل اجتماعی است درحالی که ما درحال مشاهده دشمنی با پدیده ازدواج همجنسگراها در اروپا هستیم.» غربی‌ها با پیشتازی در رسمیت بخشیدن به روابط غیراخلاقی همواره سعی می‌کنند به روابط نامشروع و ضد خانواده صبغه قانونی ببخشند و روشنفکرمآبان اروپایی این اقدام‌های غیراخلاقی را نمونه تمدن و احترام به مسائل اجتماعی و آزادی‌های فردی قلمداد می‌کنند!

* اظهارات «ضاحی خلفان» رئیس پلیس سابق دبی درباره فرسوده شدن امت عرب، جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است. وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مردمی هستیم که ناممان را امت عرب گذاشته‌اند، گذشت زمان ما را فرسوده و هلاک کرده و فاتحه آن را باید خواند، مردمی که از راستگویی و صداقت متنفر و عاشق دروغگویی هستیم. بسیاری از کاربران توییتر اظهارات خلفان را تایید کرده و برخی نیز با او به مخالفت برخاسته‌اند و مقامات اماراتی، انتساب نظرات وی به این امارات را رد می‌کنند.

* وبگاه خبری نشریه «المنار» فلسطین به نقل از منابع آگاه اروپایی اعلام کرد مقامات امنیتی، نظامی و سیاسی عرب و اسرائیلی به صورت هفتگی با یکدیگر دیدار دارند. براساس همین گزارش، مشورت‌ها با رژیم صهیونیستی بر چگونگی حمایت از میدان‌های نفتی و مقابله با هر تلاش خارجی که به ثبات داخلی آنها ضربه می‌زند،‌ متمرکز است.

*********************************

روزنامه خراسان**

تعيين امتيازات ويژه براي صادرات از چابهار

بر اساس ابلاغيه يک مقام مسئول به همه دستگاهها و نهادهاي ذي ربط در امر صادرات کالا، اعلام شده است که با توجه به تصميمات اتخاذ شده براي تشويق شرکت هاي حمل و نقل بين المللي و تجار ايراني، کليه محموله هاي ترانزيتي که از طريق بندر چابهار به افغانستان منتقل شوند، شامل تخفيف 33 درصدي مابه التفاوت سوخت دريافتي و تخفيف 50 درصدي براي تعرفه هاي عوارض بندري، تخليه و بارگيري و غيره مي شوند. همچنين در اين بخشنامه تاکيد شده است که شرايط ورود موقت کاميون هاي افغاني نيز بدون هيچگونه محدوديتي فراهم خواهد شد.

 

 هشدار درباره صيانت از منبع تامين آب پايتخت

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک دستگاه مسئول به تعدادي از مديران استان البرز، تاکيد شده است که با توجه به قرار گرفتن برخي روستاهاي اين استان در حريم درياچه سد طالقان که بخشي از آب شرب شهر مهمي چون تهران را تامين مي کند، مسئولان مربوطه بايد ضمن کنترل و نظارت جدي بر ساخت و سازهاي اين حريم و صيانت از منابع آبي و اراضي منطقه مذکور، تا تصويب طرح ويژه مربوط به اين منطقه، هرگونه توسعه روستاهاي مذکور را ممنوع اعلام کنند.

 

خبرآنلاين خبرداد

بسياري از سايت هاي معتبر و روزنامه هاي شناخته شده دنيا از اتفاقات بازي «کثيف» در ورزشگاه تبريز نوشتند.روزنامه انگليسي گاردين با تعجب نوشت:«درحالي که تيم ديگري در ليگ ايران قهرمان شده بود ، هواداران تيم تبريزي جشن قهرماني گرفتند.»همچنين خبرگزاري فرانسه و سايت ياهو گزارشي از تبريز را بازنشر کردند که به تمام جزئيات بازي تبريز پرداخته بود. به نظر مي رسد اتفاقات تبريز بهانه اي جديد باشد براي اينکه فيفا از فدراسيون ايران توضيح بخواهد و از اين بپرسد که آيا دخالتي بيروني در تعيين نتيجه ليگ ايران نقش داشته است؟

 

 انتخاب مدعي شد

اولين تغييرات در دولت «تدبير و اميد» کليد خورد و در اقدامي عجيب، حجت ا... رضايي سرپرست فرمانداري جهرم پس از آنکه در ماجراي حمله به علي مطهري در شيراز نقش سازنده اي ايفا کرد، با فشار برخي نمايندگان مجلس برکنار شد.رضايي که در ده ماه گذشته مسئوليت فرمانداري جهرم را برعهده داشت، نقشي فعال در پيش و پس از حادثه مشهور شيراز داشت.

 

 پارسينه نوشت

اکبر منتجبي، روزنامه نگار اصلاح طلب در مطلبي با عنوان «تخم مرغ شانسي يا خاک بر سر ما»، ادعايي را درباره رويکرد سياسي برنامه طنز خندوانه مطرح کرد.منتجبي نوشت: «اين واقعا فاجعه است که تنها برنامه پربيننده تلويزيون خندوانه باشد؛ برنامه اي که فصل اول آن موفق بود و فصل دوم آن، هم افت کرده و هم انتخاباتي شده است. از الان پاي کانديداهاي اصولگرايان براي انتخابات مجلس به اين برنامه باز شده است. يک شب حسيني وزير ارشاد احمدي نژاد و يک شب هم دبير نواصولگرايان. بايد منتظر ضرغامي ها و چهره هاي ديگر هم باشيم تا از اين تخم مرغ شانسي بالاخره چند نفري راي بياورند و به مجلس راه پيدا کنند.نمونه چنين برنامه اي صندلي داغ بود که خوب شروع شد و بعد ابزار سياسي شد.

 

پارس نيوز مدعي شد

کري در دو تماس جداگانه درخواست‌هايي از ظريف داشته و در تماس دوم تلاش کرده تا بدعهدي و بدقولي خود در تماس اول را جبران نمايد. تماس اول در 21 آوريل(اول ارديبهشت) از سوي جان کري صورت مي گيرد. کري در اين گفتگوي تلفني از ظريف مي‌خواهد برنامه هايي که ايران پيرامون بحران يمن دارد را متوقف نموده و در مقابل، وي نيز از مقامات سعودي خواهد خواست تا بمباران يمن را متوقف و اعلام آتش بس نمايند.قول کري به ظريف موجب مي شود تا اميرعبدالهيان معاون عربي- آفريقايي وزارت امورخارجه، رسما اعلام نمايد: «تا ساعتي ديگر آتش بس در يمن اعلام مي شود»اما با وجود توقف برنامه هاي ايران،براي تسريع در روند اعلام آتش بس اين وعده و قول وزير خارجه آمريکا نيز تو خالي درآمد وعربستان تجاوز خود به يمن را پايان نداد.تماس دوم جان کري با ظريف در هفته اول ماه مي‌انجام شد. بر اساس اطلاع پارس، وي براي جبران وعده دروغ و توخالي قبلي، قول داد آمريکا 68 ميليون دلار براي کمک هاي بشردوستانه به يمني هاي جنگ زده، کالا ارسال نمايد و در عين حال وعده جديدي را مطرح ساخت که ميز مذاکرات حل بحران يمن از «رياض» به «ژنو» منتقل شود.بر اين اساس، وعده جديد کري به ظريف، خلاف قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل تلقي مي شود و در صورتي که محقق شود اعتبار و شان عربستان به شدت در ميان کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس، لطمه خواهد خورد و عملا حذف و يا به حاشيه رفتن آل سعود تسريع خواهد شد.

*********************************

روزنامه ایران**

انتقاد از القای شکست مذاکرات در  برخی برنامه های سیما

«طرف امریکایی با کار رسانه‌ای هماهنگ، شکست‌ها و عقب‌نشینی‌های خود را در مستند‌هایش به پیروزی تشبیه می‌کند و در مقابل و به صورت شگفت‌آور، طرف ایرانی با کار رسانه‌ای هماهنگ پیروزی‌های به دست آورده را تشبیه به شکست می‌کند.» ایسنا با نقل این جمله از «تدبیر24» افزوده است: «مستندهای پرشمار با عنوان‌های: منطق روشن توافق خوب، بهانه، شوخی تلخ، فرصت‌های امریکایی، از هیروشیما تا لوزان، شطرنج با گرگ‌ها، نظارت و د‌ه‌ها نام دیگر که همگی با پخش فیلم‌های آرشیوی و وصله و پینه کردن گذرگاه‌های تاریخی و با گذاشتن آهنگ‌های تلخ و مأیوس‌کننده و حتی مصاحبه با مدیران دوران طاغوت به دنبال القای شکست و سازشکار جلوه دادن مذاکره‌کنندگان هسته‌ای هستند.  بسیاری از مستند‌ها تمرکز در از بین رفتن دستاوردهای هسته‌ای دارند که توسط حسن روحانی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی شروع و در دوران ریاست جمهوری قرار است کار ناتمامش به پایان برسد. در هیچ کدام از این مستند‌ها تأکیدی بر حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای، تعطیل نشدن هیچ‌یک از مراکز هسته‌ای، فعال ماندن کلیه مراکز علمی و تحقیقاتی، خارج نشدن هیچ گونه مواد هسته‌ای از کشور و از همه مهم‌تر به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای توسط مذاکره‌کنندگان دیده نمی‌شود و به جای به نمایش درآوردن رشادت‌ها، ایستادگی‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی مذاکره‌کنندگان، حتی کمترین اشاره‌ای از آنها در این مستندسازی‌ها پخش نمی‌شود. ولی در مقابل مخالفین توافق هسته‌ای با شبهه‌افکنی صرفاً به دنبال فریب خورده، سازشکار و غربزده جلوه دادن فرزندان انقلاب هستند.»

 

توافق «بعید» از نگاه ریابکوف

 سرگئی ریابکوف با رد ادعای احتمال موافقت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با بازدید بازرسان آژانس از مراکز نظامی و توافق زودهنگام ایران و گروه 1+5 برای بازرسی‌های آژانس از تأسیسات نظامی ایران از جمله پارچین را بعید دانست. به گزارش فرارو به نقل از «ایتارتاس»، معاون وزیر خارجه روسیه که سرپرستی هیأت مذاکره کننده این کشور را در مذاکرات هفته گذشته معاونان وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در وین به منظور تدوین نگارش پیش‌نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک را برعهده داشت، در پایان این مذاکرات از روند رو به پیشرفت مذاکرات خبر داد و گفت: «به غیر از رفع تحریم در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم.»

*********************************

 روزنامه جام جم **

 ماجرای کشتی سنگاپوری

 

 روز پنجشنبه در یک اقدام هماهنگ رسانه‌ای، یک مسئول آمریکایی در کنار شبکه‌های عربی مدعی شدند که پنج قایق ایرانی با هدف متوقف کردن یک کشتی باری سنگاپوری در خلیج فارس تیر هشدار شلیک کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه سی.‌ان.‌ان اعلام کرد هنوز مشخص نیست آیا تیرهای شلیک شده به کشتی آلپاین اترنیتی، اصابت کرده یا خیر. با این حال واقعیت این است که کشتی تجاری سنگاپوری روزهای نخست فروردین ماه گذشته باعث وارد آمدن خسارت زیادی به یک دکل نفتی ایران شده و از محل گریخته بود.

در همین راستا حبیب جدیدی، مدیر کنسرسیوم فاز ١٣ پارس‌جنوبی در گفت‌وگو با «شانا» با اشاره به این که شناور سنگاپوری آلپاین اترنیتی متعلق به شرکت نروژی ترنس پترول پیش از پرداخت خسارت، قصد خروج از آب‌های منطقه را داشته، افزود: از کشورهای همسایه منطقه می‌خواهیم با توجه به توافقنامه Rompi نسبت به توقیف و تحویل شناور یاد شده، همکاری لازم را انجام دهند.

 سیدحسن خمینی: اختلافات قومیتی را ملی نکنید

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان، با بیان این‌که در استان‌های مختلف ممکن است میان شهرهای گوناگون اختلاف وجود داشته باشد گفت: اما این اختلافات را ملی نکنید، بلکه ارتباطات خود را افزایش دهید تا حل شوند. به گزارش «انتخاب»، یادگار امام گفت: نگذارید در مساله محدودیت امکانات، موضوع قومی شود؛ اما اگر واقعا در موارد خاصی مسأله قومیتی است، موضوع را در حد خودش ببینید و آن را تشدید نکنید، زیرا تشدید یک امر غلط، بعضا راه حل آن نیست.

 سیل تفسیرهای توهین‌آمیز عربستان علیه ایران

 وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل به موانع پیش‌روی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره کرده و ضمن انتقاد شدید از مواضع ریاض در این رابطه گفته است: «سیلی از تفسیرهای توهین‌آمیز از سوی عربستان سعودی علیه ایران به‌راه افتاده است.» به گزارش انتخاب، وی با تاکید بر این‌که ایران قصد تسلط بر منطقه را ندارد گفته «ما از داشتن کشوری با این جغرافیا و وسعت فعلی خرسند هستیم.»

ظریف در این گفت‌وگو تاکید کرده که «امکان توافق با غرب بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران بسیار زیاد است، به شرط این که شرکای مذاکراتی ما مساله را جدی بگیرند.»

 درخواست بختیار از موساد برای ترور امام(ره)

 یک مقام سابق موساد، (دستگاه اطلاعات خارجی اسرائیل)، فاش کرده شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر رژیم پهلوی، از ماموران این سازمان در تهران خواسته بود امام خمینی(ره) را ترور کنند.

 آن‌طور که بی.‌بی.‌سی نوشته، یوسی الفر، تحلیلگر امور ایران در موساد در مقطع انقلاب در کتاب تازه خود می‌گوید در جلسه‌ای که در این باره برگزار شد، به مقام‌های عالی موساد گفته به دلیل کمبود اطلاعات درباره آیت‌الله خمینی به دشواری می‌توان درخواست شاپور بختیار را عملی کرد. پیش از این و در سال ۲۰۰۹ الیز زفریر فاش کرده بود که شاپور بختیار از او خواسته بود در مورد امام خمینی(ره) «کاری بکنند» اما موساد این درخواست را رد کرد.

 

توصیه افخم به شرکت‌کنندگان نشست کمپ‌دیوید

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به برگزاری نشست رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران برخی کشورهای عربی در کمپ‌دیوید، به شرکت‌کنندگان در این نشست توصیه کرد که هماهنگی بیشتری در گفتار و رفتار خود داشته باشند. وی افزود: متاسفانه حمله نظامی خارجی به یمن و حمایت آمریکا از این حمله نه تنها در تعارض با مقررات بین‌المللی است بلکه با برخی مفاد بیانیه کمپ دیوید هم همخوانی ندارد.

 حمایت از تیم مذاکره‌کننده

 سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه گفت: از تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنیم. به گزارش ایسنا، او در سخنانی در شهر کلاردشت افزود: با توجه به منویات رهبرمعظم انقلاب، از تیم مذاکره‌کننده می‌خواهیم خط قرمزها را همواره مد نظر داشته باشند.

 توصیف حدادعادل از تهدیدات آمریکا

 غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، تهدیدات اخیر آمریکایی‌ها علیه ایران را «کری‌خوانی قبل از مسابقه» خواند و گفت: این رفتارها، نوعی کار تبلیغاتی روانی برای باج‌خواهی در مذاکرات است. او در گفت‌وگو با مهر در رابطه با اقدام برخی نمایندگان برای پیگیری طرح سه‌فوریتی در حوزه هسته‌ای و حواشی پیش آمده در این رابطه یادآور شد: صرف‌نظر از درستی یا نادرستی این کارها، نیت کسانی که اقدام می‌کنند، خیرخواهانه است؛ یعنی نگران عزت و منافع ملی هستند، هرچند ممکن است در انتخاب روش ما با آنها اختلاف سلیقه داشته باشیم.

 ورود مجلس به تخلف 32میلیاردی

 محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از برگزاری جلسه اعضای کمیسیون به منظور روشن‌شدن ماجرای تخلف 32 میلیارد تومانی در صندوق رفاه دانشجویی دولت سابق طی 2 روز در هفته جاری، خبر داد و به «خانه ملت» گفت: سوء استفاده‌های مالی صورت گرفته، چه از روی قصور، عمد و چه از سر تسامح بوده یا هر چیز دیگری، تخلف و جرم است که ابعاد مختلف آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات