تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۵۴۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4114- شنبه 2 خرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اجازه نمی‌دهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ‌گونه بازرسی ازسوی بیگانگان انجام شود. (30/2/94)

 

سرمقاله

1- عباس، عباسیان و...

امروز چهارم شعبان، مصادف با سالگرد ولادت خجسته رادمرد بزرگی است که نام و یادش نیز، همچون زندگی سراسر شکوهش با نام حسین(ع) پیوند خورده و معنا یافته است. این یگانه بی‌بدیل، حضرت اباالفضل‌العباس(ع) است. افتخار بزرگ بشریت که جانبازان انقلاب اسلامی افتخار انتساب به ایشان را یافته‌اند. جانبازانی که نه به‌سبب پیکر آسیب‌دیده که برای درک و فهم بزرگی راه و منش فرزند امیرالمؤمنین(ع)، حضرت عباس(ع) رهرو راه عباس شناخته می‌شوند و هریک به‌تنهایی افتخار جداگانه‌ای برای این مرز و بوم تا ابدیت هستند؛ چه آنهایی که وظیفه قدردانی و خدمت به آنان را دارند به وظیفه خود عمل کنند یا نکنند و ای کاش که همگان به وظیفه خود عمل کنند. اگر دانش‌آموختگان مدرسه عباس‌بن‌علی(ع) در کنار سجایایی که از آن بی‌همتا یافته‌اند، با نجابت عباسی از خود دم نمی‌زنند، این نباید سبب اهمال در خدمت صادقانه به آنها شود که این خدمت هر چقدر هم زیاد باشد، در برابر حماسه‌ای که آنها آفریده‌اند، بسیار اندک است. آنها در انجام وظیفه خود عباسی عمل کردند، اما آیا دیگران هم در خدمت به این خادمان عباس، عباسی عمل کرده‌اند و می‌کنند؟!

2- روند افزایش بی‌اعتمادی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فرمانده معظم کل قوا، در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) نکات بسیار مهمی بیان کردند، از جمله درباره مسائل جاری میان ایران و آمریکا که فرمودند: «حالا در همین مذاکرات باز حرف‌های تازه‌ای می‌زنند. [مثلاً] بازرسی‌ها، گفتیم که اجازه نمی‌دهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی‌ای ازسوی بیگانگان صورت بگیرد. می‌گویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم، یعنی درواقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای ما و دانشمندان در هر رشته حساس و مهمی، اندک اهانتی بشود. من اجازه نمی‌دهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند، بخواهند بنشینند، حرف بزنند... مسئولین عزیز ما که در این میدان با شجاعت حرکت می‌کنند، بدانند تنها راه مقابله با دشمن وقیح، عزم راسخ و عدم انفعال است؛ اینها باید بتوانند پیام ملت ایران و عظمت ملت ایران را در مذاکرات نشان بدهند... همه ما وظیفه داریم در مقابل زورگویی دشمن، در مقابل وقاحت دشمن، در مقابل توقعات بی‌جای دشمن و در مقابل توطئه‌های دشمن با کمال قدرت و استقامت بایستیم».

مطالبات وقیحانه مقامات آمریکا که این روزها یکی پس از دیگری اظهار می‌شود، از جمله علت‌هایی است که امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) براساس آن بارها اعلام کرده‌اند که به آمریکا «اعتماد» نداریم. آمریکایی‌های وقیح با این ادعاها و مطالبات قصد دارند، به سرّی‌ترین عرصه‌های نظام که برای همه حکومت‌ها و ازجمله آمریکا بسیار مهم است، پا بگذارند و این درحالی است که آمریکایی‌ها حاضر نیستند، چنین اجازه‌ای را به دیگران برای دسترسی به مواردی نازل‌تر از آنچه درباره ایران دنبال می‌کنند، بدهند. اگرچه آمریکایی‌ها از طرح این مطالبات طرفی نمی‌بندند- ان‌شاءالله- اما دلایل بی‌اعتمادی ایرانیان به آمریکا بیشتر از گذشته آشکار می‌شود و این «بی‌اعتمادی» ارزشمند را نیز بیشتر می‌کند و نیز این هوشیاری را در مذاکره‌کنندگان ایرانی ایجاد می‌کند که باید هرچه بیشتر و هوشمندانه‌تر از خطوط قرمز نظام مراقبت کنند و فریب دشمن را نخورند. ان‌شاءالله


ترجمه

راهبرد آمریکا برای مدیریت خشم عربستان

گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 23 می 2015 (2 خرداد) در مقاله‌ای به رویکرد عربستان سعودی به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: آمریکا می‌تواند گفت‌وگوهای هسته‌ای برای توافق با ایران را بدون آسیب‌زدن به روابط خود با عربستان سعودی ادامه دهد. یکی از پیامدهای گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران تشدید تنش‌ها با متحدان آمریکایی در منطقه بوده است. مسئله جدی‌تر اینکه عربستان سعودی ناخرسندی خود از دیپلماسی آمریکا با رقیب ایرانی‌اش را با تهدید به خرید تسلیحات هسته‌ای از پاکستان بیان داشته است. طی این سال‌ها، راهبرد واشنگتن فشار بر عربستان سعودی بوده است؛ برای نمونه، سال 2009 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا متعهد شد درصورت دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، آمریکا از عربستان سعودی با چتری دفاعی حفاظت خواهد کرد.

در ادامه مقاله آمده است: بی‌تردید، این رویکرد نتوانسته است تنش‌ها را کاهش دهد. به‌تازگی، ملک سلمان، پادشاه عربستان به‌طور هدفمند از شرکت در نشست امنیتی کمپ‌دیوید امتناع کرد؛ این نشست به‌منظور تضمین‌دهی مجدد به کشورهای نگران خلیج‌فارس برگزار شد. برخی تحلیل‌گران استدلال می‌کنند، دیپلماسی آمریکا با ایران به‌طور اجتناب‌ناپذیری، اتحادهای آمریکا در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را فرسوده می‌کند و آمریکا باید متحدان خود را با اصلاح توافق هسته‌ای کنونی یا رهاسازی گفت‌وگوها به‌منظور حمله نظامی تسکین دهد و آرام کند؛ اما پیشینه تاریخی نشان می‌دهد، آمریکا می‌تواند واکنش‌های حاکی از ناخرسندی متحدان خود را بدون رهاسازی دیپلماسی حساس با دشمنانش مدیریت کند. سیاست‌گذاران آمریکایی با بهره‌برداری از وابستگی نظامی عربستان سعودی می‌توانند، این کشور را از تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بازدارند و همزمان دستورکار گسترده منطقه‌ای را به پیش ببرند. آمریکا در زمان جنگ سرد با تنگنای مشابهی در مدیریت اتحاد با آلمان غربی، یکی از نزدیک‌ترین متحدانش روبه‌رو شد. رهبران آلمان غربی شبیه عربستان امروزی، طی دهه‌های 1950 و 1960 درباره حمایت امنیتی آمریکا نگران بودند و وحشت داشتند که فشار داخلی درزمینه هزینه‌های نظامی برون‌مرزی آمریکا می‌تواند به خروج آمریکا از اروپا منجر شود.

در پایان مقاله آمده است: دولت آلمان غربی اواخر دهه 1950 با فرانسه و ایتالیا را درباره تولید مشترک تسلیحات هسته‌ای گفت‌وگو کرد. سیاست‌گذاران آمریکا به‌جای رهاسازی گفت‌وگوها با شوروی، راهبرد فشار شدید را اتخاذ کردند. به‌ویژه کندی که تهدید کرد، اگر آلمان غربی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تلاش کند، آمریکا به‌سرعت نیروهای نظامی خود را از خاک آلمان خارج خواهد کرد. تجربه آمریکا با آلمان غربی طی جنگ سرد، درس‌های مهمی را برای راهبرد کنونی این کشور در قبال عربستان سعودی می‌دهد. عربستان درست شبیه آلمان غربی به آمریکا و متحدانش وابستگی تسلیحاتی، آموزشی و حمایتی دارد. بنابراین، آمریکا می‌تواند به‌طور جدی ریاض را به تحریم تسلیحاتی تهدید کند. اساساً ریاض نیز می‌تواند در واکنش به تحریم نظامی آمریکا، این کشور را به قطع یا کاهش صادرات نفت به آمریکا تهدید کند؛ اما رشد سریع تولید نفت در آمریکای شمالی وابستگی آمریکا به واردات نفتی را کاهش داده که این مسئله اهرم اقتصادی (انرژی) عربستان سعودی علیه آمریکا را تضعیف خواهد کرد.

 

اخبار

خوش‌رقصی اوباما برای صهیونیست‌ها؟!

 رئیس‌جمهور آمریکا که در بزرگ‌ترین «کنیسه» شهر واشنگتن و به مناسبت ماه موسوم به میراث یهودیان آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: او پیوندهای محکمی با رژیم صهیونیستی دارد. وی با بیان اینکه هیچ دولتی به اندازه دولت او به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی متعهد نبوده، اضافه کرد: خود را نه‌تنها به حفظ موجودیت اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، بلکه به رونق و پیشرفت آن هم متعهد می‌داند. اوباما سپس به همکاری‌های دولت خود با رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت: همکاری‌های اطلاعاتی واشنگتن و تل‌آویو نسبت به هر زمان دیگر مستحکم‌تر است. رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد، بر همین اساس او به‌دنبال توافقی با ایران است که تضمین کند، این کشور به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد. وی گفت: «ایران تحت هیچ شرایطی نباید به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند»؛ همچنین، افزود: «به همین دلیل است که من تمام گزینه‌ها را روی میز نگه داشته‌ام». باراک اوباما با بیان اینکه توافق هسته‌ای همین حالا هم برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده و به عقب رانده است، گفت: «اکنون ما به‌دنبال راه‌حلی جامع هستیم و من توافق بد را قبول نخواهم کرد».

 

خبار کوتاه     

* براساس نظرسنجی اخیر سازمان صداوسیما، ۷۰ درصد مردم ایران گفته‌اند که آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند نخواهد بود. همچنین، براساس نظرسنجی این رسانه، ۶۴ درصد مردم موافق بی‌طرفی صداوسیما در پخش نشست‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای هستند، حدود ۷۳ درصد مردم نیز با این موضوع که اگر مذاکرات هسته‌ای به توافق نرسد، غنی‌سازی هسته‌ای باید در ایران ادامه یابد، موافقند. همچنین، ۷۰ درصد مردم موافق این هستند که درصورت به توافق نرسیدن مذاکرات هسته‌ای، باید واردات کشور برای مبارزه با توطئه دشمنان کاهش یابد و ۷۵ درصد مردم در این نظرسنجی گفته‌اند، اگر مذاکرات هسته‌ای به توافق نرسد، دلیل آن زیاده‌خواهی آمریکاست.

* سناتور «جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، سخنگوی کاخ سفید را به‌دلیل اظهار نظر اخیرش درباره سقوط شهر «الرمادی»، مرکز استان «الانبار»، فردی «احمق» خطاب کرد! به گزارش «هیل»، «مک‌کین» که در شبکه خبری فاکس‌نیوز حضور داشت، گفت: «همین حالا که ما داریم صحبت می‌کنیم، در الرمادی جسد مردم در خیابان‌ها در حال سوختن است». وی از «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید به‌دلیل اظهاراتش که گفته بود، «آیا هربار که ما علیه داعش شکستی می‌خوریم، باید سراسیمه و دستپاچه عمل کنیم؟»، انتقاد کرد و وی را «احمق» خواند. وی پس از تذکر مجری برنامه مبنی‌بر اینکه اظهارات وی توهین به‌شمار می‌رود، گفت: «من حرفم را پس می‌گیرم؛ اما شنیدن این حرف‌ها عصبانی‌کننده است».

* قالیباف، شهردار تهران، در حاشیه یکی از جلساتی که وی و اسحاق جهانگیری در آن حضور داشته‌اند، به جهانگیری گفته است: «همان کاری که احمدی‌نژاد با اخم با شهروندان تهرانی داشته، آقای روحانی با لبخند انجام می‌دهد». وی افزوده است: «آقای احمدی‌نژاد با تندی و اخم به شهر تهران، بودجه نمی‌داد و اکنون آقای روحانی با لبخند، بودجه نمی‌دهد و‌‌ همان کار‌ها را با لبخند انجام می‌دهد.»!

* وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، دو شرکت عربی و مالک یکی از این شرکت‌ها را به اتهام کمک در خرید هواپیمای مسافربری دست دوم ازسوی ایران، تحریم کرده است. براساس این بیانیه، شرکت‌ عراقی «الناصر ایرلاینز» و شرکت هوایی «اسکای بلو‌برد»، مستقر در امارات، به‌دلیل کمک‌کردن به شرکت هواپیمایی ماهان تحریم شده‌اند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «این مجموعه‌ها و این شخص براساس دستور اجرایی 13224، ذیل اختیار ضدتروریسم، وارد (لیست سیاه) شده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین نوشته است، این کشور از انتقال یک فروند هواپیمای مسافربری دیگر که قرار بوده به واسطه شرکت النصر به ایران منتقل شود، جلوگیری کرده است.

* روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارشی کوتاه با اشاره به سفر علی‌اکبر ولایتی به سوریه و لبنان نوشت، سفر ولایتی به بیروت و دمشق به‌منظور تأکید بر این مسئله صورت گرفت که ایران به تعامل با لبنان، سوریه و عراق ادامه می‌دهد. ناظران می‌گویند، این سفر مقام ایرانی در پاسخ به خبرهای درزیافته‌ای بود که ادعا می‌کرد، در چهارچوب توافق هسته‌ای امضاشده میان ایران و 1+5 و در پس توافق‌های پشت پرده، ایران از شرط ادامه حمایت از اسد دست برداشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات