تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۷۵۵۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4115- یکشنبه 3 خرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هر حنجره‌ای که در جهت اختلاف بین مسلمانان حرف بزند بلندگوی دشمن است. (2/3/94)

 

سرمقاله

نماد اختلاف و جاهلیت

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار با شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با یادآوری رویه اختلاف‌افکنی دشمنان در میان مسلمانان و ابراز نگرانی از ادامه آن در زمان کنونی با تأکید بر لزوم ایستادن در برابر اقدامات اختلاف‌افکنانه دشمنان و تأیید مشکل‌بودن مقابله با آن، راه‌حل ارائه دادند و فرمودند: «عامل اصلی عبارت است از عزم و اراده ما، تصمیم بگیریم، بصیرت و عزم دو عامل اصلی است. اولاً بصیرت داشته باشیم، دشمن را بشناسیم، دوست را بشناسیم. امروز در کشورهای اسلامی، کشورهایی هستند که مسئولان آن کشورها دچار خطای باصره‌اند، نمی‌توانند دوست را از دشمن تشخیص بدهند، دشمن را دوست خیال می‌کنند، دوست را دشمن خیال می‌کنند... قل هذه سبیلی ادعو الی‌الله علی بصیره انا و من اتبعنی. اگر بصیرت وجود داشته باشد، انسان راه درست را بشناسد، آن‌وقت عزم و اراده هم به خرج بدهد و نشان بدهد، راه، آسان پیموده خواهد شد؛ نصرت الهی یعنی همین؛ ان تنصروالله ینصرکم. از این واضح‌تر و از این صریح‌تر، چه می‌شود گفت؟»

با دو شاخصه قرآنی که امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به آن اشاره داشتند، هم می‌توان به اختلافات پایان داد و هم می‌توان کسانی را که به دروغ ادعا می‌کنند در صف مسلمانان هستند و برای گسترش اسلام تلاش می‌کنند، بازشناخت. آنچه پیامبر اعظم(ص) به امر خدا بیان کردند: «هذه سبیلی...» کاملاً روشن و آشکار است؛ حال باید از آل‌سعود که ادعای مسلمانی و خادم‌الحرمینی دارد، باید پرسید که آیا راه پیامبر(ص) و کسانی که از ایشان پیروی می‌کنند، این است که برای کشتن مسلمانان در سوریه، یمن، عراق و... با شیطان بزرگ همدست شود؟! آل‌سعود باید پاسخ دهد که در کشتار مسلمانان به یاری خداوند سبحان امیدوار است یا شیطان بزرگ را برای خود و دیگران فعال مایشاء می‌داند؟! رفتار آل‌سعود که این روزها دستان پلیدش بیش از هر زمان دیگری به خون مسلمانان آلوده است، بیانگر آن است که این خاندان پلید و جنایتکار جرثومه فساد و اختلاف در جهان اسلام هستند و شیطان بزرگ دلگرم به خیانت‌های جبران‌نشدنی این تتمه دوران جاهلیت، نقشه‌های شومش در جهان اسلام را اجرا می‌کند.


ترجمه

شکست عربستان در باتلاق یمن؛ پیروزی ایران

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المانیتور 24 می 2015 (3 خرداد) در مقاله‌ای به شکست نهایی عربستان در جنگ علیه یمن پرداخت و نوشت: به موازات تشدید جنگ یمن پس از آتش‌بسی کوتاه، خطرات پیش روی عربستان سعودی، منطقه و واشنگتن تشدید می‌شود. گفت‌وگوهای ژنو در هفته آینده احتمالاً نتیجه چندانی در پی نخواهد داشت. نیروی هوایی سلطنتی عربستان و متحدانش، عملیات هوایی خود را این هفته پس از آتش‌بسی پنج‌روزه آغاز کردند. وزیر دفاع 29ساله عربستان، آینده خود و کشورش را در دستیابی به نوعی از پیروزی در جنگ یمن به خطر انداخته است. پس از هفته‌ها حملات هوایی علیه شورشیان حوثی و متحدان آنها، به نظر می‌رسد که جنگ عربستان به بن‌بست رسیده است. این جنگ، ضمن واردکردن خسارات گسترده به زیرساخت‌های یمن، تلفات سنگین جانی و مالی بسیاری به‌همراه داشته است که این امر سبب خواهد شد تا روابط یمنی‌ها و همسایگانش در خلیج‌فارس سال‌ها مسموم و پرتنش باقی بماند.

در ادامه مقاله آمده است: یمنی‌ها همواره از برادران ثروتمند خود خشمگین بود‌ه‌اند. در حال حاضر، بسیاری از آنها خواهان انتقام هستند. حتی مسئله بدتر برای ریاض این است که ایران در برابر رقیب خود در خلیج‌فارس بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای و تنها با کمک‌رسانی محدود به زیدی‌ها، به پیروزی دست یافته است. سعودی‌ها امیدوارند که بتوانند به اندازه کافی یمنی‌ها را به‌منظور ایجاد ارتشی در برابر حوثی‌ها ترغیب کنند؛ از این‌رو، نیروهای ویژه، یمنی‌ها را آموزش می‌دهند. نبردهای شدید، شهرهای یمن را ویران کرده است؛ اما حتی اگر این رویکرد شتاب بگیرد،‌ تنها به جنگ داخلی وحشیانه در یمن شبیه لیبی، سوریه و عراق منجر می‌شود که در آن القاعده و زیرشاخه‌های آن ذی‌نفع اصلی به‌شمار می‌روند. 23 ژانویه ملک سلمان، پسر خود را به‌سِمَت وزیر دفاع منصوب کرد، درحالی‌که وی هیچ‌گونه تجربه نظامی ندارد و آموزش نظامی نیز ندیده است. کمتر از دو ماه پس از انتصاب وی، سعودی‌ها عملیات «توفان قاطعیت» را علیه حوثی‌ها آغاز کردند. همچنین، خاندان سلمان فوراً به‌دنبال جذب نیروهای زمینی مجرب پاکستانی برای جنگ علیه یمن برآمدند.

در پایان مقاله آمده است: پاکستانی‌ها با امتناع از پیوستن به این جنگ، نگرانی‌های خود را نیز ابراز کردند. نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که سال‌ها دوران تبعید خود را در عربستان گذرانده، سعودی‌ها را به‌خوبی می‌شناسد. سعودی‌ها به‌طور سنتی بسیار محافظه‌کار بوده‌اند. از فیصل تا عبدالله، پادشاهان سعودی سیاست احتیاط را در پیش گرفته‌اند؛ اما حال گروهی به قدرت رسیده‌اند که اقدامات‌شان عمق و برنامه ندارد. کسی نمی‌خواهد علناً بگوید که ریاض وارد باتلاق یمن شده است؛ اما تصمیم عمان برای خروج از جنگ به‌طور فزاینده‌ای، هوشمندانه تلقی شد. حوثی‌ها به بخشی‌ از خاک عربستان حمله کرده‌اند و برای ماندن در قدرت مصمم هستند. آنها پیش از این با موفقیت، با سعودی‌ها جنگیده‌اند و مرعوب نشده‌‌اند. رهبران ایران، سعودی‌ها را جاهل و بی‌تجربه می‌خوانند. آنها پیش‌بینی کرده‌اند، پس از شکست سعودی‌ها در جنگ یمن، آل‌سعود سقوط خواهد کرد. همچنین در‌حالی‌که عرب‌های سنی نظاره‌گر اوضاع عراق هستند، تهران در آنجا نفوذ خود را بیش از پیش تقویت می‌کند. آمریکا عمیقاً در حمایت از نیروی هوایی عربستان نقش دارد. بدون کمک آمریکا، سعودی‌ها نمی‌توانند به حملات هوایی خود ادامه دهند و لذا به حمایت‌های آمریکا و بریتانیا در نبرد هوایی نیاز دارند؛ به‌ویژه اطلاعات جاسوسی آمریکا و بریتانیا در یافتن اهداف در یمن بسیار حیاتی است.

 

اخبار

اذعان به تشکیل مجلسی با اکثریت اصول‌گرا

 محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران در گفت‌وگویی درباره انتخابات مجلس گفته است: بعید به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان بتوانند اکثریت مطلقی را در مجلس آتی به‌دست آورند و با توجه به اینکه ظرفیت مجلس مشخص است، به نظر می‌رسد که یک اقلیت نیرومند اصلاح‌طلب و یک اکثریت معتدل اصول‌گرا به مجلس راه یافته و با هم در روند کمک به نظام، دولت و مردم مشارکت کنند. وی درباره ریاست مجلس و ترجیح عارف یا لاریجانی گفت: با اکثریت اصول‌گرا حتماً‌ آقای لاریجانی را ترجیح می‌دهیم؛ چراکه خروجی «نقد قابل اعتماد» جناب آقای لاریجانی احتمالاً برای ما مناسب‌تر از «موقعیت نسیه و غیرنقد» آقای عارف است که نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. عطریانفر درخصوص دعوت اصلاح‌طلبان از ناطق‌نوری برای انتخابات مجلس تصریح کرد: هیچ‌کدام از ما با ایشان جلسه حزبی نداشتیم؛ اینکه از جناب ناطق‌نوری دعوت می‌شود، به این دلیل است که جریان اصلاح‌طلب از زاویه‌نشینی و حاشیه‌نشینی ایشان دل خوشی ندارد و باورش این است که وقتی جناب آقای ناطق، خود را به کنج عزلتی هدایت می‌کند، طبعاً بستری برای رشد افراطی‌گری است و از این بابت، منفعت اصلاح‌طلبان این است که رقیبش شخصیتی، چون ناطق‌نوری باشد. عضو حزب کارگزاران با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان به آقای ناطق‌نوری به‌عنوان رقیب نگاه کرده و ایشان را برای رقابت دعوت می‌کنند، یادآور شد: به دوستان همفکرمان توصیه کردم که اگر مجلس آینده با ترکیبی، مانند مجلس پنجم شکل بگیرد، باید از ریاست کسی مانند علی لاریجانی حمایت کنند.

 

اخبار کوتاه    

* ریچارد نفیو، از مقامات سابق آمریکایی که به‌نوعی ایده‌پرداز تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شناخته می‌شود، به‌تازگی مقاله‌ای را در دانشگاه کلمبیا ارائه کرد. او در این مقاله بیان کرده است: «به‌رغم اینکه آمریکا تاکنون به‌عنوان ابرقدرت دنیا موفق شده از برتری نامتقارن خود برای وضع تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای دیگر استفاده کند؛ اما این برتری رو به زوال است و باید در آنها بازنگری کرد.» نفیو می‌گوید: «با توجه به روند اقتصاد جهانی در آینده توانایی اعمال اراده برای آمریکا تضعیف خواهد شد. ایجاد نوسانات متعدد در اقتصاد جهانی، سردرگمی بازارها و برانگیختن خشم و نفرت علیه آمریکا، مسائلی هستند که در آینده می‌توانند موجب تضعیف ایالات‌متحده شوند».

اخبار و تحلیل‌ها: تجربه استفاده از تحریم برای برخورد با دیگران اگرچه نشانه‌هایی از موفقیت داشته؛ اما به‌سبب خساراتی که بیش از تحمل تحریم‌کنندگان به آنها تحمیل می‌کند، دارد مطلوبیتش را از دست می‌دهد.

* «احمد نقیب‌زاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در مصاحبه‌ای گفته است: اگر مردم احساس کنند که تکیه امروزشان به روحانی، دولتش، رهبران اصلاحات و برخی از اصلاح‌طلبان بی‌فایده بوده است، راه رادیکالیسم را در پیش می‌گیرند! او همچنین افزوده است: بی‌پرده بگویم، اگر شکست بخوریم و مردم از اصلاحات و آنچه برآمده از اصلاحات است، نا‌امید و سرخورده شوند، راه انقلاب را در پیش خواهند گرفت. گناه این سرخوردگی بر دوش اصلاح‌طلبان و دولت برآمده از آنان است.

* پس از تشکیل شورای راهبردی اصلاح‌طلبان به ریاست موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، انتقادات بسیاری ازسوی اصلاح‌طلبان نسبت به تشکیل این شورا و عدم عضویت اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در شورای راهبردی مطرح کرده است. به‌تازگی نیز «احمد شریف» سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با انتقاد از شورای راهبردی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشته است؛ افرادی شاخص در شورا قرار دارند که برای خرد جمعی ارزش قائل نیستند و خود تصمیم‌گیرنده خواهند بود که این به ما ضربه خواهد زد. وی با تأکید بر اینکه ما به شورای راهبردی موسوی‌لاری اعتراض داریم، گفت: مبنای کار ما اولویت قائل‌شدن برای احزاب و تشکل‌هاست.

* حمید رسایی در وب‌گاه شخصی خود در مطلبی با عنوان «نقش سران فتنه در حادثه ورزشگاه تبریز» به مقایسه حادثه ورزشگاه یادگار امام تبریز با انتخابات سال 88 می‌پردازد و می‌نویسد: «سؤال اين است که آقای روحانی چگونه درخصوص بازي با احساسات مردم در يک رقابت ورزشي تا اين اندازه حساسيت به خرج مي‌دهد؛ اما در برخورد با کساني که در انتخابات سال 88 به دروغ، خود را پيروز انتخابات ناميدند و از تقلب در رقابت‌های انتخاباتي حرف زدند، نه‌تنها اين نوع حساسيت را به خرج نمي‌دهد، بلکه در جلسه تنفيذ حکم رياست‌جمهوري شعار مي‌دهد: «بگذاريم که سينه‌ها از کينه‌ها پاک شود. بگذاريم که آشتي به‌جاي قهر و دوستي به‌جاي دشمني بنشيند... نبايد بگذاريم در جامعه تفرقه، اختلاف و شکاف ايجاد شود».

* عضو يك گروه سياسي در حاشيه يكي از جلسات وحدت اصول‌گرايان پيشنهاد داده بود كه وقتي قرار است محمدباقر قاليباف، محسن رضايي و علي لاريجاني به فرايند وحدت اضافه شوند، شايد مناسب باشد كه ظرفيت محمود احمدي‌نژاد نيز به كار گرفته شود که این پیشنهاد به‌شدت ازسوي اضلاع مختلف با واكنش منفي روبه‌رو ‌شد، به‌طوري‌كه براساس نتيجه‌گيري مباحثات مشخص شد كه باتوجه به اذعان هشت سال گذشته، شخص احمدي‌نژاد كه خود را اصول‌گرا ندانسته و نمي‌داند و با توجه به عملكرد نامناسب وي در اداره قوه اجرايي و برخورد منفي با جريان نيروهاي انقلاب، وي جزء جریان اصول‌گرا محسوب نخواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات