تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۷۵۲۸۷
روایت رئیس سازمان انرژی اتمی از اتاق چانه زنی‌های سوئیس

ناگفته‌های صالحی از مذاکرات هسته‌ای

مقدمه: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی شنبه شب ( 5/2/49) با حضور در برنامه <نگاه یک> شبکه اول سیما، بار دیگر درباره جزئیات مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در لوزان توضیحات مفصلی ارائه داد و ضمن آن، به این پرسش که چرا فکت شیت ایران منتشر نمی‌شود، پاسخ داد. او که در جریان مذاکره اخیر هسته ای، ملاقات‌های منظم و هدفمندی با طرف امریکایی داشت، علاوه بر گزارش صریح از تلاش تیم مذاکره برای رفع تحریم‌ها، جزئی‌ترین امور قابل انتشار مذاکرات را ارائه کرد. صالحی که در دولت گذشته نیز به عنوان وزیر امور خارجه در جریان مذاکرات هسته‌ای بود، به جزئیات و ناگفته‌های بسیاری از روند و محتوای مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد. سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی و یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده ایران پاسخ بسیاری از ابهام‌های و منتقدان را در خود داشت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در روزهای اخیر در وین بخشی از مسائل ابهام‌زدایی شد و طرف‌های مقابل لغو یکجای تحریم‌ها را پذیرفتند به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صالحی در برنامه نگاه شنبه شب شبکه اول سیما با بیان اینکه اکنون مذاکرات وارد جزئیات شده است و در لوزان به مفاهیم مشترکی درباره محورهای اصلی مذاکرات از جمله نطنز، فردو و اراک رسیدیم، افزود: وارد عرصه ای شده‌ایم که مفاهیم مشترک به توافقنامه تبدیل شود.

وی گفت: مفاهیم مشترک کنونی تعهدآور نیست اما از این به بعد به جزئیات می‌پردازیم و کارشناسان در این باره مذاکره می‌کنند.

صالحی افزود: اصل روشن است که باید چه کنیم و در وین درباره بحث تحریم‌ها مذاکره داشتیم.

وی گفت: مسائل حقوقی و فنی روشن است و بحث تحریمها نیز باید روشن شود بویژه پس از گزاره برگی که امریکایی‌ها منتشر کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امریکایی‌ها در انتشار گزاره برگ مذاکرات لوزان درست و نادرست را با یکدیگر قاطی و تشویش فکری ایجاد کردند.

در جلسه اخیر معاونان وزیر امور خارجه و کارشناسان در وین این مسائل مرور و ابهامات تا حدودی برطرف شد.

وی با بیان اینکه مذاکره فن است و باید درباره آن کتاب نوشت گفت: طرف‌های مذاکره‌کننده به خود اجازه می‌دهند از هر ابزاری در مذاکره استفاده کنند که دست بالاتر را داشته باشند.

صالحی افزود: از جمله ابزاری که در مذاکره استفاده می‌شود رسانه، افکار عمومی و عصبانی کردن طرف مقابل است.

وی گفت: امریکایی‌ها چون امپراتوری رسانه‌ای را در دست دارند می‌توانند افکار عمومی را آنچنان که می‌خواهند بسازند اما حقیقت را نمی‌توانند کتمان کنند.

صالحی افزود: مواردی است که پس از پایان مذاکرات و اصول توافقنامه و مبرهن شدن نتایج می‌توان درباره آن صحبت کرد.

نیازی به گزاره برگ نداریم

وی گفت: امروز متوجه شدم رسانه‌های رسمی کشور بیش از گزاره برگ امریکایی‌ها مواردی را مشابه گزاره برگ منتشر کرده بودند و رسانه‌های خارجی از این مطالب استفاده کردند.

صالحی افزود: امریکایی‌ها در گزاره برگ خود برای توجیه مخالفان و افکار عمومی کشورشان  درست و نادرست را قاطی کردند.

وی گفت: انتظار داشتیم در گزاره برگ امریکایی‌ها موارد درست را بیشتر و نادرست را کمتر می‌آوردند که منجر به تفسیر و استنباط نادرست نشود. صالحی افزود: با توجه به فضای عمومی کشور گزاره برگی را آماده کردیم اما گفت‌و‌گوی دو ساعته وزیر امور خارجه با برنامه نگاه شبکه اول سیما و مطرح شدن همه موارد و گفت‌و‌گوی اینجانب با برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه 2 موجب شد گزاره برگ منتشر نشود و همین صحبت‌ها تبدیل به گزاره برگ شد. وی افزود: مسئولان کشور در پی تأمین منافع ملی هستند و ما در شرایط بسیار حساسی هستیم که هر کسی می‌تواند سوء‌استفاده کند.

صالحی گفت: رژیم صهیونیستی و دیگران می‌خواهند به گونه‌ای به مذاکرات خدشه وارد کرده و بهانه ایجاد کنند. وی افزود: توصیفی که از مذاکرات در سخنان مسئولان کشور چه در صدا و سیما و چه در دانشگاه‌ها شد کفایت می‌کند و اکنون که مذاکرات دوباره آغاز شده نیازی به گزاره برگ نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران در جهان تنها کشور در حال توسعه‌ای است که به همه فناوری‌های مرتبط با دانش هسته‌ای دست یافته است.

ایران همه فناوری‌های مرتبط با دانش هسته‌ای را دارد

آقای صالحی در ادامه سخنانش افزود: هیچ مورد از فناوری های هسته‌ای نیست که ایران به آن دست نیافته باشد.

وی چرخه سوخت از اکتشاف تا استخراج از تبدیل به قرص تا مجتمع سوخت، طراحی قلب رآکتور، تولید آب سنگین، غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را مهمترین فناوری‌های مرتبط با دانش هسته‌ای دانست که دانشمندان ایرانی به آن دست یافته‌اند. صالحی خاطرنشان کرد: حتی خارجی‌ها نیز از دستاورد هسته‌ای همچون مجتمع سوخت متحیر شده بودند و علاوه بر آن شاهد طراحی رآکتور اراک و بازطراحی قلب این رآکتور بودیم. وی ادامه داد: آب سنگین نیز کالایی راهبردی است که سالانه 20 تن تولید می‌کنیم که رقم قابل توجهی است و بر همین اساس اکنون 90 تن آب سنگین در اختیار داریم که طبق توافقنامه قادر خواهیم بود اضافه تولید خود و اورانیوم غنی شده را نیز بفروشیم که امتیاز بسیار بزرگی است.

خطوط قرمز ایران در مذاکرات

وی درباره خطوط قرمز اعلامی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: یکی از خطوط قرمز ما رآکتور اراک بود که بر این اساس ماهیت غنی‌سازی آن باقی ماند علاوه بر آن فردو و نطنز نیز به فعالیت خودشان ادامه خواهند داد.

صالحی تأکید کرد: در فردو هزار سانتریفیوژ باقی می‌ماند که 350 ماشین در چرخه خواهد بود و در نطنز نیز پنج هزار ماشین به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه تحقیق و توسعه را یکی از خطوط قرمز و بایدهای ایران نام برد و گفت: تلاش بسیاری شد تا تحقیق و توسعه متوقف شود و یکی از علت‌های طولانی شدن جلسه آخر مذاکرات که تا صبح به طول انجامید این بود که تحقیق و توسعه متوقف شود و استنباط ما این بود که آنان در صورت قبول کردن ما در انصراف از تحقیق و توسعه آماده هر گونه امتیازی بودند هر چند به طور واضح آن را نگرفتند اما استنباط ما از مذاکره این مهم را می‌رساند.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند 20 هزار ماشین سانتریفیوژ به پنج هزار ماشین کاهش یافت خاطرنشان کرد: البته 20 هزار عدد حدودی است و در اصل 10 هزار ماشین کار می‌کند و 10 هزار ماشین دیگر اورانیوم تولید و غنی‌سازی نمی‌کرد و نصب شده بود و دو هزار و چند صد ماشین فعالند که از این تعداد 600 ماشین غنی‌سازی می‌کرد که حاصل آن 17 کیلو غنی‌سازی اورانیوم بود.

صالحی گفت: اینکه بقیه سانتریفیوژها چرا همین طور نصب شده بود تصمیم الان نیست بلکه در دولت سابق این تصمیم گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز سالانه بوشهر 30 هزار کیلو اورانیوم غنی شده است که ما 1500 تا 2000 کیلو تولید می‌کنیم.

صالحی در ادامه درباره نیاز به 190 هزار سو سانتریفیوژ گفت: کل مجتمع نطنز 48 هزار ماشین IR1است که اگر هر کدام یک سو باشد 48 هزار سو می‌شود بنابراین برای رسیدن به 190 هزار سو سه مجتمع نطنز نیاز داریم که البته با شرایط جدید دیگر بجای زیر زمین می‌توانیم آن را در سوله و روی زمین درست کنیم که این مسأله نیز زمان بر است. وی خاطرنشان کرد: حتی اگر با 1+5 نیز مشکلی نداشته باشیم باید برای 190 هزار سو چند مجتمع نطنز اضافه کنیم و 170 هزار ماشین دیگر بسازیم تا به 190 هزار سو برسد که این خود چند سال طول خواهد کشید.

در مذاکرات، طرف‌های مقابل تهمت‌های ناروایی به ما زدند

دکتر صالحی گفت: طی مذاکرات هسته‌ای طرف‌های مقابل تهمت‌های ناروایی به ما زدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طرف‌های مذاکره‌کننده ایران در شورای امنیت در مقابل فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهان مصوباتی شدند که طی آن ایران باید غنی‌سازی را معلق کند افزود: ما فعالیت‌های هسته‌ای را معلق نکرده و نخواهیم کرد و مذاکرات هنوز در حال طی شدن است و نشاط هسته‌ای ما از بین نرفته است.

وی گفت: بحث تولید ماشین‌های پیشرفته IR2M تا IR8 قبل از فعالیت‌های من در سازمان انرژی اتمی شروع شد. در آن زمان گفته می‌شد که باید IR1 کنار گذاشته شود این در حالی بود که ماشین‌های IR1 بعد از ورودشان به پاکستان به صورت تجمیع نشده تا سال 76 دو سال صرف مونتاژشان شد.

صالحی افزود: سر هم کردن این ماشین‌ها به خاطر ظرافت‌های زیاد بسیار سخت بود و ما این کار را انجام دادیم و به این کار می‌گویند تکنولوژی.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ما از سال 85 وارد مهندسی معکوس شدیم چرا که فهمیدیم ماشین‌های IR1 کرش بالایی دارند و به همین خاطر بود که پاکستانی‌ها هم دیگر از آن استفاده نمی‌کردند.

وی افزود: ما به ناچار به سمت طراحی IR2M رفتیم و با این کار کم کم IR1 را کنار گذاشتیم. در سال 90 دوباره تصمیم بر این شد تا IR4 به تولید بالا نرسد و دو باره با IR1 و IR2M کار انجام شود زیرا هنوز آبشارهای 64 تایی آنها قابل استفاده بود.

صالحی گفت: امروز من این اطمینان را می‌دهم که درست است که ما از سال 69 خریداری ماشین‌ها را آغاز کردیم و این به آن معنا نیست که قبل از آن ما خواب بودیم و به یکباره بیدار شدیم بلکه ما به نوعی خواستیم با وارد کردن ماشین‌ها با نشاط فراوان عقب ماندگی زمان جنگ را جبران کنیم.

وی افزود: از سال 69 تا به حال جلو آمده‌ایم و تمام آستانه‌های فناوری‌های هسته‌ای را به دست آورده‌ایم و حالا باید آینده این صنعت را به گونه‌ای حفظ کنیم که هم ایجاد شغل کرده باشیم و هم برای بکار‌گیری این صنعت برنامه‌های منسجم تری را داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از پایان 10 سال تعیین شده در مذاکرات 4 سال طول می‌کشد تا سطح غنی‌سازی رابه 190 هزار سو برسانیم.

علی اکبر صالحی درخصوص استفاده نکردن ایران از نسل‌های سانتریفیوژ IR2  تا IR8 برای رسیدن به اورانیوم غنی‌سازی شده طی 10 سال آینده گفت: ما پذیرفتیم که در طول این 10 سال سقف تعداد ماشین‌هایمان در نطنز 5060 ماشین IR1و در فردو 1044 ماشین غنی‌سازی باشد. وی در خصوص تأمین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه بوشهر گفت: بر اساس قراردادی که با روس‌ها داریم، ‌تا 10 سال این سوخت تأمین می‌شود که دو سالش سپری شده و بعد از 10 سال هم قابل تمدید است.

صالحی افزود: ما در این مذاکره یکی از محدودیت‌هایی که پذیرفته ایم، ‌تعداد سقف ماشین هایمان است حالا شاید مطرح شود که چرا پذیرفته‌ایم که باید مجدداً به مذاکرات برگردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پایان مدت اعتماد‌سازی در توافقات لوزان سوییس گفت: در پایان 10 سال به صورت لحظه‌ای نمی‌توان به سمت 190 هزار سو پرش کرد. وی گفت: در طول این مدت از 5060 ماشین IR1در نطنز استفاده می‌کنیم و در صورت خرابی این ماشین‌ها از ماشین‌های داخل انبار استفاده می‌کنیم که در انتهای 10 سال ما 5060 ماشین IR1خواهیم داشت.

صالحی افزود: در پایان این 10 سال برای رسیدن به ظرفیت 190 هزار سو حدود سه تا چهار سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به وجود دو سالن A وB در نطنز گفت: در سال A فقط ماشین‌های IR1، IR2M،  IR4 و احتمالاً IR6 را می‌توانیم جای دهیم، البته درباره‌ IR6 این مسأله با تردید بیان می‌شود اما ماشین IR8  را به خاطر وضع سکوها نمی‌توان جای داد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: در سالن B هنوز هیچ تجهیزاتی جای داده نشده و دست نخورده مانده است و تا انتهای 10 سال هیچ زیرساختی در این سالن ایجاد نمی‌شود.

وی درخصوص علت پذیرش خالی ماندن سالن B در روند مذاکرات گفت: هنوز تست‌های مکانیکی IR8 به پایان نرسیده و این زمان می‌برد و ممکن است ما در این سالن از این ماشین استفاده کنیم.

صالحی با اشاره به مقاله شرکت یورنکو؛ به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های غنی‌سازی جهان در سال 2000 گفت: از زمان خلق یک ایده برای یک ماشین جدید تا رسیدن به تولید انبوه حدود 8 سال طول می‌کشد بنابراین این مسأله در خصوص IR8  برای رسیدن به نتیجه طول خواهد کشید و ما باید اطمینان حاصل کنیم که دچار جریان IR1 نشویم.

وی گفت: برای زیرساخت سالن B وقتی اطمینان از ماشین‌ها نداریم کاری نمی‌کنیم و تصمیم عجولانه نمی‌گیریم.

صالحی افزود: از پایان سال دهم برای رسیدن به مرز 190 هزار سو حدوداً 3 تا 4 سال طول خواهد کشید.  وی در خصوص حق غنی‌سازی ایران و به رسمیت نشناختن آن از جانب امریکایی‌ها گفت: موضعگیری امریکایی‌ها همواره نشان می‌دهد که حق غنی‌سازی برای ایران قائل نیستند و این چیزی است که الان در دولت امریکا دیگر گفته نمی‌شود ولی در کنگره مطرح می‌شود.

ناگفتههای مذاکرات در سال 91

صالحی با اشاره به روند مذاکرات در سال 91 و زمان مسئولیتش در وزارت خارجه گفت: در آن زمان با اجازه رهبر معظم انقلاب قرار شد گفت‌و‌گوی دو طرف امریکا و ایران تنها بر سر مسأله هسته‌ای صورت گیرد.

وی افزود: این مذاکرات در عمان بین کارشناسان دو کشور برگزار شد و بر اساس گزارش سلطان عمان امریکا در این مذاکرات اعلام کرد حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قرار شد انجام مذاکرات به بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم موکول شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مذاکرات هسته‌ای شامل سه لایه فنی، حقوقی و سیاسی است.

دکتر صالحی با بیان اینکه در خصوص مسائل حقوقی و سیاسی مذاکرات هسته‌ای دخالتی نداشته است گفت: این احتمال وجود دارد که طرف‌های مذاکره‌کننده بخواهند شرح پروتکل الحاقی را از منظر خود ببینند.

وی افزود: در پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده می‌شود که از سایت‌های هسته‌ای ایران بازدید به عمل آورد ولی اگر بخواهند از سایت‌های غیرهسته‌ای بازدید کنند باید این درخواست را با ایران در میان گذارند و برای بازدیدشان دلایل متقاعدکننده‌ای بیاورند و بعد از آن، این ایران است که می‌تواند بگوید آمادگی بازدید دارد یا خیر.

صالحی گفت: یکی از مسائلی که مدت‌ها مطرح است طرح مدالیته مسائل هسته‌ای است که بخشی از آن در زمان آقای لاریجانی و بخشی از آن در زمان آقای جلیلی حل شد و آن، این است که طرف‌های مذاکره‌کننده اعلام کردند ایران مطالعات و انفجارهای قوی هسته‌ای را آغاز کرده است در حالی که این ایرادی ندارد چرا که انفجار قوی می‌تواند انجام شود اما نه در راستای ساخت بمب اتمی.

وی افزود: در خصوص بازدیدهای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دکتر روحانی هم گفته بود به شما اجازه بازدید می‌دهیم و جای بازدید را می‌توانید خودتان انتخاب کنید اما بعد از این گفته چند بار بازدید آنها از تأسیسات پارچین صورت گرفت که در نهایت هم به ما ضمانتی داده نشد که این بازدیدها دوباره تکرار نشود گویی که خودشان هم نمی‌دانستند از این بازدیدها چه می‌خواهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: واقعیت غیرقابل انکار این است که طرف مقابل در شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نفوذ دارد و نگاهش در تعامل با دیگران منطق قدرت است و می‌گوید چون زور داری زور بگو.  آقای صالحی افزود: البته ویژگی برجسته ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران همان مقاومت است که به عنوان یک عنصر اقتدار در برابر زورگویی‌ها عمل کرده است.

آژانس باید بی‌طرف وارد عمل شود

وی با یادآوری موضوع مطالعات ادعایی طرف مقابل گفت: آژانس باید در این باره از منظر بی‌طرف وارد عمل شود تا موضوع به سرانجام برسد. وی افزود: آنان درباره IBW یا انفجارها می‌گفتند که چرا مجید شهریاری روی این موضوعات مقاله نوشت؟ اما پاسخ ما این است که چاپ این مقاله در مجلات شما بوده است و از چه نگران هستید و ما مدت‌هاست که روی این موضوع بحث می‌کنیم تا آن را به پایان برسانیم. به طرف مقابل گفتیم که اگر این‌طور عمل کنید این‌گونه نمی‌شود ادامه داد و آژانس و 1+5 باید به این نتیجه برسند که به آن موضوع پایان دهند و اگر نتوانستند دیگر مشکل خودشان است که البته اگر در حل آن جدی باشند در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل حل است. وی در ادامه درباره مباحث مطرح شده در خصوص PMD گفت: چیزی به نام PMD به آن مفهوم معنا ندارد بلکه اکنون PPI مورد توافق است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما درحال بررسی IR8 هستیم تا بعد از توافق کار را روی آن شروع کنیم البته با توجه به پیشرفته بودن این ماشین فعال شدن آن از ایده تا کاربرد هشت تا 10 سال زمان می‌برد.

وی تأکید کرد: ما بعد از توافقنامه تحقیقات را روی IR8 ادامه می‌دهیم و فعالیت IR6 را سرعت می‌بخشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با قراردادی که با وزارت بهداشت بسته شده ماشین‌های سانتریفیوژ با چرخش 20 هزار دور در دقیقه را در اختیارشان قرار خواهیم داد و پس از آن به ماشین‌های هشتاد دور در دقیقه می‌رسیم.

صالحی درباره فعالیت‌های فردو نیز گفت: ما تولید ایزوتوپ پایه را در این مرکز در برنامه داریم و 1+5 نیز آن را پذیرفته است علاوه بر آن یکی از اعضای 1+5 نیز طبق توافقنامه به ایران در این باره کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اساساً فردو به چه منظور ساخته شد تصریح کرد: فردو به عنوان تضمین‌کننده و استمراردهنده اصل غنی‌سازی ایجاد شد نه غنی‌سازی صنعتی که هم‌اکنون در آن سه هزار سانتریفیوژ IR1 جای می‌گیرد بنا بر این برای 190 هزار سو 190 هزار ماشین IR1 نیاز داریم که این مهم در فردو محقق نمی‌شود چرا که از ابتدا بنایمان به غنی‌سازی صنعتی در این مرکز نبود بلکه هدف ضمانت اصل غنی‌سازی در صورت تهدید دیگر مراکز بود.

فردو ایزوتوپ تولید خواهد کرد

وی گفت: ما در مذاکرات درباره فردو محدودیتی پذیرفتیم اما ایزوتوپ تولید خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: کسانی که زمانی خواستار تعطیل اصل غنی‌سازی و آب سنگین بودند امروز با مقاومت جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ناچار به پذیرش اصل فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده و این فعالیت‌ها حفظ خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تسلط کامل بر ساخت رآکتور آب سبک همانند رآکتور تهران داریم و چنانچه دولت تصمیم به ساخت چنین رآکتوری بگیرد، ‌مشکلی نخواهیم داشت.

تفاهم حاصل شده در چارچوب کلیاتی است که نظام تعیین کرد

علی اکبر صالحی در خصوص ایده‌آل ایران در روند مذاکرات گفت: اگر صداقت ما را می‌پذیرفتند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و مانند عضوهای دیگر آژانس به فعالیت‌مان ادامه می‌دادیم این برای ما ایده‌آل بود. وی افزود: از طرفی هم می‌شد ما مثل لیبی تسلیم صد درصد می‌شدیم که این ایده‌آل غربی‌هاست، ‌حالاکه مذاکره می‌کنیم به این معنی است که می‌خواهیم جایی در این میان ایجاد کنیم.

صالحی گفت: تفاهم حاصل شده در چارچوب کلیاتی است که نظام تعیین کرده و ما همه را حفظ کردیم. وی در خصوص نقض عهد امریکایی‌ها و از سر‌گیری غنی‌سازی در فردو گفت: در صورت نقض عهد ما فقط به اندازه تزریق اورانیوم و بازگشت به روند غنی‌سازی بازمانده‌ایم و سریع می‌توانیم برگردیم. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در خصوص رآکتور آب سنگین اراک گفت: این رآکتور با بازطراحی جدید به عنوان رآکتور آب سنگین تحقیقاتی می‌ماند.

صالحی درپاسخ به سؤالی مبنی بر سابقه خراب غربی‌ها و تضمین‌های احتمالی گفت: این موضوع یکی از مواردی است که در قالب ابعاد حقوقی و طی قرارداد‌های محکم تضمین‌اش برقرار می‌شود.  وی گفت: ساخت و باز طراحی رآکتور اراک به دست مهندسان ایرانی صورت گرفته است و در صورت خلف وعده یک بار دیگر این طراحی را انجام خواهیم داد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: می‌خواهیم با کمک کشورهای پیشرفته این کار را انجام دهیم تا انتقال تکنولوژی انجام شود و از تأمین تجهیزات و بعد تحقیقاتی طرف مقابل نیز استفاده شود.

زمان باز طراحی رآکتور اراک

وی گفت: در مجموع این قراردادها باید به گونه‌ای تنظیم شود که الزام‌آور باشد.

صالحی در خصوص زمان احتمالی بازطراحی رآکتور اراک و بهره‌برداری از آن گفت: در صورت تأمین تجهیزات و سوخت حدود 6 سال دیگر این رآکتور قابل بهره‌برداری خواهد بود اما اگر این راه را خودمان ادامه دهیم در مورد زمان چیزی مشخص نیست.

صالحی در خصوص نیاز ایران به تعداد نیروگاه آب سنگین گفت: بر اساس برآوردهای قبل از انقلاب، ایران باید در سبد انر‍ژی خود 19 هزار مگاوات انرژی هسته‌ای داشته باشد.

وی افزود: برای برآورد این میزان در بعد از انقلاب باید قیمت سوخت برآورد شود که در افق 20 ساله سوخت هسته‌ای ایران باید 10هزار مگاوات یعنی حدود 10 عدد از نیروگاه بوشهر باشد.

صالحی گفت: تصمیم داریم دیگر نیروگاه‌های بزرگ نسازیم و به ساخت نیروگاه‌های کوچک هزار مگاواتی در شهر‌های کوچک اقدام کنیم. وی افزود: با این کار به محل مصرف نیرو نزدیک می‌شویم و امکان تولید آب شیرین در شهرهای جنوبی میسر خواهد شد.

صالحی گفت: قابلیت صنعت ما برای تولید نیروگاه‌های کوچک بیشتر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه افزود: رآکتور اراک برای تولید نیست و فقط جنبه تحقیقاتی دارد.

صالحی با بیان اینکه رآکتور اراک فقط یک مرکز تحقیقاتی است و هنوز آمادگی بهره‌برداری تولیدی را ندارد، گفت: ما نمی‌توانیم تست‌های PIE را در رآکتور اراک انجام دهیم. وی در خصوص سن و سال این رآکتورها افزود: رآکتور اراک با توجه به نوع ساخت و طراحی‌اش می‌تواند تا چهل سال آینده بازدهی داشته باشد.

دوباره رآکتور میسازیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر امریکا از تعهدات خود سرباز زند فعالیت‌های هسته‌ای را به سرعت و صد درصد از سر می‌گیریم.

علی اکبر صالحی با بیان اینکه دستاوردهای هسته‌ای کشور ما موجب شگفتی دیگران شده است، گفت: تعدادی از دانشمندان از مجموعه اصفهان که محل تولید سوخت است بازدید داشتند و می‌گفتند باور نمی‌کنیم.

وی گفت: به نمایش گذاشتن نخستین مجتمع سوخت بوشهر در بیستم فروردین امسال اثر خود را در مذاکرات خواهد داشت.

صالحی گفت: امریکایی‌ها همان‌طور که می‌گفتند نمی‌توانید اورانیوم 20 درصد غنی‌سازی کنید، گفتند مجتمع سوخت نیز کار طولانی است اما از مجتمع سوخت رونمایی شد. وی افزود: زمانی که اعلام کردیم سوخت 20 درصد می‌سازیم همکاران من در امریکا می‌گفتند چرا صالحی گفت سوخت 20 درصد می‌سازیم اما ساختیم و اکنون رآکتور تهران با این سوخت کار می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره رآکتور اراک گفت: اگر این رآکتور عملیاتی شود تا 15 - 10 سال آینده نیازی به ساخت رآکتور جدید نداریم و با این رآکتور کار می‌کنیم.

صالحی افزود: اگر پس از این مدت به ساخت رآکتور نیازمند شدیم دوباره رآکتور می‌سازیم. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حفظ سلامت و امنیت مردم اولویت ماست، گفت: بر این اساس ایمنی رآکتورها حرف نخست را برای ما می‌زند. وی افزود: اکنون کشورهای اطراف از ما رادیودارو می‌خرند و تقاضا در این زمینه روز به روز بیشتر می‌شود اما باید زیرساخت‌های GMP را ایجاد کنیم که در چهار سال آینده با ایجاد این زیرساخت‌ها یکی از کشورهای فعال در صدور رادیودارو خواهیم شد. صالحی گفت: ملت بزرگ ایران با پشتیبانی شان باعث شدند تیم مذاکره‌کننده عزتمندانه در مقابل کشورهایی که 85 درصد اقتصاد و 95 درصد تسلیحات نظامی جهان را در اختیار دارند بایستد و حقوق ملت را حفظ کند.

وی افزود: کشورهایی که اطراف ما می‌خواهند نیروگاه هسته‌ای بسازند از حقوق خود گذشتند و کاغذهای آنچنانی را امضا کردند که برایشان نیروگاه بسازند اما ما افزون بر حفظ حقوق خود آب سنگین و غنی‌سازی را با هم داریم. صالحی گفت: برزیل فناوری آب سنگین ندارد اما غنی‌سازی دارد و آرژانتین آب سنگین دارد و غنی‌سازی ندارد اما ما هر دو را داریم.

وی افزود: اقتدار ملی ما در مذاکرات مشخص است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات